Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Oddvar Brå - 5. plats 15 km vm 2011


BSOBY

Recommended Posts

Det har vært mye fokus på Oddvar Brå her i Norge under VM - mest fordi han brakk staven under stafetten og Norge delte guldet med Sovjet under vm i Holmenkollen i 1982.

 

Men noe som er interessant er at hans vinnertid på 15 km klassisk i 1982 hadde rukket til en 5. plass i år. En ting som er sikkert er at Oddvar Brå var i god form i 1982. En annen ting som er sikkert er at til tross for millioner av kroner brukt på utstyrs - og teknikkutvikling gjennom 30 år ikke har hatt spesielt stor effekt. Oddvar Brå brukte 50 sek lengre tid på sin 15 km enn Heikkinen gjorde.

 

Hadde man til exempel fluorpulver i 1982? Når man ser på teknikken er den en helt annen nå enn for 30 år siden. Interessant sammenlikning synes jeg.

 

Bjørn Dæhlie kommenterte dette på NRK og mente selv at selv de skiene han brukte på 90-tallet ville ha vært minst like bra som de beste har idag, og kanskej Oddvar Brås ski fra 1982 hadde vært like bra også.

Link to comment
Share on other sites

Det har vært mye fokus på Oddvar Brå her i Norge under VM - mest fordi han brakk staven under stafetten og Norge delte guldet med Sovjet under vm i Holmenkollen i 1982.

 

Men noe som er interessant er at hans vinnertid på 15 km klassisk i 1982 hadde rukket til en 5. plass i år. En ting som er sikkert er at Oddvar Brå var i god form i 1982. En annen ting som er sikkert er at til tross for millioner av kroner brukt på utstyrs - og teknikkutvikling gjennom 30 år ikke har hatt spesielt stor effekt. Oddvar Brå brukte 50 sek lengre tid på sin 15 km enn Heikkinen gjorde.

 

Hadde man til exempel fluorpulver i 1982? Når man ser på teknikken er den en helt annen nå enn for 30 år siden. Interessant sammenlikning synes jeg.

 

Bjørn Dæhlie kommenterte dette på NRK og mente selv at selv de skiene han brukte på 90-tallet ville ha vært minst like bra som de beste har idag, og kanskej Oddvar Brås ski fra 1982 hadde vært like bra også.

Det går inte att jämföra olika lopp eftersom farten så mycket beror på föret, banprofilen gör naturligtvis skillnad oxå inte lika mycket men ändå skillnad.

 

Annars borde jag varit uttagen till VM på 15 km eftersom jag åkt ett 15 km lopp i år och det gick fortare än vad Hellner vann SM på :).

Link to comment
Share on other sites

Banprofilen i Kollen er omtrent den samme i dag som for 29 år siden, så det burde ikke skille så mye i tid. Været og føret var omtrent det samme også, mildt og tåke. Ingen hadde tidligere gått så fort på 15 km i verdenscupen tidligere som Brå gjorde under VM i 82.

En annen faktor er at Oddvar Brå hadde høyere oksygenopptak enn de fleste eliteutøvere har idag.

Link to comment
Share on other sites

Att Oddvar Brå inte slutat att träna efter den aktiva karriären fick vi bevis på i MWC i Lillehammer 2004. Han åkte då i åldersgruppen 50-54 år och 10 km klassiskt var utsett till "revanschmöte" mellan Brå och Savjalov. Det blev dock ingen match, då Brå var överlägsen och åkte sina 10 km på 28.21 mot Savjalovs 34.36. Oddvar Brå blev dock bara 6:a på den tiden, då tävlingen vanns av norrmannen Sigvald Oyberg på 26.47. Det är extremt bra tider för 50-åringar, men banan var ganska lättåkt (deltog i tävlingen själv), då man valt terräng utan de värsta backarna, en seniorbana hade sett annorlunda ut.

Med detta vill jag ha sagt att man inte kan jämföra tider från olika tidsperioder rakt av, då det är mycket som spelar in som före, banprofil, material,preparering, före etc.

 

Lite roligt i sammanhanget (iaf för mig) är att jag "slog" Savjalov med 7 sek, visserligen + 10 kg och ganska otränad, men ändå en merit att berätta för sina barnbarn ! Jag tävlade visserligen i åldersklassen 55-59 år, men det var ändå roligt :) att ha bättre tid än den forne storåkaren, numera skidtränare.

Link to comment
Share on other sites

Jag förstår inte riktigt förklaringarna som några försöker lägga fram.

 

Vi har några faktum:

- Brå hade en tid 1982 som skulle räckt till en 5:e plats 2011.

- De åkte, vad jag förstår BSOBY, samma bana

- De yttre förhållandena var snarlika

 

Oavsett om banprofilen skiljt sig något och om väder och snöförhållanden inte var exakt lika så har vi fortfarande bara en skillnad på 50sek mellan 1982 och 2011 och utifrån det är det en mycket relevant fråga BSOBY ställer: Har vi inte kommit längre på 29år?

 

Leker vi med tanken att vi hade en Brå i samma form som 1982 på startlinjen 2011 men med sin utrustning från 1982 under fötterna. Då kan vi förvisso säga att 50sek skillnad på den yttersta världseliten över 15km är stor men visar det inte ännu en gång att det är åkaren på skidorna snarare än utrustningen som avgör?

 

Man kan utifrån detta ställa sig frågan om det för oss amatörer är meningsfullt att lägga så mycket energi på utrustningen som vi gör?

 

Eller var Brå 1982 så mycket bättre tränad än Heikkinen 2011 så om Heikkinen varit lika bra tränad som Brå var 1982 så hade han med dagens "F1 utrustning" åkt ännu snabbare?

Jag tvivlar......

Link to comment
Share on other sites

Jag ser inte poängen med att jämföra med brå då vi inte vet tillräkligt mycket för att göra en jämförelse. Brås lopp var ju tex den snabbaste 15 km som någon hade åkt och året 15 km tror jag inte var i närheten av den snabbaste.

 

Men ok, om man tittar på gamla tider så har det inte varit någon revolution direkt men det är självklart möjligt att det går mycket snabbare idag i några fören. Skillnaden mellan olika fören är ju så stor att den lätt överskyggar andra skillnader.

 

Lite andra fakta som vi kan se idag.

Olika skidprepareringar eller olika skidor kan ge stora skillnader. Det kan vi se både i wc och vasan.

Norrmännen säger ju också att de på början av 90 talet hade en stor fördel med sina skidor på grund av att de stenslipade skidorna.

Att gamla skidor kan gå bra är ju inte heller något nytt.

 

Så det är klart att det är skillnader i utrustningen sen vad som är viktigast är nog svårt att veta. Att ha möjlighet att testa många olika skidpar för att se vilket går bäst kan nog vara viktigare än om man använder flour pulver eller inte.

 

Man kan också självklart diskutera om tidskillnaden mellan olika utrustningar är värt det men vem bestämmer vad något är värt? Det allra viktigaste är ju personen på skidorna men det är ju inte heller spesiellt roligt att åka vasan 10 minuter långsammare på grund av skidorna.

Link to comment
Share on other sites

Generellt är dagens VC-banor tuffare än förr. Vet dock inte hur det är i "Kollen".

Jag vet inte om jag resonerar fel här, men jag tänker att mer kuperade banor snarast borde gynna "de gamla" åkarna?

 

I vinterstudion eller var det var för ett par veckor sedan pratade de om hur längdsporten utvecklats de senaste decennierna: mer stakning och mer biffiga åkare. Intressant är att dagens åkare ibland ligger efter "gårdagens" i mycket syreupptagningskrävande aktiviteter, t.ex. springa en mil går långsammare för dagens åkare. Borde inte samma resonemang gälla för en mycket kuperad WC-bana, medan tiderna i VL etc. blir mycket bättre?

Link to comment
Share on other sites

Den som tittar på gamla TV upptagningar av Wassberg/Mieto, Gunde Svan mfl noterar att det åktes väldigt mycket diagonalt förr i tiden. Idag "hackar" sig hela världseliten uppför backar där det saxades i för 30 år sen.

 

Jag betvivlar att gårdagens åkare (med gårdagens utrustning) skulle ha särskilt stor chans mot dagens åkare - och jag tror till exempel att WC-åkarna på 90-talet (eller ens 2000-talet) aldrig var i närheten av de spurthastigheter som Northug/Hellner och andra kommer upp i.

 

Sedan är det ju alltid kul att spekulera i hur Elofsson, Gunde Svan eller Björn Dählie i toppform med dagens utrustning skulle ha placerat sig. Gunde skulle givetvis ha vunnit allt!

Link to comment
Share on other sites

Den som tittar på gamla TV upptagningar av Wassberg/Mieto, Gunde Svan mfl noterar att det åktes väldigt mycket diagonalt förr i tiden. Idag "hackar" sig hela världseliten uppför backar där det saxades i för 30 år sen.

Om du med "hackar" menar stakar så stämmer ialla fall inte det där. De i wc stakar säkert mer nu en då men de diagonalar normalt där det är backar med en ganska moderat lutning. Det var ju tex väldigt mycket diagonal åkning i VM i oslo.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...