Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Bygga tält av skidor och stavar innan starten?


snabben

Recommended Posts

Jag kom att tänka på en sak. Vet någon varför alla bygger ihop skidor och stavar så att de liknar ett tält innan start? Har det någon märkbar effekt på vallan?

 

Lite kul att se, för jag slår vad om att 90 % av alla som bygger ihop dem på detta sätt inte har en aning om varför de gör det (inklusive mig själv, då. Man vill ju inte uppfattas som en idiot som inte fattar) :)

Link to comment
Share on other sites

Nej det är ett roligt fenomen som jag aldrig förstått och aldrig gjort. Som sagt, i elitled och led1 vet jag inte om jag sett det, i tvåan har jag för mig att det var ganska tunt också.

 

Kanske kan det vara som Rotebrostakaren skrev, och även kanske att det kan skydda stavarna lite. Det känns ju även lite mer avancerat än att bara lägga grejerna där, sen om det är bra eller dåligt är väl upp till var och en. :)

Link to comment
Share on other sites

Nej det är ett roligt fenomen som jag aldrig förstått och aldrig gjort. Som sagt, i elitled och led1 vet jag inte om jag sett det, i tvåan har jag för mig att det var ganska tunt också.

 

Kanske kan det vara som Rotebrostakaren skrev, och även kanske att det kan skydda stavarna lite. Det känns ju även lite mer avancerat än att bara lägga grejerna där, sen om det är bra eller dåligt är väl upp till var och en. :)

Absolut lättare att hitta, särskilt för oss som inte har Fischer-skidor! Sätter man sen nån egen lite flagga (t ex tyg/plastbit) i stavhandtaget blir det riktigt bra

Link to comment
Share on other sites

Haha, detta var ju roligt. Har också tänkt tanken att någon ställde upp dem för att hitta tillbaka, grannen tyckte det såg proffsigt ut och vips, masspsykosen är igång.

 

Vasa, sätt i skidspetsarna i stavhandtagen, sprid sedan ut det hela som fyra ben -klart! :)

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att det beror på att skidorna tar mindre plats och att man därmed kommer längre fram i startleden än om alla lade ner skidorna i spåren. Har faktiskt inte reflekterat över det, men skall fundera lite.:/

Det första tre åren jag åkte 1970-72 tror jag inte man ställde upp skidorna, tror det kom efter att plastskidorna slagit igenom i mitten på 1970-talet, men riktigt när kan jag inte säga. I början lämnade man inte startfållan utan man stod där och frös och hoppade i bortåt en timme. Det var lite senare, som folk började lämna sina uppställda skidor, ibland svårt att hitta dem då man kom tillbaka,det hade fyllt på med åkare bakifrån.

Link to comment
Share on other sites

Jag gör det inte alltid men då jag gör det så får oftast grejerna stå kvar ifred, det händer tyvärr för många att när dom kommer in till startfållan så har folk sprungit runt bland utrustningen och snart knuffas en skida iväg eller en stav trampas på.

 

När man ställt upp sina skidor som "tält" väldigt tätt bakom varandra och inte släpt ut rätt avstånd till framförvarande så blir det trångt när man sedan tar på sig innan start. då får man ju inte plats utan det skapas led mellan skidspåren. Det är ju inte bra heller, blir lätt mycket strul vid start med större risk för utrustningshaveri då :(

Link to comment
Share on other sites

På militärutbildningen blev vi lärda att man skulle göra så för att inte vallan skulle frysa när man ställde ifrån sig skidorna. Så man kunde använda dom efter elföverfallet med. (Vita blixten).

 

Jag tror detta var praxis förut 30-talet ungefär och sen har det levt kvar. Särskilt på Vasan där många äldre deltar.

Sedan om någon unge lär sig åka skidor av morfar så går traditionen säkert vidare eftersom morfar lär ut att det ska göras på det sättet.

Link to comment
Share on other sites

Om man har vallat så att det fryser fast i fästet av att skidorna ligger stilla utan tryck på marken kommer man nog få stooora problem när man ställer sig på dem och ska börja åka. :)

 

Och det Volveodin skrev att en fördel är att man kan stå tajtare ihop i startfållan måste väl snarare vara en nackdel då det blir problem när man väl ska ställa sig på skidorna inför start, då får ju inte alla plats i spåret.

Link to comment
Share on other sites

Om man har vallat så att det fryser fast i fästet av att skidorna ligger stilla utan tryck på marken kommer man nog få stooora problem när man ställer sig på dem och ska börja åka. :)

Aa precis. Jag vet inte hur det fungerar med tjära o.s.v. men det var ju på det sättet skidor vallades då. Sen var dom ju ute i terrängen och inte i preparerade spår så det kanske var skillnad.

 

Dom kanske ställde upp skidorna för att hitta dom helt på tillbakavägen helt enkelt. Hur som helst så är jag säker på att denna grej härstammar från militären. Allt hade anknytning till militären förr i tiden och det som befälet sa - så gjorde man ju. Så vi kanske aldrig hittar en logisk förklaring till dessa skidtält ^_^

Link to comment
Share on other sites

Att det skulle härstamma från lumpen har jag svårt att tro. Jag gjorde lumpen 1968-69 och inte ställde vi upp skidorna på det viset.

Jag tror det är en företeelse, som börjat i Vasaloppet, kanske ingen tanke bakom, utan någon eller några som helt enkelt börjat ställa upp skidorna som tält och att det sedan spritt sig i leden av att man ofta följer andras exempel.

Jo, det blir lite trångt i spåren, när man lägger ner skidorna, men var och en tänker ju på att själv skaffa sig så bra position som möjligt, så det är nog svårt att undvika.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...