Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vecka 7


madbear

Recommended Posts

måndag: vila

tisdag: löpning 20min, promenad, rask 60 min.

onsdag: gym 60 min.

torsdag: löpning 6km 40 min.

fredag: promenad, rask 60min.

lördag: promenad, rask 60min.

söndag: gym 60 min.

 

totalt: 6 lugna timmar...

 

Lägger bara till promenader som jag går riktigt fort på, går annars flera gånger om dagen med hunden.

Varit lite förkyld men i veckan ska det avgöras om jag ska testa på vasan eller inte!

Link to comment
Share on other sites

Ramlade av hästen. Slog i knäet illa.

Det är farligt med hästar. ;)

Hur går det med Öppet Spår då, eller det kanske redan är på bättringsvägen?

Annars får du staka hela vägen...

 

Björn, det är tur för oss andra det så vi har en chans att i varje fall komma inom en timme efter i mål.

 

Tja, fick ihop lite timmar trots allt även om det kändes lite tungt i början av veckan.

 

Mån: Längdskidor - 47 min (Några varv diagonalt på elljusbanan)

Tis: Längdskidor - 60 min (Stakintervaller på en mosse med lite väl låg puls men höll ihop jämnt alla varven - här skulle man haft någon att jaga eller bli jagad av)

Ons: Längdskidor - 67 min (Lugnt pass i följe med en annan)

Tor: Längdskidor - 98 min (5 stakvändor upp för en längre opistad backe - folk tror jag är tokig - samt några diagonalvarv och ytterligare några skatevarv)

Fre: Vila

Lör: Längdskidor - 107 min (Satte (personligt) banrekord på långa elljusvarvet genom att staka mig runt, sedan blev det några varv till med utprovning av fästzon)

Sön: Längdskidor - 200 min (Långpass - 11 varv x 4,7 km på elljusbana - svinakallt, hade ingen känsel i tårna sista varvet så det blev att staka för klarade inte trycka ner skidorna. :D Var några andra långlufsare ute också och vi såg alla ut som frosttroll.)

 

Tot: 9 tim 39 min

Link to comment
Share on other sites

Ramlade av hästen. Slog i knäet illa.

Det är farligt med hästar. ;)

Hur går det med Öppet Spår då' date=' eller det kanske redan är på bättringsvägen?

Annars får du staka hela vägen...

 

Björn, det är tur för oss andra det så vi har en chans att i varje fall komma inom en timme efter i mål.

 

Tja, fick ihop lite timmar trots allt även om det kändes lite tungt i början av veckan.

 

Mån: Längdskidor - 47 min (Några varv diagonalt på elljusbanan)

Tis: Längdskidor - 60 min (Stakintervaller på en mosse med lite väl låg puls men höll ihop jämnt alla varven - här skulle man haft någon att jaga eller bli jagad av)

Ons: Längdskidor - 67 min (Lugnt pass i följe med en annan)

Tor: Längdskidor - 98 min (5 stakvändor upp för en längre opistad backe - folk tror jag är tokig - samt några diagonalvarv och ytterligare några skatevarv)

Fre: Vila

Lör: Längdskidor - 107 min (Satte (personligt) banrekord på långa elljusvarvet genom att staka mig runt, sedan blev det några varv till med utprovning av fästzon)

Sön: Längdskidor - 200 min (Långpass - 11 varv x 4,7 km på elljusbana - svinakallt, hade ingen känsel i tårna sista varvet så det blev att staka för klarade inte trycka ner skidorna. :D Var några andra långlufsare ute också och vi såg alla ut som frosttroll.)

 

Tot: 9 tim 39 min[/quote']

Frosttroll! :)

Vasa: hur går det till att staka uppför branta backar? Är det bara att staka på eller är det en speciell teknik? När jag försöker kommer jag liksom ingenstans. :)

Knäet: svullet,blått och ont men jag ska köra ÖS om jag så ska staka hela vägen! :)

Vill köra NU! Längtar! :)

Link to comment
Share on other sites

Vasa: hur går det till att staka uppför branta backar? Är det bara att staka på eller är det en speciell teknik? När jag försöker kommer jag liksom ingenstans. :)

Knäet: svullet,blått och ont men jag ska köra ÖS om jag så ska staka hela vägen! :)

Vill köra NU! Längtar! :)

Jo knät hinner nog gå över tills nästa helg och så är du ju inte lika beroende av knät som vid löpning. :)

 

Angående stakning uppför så får man sätta i stavarna längre bak, vid skorna någonstans, och försöka hålla en högre frekvens så man inte kanar baklänges. Har faktiskt glidit baklänges och ramlat så det kan faktiskt vara en fördel med fästvalla så man får lite stopp när man tar nytt tag.

Du kan ju titta på någon video från Marcialonga där de stakar upp för sista backen, från 1.37 i videon:

 

Och sedan är det att böja mer på bena än vid vanlig stakning och gunga med fötterna. Där jag känner mest efter att ha stakat uppför en backe är i underbenen.

Så det är nog bara att försöka tills du klarar det, skulle tro att den vanliga stakningen blir bättre genom att staka lite uppför.

Där jag tränar har det faktiskt blivit en liten trend att staka uppför denna vinter. :)

Link to comment
Share on other sites

Tror inte du behöver oroa dig Vasa ! Jag gissar att när jag gjort mina backar och har 3 mil kvar till mål finns risken att du passerar som den värsta sortens SJ-tåg stakades! Och då snackar vi inget tåg som sitter fast i snöstorm :P

 

Ska åka DM 15km klassiskt nu på lördag! Vad tror ni om det? Känns som en bra genomkörare? :) Sen ett intervallpass på måndag alá Tynell sen drar man på formtoppar kallingarna ;)

Link to comment
Share on other sites

Tror inte du behöver oroa dig Vasa ! Jag gissar att när jag gjort mina backar och har 3 mil kvar till mål finns risken att du passerar som den värsta sortens SJ-tåg stakades! Och då snackar vi inget tåg som sitter fast i snöstorm :P

 

Ska åka DM 15km klassiskt nu på lördag! Vad tror ni om det? Känns som en bra genomkörare? :) Sen ett intervallpass på måndag alá Tynell sen drar man på formtoppar kallingarna ;)

Jo tror på det. Hårt och kort så man får upp farten men inte blir totalt utmärglad.

Hur det än är och man åker lite sakta så suger långpassen ur en ganska bra ändå.

 

Vad är formtopparkallingarna, lägger du dig i dvala? :D

 

Alternativ metod:

Janne Stefansson körde enligt intervju i Vasalöparen ett 6/7-milspass i nästan tävlingsfart på torsdagen innan Vasan utan vare sig vatten eller något att äta.

Låter hårt?

Link to comment
Share on other sites

veckans träning....

 

måndag vila

tisdag längdskidor 95 min

onsdag längdskidor 40 min avbryt pga uteblivet fäste och motivation.....:)

torsdag längdskidor 77 min diagonal/teknik

fredag vila (vila o vila kryssning....;)

lördag samma som ovan...

söndag försök till långpass...fick nog efter 32,4 km och 122 min var nog mer sliten än man ville tro.....;)

 

blev en helt okej vecka ändå fast jag var på kryssning fre/lör

 

total tid 5 tim 34 min

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...