Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Stretching efter träning.


Jörgen

Recommended Posts

Är ganska kass på det, men ibland blir jag tvungen att stretcha när jag känner att jag börjar få ont i ryggen eller riskerar någon anna skada.

 

Stretching är nog bra, men varför ska det va så tråkigt? :D

 

"Man förlorar inga cykeltävlingar för att man stretchat för lite, det gör man för att man har tränat för lite" - Eddie Merckx

Link to comment
Share on other sites

Sttching är bland de viktigare efter träningar. Att få töja ut musklerna minskar risken till skador, något jag fått uppleva.

 

Det är absolut inte kul, men ett måste. För att vakna dan efter med en stel kropp är ingen höjdare.

 

 

så keep on stretching! ;-)

Link to comment
Share on other sites

Jag är tvungen att stretcha för annars får jag oundvikligen ryggbesvär. Har alldeles för korta sätesmuskler och hamstrings. Under perioder när jag stretchar på duktigt tycker jag att jag blir klart rappare både i skidor och löpning. Tror spänsten blir klart lidande om man fuskar med stretchningen.
Link to comment
Share on other sites

Tror spänsten blir klart lidande om man fuskar med stretchningen.

Det var roligt att höra. Jag har hört många som hävdar motsattsen. Kanske som försvar för att dom inte stretchar. Själv tycker jag att jag behöver stretcha för att undvika småskador. Har helt klart blivit av med vissa skavanker genom att stretcha. Har fått rekomenderat att inte stretcha direkt efter passet utan när har kallnat något ca: 15min efter passet. Lagom efter dushen alltså.

Link to comment
Share on other sites

Jag har en liten stretchrutin efter varje pass där jag går igenom de viktigaste musklerna. Brukar bli som ömmast i musklerna efter löpning och då känns det klart viktigt att stretcha benmuskulaturen. På gymmet däremot brukar det inte bli lika ofta då jag inte alls får samma krampkänsla i musklerna efter styrketräning.
Link to comment
Share on other sites

Stretching skall göras med vilopuls och inte direkt efter ett pass. Kör man direkt efter passet är risken stor att muskeln åter drar ihop sig. Brukar stretcha ca 1 timmer efter passet, då har man hunnit både käka och duschat. Då är det t.o.m avslappande att stretcha:-)

 

Införskaffade en muskelstimulator i våras och har använt den en hel del. Påskyndar också återhämtningen genom att köra med den efter avslutat pass. Köpte en Cefar Myo XT och är nöjd med valet så här långt. Dock är instruktionerna rätt kassa så det har varit mycket testande innan jag börjar få kläm på det hela.

 

Men visst är det lätt att man skippar både stretching och muskelstimulatorn. Med ett pressat tidsschema är det ibland svårt att avsätta 20 min till strech och 30 min muskelavslappning.............

Link to comment
Share on other sites

Muskelstimulatorn är inget träningsverktyg, helt klart bättre att träna en halvtimme till om det är träningseffekt du är ute efter. Men när vi pratar återhämtning efter träning, rehabilitering efter skada och likv så är det ett utmärkt hjälpmedel. Massage är självfallet ännu bättre men ska du springa på massage 2 ggr/v är du snart ruinerad:-)
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...