Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Hur många forumiter är det som stålsicklar egentligen?


Sunlake

Recommended Posts

  • Replies 122
  • Created
  • Last Reply
Har fått höra från ett par håll nu att stålsicklade belag är mer repkänsliga. Det stämmer även med min (begränsade) erfarenhet av ett par kuzminsicklade nanosonic. Om det nu är så, vad är orsaken och vilket är botemedlet? Den ena proffsvallaren sa att det var pga det torra belaget, den andra pga strukturen man får med kuzminsickeln. Blir reptåligheten bättre efter en behandling med Primaterias P-cut som ju ska vara polerande? Någon som har erfarenhet av detta?
Link to comment
Share on other sites

Har fått höra från ett par håll nu att stålsicklade belag är mer repkänsliga. Det stämmer även med min (begränsade) erfarenhet av ett par kuzminsicklade nanosonic. Om det nu är så, vad är orsaken och vilket är botemedlet? Den ena proffsvallaren sa att det var pga det torra belaget, den andra pga strukturen man får med kuzminsickeln. Blir reptåligheten bättre efter en behandling med Primaterias P-cut som ju ska vara polerande? Någon som har erfarenhet av detta?

Det är första gången jag hör detta argument. Som du sett har ju jag nu åkt fem säsonger stålsicklat, inklusive 5 Vasalopp och 9 öppna spår, och jag har inte lyckats få en enda repa på mina skidor. Så JAG tror inte på detta argument.

Link to comment
Share on other sites

Hej på er alla!

 

Är det nån som vet om det finns sicklingshjälp att få (köpa) i närheten av Edsbyn?

Hej.

 

Jag bor också i Edsbyn.

Vet inte om de finns nån i närheten ' date=' men får du reda på nån så hör av dej.

Annars är de väl till å skicka iväg laggen eller köpa en egen sickel.[/quote']

I Segersta hade ni kunnat få hjälp av mig, men då jag brutit nyckelbenet så har jag lite svårt, men ni får gärna komma förbi och provsickla.

 

Tror det finns nå'n järnhandlare i Alfta som säljer "egna" sicklar med okänd struktur, men enl. rykten med god stabilitet och skärpa, för en spotstyver. Inget att dra några större slutsatser från kanske, men kan ju alltid vara värt att kolla upp.

Link to comment
Share on other sites

Är det någon av er på skidforum som INTE prövat stålsickling åtminstone på träningsskidorna ?

OM du inte prövat rekommenderar jag att du gör det och jag tror du blir mycket positivt överraskad som jag och många andra blivit. Helt suveränt att ALLTID ha nästan elitglid mätt i motionärsmått och inte stå i fluorångarna en enda sekund i vallaboden på hela vintern utan tillbringa motsvarande tid i spåret.

Link to comment
Share on other sites

Är det någon av er på skidforum som INTE prövat stålsickling åtminstone på träningsskidorna ?

OM du inte prövat rekommenderar jag att du gör det och jag tror du blir mycket positivt överraskad som jag och många andra blivit. Helt suveränt att ALLTID ha nästan elitglid mätt i motionärsmått och inte stå i fluorångarna en enda sekund i vallaboden på hela vintern utan tillbringa motsvarande tid i spåret.

Jag har aldrig gjort det och kommer aldrig någonsin göra det. För mitt behov glider skidorna fullt tillräckligt som det är. Jag resonerar också som så att om det hade varit så fantastiskt bra hade fischer köpt en sådan där plåtbit själva, så att dom kan sälja sina 5000-kronors-skidor klara för spåret direkt.

 

Var och en tror ju på sitt men på din direkt fråga blir svaret solklart nej.

Link to comment
Share on other sites

mitt svar på frågan blir JA och tyvärr måste jag ta från ett citat ifrån ferry angående skidornas glid efteråt som före behandlingen faktiskt var bra. - "dom där skidorna går ju inte bara dåligt. Det är bland det värre jag varit med om " inte så smickrande! Så jag här 3 kuzmin för uni, +, - till salu

Hoppsan!

Link to comment
Share on other sites

mitt svar på frågan blir JA och tyvärr måste jag ta från ett citat ifrån ferry angående skidornas glid efteråt som före behandlingen faktiskt var bra. - "dom där skidorna går ju inte bara dåligt. Det är bland det värre jag varit med om " inte så smickrande! Så jag här 3 kuzmin för uni, +, - till salu

Hur gjorde du då???

Sicklade å testade eller borstade du belagen nått???

Link to comment
Share on other sites

mitt svar på frågan blir JA och tyvärr måste jag ta från ett citat ifrån ferry angående skidornas glid efteråt som före behandlingen faktiskt var bra. - "dom där skidorna går ju inte bara dåligt. Det är bland det värre jag varit med om " inte så smickrande! Så jag här 3 kuzmin för uni' date=' +, - till salu[/quote']

Hoppsan!

...och där dog den tråden :)

Link to comment
Share on other sites

Är det någon av er på skidforum som INTE prövat stålsickling åtminstone på träningsskidorna ?

OM du inte prövat rekommenderar jag att du gör det och jag tror du blir mycket positivt överraskad som jag och många andra blivit. Helt suveränt att ALLTID ha nästan elitglid mätt i motionärsmått och inte stå i fluorångarna en enda sekund i vallaboden på hela vintern utan tillbringa motsvarande tid i spåret.

Jag har aldrig gjort det och kommer aldrig någonsin göra det. För mitt behov glider skidorna fullt tillräckligt som det är. Jag resonerar också som så att om det hade varit så fantastiskt bra hade fischer köpt en sådan där plåtbit själva' date=' så att dom kan sälja sina 5000-kronors-skidor klara för spåret direkt.

 

Var och en tror ju på sitt men på din direkt fråga blir svaret solklart nej.[/quote']

Tycker för min del att de kvittar om man ska stenslipa eller sickla, skidorna måste ju prepareras på nått sätt enligt all expertis.

Och i mina öron låter ju sickling som ett lämpligare allternativ mot att på med parrafin av med parrafin osv osv osv....!!!??????

 

Vill bara förtydliga att jag kört med parrafin men vill gärna testa sickling...

Link to comment
Share on other sites

Är det någon av er på skidforum som INTE prövat stålsickling åtminstone på träningsskidorna ?

OM du inte prövat rekommenderar jag att du gör det och jag tror du blir mycket positivt överraskad som jag och många andra blivit. Helt suveränt att ALLTID ha nästan elitglid mätt i motionärsmått och inte stå i fluorångarna en enda sekund i vallaboden på hela vintern utan tillbringa motsvarande tid i spåret.

Jag har aldrig gjort det och kommer aldrig någonsin göra det. För mitt behov glider skidorna fullt tillräckligt som det är. Jag resonerar också som så att om det hade varit så fantastiskt bra hade fischer köpt en sådan där plåtbit själva' date=' så att dom kan sälja sina 5000-kronors-skidor klara för spåret direkt.

 

Var och en tror ju på sitt men på din direkt fråga blir svaret solklart nej.[/quote']

Tycker för min del att de kvittar om man ska stenslipa eller sickla, skidorna måste ju prepareras på nått sätt enligt all expertis.

Och i mina öron låter ju sickling som ett lämpligare allternativ mot att på med parrafin av med parrafin osv osv osv....!!!??????

 

Vill bara förtydliga att jag kört med parrafin men vill gärna testa sickling...

Jag vet inte varför du använder 17 frågetecken, tre utropstecken och citerar mig. Jag måste defenitivt inte göra ett smack med mina glidzoner. Mina förra atomic var ca 10år och hade kolsvarta och fina belag, inte sett vare sig parafin, sickel eller stenslip och jag hade inte nämnvärt dåligt glid på dom.

 

Mina "nya" fischer RCR togs direkt från butik ut i spåret och glider som spjut.

 

Jag tävlar varken ofta eller på nån högre nivå, däremot har jag åkt över 1000mil utan att bry mig ett dugg om glidzonerna och det är väldigt sällan jag känt att jag haft så mycket sämre glid än någon annan. Möjligtvis när det är riktigt stampigt med vatten i snön, men då är det ju inget som "glider"

 

Att ta fabriks-nya skidor och själv börja karva i med en plåt-bit tycker jag låter helt vansinnigt. Möjligtvis finns det en poäng i att med sickelns hjälp kunna rekonda gamla skidor på ett effektivt och billigt vis.

Link to comment
Share on other sites

Är många här på tråden som VILL ha info och åsikter om sickling för eller emot.

Men dina åsikter för ju INTE tråden frammåt precis.

Du sicklar inte, lägger inte ner större möda eller tid på glid enligt dej själv.

 

Är ju märkligt att dom flesta förespråkar stenslip eller sickling men dina laggar glider som "spjut" utan preparering?

 

Å du ta å räkna en gång till de är inte 17 tecken..:-)

Link to comment
Share on other sites

Är många här på tråden som VILL ha info och åsikter om sickling för eller emot.

Men dina åsikter för ju INTE tråden frammåt precis.

Du sicklar inte, lägger inte ner större möda eller tid på glid enligt dej själv.

 

Är ju märkligt att dom flesta förespråkar stenslip eller sickling men dina laggar glider som "spjut" utan preparering?

 

Å du ta å räkna en gång till de är inte 17 tecken..:-)

Och det tycker du att DU ska bestämma? Vad som för tråden framåt eller inte? Som representant för en sport som jag utövat i över 30 år ser jag det närmast som en skyldighet att då och då föra fram motargument till en hysteri som enligt mitt tyckande går över styr på sina håll. PÅ SINA HÅLL SKREV JAG och det betyder just på sina håll!

 

Forumet fylls titt som tätt på med helt nya medlemmar som knappt åkt en meter skidor som får det ena budskapet efter det andra och blir bollade kors och tvärs mellan butiker och idéer. Naturligtvis bör dom också kunna få ta del av ALLA exempel på hur man kan handskas med sina skidor.

 

Är det något som fattas är det snarare att för lite folk vågar kliva fram och säga som jag, att dom inte bryr sig ett smack om glidvalla och sicklande.

 

Dessutom var det så att jag svarade på en direkt fråga, om du läser tråden bakåt.

 

Jag är oerhört noga med att understryka att jag bara är en simpel motionär och att det på en högre nivå självklart är motiverat att lägga all tänkbar kraft och energi på att optimera allt som går, så även vallandet.

 

Att ta fabrisk-nya värsting skidor och börja karva i själv med en stålbit kommer jag dock alltid vara väldigt tveksam till, uppenbarligen är jag inte ensam.

 

Enligt mina erfarenheter far inte skidan på något sätt illa av att inte få parafin. Jag har själv avverkat någonstans mellan 50 & 100 par skidor och lägger man till hela familjens är vi nog uppe i bortåt 200par (tur & alpint inräknat) jag har inte på ett enda par sett nåon form av uttorkning eller "skador" som gjort dom obrukbara.

 

Och ska man optimera glidet är jag övertygad om att "motionären" vinner betydligt mer på att lära sig fästvalla på rätt sätt med rätt grejer. Det är där den stora vinsten finns.

Link to comment
Share on other sites

Är ju märkligt att dom flesta förespråkar stenslip eller sickling men dina laggar glider som "spjut" utan preparering?

Du, eller vem som helst från forumet, kan välja ut vafri spårcentral i stockholm där vi ses 12:00 på lördag, så kan vi göra alla tänkbara glidtester du önskar. Om dina eller någon annans skidor glider nämnvärt bättre än mina fischer lovar jag dig att jag kastar mig i bilen, åker raka vägen hem till datorn, gör offentlig avbön och avregistrerar mig från forumet!

 

Varför skulle inte fischer se till att skidorna är klara att åka på? Jag tror ju dom har hyfsat bättre resuser i sin fabrik än vad man åstadkommer med en plåtbit ute i ett garage!?

Link to comment
Share on other sites

Är ju märkligt att dom flesta förespråkar stenslip eller sickling men dina laggar glider som "spjut" utan preparering?

Du' date=' eller vem som helst från forumet, kan välja ut vafri spårcentral i stockholm där vi ses 12:00 på lördag, så kan vi göra alla tänkbara glidtester du önskar. Om dina eller någon annans skidor glider nämnvärt bättre än mina fischer lovar jag dig att jag kastar mig i bilen, åker raka vägen hem till datorn, gör offentlig avbön och avregistrerar mig från forumet!

 

Varför skulle inte fischer se till att skidorna är klara att åka på? Jag tror ju dom har hyfsat bättre resuser i sin fabrik än vad man åstadkommer med en plåtbit ute i ett garage!?[/quote']

Dina nya Fischer glider säkert kanon precis som dom är direkt ut ur fabrik, vilket är jättekul för dig!

 

Mina nya Atomic gled helt okej ur fabrik. Idag kör jag Kuzmin-sicklat och det är som ett par andra skidor, utan en massa arbete med glidvalla.

Link to comment
Share on other sites

Jag köpte ett par nya Fisher RCR på slutet av förra säsongen och de kändes ok ända tills jag jämförde dem med mina gamla skåneskidor Fisher RCS 24 år gamla, de gled avsevärt bättre.

 

Båda paren var glidvallade med lågfluor och borstade. (har vallat mycket för länge sedan....)

 

Sicklade först skåneskidorna med Kuzmin och de blev bättre, sedan de nya och de blev ännu bättre, numera lite bättre än skåneskidorna :-)

 

För min del är detta svar nog, jag sicklar och kör. Kommer att testa med riller för att se om man kan få ännu lite till med enkla medel.

 

Tiden som jag inte behöver lägga på glidvallning lägger jag på träning av styrka och teknik istället.

Link to comment
Share on other sites

Att glidvalla känns som enormt slöseri med tid för motionärer. Jag har inte heller sett någon entydig forskning som visar glidvallningen enorma fördelar. Visst, på elitnivå med proffsvallare tror jag definitivt att det ger utslag.

 

Dock kan jag tänka mig att lämna in skidorna för vallning inför t.ex. VL. Kommer själv att köpa en "värstingvallning" inför mitt första ÖS nu. Men för vanlig träning känns det som slöseri med tid.

 

Har köpt en kuzminsickel men inte orkat prova den än.

 

Har ett par stenslipade RCS som jag paraffinerat en gång för flera månader sedan som iaf gled lika bra som Mattias Svahns och Tobias Fredrikssons skidor när jag var på läger och vi testade. Därför tror jag de duger åt mig.

Link to comment
Share on other sites

Hur många vet egentligen hur bra glid de har? Jag åker mest själv och tycker det är väldigt sällan jag kommer i en situation där jag kan jämföra mitt glid mot någon annan åkare. Om man jämför sitt glid med andra på en vanlig tur (tex kör om folk nedför) är det ju också väldigt viktigt att folk hade samma fart i början på baken vilket väldigt ofta inte är fallet.

 

På en vanlig tur tror jag ofta att det verkar som att de som kör snabbast också har bäst glid på grund av att de tar mer fart i början på backarna.

 

Det är självklart mycket enklare att jämföra glid om man åker med tex en klubb eller åker där det är väldigt mycket folk som åker.

Link to comment
Share on other sites

Hur många vet egentligen hur bra glid de har? Jag åker mest själv och tycker det är väldigt sällan jag kommer i en situation där jag kan jämföra mitt glid mot någon annan åkare. Om man jämför sitt glid med andra på en vanlig tur (tex kör om folk nedför) är det ju också väldigt viktigt att folk hade samma fart i början på baken vilket väldigt ofta inte är fallet.

 

På en vanlig tur tror jag ofta att det verkar som att de som kör snabbast också har bäst glid på grund av att de tar mer fart i början på backarna.

 

Det är självklart mycket enklare att jämföra glid om man åker med tex en klubb eller åker där det är väldigt mycket folk som åker.

Ett bra argument. Detta och andra saker visar hur otroligt svårt det är att jämföra glid. Att vi har så många vittnesmål från erfarna skidåkare om att stålsickling upplevs som bra, talar nog ändå för att det inte ligger så långt ifrån det optimala.

Link to comment
Share on other sites

Hur många vet egentligen hur bra glid de har? Jag åker mest själv och tycker det är väldigt sällan jag kommer i en situation där jag kan jämföra mitt glid mot någon annan åkare. Om man jämför sitt glid med andra på en vanlig tur (tex kör om folk nedför) är det ju också väldigt viktigt att folk hade samma fart i början på baken vilket väldigt ofta inte är fallet.

 

På en vanlig tur tror jag ofta att det verkar som att de som kör snabbast också har bäst glid på grund av att de tar mer fart i början på backarna.

 

Det är självklart mycket enklare att jämföra glid om man åker med tex en klubb eller åker där det är väldigt mycket folk som åker.

Ett bra argument. Detta och andra saker visar hur otroligt svårt det är att jämföra glid. Att vi har så många vittnesmål från erfarna skidåkare om att stålsickling upplevs som bra' date=' talar nog ändå för att det inte ligger så långt ifrån det optimala.[/quote']

Kan bara hålla med.

För om man har bra glid eller inte är ju en känsla när man åker (om skidorna går lätt) eller hur??

Det sitter ju i fästvalla , strävt före, blötföre osv osv.

 

Sen tycker jag att enkelheten tilltalar.

Slippa på med parafin sickla bort, på med parafin sickla bort osv osv.

Link to comment
Share on other sites

Hur många vet egentligen hur bra glid de har? Jag åker mest själv och tycker det är väldigt sällan jag kommer i en situation där jag kan jämföra mitt glid mot någon annan åkare. Om man jämför sitt glid med andra på en vanlig tur (tex kör om folk nedför) är det ju också väldigt viktigt att folk hade samma fart i början på baken vilket väldigt ofta inte är fallet.

 

På en vanlig tur tror jag ofta att det verkar som att de som kör snabbast också har bäst glid på grund av att de tar mer fart i början på backarna.

 

Det är självklart mycket enklare att jämföra glid om man åker med tex en klubb eller åker där det är väldigt mycket folk som åker.

Ett bra argument. Detta och andra saker visar hur otroligt svårt det är att jämföra glid. Att vi har så många vittnesmål från erfarna skidåkare om att stålsickling upplevs som bra' date=' talar nog ändå för att det inte ligger så långt ifrån det optimala.[/quote']

Kan bara hålla med.

För om man har bra glid eller inte är ju en känsla när man åker (om skidorna går lätt) eller hur??

Det sitter ju i fästvalla , strävt före, blötföre osv osv.

 

Sen tycker jag att enkelheten tilltalar.

Slippa på med parafin sickla bort, på med parafin sickla bort osv osv.

Håller med att enkelheten tilltalar, och även att man inte tar risken att bli sjuk av fluorångorna och slippa de gasmasker visats här på forum och som proffsvallare behöver.

 

Det verkar ju som att de flesta (inte alla) på skidforum numera flitigt använder stålsickling på träning och vissa av oss även på tävling. JAG anser att vi skidforumiter vet mycket mycket mer om detta än "mannen på gatan" som fortfarande inte har fått denna enkla kunskap förmedlad som vi fått. JAG anser att det bara beror på de starka marknadskrafter som håller emot med alla tillgängliga medel. Men hur länge dröjer det tills bubblan spricker ?

Link to comment
Share on other sites

Jag vallar och borstar.

 

Precis som Lars-Erik upplever jag att jag har bättre glid än de flesta på slutet av Vasaloppet, då jag tar placeringar (300 från Oxberg till mål). Fast ska jag vara ärlig så tycker jag att jag glider bättre än folk hela vägen, även mellan Smågan och Mångsbodarna där jag tog drygt 600 personer. Dessutom glider jag bättre (enligt min egen subjektiva uppfattning) än de flesta, även på seedningsloppen.

 

Så jag tycker väl generellt så här:

- Fästvallningen är ju naturligtvis det absolut viktigaste. Har man klister nere i snön så hjälper ju inte varesig struktur eller flour tillräckligt för att rädda glidet.

- Jag köper definitivt argumenten om strukturens betydelse, men tycker samtidigt att jag har riktigt bra glid på den struktur som jag har i skidan i de flesta fören. Behöver egentligen mest komplettera vid riktigt blötföre.

- Tror att luftfuktigheten (fast egentligen vattenmängden i snön) spelar stor roll för hur mycket flour egentligen påverkar. Jag har kört en hel del på bara LF vid speciellt kalla och lite torrare fören och haft riktigt bra skidor.

- Tror på enbart sickling på ungefär samma sätt som tejp. Oftast helt ok, och får det fler att komma ut i spåren som annars hade tyckt att det var för krångligt så tycker jag att det är fantastiskt.

 

Förövrigt undrar jag hur många som egentligen vet vad han som man gled förbi hade under skidorna. Det är ju svårt att jämföra med något man inte vet något om...

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...