Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Skid-VM


Probie

Recommended Posts

Tråkigt speciellt för Hellner' date=' vem vet vad han hade kunnat göra i "Hellnerbacken" om han hade sluppit jaga ikapp de där 20 sekunderna...[/quote']

Det känns som om svenska vallateamet ganska ofta gör bort sig. Inte ofta i förhållande till antalet tävlingar men ofta i förhållande till övriga toppnationer. Jag kan erinra mig en gång då Norge vallat bort sig och det var i OS förra året då första fristilsloppet gick åt skogen för dem. Svenska vallateamet missar ett antal gånger per säsong. Riktigt trist för Hellner som jag tror hade haft rejäl chans annars.

Men är det inte åkarna själva som gör det slutgiltiga valet av skidor?

Jo, men det finns väl då inte ett obegränsat antal par som är i ordninggjorda. Åkaren tar säkert det bästa paret av de som är vallade men om alla är skit i jämförelse med konkurrenterna vet han ju inte förrän tävlingen är igång.

Kan det ha varit underfrysning som drabbade Rickardsson och gjorde att glidet försvann så snabbt?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 299
  • Created
  • Last Reply
Rickardsson själv trodde att fästvallan bromsade efter första varvet.

Att det var fästvallan som bromsade är väl ganska givet, frågan är är vad det berodde på, exempelvis temperaturförändring, ändring av snöns karaktär, att skit togs upp av vallan osv

Link to comment
Share on other sites

Finns säkert experter på detta forum som kan kliva in i Poromas buss och tala om hur det skall vara ;)

Med din logik har man alltså ingen rätt på att klaga om bilen inte startar eftersom man inte kan bygga en bättre själv?

 

Får inte Larry P sparken nu är det skandal. Minst en given vm-medalj, förmodligen ett guld, för Hellner bortklantat och en bra chans för Rickrdsson också på köpet.

 

Plus att de redan har förstört Tour de Ski.

 

Det är en sak om bara norrmännen hade lyckats men när alla andra lätt glider med klungan funkar det inte att misslyckas så fullständigt.

Link to comment
Share on other sites

Finns säkert experter på detta forum som kan kliva in i Poromas buss och tala om hur det skall vara ;)

Med din logik har man alltså ingen rätt på att klaga om bilen inte startar eftersom man inte kan bygga en bättre själv?

 

Får inte Larry P sparken nu är det skandal. Minst en given vm-medalj' date=' förmodligen ett guld, för Hellner bortklantat och en bra chans för Rickrdsson också på köpet.

 

Plus att de redan har förstört Tour de Ski.

 

Det är en sak om bara norrmännen hade lyckats men när alla andra lätt glider med klungan funkar det inte att misslyckas så fullständigt.[/quote']

Jodå, klaga på bara. Men att kräva någons avgång vid minsta motgång är något annat än att klaga på en bil. Förstår inte jämförelsen? Hur många medaljer som gått förlorade vet ingen, inte ens du Thorrez.

Vallningen är väl en del i tävlingsmomentet eller?

Har för mig att man ville resa monument över det Svenska vallateamet vid OS i Vancover.

Lyssna på åkarnas egna kommentarer till glidet, det var visst rätt olika om jag inte hörde helt fel.

Tänker inte fördjupa mig mer i detta utan önskar vallateamet och åkarna bättre lycka nästa gång.

 

Läs och begrunda från en i laget http://www.emiljonsson.se/2011/02/27/sma-marginaler/

Link to comment
Share on other sites

Finns säkert experter på detta forum som kan kliva in i Poromas buss och tala om hur det skall vara ;)

Med din logik har man alltså ingen rätt på att klaga om bilen inte startar eftersom man inte kan bygga en bättre själv?

 

Får inte Larry P sparken nu är det skandal. Minst en given vm-medalj' date=' förmodligen ett guld, för Hellner bortklantat och en bra chans för Rickrdsson också på köpet.

 

Plus att de redan har förstört Tour de Ski.

 

Det är en sak om bara norrmännen hade lyckats men när alla andra lätt glider med klungan funkar det inte att misslyckas så fullständigt.[/quote']

Jodå, klaga på bara. Men att kräva någons avgång vid minsta motgång är något annat än att klaga på en bil. Förstår inte jämförelsen? Hur många medaljer som gått förlorade vet ingen, inte ens du Thorrez.

Vallningen är väl en del i tävlingsmomentet eller?

Har för mig att man ville resa monument över det Svenska vallateamet vid OS i Vancover.

Lyssna på åkarnas egna kommentarer till glidet, det var visst rätt olika om jag inte hörde helt fel.

Tänker inte fördjupa mig mer i detta utan önskar vallateamet och åkarna bättre lycka nästa gång.

 

Läs och begrunda från en i laget http://www.emiljonsson.se/2011/02/27/sma-marginaler/

Du säger alltså detta till Hellner: Bry dig inte om att ett vallateam, som har mer resurser än alla andra förutom norrmännen, sumpade så att du missade en given vm-medalj och en väldigt bra chans på guld. Du får en ny chans om 2 år och 1700 nya träningstimmar. Bättre lycka då.

Link to comment
Share on other sites

Det var väl uppenbart att man missade i vallningen, en given medalj försvann.

Poromaa har i mitt tycke en ganska dryg attityd till det hela, varför inte erkänna att det inte blev så bra som andra nationer lyckats med, säkert 6-7 nationer gled enkelt förbi.

Det var väl knappast hans förtjänst att Hellener var snabbast i skate och sen var med i toppen.? Det ger ingen medalj att vara snabbast i skate, man ska vara bland dom tre första,

i mål.

Link to comment
Share on other sites

I aftonbladet erkände ju ialla fall Poromaa att de hade misslyckats. Jag tror också att det han säger där stämmer bra. I bland går det bra med vallningen och ibland inte. Så är det bara.

 

I OS var det sverige som lyckades bäst med vallningen och tex norge vallade bort sig flera gånger. I sprinten i Oslo hade svenskarna väldigt bra skidor enligt dem själva. Idag hade de inte så bra.

 

Om sverige vallar bort sig mer än andra nationer vet jag inte och jag tror också att det är svårt att svara på det utan att göra en detaljerad analys (mycket lättare att komma ihåg när vallningen var dårlig än när den var bra) och jag tror ingen på forumet har gjort det.

 

Vad hände egentligen med Cologna idag?

Link to comment
Share on other sites

I aftonbladet erkände ju ialla fall Poromaa att de hade misslyckats. Jag tror också att det han säger där stämmer bra. I bland går det bra med vallningen och ibland inte. Så är det bara.

 

I OS var det sverige som lyckades bäst med vallningen och tex norge vallade bort sig flera gånger. I sprinten i Oslo hade svenskarna väldigt bra skidor enligt dem själva. Idag hade de inte så bra.

 

Om sverige vallar bort sig mer än andra nationer vet jag inte och jag tror också att det är svårt att svara på det utan att göra en detaljerad analys (mycket lättare att komma ihåg när vallningen var dårlig än när den var bra) och jag tror ingen på forumet har gjort det.

 

Vad hände egentligen med Cologna idag?

Cologna var med runt 10de plats på sista varvet men i en av backarna låg han i mitten och fick han skidan fasttrampad med resultatet att han tappade ett 10-tal placeringen. Antar att han sket i vilket efter det då det i alla fall var kört.

 

Angående valla teamet insatser. Det är jättebra när svenskarna har fantastiska skidor, det är helt okej när de är ok eller t o m lite sämre än ok. Det är okej att misslyckas i världscuppen.

 

Det är ALDRIG okej med så usla skidor att de inte har en chans att vara med i loppet när det är vm eller tour de ski!

Link to comment
Share on other sites

Det är ALDRIG okej med så usla skidor att de inte har en chans att vara med i loppet när det är vm eller tour de ski!

Vad menar du med "ALDRIG Okej"? Finns det något som helst valla team som klarar av sin oppgava enligt dig?

 

Om det är svårvallat så får man inte alltid till bra skidor oberoende om det är VM eller tour de ski.

Link to comment
Share on other sites

Huruvida Larry P får sparken eller ej är väl ändå något som man tar inom laget, inte efter tryck utifrån. Det är ju enkelt att direkt skylla på vallarna, men de inom landslaget har nog lite mer koll på omständigheterna. Som Anders Blomkvist sa, det är ju inte bara någon vallare som räcker fram skidorna och säger "åk på dessa".
Link to comment
Share on other sites

Det är ALDRIG okej med så usla skidor att de inte har en chans att vara med i loppet när det är vm eller tour de ski!

Vad menar du med "ALDRIG Okej"? Finns det något som helst valla team som klarar av sin oppgava enligt dig?

 

Om det är svårvallat så får man inte alltid till bra skidor oberoende om det är VM eller tour de ski.

Visst, Librec var inget att säga om. Svårt möjliga omständigheter och förmodligen inte ruggskidor av kvaliteet att välja på heller då de precis slagit igenon.

 

Men mjuk burkvalla på en anläggning man har vetat om i flera år ska ha loppet? När inte ens vitryssar och slovaker har problem? Nej, det är aldrig okej att valla bort någon i det föret.

 

Och som sagt, jag pratar inte om att Olsson hade lite dåligt glid efter halva klassiska. Jag pratar om Rickrdsson och Hellner som man såg tappa massor på de som ligger och sladdar sist i klungan trots att de hade rygg i början av utförsbacken.

Link to comment
Share on other sites

Efter söndagens skiathlon 15x2 km för herrar, med tydligt sämre glid för Daniel efter ca en mil, funderar jag över följande förklaringar o ideer.

 

* För mjuk burkvalla som fryste o gav sämre glid plus sämre fäste,

* Burkvalla som rört sig bakåt in på bakre glidytorna,

 

* Glidytorna hade kanhända mycket paraffin som samlade mycket smuts. Redan efter storleksordningen någon mil kan flour-paraffin-vallade skidor bli märkbart sämre. Men hur kan så många andra nationer, som kanske också kör med flour-glidvalla o pulver, ha märkbart bättre glid? En fräck undran är om de kanske inte hade hunnit borsta bort överflödsparaffinet tillräckligt?

 

* Rillningen skyller jag inte på, den faktorn förändras väl inte på en mil o värderleksförhållandena ändrades gissningsvis inte mycket

 

Hur skulle ett par skidor som är stålsicklade gå i ett långdistanslopp 15 eller 50 km ? Eller kanske stålsickling med flourpulver för att hålla smutsen borta..

 

Skulle vara roligt höra kommentarer från er alla valla-experter !

Link to comment
Share on other sites

Det är ALDRIG okej med så usla skidor att de inte har en chans att vara med i loppet när det är vm eller tour de ski!

Vad menar du med "ALDRIG Okej"? Finns det något som helst valla team som klarar av sin oppgava enligt dig?

 

Om det är svårvallat så får man inte alltid till bra skidor oberoende om det är VM eller tour de ski.

Visst' date=' Librec var inget att säga om. Svårt möjliga omständigheter och förmodligen inte ruggskidor av kvaliteet att välja på heller då de precis slagit igenon.[/quote']

Du verkar ju inte ha stenkoll iaf... Min far har ett par karhu matrix (zero) från 87...å de e ju säkert inte de första..

Link to comment
Share on other sites

Några frågor:

 

1. Tar mjuka (varma) paraffiner/pulver snabbare upp smuts än hårdare för kallare väderlek? Det antyddes i intervju om jag förstod rätt att de "hade kanske gått för varmt på glidet" när det är smutsig snö

 

2. Är svenska vallateamet generellt mer konservativt (typ söklyset riktat på Swixs och Skigos "klassiker") än andra länder som vågar experimentera mer med små märken, nya alternativ och oortodoxa metoder? Så var det väl i Liberec om mediauppgifterna stämmer när nästan alla körde ruggat och svenskarna inte ens testade det?

 

3. Vad har vallarna för utbildning/bakgrund? Är det bara erfarenhetsbaserad kunskap från egen karriär eller finns det någon/några med annan bakgrund (typ kemist eller vad som nu kan vara relevant)?

 

4. Någon som har inside-info om vad Sve resp. Norge vallade med igår?

 

 

Idag håller jag tummarna för en svensk VM-skräll på damernas 10 km! Och VM-guld till Rickardsson imorgon! heja!

Link to comment
Share on other sites

Vad menar du med "ALDRIG Okej"? Finns det något som helst valla team som klarar av sin oppgava enligt dig?

 

Om det är svårvallat så får man inte alltid till bra skidor oberoende om det är VM eller tour de ski.

Visst' date=' Librec var inget att säga om. Svårt möjliga omständigheter och förmodligen inte ruggskidor av kvaliteet att välja på heller då de precis slagit igenon.[/quote']

Du verkar ju inte ha stenkoll iaf... Min far har ett par karhu matrix (zero) från 87...å de e ju säkert inte de första..

Jag säger inte att det inte fanns ruggskidor innan. Men jag har inte missat många skidtävlingar på tv och de snackade aldrig om rugg innan denna säsong (samt ingen av svenskar i vasaloppet hade ruggat trots klockrent före för det). Alltså tycker jag det är okej att de inte hade koll på rugg detta år och misslyckades.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...