Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Skid-VM


Probie

Recommended Posts

  • Replies 299
  • Created
  • Last Reply

Dags för svenskarna att börja tänka om..antingen måste någon kunna åka så fort att Northugh hängs av eller så måste det tränas för att slå honom i spurten..! Jag tycker att Sverige bör satsa på båda varianterna men något måste vi ju hitta på om vi vill fortsätta vinna medaljer på VM och OS. Jag tycker att det är korkat att åka till VM utan att ha ett motmedel mot Northug hur mycket behöver vi analysera hans sätt att genomföra loppen på...gör som Japanerna kopiera tills kopian är bättre än orginalet :)...det är mitt råd..!

 

Det verkar ju som om svenskarna tränar för intervallstarter fortfarande och inte vill se sanningen i vitögat..och det är det jag tycker är konstigt...har jag fel...?! :)

Link to comment
Share on other sites

Eller det kanske är så att Northug ofta är världens bästa skidåkare på de flesta typer av åkning? Jag såg inte hela loppet men det verkar ju som att det gick ganska snabbt och att folk försökte spränga klungan men att northug inte hade något problem med att följa med.

 

Hade norrmänen väldigt bra skidor? 3, 4 och 11 (med fall) är ju närmast en sensation för de andra norrmännen. Vi pratar om åkare som många norrmän helst inte ville ha med på 3 sträckan i stafetten och de ville ha med Svendsen istället. Röthe är ju inte ens med på landslaget. Alla förlorade väl också mot Alsgaard på NM.

 

Angående svenskarna så har sverige två toppåkare, Hellner och Rickardsson. Rickardsson fick ju inte till det helt på vm förutom stafetten men Hellner har ju endå visat att han också kan spurta men att han fortfarande inte är i klass med Northug.

Link to comment
Share on other sites

Det gick väl inte allt för fort de första 30km men det förklarar inte det hela. Vi har åkare av rang som inte orkade med trots att inte de heller dragit en meter. Northug hade stenkoll från start till mål.

 

Det måste komma någon som kan mäta sig med honom i en spurt. Sedan har vi den rena taktiken där han är långt före också. När VM började pratade man om att få innerkurva upp på "hyllan" och vi såg tex Kalla fippla bort sin finalplats genom att hysteriskt försöka få innerkurva. Vad gör då Northug, jo han kommer från utsidan, tar några snabba tag och får några meter in på "hyllan". Spurtar där uppe för att sedan aldrig vara hotad. Smart!

 

Just nu är det bara hans ego som kan slå honom. Nästa år är det ett mellanår och kanske lite svårare att motivera sig. Inte lika hett att spela på "Norge mot Sverige", inte samma uppmärksamhet osv.

Link to comment
Share on other sites

Det här var en av de tuffaste banorna av vad jag förstått. Den är ändå alldeles för lätt för att köra masstarter för herrar i. Det var flera som försökte spränga klungan men ingen lyckades, det gick att hänga med för lätt. Därav ett helt gäng med in i slutspurten.

 

För damerna passade den utmärkt eftersom det bevisligen gick att åka ifrån motståndet så att den med bäst flås och som gjorde jobbet faktiskt vann. Jag hade hoppats på samma scenario för herrarna men som vanligt så är det ointressant klunga i 4.8 mil och sen långspurt med ett helt gäng.

Link to comment
Share on other sites

Det händer mer på 90km vasalopp än 50km masstart i vm. Känns lite snett.

Petter är helt överlägsen sina konkurrenter. Han är bäst på att toppa formen, på taktik och på att spurta! Finns ingen ens i närheten. Jag tror han kommer att dominera masstartsloppen även de närmsta mästerskapen.

Link to comment
Share on other sites

Det här var en av de tuffaste banorna av vad jag förstått. Den är ändå alldeles för lätt för att köra masstarter för herrar i. Det var flera som försökte spränga klungan men ingen lyckades, det gick att hänga med för lätt. Därav ett helt gäng med in i slutspurten.

 

För damerna passade den utmärkt eftersom det bevisligen gick att åka ifrån motståndet så att den med bäst flås och som gjorde jobbet faktiskt vann. Jag hade hoppats på samma scenario för herrarna men som vanligt så är det ointressant klunga i 4.8 mil och sen långspurt med ett helt gäng.

Var damernas lopp verkligen så mycket intressantare? Jag vet inte om jag håller med. Sedan tycker jag inte att man kan säga att ett helt gäng kom in på slutspurten med chans på medalj. Fältet var absolut spräckt så långt man kan kräva. Vad är poängen med att det byggs upp minutavstånd mellan åkarna?

 

Jag tycker det är fräckt att det krävs en komplett åkare med hög aerob kapacitet, hög anaerob effekt och smartness / taktik för att vinna i dagens skidåkning.

Link to comment
Share on other sites

Dags för svenskarna att börja tänka om..antingen måste någon kunna åka så fort att Northugh hängs av eller så måste det tränas för att slå honom i spurten..! Jag tycker att Sverige bör satsa på båda varianterna men något måste vi ju hitta på om vi vill fortsätta vinna medaljer på VM och OS. Jag tycker att det är korkat att åka till VM utan att ha ett motmedel mot Northug hur mycket behöver vi analysera hans sätt att genomföra loppen på...gör som Japanerna kopiera tills kopian är bättre än orginalet :)...det är mitt råd..!

 

Det verkar ju som om svenskarna tränar för intervallstarter fortfarande och inte vill se sanningen i vitögat..och det är det jag tycker är konstigt...har jag fel...?! :)

Tänka om och tänka om, är nog inte bara så lätta att träna på spurter om man ska slå Norhug. Han är helt enkelt väldigt svårslagen oavsett taktik.

Link to comment
Share on other sites

Fantastiskt impad av Northugs finish, MEN han behöver ju inte göra den där fula inbrytningen framför Vylegzanin upp i hästskon och stanna av för att störa ryssens rytm. Northug kunde varit större än så, kört om i yttervarv och vunnit lika lätt med den utväxling han har i spurtsituationer.

Gillar Northug och han är en av de största talangerna Norge fött fram, men de där små egenheterna han har för sig gör att han inte kommer gå till historien på samma sätt som Brå, Ulvang, Dählie och Alsgaard.

Link to comment
Share on other sites

Det här var en av de tuffaste banorna av vad jag förstått. Den är ändå alldeles för lätt för att köra masstarter för herrar i. Det var flera som försökte spränga klungan men ingen lyckades' date=' det gick att hänga med för lätt. Därav ett helt gäng med in i slutspurten.

 

För damerna passade den utmärkt eftersom det bevisligen gick att åka ifrån motståndet så att den med bäst flås och som gjorde jobbet faktiskt vann. Jag hade hoppats på samma scenario för herrarna men som vanligt så är det ointressant klunga i 4.8 mil och sen långspurt med ett helt gäng.[/quote']

Var damernas lopp verkligen så mycket intressantare? Jag vet inte om jag håller med. Sedan tycker jag inte att man kan säga att ett helt gäng kom in på slutspurten med chans på medalj. Fältet var absolut spräckt så långt man kan kräva. Vad är poängen med att det byggs upp minutavstånd mellan åkarna?

 

Jag tycker det är fräckt att det krävs en komplett åkare med hög aerob kapacitet, hög anaerob effekt och smartness / taktik för att vinna i dagens skidåkning.

I mitt perspektiv var damernas lopp klart roligare att kolla på även om Joahaug till slut var överlägsen. Fanns ett par sekvenser där det kändes som Björgen skulle gå ikapp och sedan var det rätt spännande att se om Kowalchuk skulle orka hänga i. Annars har väl inte damloppen varit sådär jättespännande det här året då Björgen vinner allt. Det är också det som är problemet med herrarnas masstartslopp. Blir det en spurt så vinner Petter, that's it. Han är så totalt överlägsen att dessa loppen inte blivit intressanta längre för andra än norskar.

 

Jag tycker faktiskt det krävs en mer komplett åkare för att vinna ett lopp med individuell start. Det är betydligt tuffare att plåga sig själv när man själv tvingas hålla tempot än det är att hänga med och det gäller att kunna disponera sina krafter och även där premieras ofta en grönjäkla finish!

Link to comment
Share on other sites

Dags för svenskarna att börja tänka om..antingen måste någon kunna åka så fort att Northugh hängs av eller så måste det tränas för att slå honom i spurten..! Jag tycker att Sverige bör satsa på båda varianterna men något måste vi ju hitta på om vi vill fortsätta vinna medaljer på VM och OS. Jag tycker att det är korkat att åka till VM utan att ha ett motmedel mot Northug hur mycket behöver vi analysera hans sätt att genomföra loppen på...gör som Japanerna kopiera tills kopian är bättre än orginalet :)...det är mitt råd..!

 

Det verkar ju som om svenskarna tränar för intervallstarter fortfarande och inte vill se sanningen i vitögat..och det är det jag tycker är konstigt...har jag fel...?! :)

Tänka om och tänka om' date=' är nog inte bara så lätta att träna på spurter om man ska slå Norhug. Han är helt enkelt väldigt svårslagen oavsett taktik.[/quote']

Döh...så du menar att Petter Northug är svårslagen...ehh.. :) !! Hehe så bara för att han är så svårslagen i spurten behöver inte Svenskarna bli bättre på att spurta själva är det det du säger....hmmm det verkar ju intelligent.."då skiter vi att träna spurter för det är ändå ingen idé...! :) Vem tror du gillar det sättet att tänka norrmän och Petter Northug kanske..inte vet jag.... :)...!!

 

Fick jag bestämma så skulle jag ta videoupptagningarna på Petters ryck och be en fysiker räkna på hans acceleration och toppfart...sen skulle jag träna Hellner tills han är bättre än Northugs tider.."enda sättet att slå honom på" kanske skulle jag även ta in en psykolog för att inplantera rätt tankar i huvudet på Hellner..sådana tankar som Northug har fast helt naturligt..! Det behöver väl inte just vara Hellner..det skulle ju kunna vara en ny ung talang på något av våra skidgymnasier runt om i landet istället.. om inte Hellner har vad som krävs i form av acceleration och toppfart..! Sen "kanske" vi kan se fram emot ett par segrar i masstarterna "kanske" :) men någonting måste ju göras något måste hända...! Annars lär vi kunna se fram emot att bli slagna på mållinjen över överskådlig framtid OCH DET..det blir ju roliga svenska tv-upplevelser något att se fram emot..eller hur..! ;)

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker faktiskt det krävs en mer komplett åkare för att vinna ett lopp med individuell start. Det är betydligt tuffare att plåga sig själv när man själv tvingas hålla tempot än det är att hänga med och det gäller att kunna disponera sina krafter och även där premieras ofta en grönjäkla finish!

Med den inställningen vore det mest rättvisa att tävla på skidergometer. Högst maximalt syreuppptag och tjockast pannben vinner. Bara att borra. Perfekt, eller hur! Får både plåga sig själv och försöka disponera sina krafter på bästa sätt. Behöver inte tänka på vad de andra håller på med eller frestas att prova "grilla" motståndarna (fullkomligt allergisk mot uttrycket). Nej var och en manglar på i egen takt. Svensk paradgren.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker faktiskt det krävs en mer komplett åkare för att vinna ett lopp med individuell start. Det är betydligt tuffare att plåga sig själv när man själv tvingas hålla tempot än det är att hänga med och det gäller att kunna disponera sina krafter och även där premieras ofta en grönjäkla finish!

Med den inställningen vore det mest rättvisa att tävla på skidergometer. Högst maximalt syreuppptag och tjockast pannben vinner. Bara att borra. Perfekt' date=' eller hur! Får både plåga sig själv och försöka disponera sina krafter på bästa sätt. Behöver inte tänka på vad de andra håller på med eller frestas att prova "grilla" motståndarna (fullkomligt allergisk mot uttrycket). Nej var och en manglar på i egen takt. Svensk paradgren.[/quote']

Jag har inte pratat om vad som är mest rättvist och att tävla i en skidergometer skulle minst sagt vara aptrist att kolla på :)

Jag konstaterade att masstarter över 5 mil är skittrist. Mest för att det bara finns en åkare i banan, Petter Northug. Men även utan Northug skulle inte masstartsloppen vara speciellt kul att titta på då det helt enkelt händer för lite. Och, jaa, jag tycker det krävs mer för att vinna en individuell start än ett masstartslopp. Men det har inget med rättvisa att göra.

Link to comment
Share on other sites

Jämföra individuel start med skidergometer, suck.

 

Jag tycker det bästa skulla vara om det finns fler olika tävlingsformer så att folk med olika egenskaper också kan göra det bra. Mass starter kan vara roligt i bland men när 5 av 6 tävlingar på mästerskapen är masstarter blir det lite mycket. Det blir som att alla cykelritt skulle vara platta så att det alltid blir en klungspurt och Cavendish som den helt klart största stjärnan.

 

Jag tyckte damernas 3 mil och skidbytte var roliga att se på för att det hände en del och det var klart att det var de som var bäst på att åka skidor totalt sett som var i toppen. Tyckte loppen på herrsidan var mer intressanta än vad de tex var i liberec men verkar endå vara så att herrarna är för jämna för att någon ska kunna dra ifrån och de som försöker förlorar ofta på det.

 

Massstarter har självklart sina fördelar också men individuella starter tycker jag ofta är mer spennande att se på då folk faktiskt forlorar och tar igen platser.

 

En sak jag tycker är lite synd är att de kör samma program varje år. 15 km individuel start och 50 km massstart. Två första sträckorna i stafetten i klassisk och de två sista i fristill. Skidbytte loppet börjar alltid med klassisk som gör det nestan omöjligt för en klassisk spesialist att vinna.

 

Varför inte ändra ordningen på sträckorna ibland? Varför inte köra fem milen med individuel start ibland och 15 km masstart?

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker faktiskt det krävs en mer komplett åkare för att vinna ett lopp med individuell start. Det är betydligt tuffare att plåga sig själv när man själv tvingas hålla tempot än det är att hänga med och det gäller att kunna disponera sina krafter och även där premieras ofta en grönjäkla finish!

Med den inställningen vore det mest rättvisa att tävla på skidergometer. Högst maximalt syreuppptag och tjockast pannben vinner. Bara att borra. Perfekt' date=' eller hur! Får både plåga sig själv och försöka disponera sina krafter på bästa sätt. Behöver inte tänka på vad de andra håller på med eller frestas att prova "grilla" motståndarna (fullkomligt allergisk mot uttrycket). Nej var och en manglar på i egen takt. Svensk paradgren.[/quote']

Jag har inte pratat om vad som är mest rättvist och att tävla i en skidergometer skulle minst sagt vara aptrist att kolla på :)

Jag konstaterade att masstarter över 5 mil är skittrist. Mest för att det bara finns en åkare i banan, Petter Northug. Men även utan Northug skulle inte masstartsloppen vara speciellt kul att titta på då det helt enkelt händer för lite. Och, jaa, jag tycker det krävs mer för att vinna en individuell start än ett masstartslopp. Men det har inget med rättvisa att göra.

Okej!

 

En femmil kanske är tråkig att titta på för att den helt enkelt tar för lång tid. Spelar då mindre roll hur den körs. Längden på sändningen blir ju tyvärr ännu längre om man räknar in alla åkares start och målgång. Intervallstart tycker jag alltid känns så mycket 60-70 tal; smala enkelspår, "ur spår" få kameror. Det behövs inte idag när vi kan preparera spår och därmed starta som i löpning, dvs mest logiskt. Om det varit mest logiskt och "rättvist" med intervallstart hade ju också löpartävlingar avgjorts så.

 

Beträffande vad som kräver mest (masstart eller intervallstart) beror väl på hur man ser det. Jag skulle kunna argumentera för båda, men lutar nog åt att det krävs att man har samtliga tänkbara kvaliteter för att vinna en modern massstart. Idag verkar det bara vara en som har allt. Men helt klart har en vass avslutning en helt avgörande roll här som man inte klarar sig utan för att räknas som komplett. Den kan du mycket väl sakna och ändå vinna intervallstart.

Link to comment
Share on other sites

En femmil kanske är tråkig att titta på för att den helt enkelt tar för lång tid. Spelar då mindre roll hur den körs. Längden på sändningen blir ju tyvärr ännu längre om man räknar in alla åkares start och målgång. Intervallstart tycker jag alltid känns så mycket 60-70 tal; smala enkelspår, "ur spår" få kameror. Det behövs inte idag när vi kan preparera spår och därmed starta som i löpning, dvs mest logiskt. Om det varit mest logiskt och "rättvist" med intervallstart hade ju också löpartävlingar avgjorts så.

 

Beträffande vad som kräver mest (masstart eller intervallstart) beror väl på hur man ser det. Jag skulle kunna argumentera för båda, men lutar nog åt att det krävs att man har samtliga tänkbara kvaliteter för att vinna en modern massstart. Idag verkar det bara vara en som har allt. Men helt klart har en vass avslutning en helt avgörande roll här som man inte klarar sig utan för att räknas som komplett. Den kan du mycket väl sakna och ändå vinna intervallstart.

Vi har olika åsikt i den här frågan. Själv gillar jag femmilar med individuell start just för att det ofta händer ganska mycket. Åkarna har olika perioder där är starka och de disponerar loppen olika. Återigen så är jag inte så mycket ute efter rättvisefrågan som jag av underhållningen, att det andas 70 tal må vara hänt.

 

Ja, visst kan man vända och vrida på vad som kräver mest. Du kan vinna masstartslopp utan att vara bra på att hålla tempot uppe själv likväl som du kan vinna intervallopp utan någon finish.

Link to comment
Share on other sites

Med den inställningen vore det mest rättvisa att tävla på skidergometer. Högst maximalt syreuppptag och tjockast pannben vinner. Bara att borra. Perfekt' date=' eller hur! Får både plåga sig själv och försöka disponera sina krafter på bästa sätt. Behöver inte tänka på vad de andra håller på med eller frestas att prova "grilla" motståndarna (fullkomligt allergisk mot uttrycket). Nej var och en manglar på i egen takt. Svensk paradgren.[/quote']

Jag har inte pratat om vad som är mest rättvist och att tävla i en skidergometer skulle minst sagt vara aptrist att kolla på :)

Jag konstaterade att masstarter över 5 mil är skittrist. Mest för att det bara finns en åkare i banan, Petter Northug. Men även utan Northug skulle inte masstartsloppen vara speciellt kul att titta på då det helt enkelt händer för lite. Och, jaa, jag tycker det krävs mer för att vinna en individuell start än ett masstartslopp. Men det har inget med rättvisa att göra.

Okej!

 

En femmil kanske är tråkig att titta på för att den helt enkelt tar för lång tid. Spelar då mindre roll hur den körs. Längden på sändningen blir ju tyvärr ännu längre om man räknar in alla åkares start och målgång. Intervallstart tycker jag alltid känns så mycket 60-70 tal; smala enkelspår, "ur spår" få kameror. Det behövs inte idag när vi kan preparera spår och därmed starta som i löpning, dvs mest logiskt. Om det varit mest logiskt och "rättvist" med intervallstart hade ju också löpartävlingar avgjorts så.

 

Beträffande vad som kräver mest (masstart eller intervallstart) beror väl på hur man ser det. Jag skulle kunna argumentera för båda, men lutar nog åt att det krävs att man har samtliga tänkbara kvaliteter för att vinna en modern massstart. Idag verkar det bara vara en som har allt. Men helt klart har en vass avslutning en helt avgörande roll här som man inte klarar sig utan för att räknas som komplett. Den kan du mycket väl sakna och ändå vinna intervallstart.

Men tjänar extremt mycket mer på att ligga på rulle på skidor jämfört med löpning. Så den jämförelsen är irrlevant.

Link to comment
Share on other sites

Man tjänar extremt mycket mer på att ligga på rulle på skidor jämfört med löpning. Så den jämförelsen är irrlevant.

Funderade bara över rationalen bakom att man överhuvudtaget började med intervallstart i skidåkning.

 

För övrigt är ju det här en gammal diskusson där vi har lite olika åsikter. Den brukar ju komma upp då och då här på forumet och snurra några varv.

Link to comment
Share on other sites

En femmil kanske är tråkig att titta på för att den helt enkelt tar för lång tid. Spelar då mindre roll hur den körs.

Jag tror inte de allra flesta skidintreserade tycker att en masstart femmil är tråkig för att den tar för lång tid utan på grund av att det inte händer något. Det är inte mycket spänning fram till på slutet. Det händer oftast mycket mer i en femmil med interval start och det som händer kan vara väldigt oväntat. Så jag tror väldigt många bryr sig om hur loppet körs.

 

Om man bara vill få 10 minuters spänning är ju självklart en mass start väldigt bra. Bara att sätta på tv på slutet och se när det avgörs.

 

Personligen tycker jag faktiskt att sprint är blant det tråkigaste att se på trots alla spurter. Hela tävlingen tar lång tid, mycket dötid och många heat som jag inte bryr mig om.

Link to comment
Share on other sites

Med den inställningen vore det mest rättvisa att tävla på skidergometer. Högst maximalt syreuppptag och tjockast pannben vinner. Bara att borra. Perfekt' date=' eller hur! Får både plåga sig själv och försöka disponera sina krafter på bästa sätt. Behöver inte tänka på vad de andra håller på med eller frestas att prova "grilla" motståndarna (fullkomligt allergisk mot uttrycket). Nej var och en manglar på i egen takt. Svensk paradgren.[/quote']

Jag har inte pratat om vad som är mest rättvist och att tävla i en skidergometer skulle minst sagt vara aptrist att kolla på :)

Jag konstaterade att masstarter över 5 mil är skittrist. Mest för att det bara finns en åkare i banan, Petter Northug. Men även utan Northug skulle inte masstartsloppen vara speciellt kul att titta på då det helt enkelt händer för lite. Och, jaa, jag tycker det krävs mer för att vinna en individuell start än ett masstartslopp. Men det har inget med rättvisa att göra.

Okej!

 

En femmil kanske är tråkig att titta på för att den helt enkelt tar för lång tid. Spelar då mindre roll hur den körs. Längden på sändningen blir ju tyvärr ännu längre om man räknar in alla åkares start och målgång. Intervallstart tycker jag alltid känns så mycket 60-70 tal; smala enkelspår, "ur spår" få kameror. Det behövs inte idag när vi kan preparera spår och därmed starta som i löpning, dvs mest logiskt. Om det varit mest logiskt och "rättvist" med intervallstart hade ju också löpartävlingar avgjorts så.

 

Beträffande vad som kräver mest (masstart eller intervallstart) beror väl på hur man ser det. Jag skulle kunna argumentera för båda, men lutar nog åt att det krävs att man har samtliga tänkbara kvaliteter för att vinna en modern massstart. Idag verkar det bara vara en som har allt. Men helt klart har en vass avslutning en helt avgörande roll här som man inte klarar sig utan för att räknas som komplett. Den kan du mycket väl sakna och ändå vinna intervallstart.

Dåliga argument anser jag för att inte köra femmilar med intervallstart..! De som tittar på och gillar skidor bryr sig ju inte om om tävlingen blir en timme längre..snarare njuter väl dom av det :)..! Att något känns som 60-70 tal behöver väl inte per automatik betyda att det är sämre skidåkning..och du säger det ju själv vi behöver inte köra med enkelspår längre och det gäller väl även för en traditionell femmil..!

 

Jag saknar de traditionella 5-milarna mer än jag vill och orkar säga...det var verkligen nagelbitare.. skulle trenderna vändas vem hade mest kraft på slutet.. tusan vad skoj det var ..!

 

Fler skulle kunna vara med och vinna en traditionell 5-mil naturligtvis..när nu Petter northug har de kvaliteerna som han har..!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...