Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

stockholm nu, lida, ursvik mfl vart åkbart?


salomons son

Recommended Posts

Var på Täby konstsnöspår i lördags, snötillgången fin, dubbla spår och skatebädd, blev såklart lite mosigt när det var ett gäng plusgrader och sol. På en kort sträcka på 5.2an tittade några grässtrån upp genom snön, men annars kanon!

 

Satsar på Bisslinge golfbana imorgon på förmiddagen då det verkar vara fint också enligt skidspår.se

Link to comment
Share on other sites

Var på Täby konstsnöspår i lördags, snötillgången fin, dubbla spår och skatebädd, blev såklart lite mosigt när det var ett gäng plusgrader och sol. På en kort sträcka på 5.2an tittade några grässtrån upp genom snön, men annars kanon!

 

Satsar på Bisslinge golfbana imorgon på förmiddagen då det verkar vara fint också enligt skidspår.se

Om du kommer i väg tidigt kanske det är läge att infria ditt mål, med tanke på att det är 2 minus nu :)

 

 

ingen som vet statusen på lidas långa 1,8mil slinga?

 

carl, har du lagt ner för i år?

Link to comment
Share on other sites

Kolla på Skidspår.se är ett tips. Mina personliga erfarenheter säger att Ursvik är oåkbart, snön är helt enkelt borta. De senaste gångerna har jag åkt på Granskogs spår, riktigt bra, åtminstone på på morgonen när spåren fortfarande är hårda http://www.skidspar.se/stockholm/jarfalla/granskog. Usla kommunala förbindelser bara. Annars är mina tips Täby konstsnöspår eller Bisslinge golfbana baserat på skidspår.se.
Link to comment
Share on other sites

Var på Täby konstsnöspår i lördags' date=' snötillgången fin, dubbla spår och skatebädd, blev såklart lite mosigt när det var ett gäng plusgrader och sol. På en kort sträcka på 5.2an tittade några grässtrån upp genom snön, men annars kanon!

 

Satsar på Bisslinge golfbana imorgon på förmiddagen då det verkar vara fint också enligt skidspår.se[/quote']

Om du kommer i väg tidigt kanske det är läge att infria ditt mål, med tanke på att det är 2 minus nu :)

 

 

ingen som vet statusen på lidas långa 1,8mil slinga?

 

carl, har du lagt ner för i år?

--------

 

Åh, är det mig ni åkallar, jag är rörd!

Jodå, man krönte en fantastisk säsong (5:17 på ÖS måndag) med att åka ambulans till akuten. Låg å toksvettades med hög feber å dryga 140 i puls. Jag trodde faktiskt jag var ute å stakade... :-) Frugan ringde 112. Visade sig vara lunginflammation, som nog tyvärr kanske varat ett tag. SÅ nu är det antibiotika å soft som gäller ngn vecka eller så. (längre enligt mamma)

Var senast ute i Lida förra fredagen (2 varv på 18 km:arn på under 2 t utan fäste) och i måndags, dryg vecka sedan (då jag var förkyld och hade jobbat natt...). Gott om snö var det då iaf, förutom vägövergångar.

Link to comment
Share on other sites

Var på Täby konstsnöspår i lördags' date=' snötillgången fin, dubbla spår och skatebädd, blev såklart lite mosigt när det var ett gäng plusgrader och sol. På en kort sträcka på 5.2an tittade några grässtrån upp genom snön, men annars kanon!

 

Satsar på Bisslinge golfbana imorgon på förmiddagen då det verkar vara fint också enligt skidspår.se[/quote']

Om du kommer i väg tidigt kanske det är läge att infria ditt mål, med tanke på att det är 2 minus nu :)

Visst glömt att uppdatera statusraden, fixade det för ett tag sen efter jag skaffade 145cm-stavar istället för 140 (är drygt 170 lång), och när jag efter en vecka fått in tekniken klarade jag milen på 35 :)

Link to comment
Share on other sites

Var på Täby konstsnöspår i lördags' date=' snötillgången fin, dubbla spår och skatebädd, blev såklart lite mosigt när det var ett gäng plusgrader och sol. På en kort sträcka på 5.2an tittade några grässtrån upp genom snön, men annars kanon!

 

Satsar på Bisslinge golfbana imorgon på förmiddagen då det verkar vara fint också enligt skidspår.se[/quote']

Om du kommer i väg tidigt kanske det är läge att infria ditt mål, med tanke på att det är 2 minus nu :)

Visst glömt att uppdatera statusraden, fixade det för ett tag sen efter jag skaffade 145cm-stavar istället för 140 (är drygt 170 lång), och när jag efter en vecka fått in tekniken klarade jag milen på 35 :)

känns som att 140cm långa stavar bör göra dig snabbare än 145. Eliten ligger ofta kring 30 under kroppslängd så det är nog tekniken som gör att du upplever 145 som bättre!

Link to comment
Share on other sites

Elljusspåret i Rudan var överförväntan bra igår kväll. Mycket barr i spåren men extremt glatt - kul men vådligt. Mina värdelösa Swix Alulite böjdes till bristningsgränsen i uppförsbackarna. Se till att ta det lugnt i de värsta nedförsbackarna. Vurpar man, som jag gjorde, så stannar man inte förrän man är nere på platten.

 

Är det någon som har varit ute i Ågesta? Om man får tro informationen på skidspår har det sågats träd i/vid spåren.

Link to comment
Share on other sites

Elljusspåret i Rudan var överförväntan bra igår kväll. Mycket barr i spåren men extremt glatt - kul men vådligt. Mina värdelösa Swix Alulite böjdes till bristningsgränsen i uppförsbackarna. Se till att ta det lugnt i de värsta nedförsbackarna. Vurpar man, som jag gjorde, så stannar man inte förrän man är nere på platten.

 

Är det någon som har varit ute i Ågesta? Om man får tro informationen på skidspår har det sågats träd i/vid spåren.

Jag var där (Ågesta) i söndags. "The Texas Chainsaw Massacre" pågick utmed banan, jävligt sjuk inramning. Jag ger spåren en tvåa av fem. Första gången sen november man tvingades uppleva genomslag i Ågesta :-(. Typ vattenskidor.

Link to comment
Share on other sites

Jag ska väl inte vara sämre jag. Rykande färskt bildreportage från Lida:

 

 

 

http://forumbilder.se/images/086201154151P67b2.jpg

 

Jag tog gamm-fischrarna men det var gott om snö och inga oväntade eller plötsliga genomslag. Om det nu inte blir 25 grader varmt i kombination med ett i hållande tre dygns regn lär det gå att åka minst till söndag. Lite kyla och det funkar förmodligen även nästa söndag. Men det var nog bland det värsta is-före jag varit med om. På sina ställen var det absolut ren blå-is och flertalet backar var så hårda att det varken gick att saxa uppför eller försöka ploga nerför. Det var bara att be en bön och släppa på. På tal om gud måste jag säga att det nästan är så att man blir lite små-religiös dom här fina soliga vår dagarna. Som skidåkning betraktat kanske ingen höjdare, men som totalupplevelse; fem salomonar! Lätt! Men man kan skippa den där slingan som drar i väg i ett enkelspår, över nån bro osv.

 

Trist med lunginflamationen Carl, men det var ju skönt att det gick bra!! Och gör nu som mamma säger :)

Link to comment
Share on other sites

Så du kör med den där blå mössan du har i avantaren även när du åker längd' date=' vem av dom tre gossarna på bilden var du då? :)[/quote']

Mössan på min avatar är faktiskt grön!! :) och jag har även grön mössa när jag åker längd. Den gröna längdmössan har dock ett gäng bokstäver och en vit lapp på sig... :)

Link to comment
Share on other sites

Så du kör med den där blå mössan du har i avantaren även när du åker längd' date=' vem av dom tre gossarna på bilden var du då? :)[/quote']

Mössan på min avatar är faktiskt grön!! :) och jag har även grön mössa när jag åker längd. Den gröna längdmössan har dock ett gäng bokstäver och en vit lapp på sig... :)

aha, du är gossen i mitten alltså :) ;)

 

http://forumbilder.se/images/ae9201175012P05ed.jpg

Link to comment
Share on other sites

Igår lördag och idag söndag. Fantastisk skate på fälten och riktigt bra klassiska spår på Ekerö, Knalleborgsspåren (Gula, Oranga och Gröna). Mälarö SOK har som vanligt gjort ett riktigt bra jobb!

 

Värmen sliter hårt men i skuggpartierna var snön fortfarande torr och fin. Kallvalla funkade fint.

Link to comment
Share on other sites

Åkte på Nacka Golf igår söndag. Körde med skate-skidor, men stod mest och stakade i de klassiska spåren. (Om man kör med fäste kan det nog bli lite jobbigt med klister då man kommer in i skuggiga partier där nysnön ligger kvar. kanske är bättre att köra på burk och staka på isiga partier?)
Link to comment
Share on other sites

Lite jämförelse Stockholm vs Småland.

I söndags körde jag sprinttävling i Landsbro i strålande sol och gott om snö, sög lite i solbackarna annars mycket bra förhållande.

Sen följde två dagar med värme och blåst och snön smälte som smör i solsken. Golfbanan var i stort sett snöfri tisdag em, men på elljusbanan hade klarat sig ganska bra. Det blev två avslutande ? 5 km-varv, där jag fick ta av mig skidorna 4 ggr.

Link to comment
Share on other sites

Lite jämförelse Stockholm vs Småland.

I söndags körde jag sprinttävling i Landsbro i strålande sol och gott om snö, sög lite i solbackarna annars mycket bra förhållande.

Sen följde två dagar med värme och blåst och snön smälte som smör i solsken. Golfbanan var i stort sett snöfri tisdag em, men på elljusbanan hade klarat sig ganska bra. Det blev två avslutande ? 5 km-varv, där jag fick ta av mig skidorna 4 ggr.

Jag tänker åka på söndag. Vi får se om det blir säsongsavslut. ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...