Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vallning inför VL 2011


Nästa års vasaloppsegrare

Recommended Posts

Jag har gjort rent med gult parafin och lagt på ett lager skigo lf grafit nu. Vad ska jag lägga sen?

 

Väljer mellan att lägga ett lager Toko röd lf först och sen swix lf6 toppat med pölders hf kloss ELLER skigos violetta toppat lf 6 och pölders hf.

 

Hur hade ni komponerat?

 

Vad gäller fäste så lägger jag nog VG35 som bas och sedan lite vr40 toppat med vr45. Känns rätt safe eller?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 104
  • Created
  • Last Reply
Tänkte prova lite Racewax denna gången.

 

Glid:

Två lager H1 i botten

Uppe på detta lägger jag ett lager X2 eller X3

Sedan toppar jag detta med 3 lager Microfiber pulver.

 

Sedan blir det en rillning uppe på detta.

 

Fäste

Toko grön i botten

Sedan fem tunna lager VR 45

Följt av ett lager VR 40 för första backen

--------

 

VR 40 ovanpå VR 45 gör väl knappast att det blir bättre fäste "för första backen". Jag körde med VR 45 överst i måndags på ÖS (-15 i starten) samt VR 50 och VR 55 under' date=' och det blir nog betydligt varmare på VL.[/quote']

Antar att det inte är för fästet utan för risken för iifrysning...?

Link to comment
Share on other sites

Tänkte prova lite Racewax denna gången.

 

Glid:

Två lager H1 i botten

Uppe på detta lägger jag ett lager X2 eller X3

Sedan toppar jag detta med 3 lager Microfiber pulver.

 

Sedan blir det en rillning uppe på detta.

 

Fäste

Toko grön i botten

Sedan fem tunna lager VR 45

Följt av ett lager VR 40 för första backen

--------

 

VR 40 ovanpå VR 45 gör väl knappast att det blir bättre fäste "för första backen". Jag körde med VR 45 överst i måndags på ÖS (-15 i starten) samt VR 50 och VR 55 under' date=' och det blir nog betydligt varmare på VL.[/quote']

Jag är kanske helt fel ute men som prognoserna såg ut igår så skulle det bli lite kallare på morgonen. Tänkte då att toppa med ett lager vr40 för att få lite slitstyrka i fästvallan. Tänkte sedan ta med en burk som man kan komplettera med under loppet. Vr50 eller skigo HF 1 - -3.

 

Det framgick inte av ditt inlägg om du hade bra eller dåligt fäste. Hur var glidet?

 

Man kanske skall tänka om lite.

Link to comment
Share on other sites

Yr.no säger nu -7 i starten och -2 som varmast. Då borde väl vanlig swix blå fungera bra om snön är fin? Har fått rapporter från en kompis som åkte ett spår i närheten av mora idag, han sa att snön var finkornig och burk fungerade utmärkt. Så man kan nog pusta ut och släppa tanken på kletigt klister :p
Link to comment
Share on other sites

Det kommer ju vara + grader i dag Fredag enligt prognosen nu på morgonen. Tror ni inte att det då kan löna sig med klister, när det fryser på i natt och i morgon. Solen verkar ju dessutom ligga på under helgen...?

 

Mikael

Jag dom fräser snön vid spårningen såpass mycket att isen smulas sönder. Sen hinner det ju inte stelna riktigt eftersom snön "körs sönder" av stafetten och skejten idag.

Link to comment
Share on other sites

på ÖS måndag; jag hade kanonfäste från första till sista metern. diagonalade i princip hela första backen på 6- 7,5 min tempo. Mkt bra glid (maxfart 48,3). - Jag skulle lägga vr 50 med vr 55 (ev vr 60 kort tramp) i trampet täckt med vr50 och ev sedan vr 45 ytterst. Dock att kanske mina lagg har typ höga spann, vad vet jag. Jag har märkt att jag får oftast helt ok, eller tom bra, fäste med säg vr 45, men att jag får ännu bättre fäste med vr50 utan att det tar glid. sedan att lägga ngt riktigt varmt i trampet täckt med "åkvallan" funkar kanon för mig.

 

jag som är van vid spåren i sthlm, beaktade att det nog skulle vara - vilket det oxå var - betydligt (upphöjt i 3) hårdare och bättre preppade spår. i Sthlms spår hade nog min vallning huggit iaf ngt.

Link to comment
Share on other sites

Det ser ut att bli ganska lågluftfuktighet. Lönar det sig verkligen med hf då? Kan det få negativ effekt?

Jag har svårt att förstå hur det kan stå så låg luftfuktighet som det gör på klart.se så det ska regna idag enligt deras prognos.

Link to comment
Share on other sites

Just nu känns det riktigt lurigt tycker jag. Plusgrader idag, sedan minus under lördag och söndag för att övergå till plus igen på måndag. Det ska inte mycket till för att det svänger om till plusgrader även på söndag. Basklister Kb20, universalklister K21n sedan täcka med VR40 eller kanske vanlig V30.

Glidet blir, förutom stålsickling och massa borstande; Swix LF7 toppat med skigos HF Orange (enda HF vallan jag har hemma). Rillar med swix linear 0,5 (den enda jag har).

Link to comment
Share on other sites

Just nu känns det riktigt lurigt tycker jag. Plusgrader idag, sedan minus under lördag och söndag för att övergå till plus igen på måndag. Det ska inte mycket till för att det svänger om till plusgrader även på söndag. Basklister Kb20, universalklister K21n sedan täcka med VR40 eller kanske vanlig V30.

Glidet blir, förutom stålsickling och massa borstande; Swix LF7 toppat med skigos HF Orange (enda HF vallan jag har hemma). Rillar med swix linear 0,5 (den enda jag har).

Med lite tur får du snabb räls att åka på, hårda glatta spår, mycket stakning. solen ger ju energi också

Link to comment
Share on other sites

Ringde in till intersport i Mora för att höra lite om vad de erbjuder. Frågade om HF vallning på glidytorna men han sade att man då var tvungen att lägga på LF någon dag innan, stämmer verkligen detta att man inte kan lägga på först LF och sedan direkt efter HF utan att man måste vänta nån dag? :-(
Link to comment
Share on other sites

Ringde in till intersport i Mora för att höra lite om vad de erbjuder. Frågade om HF vallning på glidytorna men han sade att man då var tvungen att lägga på LF någon dag innan, stämmer verkligen detta att man inte kan lägga på först LF och sedan direkt efter HF utan att man måste vänta nån dag? :-(

Någon dag innan? Räcker väl med att lägga LF & sen en HF valla ovanpå direkt? Knepigt att han sa så.

Link to comment
Share on other sites

Ringde in till intersport i Mora för att höra lite om vad de erbjuder. Frågade om HF vallning på glidytorna men han sade att man då var tvungen att lägga på LF någon dag innan, stämmer verkligen detta att man inte kan lägga på först LF och sedan direkt efter HF utan att man måste vänta nån dag? :-(

Det har då iaf inte jag hört talas om! Låter mystiskt.

Link to comment
Share on other sites

Ringde in till intersport i Mora för att höra lite om vad de erbjuder. Frågade om HF vallning på glidytorna men han sade att man då var tvungen att lägga på LF någon dag innan' date=' stämmer verkligen detta att man inte kan lägga på först LF och sedan direkt efter HF utan att man måste vänta nån dag? :-([/quote']

Någon dag innan? Räcker väl med att lägga LF & sen en HF valla ovanpå direkt? Knepigt att han sa så.

Ja, jag tyckte också att det lät väldigt märkligt... Har inte så stora erfarenheter av vallning så självklart var jag tvungen att kolla upp det. Undrar om det var av lättja han sa det. :S

Link to comment
Share on other sites

Ringde in till intersport i Mora för att höra lite om vad de erbjuder. Frågade om HF vallning på glidytorna men han sade att man då var tvungen att lägga på LF någon dag innan' date=' stämmer verkligen detta att man inte kan lägga på först LF och sedan direkt efter HF utan att man måste vänta nån dag? :-([/quote']

Någon dag innan? Räcker väl med att lägga LF & sen en HF valla ovanpå direkt? Knepigt att han sa så.

Ja, jag tyckte också att det lät väldigt märkligt... Har inte så stora erfarenheter av vallning så självklart var jag tvungen att kolla upp det. Undrar om det var av lättja han sa det. :S

nej det är ju inte lätt å veta det om han säger det.. Riktigt skumt! Men det ska inte vara några problem att lägga den samma dag. Bara det kallnar mellan så :)

Link to comment
Share on other sites

Just nu känns det riktigt lurigt tycker jag. Plusgrader idag, sedan minus under lördag och söndag för att övergå till plus igen på måndag. Det ska inte mycket till för att det svänger om till plusgrader även på söndag. Basklister Kb20, universalklister K21n sedan täcka med VR40 eller kanske vanlig V30.

Glidet blir, förutom stålsickling och massa borstande; Swix LF7 toppat med skigos HF Orange (enda HF vallan jag har hemma). Rillar med swix linear 0,5 (den enda jag har).

Slå tankarna med att lägga klister ut ditt huvud!! Det kommer att vara grundvax och kallvalla som gäller...snön är och kommer att vara riktigt kall!

Det var som varmast +4idag men ändå inte i närheten att snön var "krambar", det var som mjöl ändå och detta förstärks när pistmaskinerna kommer och river/blander detta med ännu kallare snö! Jag är helt övertygad om att de som lägger klister gör ett stort misstag.

Link to comment
Share on other sites

Just nu känns det riktigt lurigt tycker jag. Plusgrader idag' date=' sedan minus under lördag och söndag för att övergå till plus igen på måndag. Det ska inte mycket till för att det svänger om till plusgrader även på söndag. Basklister Kb20, universalklister K21n sedan täcka med VR40 eller kanske vanlig V30.

Glidet blir, förutom stålsickling och massa borstande; Swix LF7 toppat med skigos HF Orange (enda HF vallan jag har hemma). Rillar med swix linear 0,5 (den enda jag har).[/quote']

Slå tankarna med att lägga klister ut ditt huvud!! Det kommer att vara grundvax och kallvalla som gäller...snön är och kommer att vara riktigt kall!

Det var som varmast +4idag men ändå inte i närheten att snön var "krambar", det var som mjöl ändå och detta förstärks när pistmaskinerna kommer och river/blander detta med ännu kallare snö! Jag är helt övertygad om att de som lägger klister gör ett stort misstag.

Låter bra det! Du är alltså i närheten av spåren så du har kunnat kolla? Vart har du kollat då?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...