Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

rullskidbanor i Sverige


Michael Karlsson

Recommended Posts

Jag som är gammal hockey o fotbollsspelare kan bli förvånad över att infrastrukturen för skidåkning är så eftersatt. Jag har spelat i många år o sett många idrottsanläggningar bra hallar, konstgräs, omklädningsrum mm som sköts av personal från kommunen ända ner i de lägsta divisionerna. Skidspår fixar oftast av helt ideella krafter med hjälp av en gammal skoter. Hur kan det vara sån stor skillnad? I Falun ligger nationalarena för skidor o det har en av Sveriges bästa skidklubb men ingen rullskidbana, skandal! Hur bedriver man ett seriöst rullskidspass med ungdomar ute i trafiken, låter livsfarligt o inget jag skulle vilja ansvara för.

 

Kul att höra att det är på gång på några platser. Vi i Storvreta har försökt länge att få en rullskidbana utan att nått händer. Vi har en skjutvall för skidskytte men på sommaren får de öva springskytte. Undra vad en fotbollsförening skulle säga om såna förutsättningar?

Link to comment
Share on other sites

Har varit uppe vid Holmenkollen två gånger vid barmark. En gång på hösten och en gång på sommaren. Här snackar vi rullskidbanor. man kunde även träna skidskytte och åka rullskidor. Inte konstigt att våra grannar i väster är bättre. Kryllade av ungdomar när jag var där en höstkväll. 

Link to comment
Share on other sites

Jag som är gammal hockey o fotbollsspelare kan bli förvånad över att infrastrukturen för skidåkning är så eftersatt. Jag har spelat i många år o sett många idrottsanläggningar bra hallar, konstgräs, omklädningsrum mm som sköts av personal från kommunen ända ner i de lägsta divisionerna. Skidspår fixar oftast av helt ideella krafter med hjälp av en gammal skoter. Hur kan det vara sån stor skillnad? I Falun ligger nationalarena för skidor o det har en av Sveriges bästa skidklubb men ingen rullskidbana, skandal! Hur bedriver man ett seriöst rullskidspass med ungdomar ute i trafiken, låter livsfarligt o inget jag skulle vilja ansvara för.

 

Kul att höra att det är på gång på några platser. Vi i Storvreta har försökt länge att få en rullskidbana utan att nått händer. Vi har en skjutvall för skidskytte men på sommaren får de öva springskytte. Undra vad en fotbollsförening skulle säga om såna förutsättningar?

 

 

På många orter är fotboll och hockey så mycket större att man kan motivera de satsningarna och skidåkning så mycket mindre att det blir svårt att motivera större investeringar där. Ett flickor -99 fotbollslag på 20 ungdomar motsvarar ibland flera årskullar hos skidklubbarna, då blir det svårt politiskt att motivera satsningen på skidungdomarna. 

 

Pengarna räcker inte till alla. 

 

Edit: Det är min gissning iallafall.

Link to comment
Share on other sites

Har varit uppe vid Holmenkollen två gånger vid barmark. En gång på hösten och en gång på sommaren. Här snackar vi rullskidbanor. man kunde även träna skidskytte och åka rullskidor. Inte konstigt att våra grannar i väster är bättre. Kryllade av ungdomar när jag var där en höstkväll.

 

Finns ju en duglig asfalterad skidskytteanläggning i Östersund också.
Link to comment
Share on other sites

På många orter är fotboll och hockey så mycket större att man kan motivera de satsningarna och skidåkning så mycket mindre att det blir svårt att motivera större investeringar där. Ett flickor -99 fotbollslag på 20 ungdomar motsvarar ibland flera årskullar hos skidklubbarna, då blir det svårt politiskt att motivera satsningen på skidungdomarna. 

 

Pengarna räcker inte till alla. 

 

Edit: Det är min gissning iallafall.

Det stämmer att pengarna räcker inte till allt men det som jag tycker är att längdskidåkning får en förvånande liten del av kakan. I Uppsala finns det hallar för curling, fäktning, golf, minigolf, tyngdlyftning, friidrott, 50 m simbassäng, slalombacke med personal. Några exempel på minde sporter som har fått förutsättningar att bedriva sin sport på ett seriöst sätt. Ja, längdskidor är en liten sport på barn o ungdomsnivå men det beror oxå mycket på att det är brist på snö. Dom åren som det finns snö är barngrupperna fulla o sen kommer några snöfattiga vintrar o då ligger verksamheten nere o därför fylls det inte på men nya årskullar. I vinterstudio sa de att en modern konstsnöanläggning kostar 3-4 millar för 2 km. Jag har ingen uppfattning om vad det kostar att asfaltera. Det är ju småpengar i sammanhanget om man jämför med att bygga o driva hallar. Är skidförbundet eller klubbarna för dåliga på att påverka politikerna eller vart brister det?
Link to comment
Share on other sites

Det byggs en helt ny rullskidsbana i Gnosjö. Tror den kommer bli 2,5km och ska ha elljusspår. Färdig denna sommaren har jag för mig! 

 

Inte långt från Gnosjö finns ju även gamla banvallen Hestra-Gislaved. Inte någon riktig rullskidbana, men ungefär 15 km flack asfalt utan trafik.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Måste slå ett slag för rullskidbanan på Lappberget i Överkalix. Trots att den börjar ha några år på nacken är den riktigt bra. Det finns dessutom bra terräng för trailrunning på tallhedarna, skidgång uppför slalombacken (eller på baksidan av backen om man vill ha längre) och myrlöpning. Dusch och bastu är gratis och det är sällan mycket folk där :-)

Finns bilder och film på: http://overkalix.biz/rullskidbana/

Link to comment
Share on other sites

Behöver man åka rullskidor, om man bor så långt norrut med snötillgång en stor del av året ? (säger man "rullasukset" där ?)

Det finns de (mig själv inkluderad, men vi är säkert i klar minoritet), som tränar rullskidor huvudsakligen, och åker skidor på vintern som underhållsträning när snön och isen gör att vi inte kan åka rullskidor :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...