Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vallning inför VL 2011


Nästa års vasaloppsegrare

Recommended Posts

  • Replies 104
  • Created
  • Last Reply
Jag är rätt grön har tänkt mej swix V20 grön som grund, sedan 2 lager blå extra och 2 lager VR45. I fickan har jag med mej Skigo HF röd och en tub Rode rossa om temperaturen stiger under dagen.

Tror ni det kan fungera med dagens väderleksrapport?

Har du högt spann kan du lägga på något mjukt under det violetta, avvakta med toppningen tills väderprogprognosen är mer säker.

Link to comment
Share on other sites

Jag är rätt grön har tänkt mej swix V20 grön som grund' date=' sedan 2 lager blå extra och 2 lager VR45. I fickan har jag med mej Skigo HF röd och en tub Rode rossa om temperaturen stiger under dagen.

Tror ni det kan fungera med dagens väderleksrapport?[/quote']

Har du högt spann kan du lägga på något mjukt under det violetta, avvakta med toppningen tills väderprogprognosen är mer säker.

Har du isf något exempel på vad något mjukt ska vara? Och vad blir fördelen med det?

Som sagt inte så erfaren och lär mej gärna =)

Link to comment
Share on other sites

Prognosen har varit samma några dagar nu, typ minus 8-10 gr vid start och minus 2-3 vid kl 13-14 i Mora.

 

Att jag måste lägga glid idag skapar lite ångest, men jag tänker mig att det blir grafit efter mättning och sen HF7 + FC7 eller FC78. Det kan väl inte vara helt fel även om vädret skulle ändra sig lite eller? Är det ett bättre alternativ att lägga HF8 isf HF7?

 

Rillning vet jag inget om och äger ingen.

 

Sen tar jag med med fästvallesamlingen och lägger på lördag, om jag skulle välja idag skulle det bli VR40+45 och VR50 med i väskan. Innebär det förresten några nackdelar att värma in ett basewax först eller är det bättre att börja direkt med VR40?

Link to comment
Share on other sites

http://www.swix.no/eway/default.aspx?pid=279&trg=MainContent_6254&MainContent_6254=6297:0:24,3264

 

Jag tänker för vallatipset till 3.3.11 och antar att det skulle vara tipset om vasan gick idag.

 

Hur tänker egentligen swix? Prognosen är 0 grader i oxberg kl 12 och +1 i mora kl 14.

Med den prognosen rekomenderar swix VR40 och att man ska ta med VR45.

 

Nu verkar det som att deras tips har fungerat bra hittills men VR40 i plus grader för de som åker sakta och har många tusen åkare före sig i spåret... Eller tar det så lång tid för snön att bli varmare att det fungerar eller är det väldigt lätt att få fäste på snön i vasaloppspåret?

 

Min erfarenhet från de senaste veckorna är att fästet blir sämre ganska snabbt vid en temperatur endring i den gamla finkorniga snön det var här då.

Link to comment
Share on other sites

Swix har väl en tradition av att rekomendera för hårda vallor när temperaturen närmar sig noll. Jag har ingen erfareneht av VR40 eller VR45, men med den prognosen känns det som att jag som mer emdelnmåttig vasaloppsåkare skulle vilja börja med typ vr45 under skidorna och ta med ännu mjukare vallor. Gissningsvis är det med den prognosen närmare tuill hands att man behöver vr 60 än vr 50 när man väl vallar om (för det är väl inte nysnö i spåren?), elelr kanske till och med ännu mjukare. Prognosen för söndag tyder väl än så länge på att det inte ska bli lika varmt frampå dan, så då kanske det blir annorlunda
Link to comment
Share on other sites

Körde halvvasan på nyslipade, nypreppade skidor med pulverglid. Behöver jag köra en vända till med pulver plus extra vanligt glid innan vasan? Finns det någon i sälenområdet som bara kan lägga på pulver? Misstänker att man måste valla om allt eller?
Link to comment
Share on other sites

jag är ju lite fundersam vad gäller swix vallarek.

 

inför ÖS på måndagen (och söndagen) rek. de vr 45. visst temp mässigt var det nog klockrent vr 45 före, iaf i starten - om inte tom vr 40 före. Men dels blir det ju betydligt varmare mot slutet, dels - nu jämför jag iofs med spåren runt stockholm - är det ju så otroligt fina hårda ordentligt tilltryckta spår och är man en bit bak i fältet (vilket iofs inte jag var på ÖS) blir det väl en viss glatthet oxå kan jag tänka mig.

 

Nu sa iofs prognosden inför ÖS måndag runt -4/-6 i starten och upp till -2/-3 vid mål (om jag minns rätt). Verkar som det alltid är mkt kallare i starten och på myrarna och hela spåret de första 4-6 milen än vad prognosen säger. (jag skall nog vara tacksam prognosen sa betydligt varmare än det blev, annars hade jag nog inte vågat valla enligt nedan)

 

Starten vad -15 enligt displayen vid tältet samt det var nog rätt kallt, -6/-12, de första 3-6 milen.

 

Stålsicklat - is da shit.

 

Fäste: invärmd grund, -6/-15, -4/-10, VR50, VR50, VR50, VR55 under "långt tramp", vr55 under "kort tramp", vr50 över vr55:orna, vr45 över hela. - allt mkt mkt tunnt.

 

Mkt bra glid första 6-7 milen, segare sista biten när snön var "lite kramig nästan". Kanonfäste från första till sista metern. Diagonalade i princip hela första backen. Hade km snitt på 3:05 fram till backen... - maxfart 48,2 km/h. (tid i mål 5:17)

 

Den vallningen hade nog huggit i "motsvarande snö" i spåren i stockholm, då hårdheten i spåren inte är i närheten av ÖS/VL. - väl?

 

Ser väl ut att kunna bli ngt liknande före på VL väl, eller?

Link to comment
Share on other sites

kors, det där såg ju annorlunda ut, mot vad jag hade för bild i huvvet. - kan dock tänka mig att det (om inte regn) ändå inte blir klister, då väl snön håller kylan ganska bra i sig självt. Möjligen ngt ännu glattare, så man får lägga, ännu, varmare valla än vad temp anger.
Link to comment
Share on other sites

Fick ett tips från duktig vallare om att inte använda swix flourvallor som fäste på söndag. Enligt honom är det bättre att gå på vanliga syntet valla. Han var väldigt upptagen och därför han jag inte få en förklarning. Bör påpekas att han tycker att Swixs VR vallor suger (bildligt och kanske även bokstavligen på söndag).

 

Jag tänker gå på syntet fäste hur som helst, ändå nyfiken på vad ni anser.

 

Någon som har en teori varför VR vallorna skulle fungera sämre på söndag en vanlig syntet?

Kan det vara för att flouret mjukar upp fästvallan och gör den mindre slitstark?

 

< känns skönt att valla valet är klart, såvida det blir som prognosen>

Link to comment
Share on other sites

Inge klister ska smetas på mina skidor i alla fall! Här kör vi hård blå så de skriker om de! "Om de nu inte blir varmare"

 

Snart är glidet fixat! Hårt i botten "BWLF 2 lager + LF4" + LF7 och massa Hf7 ovanpå ! Sen får vi se vad de ska toppas med!

Link to comment
Share on other sites

Körde halvvasan på nyslipade, nypreppade skidor med pulverglid. Behöver jag köra en vända till med pulver plus extra vanligt glid innan vasan? Finns det någon i sälenområdet som bara kan lägga på pulver? Misstänker att man måste valla om allt eller?

Jag skulle gett skidorna en till rejäl omgång, du har ju trots allt åkt 45km! Smuts och skit sätter sig!

Link to comment
Share on other sites

Är en riktig nybörjare vad gäller vallning, har vallat nu i år och förra men aldrig använt vallajärnet för fästet, bara för glidet. hur varmt ska järnet vara för grundvallan och hur viktig är tempen på järnet? Kommer köra på den mjukare swix grundvallan och sen VR40-50 ovanpå lite beroende på vädret... Ska man värma in ett lager VR40 efter grundvallan eller ska man korka lagren över grunden?
Link to comment
Share on other sites

om prognosen står sig -8 -10 vid starten o ca -2 på dagen så ska jag nog valla så här...!

toko basewax 1 tunt lager sedan ett par lager mixat med vr45/vr50 täckt med antingen vr45/vr40 beroende på om morgon temp ändrar sig....! får sedan se om jag ska kila iväg och köpa en 0 -10 julgran och optimera glidet så globen får det riktigt jobbigt.....;)

Link to comment
Share on other sites

Tänkte prova lite Racewax denna gången.

 

Glid:

Två lager H1 i botten

Uppe på detta lägger jag ett lager X2 eller X3

Sedan toppar jag detta med 3 lager Microfiber pulver.

 

Sedan blir det en rillning uppe på detta.

 

Fäste

Toko grön i botten

Sedan fem tunna lager VR 45

Följt av ett lager VR 40 för första backen

Link to comment
Share on other sites

Tänkte prova lite Racewax denna gången.

 

Glid:

Två lager H1 i botten

Uppe på detta lägger jag ett lager X2 eller X3

Sedan toppar jag detta med 3 lager Microfiber pulver.

 

Sedan blir det en rillning uppe på detta.

 

Fäste

Toko grön i botten

Sedan fem tunna lager VR 45

Följt av ett lager VR 40 för första backen

Låter bra, vad siktar du på för sluttid ungefär ? Vilken riller toppar du med ?

Link to comment
Share on other sites

Tänkte prova lite Racewax denna gången.

 

Glid:

Två lager H1 i botten

Uppe på detta lägger jag ett lager X2 eller X3

Sedan toppar jag detta med 3 lager Microfiber pulver.

 

Sedan blir det en rillning uppe på detta.

 

Fäste

Toko grön i botten

Sedan fem tunna lager VR 45

Följt av ett lager VR 40 för första backen

--------

 

VR 40 ovanpå VR 45 gör väl knappast att det blir bättre fäste "för första backen". Jag körde med VR 45 överst i måndags på ÖS (-15 i starten) samt VR 50 och VR 55 under, och det blir nog betydligt varmare på VL.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...