Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

stockholm nu, lida, ursvik mfl vart åkbart?


salomons son

Recommended Posts

Det har varit misstänkt tyst om statusen i Lida i år, har inte varit där själv. Är det kanske så att det finns superspår preparerade som "Stockholmseliten" håller för sig själva? Någon som vet?

www.lida.nu kan du se statusen på. De har lagt konstsnö på 800m varvet, i stort sett platt med en liiiten backe vid starten. Där lär det vara riktigt bra. Övriga spåren är packade och helt okej för skejt, dock förekommer genomslag på sina ställen. Inga spår där men från och till finns det manuellt uppkörda spår i kanterna, de är ganska sladdriga dock.

 

De har dock en rejäl hög konstsnö kvar men jag är tveksam på om de kan köra ut den nu när de redan lagt runt hela 800m varvet. Tyvärr misstänker jag att den kommer få ligga där och töa bort framåt våren precis som förra året.

Link to comment
Share on other sites

Drog en runda på rönningesjön/täby med skejtskidor i onsdags, helt ok 5km. Finns även spår för klassiskt, men är såklart inte några backar:) Har sett att folk varit i Enebyberg både skate och klassiskt, verkar vara ok där med.

I Enebyberg är det rätt slitet i de klassiska spåren. Det kommer fram grus i några svängar där det är skejtskär, men är man bara observant går det bra. Kanske tar jag med en skyffel och skottar i lite till helgen (jag bor nära spåret). En del står och stakar på 400 m banorna vid Enebybergs IP, där det är bra spår. Skejt går hjälpligt att åka på elljusspåret, men det är i smalaste laget. Allra smalast är det i backen där bredden annars skulle behövas som bäst.

Link to comment
Share on other sites

Hej i östhammars kommun finns det spår på dammarna i gimo och österbybruk sträckan är ca 8-8.5 km på båda orterna dubbla spår finns dock på gimo dammen vid gimo herrgård vet ej om det är draget dubbla spår i österbybruk. bar staktränings möjligheter med andra ord.
Link to comment
Share on other sites

SÖDERTÄLJE - var finns spåren?

Spåren har tidigare varit bra i Tveta, vad har hänt? I skogen är det tunt med snö, men på isen perfekt för spårdragning. Åndå usla spår.

Ifk Södertälje finns inte mer. Södertälje IF kanske lagt av med spårkörning oxå. På skidspår.se är det fel info.

Nu skall spåren skötas av SNO, var finns ansvaret?

Finns andra spår i området? Vet Stefan Sand kanske??

Link to comment
Share on other sites

SÖDERTÄLJE - var finns spåren?

Spåren har tidigare varit bra i Tveta, vad har hänt? I skogen är det tunt med snö, men på isen perfekt för spårdragning. Åndå usla spår.

Ifk Södertälje finns inte mer. Södertälje IF kanske lagt av med spårkörning oxå. På skidspår.se är det fel info.

Nu skall spåren skötas av SNO, var finns ansvaret?

Finns andra spår i området? Vet Stefan Sand kanske??

Jodå, jag vet men i detta forum nöjer jag mig med att säga att Södertälj IF inte är involverade i spårdragning i Tveta denna vinter. Bäst spår i trakten är idagsläget nere i Järna där vår klubbmedlem Johan har dragit fina spår på Kallfors GK.

Link to comment
Share on other sites

Bisslinge har varit kanon utefter förutsättningarna tycker jag. 15 km stakvänliga spår. Status igår 22.00:

 

SPÅRSTATUS

 

Bisslinge golfbana (Rotebro)2012-02-15 22:00

Ojämn kamp ikväll mot vind och lätt snöfall. Mjuk snö som packats och spårats på alla tre slingor men helt troligt kommer vi behöva fortsätta ett varv till imorgon. Men, med en del tur kan det ändå vara fina förutsättningar imorgon.

 

Kolla in på http://www8.idrottonline.se/RotebroISOK/Skidsektionen/Skidspar/

 

Gratis åkning men bidrag vet jag tacksamt tas emot av dessa fantastiska eldsjälar som ordnar allt. Ska själv sätta in någon hundralapp eller två då jag tycker det är helt fantastiskt att ha fina skidspår runt husknuten.

Link to comment
Share on other sites

Änn mer Magiskt i Lida 17' date='5 idag. Teknisk åkning med stans enda VM klass på spåren sporrade till ett knappa 1h pass med 44min i A3. Hoppas inte mildvädret fördärvar allt nu[/quote']

Hur såg det efter att skogsmakinen hade kört omkring i spåret?

Det är ett skräpigt-grenar o kvistrester- spår mitt i bädden fram till tågbron sen är d fint igen, hoppas även efter regnet senare idag för imorgon blir d eget seedningslopp på 17,5an vid 2tiden

Link to comment
Share on other sites

precis, det suger fetballepurjo vid skogsavverkningen.

 

Känns nästan som ngn form av konspiration de skall skogsavverka just nu. kan inte ngn gräva i det.

 

Men, "bara" ta av sig skidorna i ngra hundra meter. Sedan superfint, förutom en del skräp o genomslag här å där, men de ser man mkt tydligt och däremellan (99,9% av totala spår/bäddytan) är superfint.

 

Vid en eller 2 vägöverfarter kan det nog vara att föredra att ta av sig skidorna oxå.

Link to comment
Share on other sites

precis, det suger fetballepurjo vid skogsavverkningen.

 

Känns nästan som ngn form av konspiration de skall skogsavverka just nu. kan inte ngn gräva i det.

 

Men, "bara" ta av sig skidorna i ngra hundra meter. Sedan superfint, förutom en del skräp o genomslag här å där, men de ser man mkt tydligt och däremellan (99,9% av totala spår/bäddytan) är superfint.

 

Vid en eller 2 vägöverfarter kan det nog vara att föredra att ta av sig skidorna oxå.

Är det inte minst en grusad väg att passera (efter nedförsbacke...) på 17,5:an? Brukar bara köra 7,8:an när jag har vägarna förbi.

Link to comment
Share on other sites

Var ett par timmar på Bisslinge natt mellan söndag o måndag. Förstås stenhårda spår, men mycket bättre än man skulle kunna frukta. Särskilt vänsterspåren på mellanbanan och korta banan - riktig bra och gott om snö, inga genomslag.. Kan bli toppen med lite nysnö och omspårning
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...