Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Hur ska jag träna nu?


ablearcher

Recommended Posts

Det har varit en härlig vinter med 45+ mil skidor. Fantastiskt. Men nu är det snart slut för den här säsongen.

 

Jag tränar inför mitt första Vasalopp. Följande komponenter kommer att ingå under barmarkssäsongen:

 

- Löpning

- Rullskidor

- Gym

 

Gymmande har jag sysslat mycket med och här tycker jag att jag vet vad som funkar. Kommer att köra 1-2 ggr/vecka med skivstång.

 

Hur tycker ni experter att jag ska fördela tiden mellan löpning och rullskidor? Anta att jag tränar dessa tillsammans 3-4 ggr/vecka. Jag tänker ungefär såhär:

 

- Ett löppass per vecka. Tempo/intervaller

- Två rullskidpass per vecka. Ett tempo, ett långpass

 

Verkar det vettigt? Alla tips uppskattas!

Link to comment
Share on other sites

En liten kommentar....

Inget direkt tips men en reflektion från min horisont.

 

Om jag tränar enbart ett pass i veckan av något så blir det antingen på en väldigt lätt nivå eller konstant träningsvärk.

Jag kör ju själv 2 rullskidspass på hösten tillsammans med ett löppass (orienteringsträning). Men då bygger jag på en sommar med 3 löppass i veckan samt höstens löppas blir lätta (mer orienteringsteknik).

 

Jag försöker fokusera på rullskidorna och kör löpningen för att jag inte kan sluta med det njutningsmedlet helt enkelt (inte förrän det blir snö!).

 

Jag tror att man kan blocka träningen och därmed få träningsdos med 3 pass i veckan (2 pass löpning i 2-3 veckor sedan 1 pass i veckan och tvärtom för rullskidorna).

 

Löpning ger inte så mycket för skidåkningen som rullskidorna... men för att få omväxling eller avlasta överkroppen så ger det givetvis litegrand ändå.

Link to comment
Share on other sites

Att löpning inte ger så mycket för skidåkning håller jag inte med om! Anser att det ger väldigt mycket för skidåkning men kanske inte för vasaloppet iförhållande till rullskidor. Ska du få en bra syreupptagningsförmåga och satsa på lite fart i kroppen är löpning inte bara en avlastningsmetod utan något du bör träna nästan lika mycket som rullskidor!
Link to comment
Share on other sites

Att löpning inte ger så mycket för skidåkning håller jag inte med om! Anser att det ger väldigt mycket för skidåkning men kanske inte för vasaloppet iförhållande till rullskidor. Ska du få en bra syreupptagningsförmåga och satsa på lite fart i kroppen är löpning inte bara en avlastningsmetod utan något du bör träna nästan lika mycket som rullskidor!

Du har så rätt Björn, men med ett pass i veckan så blir det inte så mycket löpträning, och där i förhållandet så gjorde jag min reflektion.

Om jag hade 4 pass i veckan på mig så hade jag absolut tagit 2 pass löpning och 2 pass rullskidor, men med 3... möjligtvis att alternera med fokus på endera passet.

 

Och jag försökte säga 2 saker, att löpning inte ger lika mycket för skidåkning som rullskidor och att om man springer endast ett pass i veckan så blir det inte jättemycket tillskott till skidkapacitet men kanske lite avlastning/crosstraining.

 

För egen del vill jag hålla maximal löpnivå under vintern och det blir ett pass i veckan så att jag kan starta snabbare med löpträningen under barmarkssäsong.. inte så avancerat alltså men kul :)

Link to comment
Share on other sites

Att löpning inte ger så mycket för skidåkning håller jag inte med om! Anser att det ger väldigt mycket för skidåkning men kanske inte för vasaloppet iförhållande till rullskidor. Ska du få en bra syreupptagningsförmåga och satsa på lite fart i kroppen är löpning inte bara en avlastningsmetod utan något du bör träna nästan lika mycket som rullskidor!

Du har så rätt Björn' date=' men med ett pass i veckan så blir det inte så mycket löpträning, och där i förhållandet så gjorde jag min reflektion.

Om jag hade 4 pass i veckan på mig så hade jag absolut tagit 2 pass löpning och 2 pass rullskidor, men med 3... möjligtvis att alternera med fokus på endera passet.

 

Och jag försökte säga 2 saker, att löpning inte ger lika mycket för skidåkning som rullskidor och att om man springer endast ett pass i veckan så blir det inte jättemycket tillskott till skidkapacitet men kanske lite avlastning/crosstraining.

 

För egen del vill jag hålla maximal löpnivå under vintern och det blir ett pass i veckan så att jag kan starta snabbare med löpträningen under barmarkssäsong.. inte så avancerat alltså men kul :)[/quote']

De är sant! :) Jag skulle nog med så relativt få pass kanske inte köra så mycket styrka som han tänkt att köra! Man ska upp på hög nivå för att kunna tillgodogöra sig och vara i egentligt behov av ren styrketräning! Av rullskidåkningen får du nog styrketräning i överkroppen för att klara vasan på under 8h! så jag skulle kanske 1ggr/vecka eller varannan vecka lägga in ett gympass. fördela resten på distans/intervallträning på löpning och rullskidor! det är ju roligare att va utomhus och det håller motivationen uppe :)

Link to comment
Share on other sites

Att löpning inte ger så mycket för skidåkning håller jag inte med om! Anser att det ger väldigt mycket för skidåkning men kanske inte för vasaloppet iförhållande till rullskidor. Ska du få en bra syreupptagningsförmåga och satsa på lite fart i kroppen är löpning inte bara en avlastningsmetod utan något du bör träna nästan lika mycket som rullskidor!

Du har så rätt Björn' date=' men med ett pass i veckan så blir det inte så mycket löpträning, och där i förhållandet så gjorde jag min reflektion.

Om jag hade 4 pass i veckan på mig så hade jag absolut tagit 2 pass löpning och 2 pass rullskidor, men med 3... möjligtvis att alternera med fokus på endera passet.

 

Och jag försökte säga 2 saker, att löpning inte ger lika mycket för skidåkning som rullskidor och att om man springer endast ett pass i veckan så blir det inte jättemycket tillskott till skidkapacitet men kanske lite avlastning/crosstraining.

 

För egen del vill jag hålla maximal löpnivå under vintern och det blir ett pass i veckan så att jag kan starta snabbare med löpträningen under barmarkssäsong.. inte så avancerat alltså men kul :)[/quote']

De är sant! :) Jag skulle nog med så relativt få pass kanske inte köra så mycket styrka som han tänkt att köra! Man ska upp på hög nivå för att kunna tillgodogöra sig och vara i egentligt behov av ren styrketräning! Av rullskidåkningen får du nog styrketräning i överkroppen för att klara vasan på under 8h! så jag skulle kanske 1ggr/vecka eller varannan vecka lägga in ett gympass. fördela resten på distans/intervallträning på löpning och rullskidor! det är ju roligare att va utomhus och det håller motivationen uppe :)

Jag har funderat lite kring det där. Det finns två alternativ: Träna mer om det går, eller mer kondition på bekostnad av gym. Stämmer säkert i mitt fall att gymträning ger lite eller ingen effekt på skidåkning rel. löpning/rullskidor men jag gillar att pumpa skrot!

 

Shit vilka bra tider du har btw!

Link to comment
Share on other sites

Du har så rätt Björn' date=' men med ett pass i veckan så blir det inte så mycket löpträning, och där i förhållandet så gjorde jag min reflektion.

Om jag hade 4 pass i veckan på mig så hade jag absolut tagit 2 pass löpning och 2 pass rullskidor, men med 3... möjligtvis att alternera med fokus på endera passet.

 

Och jag försökte säga 2 saker, att löpning inte ger lika mycket för skidåkning som rullskidor och att om man springer endast ett pass i veckan så blir det inte jättemycket tillskott till skidkapacitet men kanske lite avlastning/crosstraining.

 

För egen del vill jag hålla maximal löpnivå under vintern och det blir ett pass i veckan så att jag kan starta snabbare med löpträningen under barmarkssäsong.. inte så avancerat alltså men kul :)[/quote']

De är sant! :) Jag skulle nog med så relativt få pass kanske inte köra så mycket styrka som han tänkt att köra! Man ska upp på hög nivå för att kunna tillgodogöra sig och vara i egentligt behov av ren styrketräning! Av rullskidåkningen får du nog styrketräning i överkroppen för att klara vasan på under 8h! så jag skulle kanske 1ggr/vecka eller varannan vecka lägga in ett gympass. fördela resten på distans/intervallträning på löpning och rullskidor! det är ju roligare att va utomhus och det håller motivationen uppe :)

Jag har funderat lite kring det där. Det finns två alternativ: Träna mer om det går, eller mer kondition på bekostnad av gym. Stämmer säkert i mitt fall att gymträning ger lite eller ingen effekt på skidåkning rel. löpning/rullskidor men jag gillar att pumpa skrot!

 

Shit vilka bra tider du har btw!

Nog ger det effekt alltid :) men det är ju som sagt beroende på vilken nivå du siktar på! För att klara vasan på under 8h behöver du kanske inte köra så väldigt mycket intervallträning! Då behövs nog mest stakträning på skidor och rullskidor! :)

 

Tack. Har haft en bra "premiärsäsong" bakom mig och nått långt över förväntningarna :)

Link to comment
Share on other sites

jag upplever löpning som mer tidseffektivt än rullskidor, speciellt de mer intensivare passen. Ett intervallpass på totalt 45 minuter eller snabbdistanslöpning 20-30 minuter + uppvärmning och nerjoggning tycker jag ger mer för konditionen än 45 minuter rullskidor. Rullskidorna ger naturligtvis mer grenspecifik effekt, men för att träna upp konditionen så väljer jag ofta löpning för att jag ofta har ont om träningstid.

 

Som bieffekt kände jag mig vassare än på länge på 5 km löpning senast jag tränade för vasaloppet. Å andra sidan skulle kskulle jag ha önskat effektivare fettförbränning när jag närmade mig Evertsberg, men jag tror inte att det hade gått bättre med hälften så många men dubbelt så långa träningspass.

Link to comment
Share on other sites

jag upplever löpning som mer tidseffektivt än rullskidor, speciellt de mer intensivare passen. Ett intervallpass på totalt 45 minuter eller snabbdistanslöpning 20-30 minuter + uppvärmning och nerjoggning tycker jag ger mer för konditionen än 45 minuter rullskidor. Rullskidorna ger naturligtvis mer grenspecifik effekt, men för att träna upp konditionen så väljer jag ofta löpning för att jag ofta har ont om träningstid.

 

Som bieffekt kände jag mig vassare än på länge på 5 km löpning senast jag tränade för vasaloppet. Å andra sidan skulle kskulle jag ha önskat effektivare fettförbränning när jag närmade mig Evertsberg, men jag tror inte att det hade gått bättre med hälften så många men dubbelt så långa träningspass.

Det där är något jag reflekterat över, att löpning ger en otroligt stor effekt. Är dessutom anmäld till Midnattsloppet i augusti, vore kul om man kunde pressa sig under 50 min eller så.

Link to comment
Share on other sites

hehe, ja vi är ju rätt lika kroppsmässigt som du kanske såg vasa då du lyckades knäppa mig på bild ;)

 

backträning i slalombacke är riktigt bra för pusten.! Dock inte för löpsteget :P det blir myrsteg! hehe

Jo björnarna är välväxta uppåt landet. ;)

 

Angående träningen om man vill förbättra sina åktider så tror jag det gäller att gå utanför bekvämlighetsgränsen när man stakar osv. men är lättare sagt än gjort och en träningskompis kan vara bra för att öka trycket.

Link to comment
Share on other sites

hehe' date=' ja vi är ju rätt lika kroppsmässigt som du kanske såg vasa då du lyckades knäppa mig på bild ;)

 

backträning i slalombacke är riktigt bra för pusten.! Dock inte för löpsteget :P det blir myrsteg! hehe[/quote']

Jo björnarna är välväxta uppåt landet. ;)

 

Angående träningen om man vill förbättra sina åktider så tror jag det gäller att gå utanför bekvämlighetsgränsen när man stakar osv. men är lättare sagt än gjort och en träningskompis kan vara bra för att öka trycket.

hehe ;) det tror jag också! Jag har en plan på att lägga in pyramidträning vid stakträning faktiskt. då man kör 1 min sen 2 min 3min 4min, 4min 3 min 2min 1min osv under ett pass och även 2h A2 stakning eller liknande! :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...