Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Öppet spår 27/2 - taktik och vallning


Madbomber

Recommended Posts

  • Replies 60
  • Created
  • Last Reply

Vill du ha bra spår så starta så tidigt du kan. Spåren blir bara sämre ju fler åker i dem, speciellt om det snöar. Du behöver inte vara orolig att behöva spåra då det finns mkt bra åkare i ÖS som kommer att göra det jobbet.

 

Ligger temp på minussidan lär det inte bli svårvallat men går det upp mot + så blir det knepigare med risk för bakhalt under dagen. Avvakta några dagar till så ger det nog sig vilket väder det blir och vilken vallning som behövs.

Link to comment
Share on other sites

ja var inte orolig för vädret ännu

 

Om du tycker vallningen är svår så lämna in dom för det går att få en bra vallning för runt 5 hundringen och då kan ju du alltid bli arg på någon annan om inte skidan glider eller fäster som man vill

men vill man absolut valla själv så brukar varje vallamärke ha sitt vallatips dagen före på nätet eller i tälten där man hämtar nummerlapparna

Link to comment
Share on other sites

Nej, men snälla nån, Varför stressa upp sig för en väderprognos 10 dagar framåt????

De kommer hinna ändra sig fram å tillbaka flera, flera gånger.

Ta det lite lugnt och börja kolla prognoserna framåt Torsdag nästa vecka. Då är det nog lite mer tillförlitligt.

Prexis. Första långtidsprognosen jag kollade på klart.se spådde -15-25 grader och det verkar bara bli varmare. Håller med om att de första mer tillförlitliga prognoserna kommer måndag-tisdag. Ingen nackdel med plusgrader på lördagen och en liten kylknäpp på natten innan starten - snabba spår.

Link to comment
Share on other sites

Nej, men snälla nån, Varför stressa upp sig för en väderprognos 10 dagar framåt????

De kommer hinna ändra sig fram å tillbaka flera, flera gånger.

Ta det lite lugnt och börja kolla prognoserna framåt Torsdag nästa vecka. Då är det nog lite mer tillförlitligt.

Stressa upp mig??! Jag hade inte planerat valla nu direkt. Detta var tänkt som öppen tråd fram tills loppet. Intressant att höra hur folk resonerar när förhållandena ändras.

 

Läste förresten i vasalöparen om att det kan va gött med nya handskar och mössa efter halva. Erfarenheter?

Link to comment
Share on other sites

Har haft med mig både och i midjeväskan några gånger men aldrig använt dem. Torr mössa är nog skönt vid snö/blidväder. Torra handskar kanske motverkar blåsor, men jag tycker det är bättre att tejpa "kända ställen" i händerna.

Jag har problem med fuktiga händer, och får lätt blåsor (har tunna racinghandskar). 2 frågor.

 

1) Vilken tejp?

 

2) Sitter tejpen kvar, blir det inte stelt om man virar den runt hela näven för att den inte genast ska trill av?

Link to comment
Share on other sites

Har haft med mig både och i midjeväskan några gånger men aldrig använt dem. Torr mössa är nog skönt vid snö/blidväder. Torra handskar kanske motverkar blåsor' date=' men jag tycker det är bättre att tejpa "kända ställen" i händerna.[/quote']

Jag har problem med fuktiga händer, och får lätt blåsor (har tunna racinghandskar). 2 frågor.

 

1) Vilken tejp?

 

2) Sitter tejpen kvar, blir det inte stelt om man virar den runt hela näven för att den inte genast ska trill av?

Jag brukar använda sporttejp som jag river i smala remsor för att det inte ska bli för stelt. Vill du han en tejp som sitter j.velberg så kan du leta efter märket Leukoplast om det fortfarande finns på marknaden. Den var grymt svår att få av när det begav sig med tejpade fotleder i orientering.

Link to comment
Share on other sites

Har haft med mig både och i midjeväskan några gånger men aldrig använt dem. Torr mössa är nog skönt vid snö/blidväder. Torra handskar kanske motverkar blåsor' date=' men jag tycker det är bättre att tejpa "kända ställen" i händerna.[/quote']

Jag har problem med fuktiga händer, och får lätt blåsor (har tunna racinghandskar). 2 frågor.

 

1) Vilken tejp?

 

2) Sitter tejpen kvar, blir det inte stelt om man virar den runt hela näven för att den inte genast ska trill av?

Apoteket har en som heter Scanpor(osäker på namnet) orange plasthållare med tunn brun tejp. Den är kanon!

Link to comment
Share on other sites

Hur funkar det med stavar om man bryter dem. Går de på nummerlappen eller ska man ha med pengar? Hur mycket?

Allt sånt går på nummerlappen om jag inte minns fel.

Ja, har åkt 8,5 km med 1,5 stav till Eldris.

 

Vid kontrollerna har de en kontainer med stavar, skidor etc. Funktionären noterar ditt startnummer och vad du lånat. Vi målgång så söker man upp motsvarande inlämning och så noterar de nummer och pryl. Fungerar mkt bra även om det inte är de nyaste grejorna som lånas ut.

Link to comment
Share on other sites

Taktik: Gå ut lugnt och sen öka. Har tåg bokat hem från Mora vid 18:25 och planerar att åka på strax under 9h... Är det tight får jag börja kängurustaka :-)

 

Valla: Omöjligt att säga än, prognosen skiftar som tokig. Har dock tur och bor precis bredvid första backen upp så jag kan testa fästvalla där på morgonen!!!

 

Skidor: Har mina hårdare inne på slipning. Ska glid testa dem senare i veckan mot mina mjuka som hittills alltid varit snabbast. Problemet med dem är dock att jag inte kan ha mer än 3-4 tunna lager kallvalla... Känns inte som det räcker för långlopp?

Link to comment
Share on other sites

Ser ut som svårvallat med snö på lördagen och mellan -3 och +2 enligt SMHI, var tar ni era prognoser från? eller går ni på vallaråd från tillverkarna.

 

Kämpar för att bli frisk från min feber... sedan i onsdags, inte bästa uppladdningen...

 

Hoppas bussarna från Mora funkar bättre i år, någon som vet vilka förändringar de gjort?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...