Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Varför åker inga svenskar Birkebeinerennet?


Tage

Recommended Posts

En bekant till mig, som åkt vasaloppet några gånger provade på Järnforan i Sollefteå och han upplevde det loppet som jobbigare än Vasaloppet pga backarna. Så Skejterboy, om du skall få ett lopp i viss mån jämförbart med Birken och få ett led som passar dig, borde du nog köra Järnforan.

 

Att kuperingen spelar stor roll även på kortare lopp kan jag intyga. Jag körde 3-milen i Masters i Falun förra året på fredagen före ÖS söndag. Men jag var så sliten dagen efter åkningen i den tuffa Lugnetterrängen att jag flyttade fram min start i ÖS till måndagen. I år körde jag Skejtvasan på fredagen och trots trögt före var det inga problem att ställa upp ganska fräsch i söndagens Vasalopp. Backarna suger mer än man tror, så i Birken bör man nog vara utvilad och pigg, när man står på startlinjen.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 59
  • Created
  • Last Reply
Självklart är tiden för de flesta kortare i Birken än i Vasaloppet men jag tror att alla de åkare som åker Vasaloppet utan att ha en bra diagonalteknik aldrig skulle drömma om att över huvud taget åka Birken när de ser banprofilen.

Och gör de det ändå skulle de få svårt att ta sig i mål.

 

Norska motionäre har mindre möjligheter än vi att träna långa stakningspass och blir sämre på stakning. Svenska motionärer har mindre kuperad terräng att träna i så vi blir sämre på diagonalen.

Pga detta tror jag Vasaloppet relativt sätt är tuffare för Norrmännen och Birken tuffare för oss.

Det är precis tvärtom - många av dem som bryter VL eller blir avplockade skulle lätt klara Birken som är mkt kortare. De som som åker riktigt långsamt på VL kör ändå mest diagonalåkning. Den stora skillnaden mellan Norrmän och svenskar ligger inte olika teknik utan att bredden i Norge är mkt större och bättre. Den tusende och tiotusende bästa norrmannen är mkt bättre än motsvarande svensk både på Birken och VL.

Link to comment
Share on other sites

Jag hade inga märkesambitioner' date=' däremot fick jag en ordentlig revansch på förra årets lopp och gick i mål en timme snabbare i år. 5.08 vilket jag är mycket nöjd med. (56 år gammal och har inte på långa vägar tränat tillräckligt med diagonalåkning för att kunna nå märkestiden.)

Förra året hade jag stora problem med att få fäste och det är absolut nödvändigt i dessa backar....

Taktiken i år var mjukare skidor, kortare stavar och mer fästvalla och det fungerade utmärkt även om glidet inte var kanon. Hade dock inte märkbart sämre glid än de flesta runtikring mig. Körde självklart Kuzminsicklat!

 

Jag konstaterade under loppet att Norrmännen är oerhört duktiga på diagonalen men att vi svenskar klår dem när det gäller stakning.

Birkebeinerrennet skiljer sig också från Vasaloppet när det gäller generell åkförmåga. De flesta som åker Birken kan åka skidor vilket inte gäller för väldigt många Vasaloppsåkare. Tror att bakre tredjedelen i Vasaloppet skulle få svårt att ta sig imål på Birken.

 

Klarade du märket O-B?[/quote']

Jag klarade märket med några minuter tillgodo. Det hade jag givetvis inte gjort om de i elitpuljen hade räknats in.

 

Hur många ggr har du åkt?

Det var andra året för mig. Förra året var en hemsk upplevelse där kallföreprognosen ändrades till plusgrader och klister på natten innan loppet. Enligt min pulsklocka ägnade jag över en halvtimme åt diverse omvallningsbestyr på min färd över fjälltopparna.

 

Årets lopp var på andra sidan av skalan, perfekta förhållanden och en ren njutning!

Link to comment
Share on other sites

Självklart är tiden för de flesta kortare i Birken än i Vasaloppet men jag tror att alla de åkare som åker Vasaloppet utan att ha en bra diagonalteknik aldrig skulle drömma om att över huvud taget åka Birken när de ser banprofilen.

Och gör de det ändå skulle de få svårt att ta sig i mål.

 

Norska motionäre har mindre möjligheter än vi att träna långa stakningspass och blir sämre på stakning. Svenska motionärer har mindre kuperad terräng att träna i så vi blir sämre på diagonalen.

Pga detta tror jag Vasaloppet relativt sätt är tuffare för Norrmännen och Birken tuffare för oss.

Det är precis tvärtom - många av dem som bryter VL eller blir avplockade skulle lätt klara Birken som är mkt kortare. De som som åker riktigt långsamt på VL kör ändå mest diagonalåkning. Den stora skillnaden mellan Norrmän och svenskar ligger inte olika teknik utan att bredden i Norge är mkt större och bättre. Den tusende och tiotusende bästa norrmannen är mkt bättre än motsvarande svensk både på Birken och VL.

Håller inte med.

Se norske Polvots inägg ovan.

Men var och en har naturligtvis rätt till sin åsikt.

Link to comment
Share on other sites

Självklart är tiden för de flesta kortare i Birken än i Vasaloppet men jag tror att alla de åkare som åker Vasaloppet utan att ha en bra diagonalteknik aldrig skulle drömma om att över huvud taget åka Birken när de ser banprofilen.

Och gör de det ändå skulle de få svårt att ta sig i mål.

 

Norska motionäre har mindre möjligheter än vi att träna långa stakningspass och blir sämre på stakning. Svenska motionärer har mindre kuperad terräng att träna i så vi blir sämre på diagonalen.

Pga detta tror jag Vasaloppet relativt sätt är tuffare för Norrmännen och Birken tuffare för oss.

Det är precis tvärtom - många av dem som bryter VL eller blir avplockade skulle lätt klara Birken som är mkt kortare. De som som åker riktigt långsamt på VL kör ändå mest diagonalåkning. Den stora skillnaden mellan Norrmän och svenskar ligger inte olika teknik utan att bredden i Norge är mkt större och bättre. Den tusende och tiotusende bästa norrmannen är mkt bättre än motsvarande svensk både på Birken och VL.

Det ligger mycket i det du skriver Everest att Norge har mycket större bredd. Fast inte åker dom fortare i Birken än i Vasaloppet, Jag missade att seeda mig när jag skulle åka förra året och fick starta i pulje 25 och det gick väl hyfsat första milen men när jag kom ikapp dom som åkt tidigare och startade längst bak av dom seedade så var det väl ingen skillnad på dom och dom som startar i led 9 på Vasaloppet. Det var gåfart i alla spåren med massor fästvalla och inget glid.

Link to comment
Share on other sites

"Lite mer kuperat" måste vara århundradets understatement. :-)

Loppets tuffhetsgrad behöver inte vara helt korrelerad med distansen eller tiden' date='

Birken är trots allt ca 3 mil uppförsbackar. Hur mycket uppför är det i Vasaloppet?

 

På Vasaloppet fungerar det, men jag tror att långsamma motionärer överhuvut taget skulle få svårt att ta sig i mål på Birken.[/quote']

Om man kan diagonala är ju inte fina diagonal backar alltför jobbiga trots att de är långa och det blir en stor höjdskillnad. Det går ju lite saktare men är inte nödvendigtsvis jobbigare än stakning i bra fart där det är platt.

 

Det skulle antagligen vara en del folk som kommer i mål i vasan som skulle ha problem i birken på grund av att de är dårliga på diagonal teknik men generellt så tror jag everest har rätt. Tiden på birken är för de allra flesta är ganska mycket kortare än i vasan.

 

Alla spår jag har åkt i norge är kuperade och diagonal teknik är helt klart den viktigaste tekniken att vara bra på för en norrman. Man kan jämföra det med många spår i sverige där det gärna ska vara så platt som möjligt så det blir lätt åkt (jag tänker på spår jag åkt i sälen, åre och golfbaner etc i stockholm). Inte så konstigt att norska och svenska motionärer är bra på olika saker.

Håller med FredrikS. Vidhåller att det absolut inte är ngt understatement, men givetvis så kan ett extremt kuperat lite kortare lopp vara lite jobbigare än ett lite längre lopp som tar längre tid. Men Birken är knappast 3 mil uppför, max dryga 2 mil enligt banprofilen, långt över halva loppet är inte uppför, men OK säg 24 km för att ta i ordentligt. VL har mkt grovt uppskattat enligt banprofilen ca 15 km uppför, vi kan dra ner det till 14 km. Alltså 1 mil mer uppförsbacke på Birken högt räknat. Men VL är 36 km längre. Alltså vad värst för en motionär att klara av när han kört sina 44 km - ytterligare 10 km svag uppförsbacke eller 46 km platt? Det är ju inte så långa branta stigningar på Birken bara några få efter Kvarstaddammen. Man behöver ju inte gå max i uppförsbackarna det är bara att lägga sig på ett lägre tempo i samma pulsnivå som på platten. Att "gå" diagonalt tycker jag dessutom sliter mindre än att enbart staka, man använder fler muskler och varierar sig mer under loppet.

 

Birken är helt fantastiskt lopp som alla borde köra, men försök inte skrämma iväg någon med att det är så jobbigt. Alternativt locka någon som tror det är hjälteprestation att bara ta sig runt. Har själv tränat rätt mkt på spåret bl.a kört Sjusjöen- Rena (Starten) t.o.r på ett pass och backarna var inga som helst problem däremot drivsnön på kalfjället, såg knappt var spåret gick.

 

Klarade i alla fall Merket med viss marginal när jag körde loppet.

Link to comment
Share on other sites

Självklart är tiden för de flesta kortare i Birken än i Vasaloppet men jag tror att alla de åkare som åker Vasaloppet utan att ha en bra diagonalteknik aldrig skulle drömma om att över huvud taget åka Birken när de ser banprofilen.

Och gör de det ändå skulle de få svårt att ta sig i mål.

 

Norska motionäre har mindre möjligheter än vi att träna långa stakningspass och blir sämre på stakning. Svenska motionärer har mindre kuperad terräng att träna i så vi blir sämre på diagonalen.

Pga detta tror jag Vasaloppet relativt sätt är tuffare för Norrmännen och Birken tuffare för oss.

Det är precis tvärtom - många av dem som bryter VL eller blir avplockade skulle lätt klara Birken som är mkt kortare. De som som åker riktigt långsamt på VL kör ändå mest diagonalåkning. Den stora skillnaden mellan Norrmän och svenskar ligger inte olika teknik utan att bredden i Norge är mkt större och bättre. Den tusende och tiotusende bästa norrmannen är mkt bättre än motsvarande svensk både på Birken och VL.

Håller inte med.

Se norske Polvots inägg ovan.

Men var och en har naturligtvis rätt till sin åsikt.

Jo alla har naturligtvis rätt till sin åsikt och jag har ofta åsikter om olika saker där jag kan förstå andra synpunkter. Men detta med att det är mkt lättare att komma runt på Birken än VL betraktar jag inte som en åsikt utan som fakta, ren matematik eller sunt förnuft. Sen kan man givetvis använda det subjektiva ordet "tuffare" om man vill om vad som helst. Men har iof inte kollat hur många procent av de startande som kommer i mål på resp lopp i genomsnitt varje år. Så kan någon visa att det är fler som avbryter på Birken så får jag väl ge mig ändå:)

Link to comment
Share on other sites

"Lite mer kuperat" måste vara århundradets understatement. :-)

Loppets tuffhetsgrad behöver inte vara helt korrelerad med distansen eller tiden' date='

Birken är trots allt ca 3 mil uppförsbackar. Hur mycket uppför är det i Vasaloppet?

 

På Vasaloppet fungerar det, men jag tror att långsamma motionärer överhuvut taget skulle få svårt att ta sig i mål på Birken.[/quote']

Om man kan diagonala är ju inte fina diagonal backar alltför jobbiga trots att de är långa och det blir en stor höjdskillnad. Det går ju lite saktare men är inte nödvendigtsvis jobbigare än stakning i bra fart där det är platt.

 

Det skulle antagligen vara en del folk som kommer i mål i vasan som skulle ha problem i birken på grund av att de är dårliga på diagonal teknik men generellt så tror jag everest har rätt. Tiden på birken är för de allra flesta är ganska mycket kortare än i vasan.

 

Alla spår jag har åkt i norge är kuperade och diagonal teknik är helt klart den viktigaste tekniken att vara bra på för en norrman. Man kan jämföra det med många spår i sverige där det gärna ska vara så platt som möjligt så det blir lätt åkt (jag tänker på spår jag åkt i sälen, åre och golfbaner etc i stockholm). Inte så konstigt att norska och svenska motionärer är bra på olika saker.

Håller med FredrikS. Vidhåller att det absolut inte är ngt understatement, men givetvis så kan ett extremt kuperat lite kortare lopp vara lite jobbigare än ett lite längre lopp som tar längre tid. Men Birken är knappast 3 mil uppför, max dryga 2 mil enligt banprofilen, långt över halva loppet är inte uppför, men OK säg 24 km för att ta i ordentligt. VL har mkt grovt uppskattat enligt banprofilen ca 15 km uppför, vi kan dra ner det till 14 km. Alltså 1 mil mer uppförsbacke på Birken högt räknat. Men VL är 36 km längre. Alltså vad värst för en motionär att klara av när han kört sina 44 km - ytterligare 10 km svag uppförsbacke eller 46 km platt? Det är ju inte så långa branta stigningar på Birken bara några få efter Kvarstaddammen. Man behöver ju inte gå max i uppförsbackarna det är bara att lägga sig på ett lägre tempo i samma pulsnivå som på platten. Att "gå" diagonalt tycker jag dessutom sliter mindre än att enbart staka, man använder fler muskler och varierar sig mer under loppet.

 

Birken är helt fantastiskt lopp som alla borde köra, men försök inte skrämma iväg någon med att det är så jobbigt. Alternativt locka någon som tror det är hjälteprestation att bara ta sig runt. Har själv tränat rätt mkt på spåret bl.a kört Sjusjöen- Rena (Starten) t.o.r på ett pass och backarna var inga som helst problem däremot drivsnön på kalfjället, såg knappt var spåret gick.

 

Klarade i alla fall Merket med viss marginal när jag körde loppet.

Det framgår av mitt initiala inlägg i denna tråd att jag inte försöker skrämma iväg någon. Tvärtom var det en fantastisk upplevelse att åka loppet i lördags och jag rekommenderar alla att göra det någon gång. Men se till att träna lite diagonalåkning annars kan det bli jobbigt.

Det räcker inte att förbereda sig genom att staka runt på Golfbanorna kring Stockholm eller Göteborg.

 

Jag tror att duktiga erfarna åkare som t.ex. Everest upplever Birken relativt sett enklare kontra Vasaloppet än vad oerfarna motionärer utan diagonalteknik gör.

 

Andelen "blåbär" i Vasaloppet är långt mycket större än i Birken. De flesta som åker Birken kan faktiskt åka skidor med hyfsad teknik, framförallt diagonalt, vilket man inte kan säga om de flesta som åker Vasaloppet. Men är man en duktig åkare kan jag hålla med om att Birken inte är tuffare än Vasaloppet.

Link to comment
Share on other sites

Det är precis tvärtom - många av dem som bryter VL eller blir avplockade skulle lätt klara Birken som är mkt kortare. De som som åker riktigt långsamt på VL kör ändå mest diagonalåkning. Den stora skillnaden mellan Norrmän och svenskar ligger inte olika teknik utan att bredden i Norge är mkt större och bättre. Den tusende och tiotusende bästa norrmannen är mkt bättre än motsvarande svensk både på Birken och VL.

Håller inte med.

Se norske Polvots inägg ovan.

Men var och en har naturligtvis rätt till sin åsikt.

Jo alla har naturligtvis rätt till sin åsikt och jag har ofta åsikter om olika saker där jag kan förstå andra synpunkter. Men detta med att det är mkt lättare att komma runt på Birken än VL betraktar jag inte som en åsikt utan som fakta' date=' ren matematik eller sunt förnuft. Sen kan man givetvis använda det subjektiva ordet "tuffare" om man vill om vad som helst. Men har iof inte kollat hur många procent av de startande som kommer i mål på resp lopp i genomsnitt varje år. Så kan någon visa att det är fler som avbryter på Birken så får jag väl ge mig ändå:)[/quote']

Jag tror det är betydligt färre som bryter Birken än som bryter Vasaloppet. Det beror bl.a. på att 95% av de som åker Birken är Norrmän som kan åka skidor diagonalt.

Det är betydligt fler "blåbär" som åker Vasaloppet och många av dem bryter loppet. Några tar sig i mål. De av blåbären som tar sig i mål tror jag ändå får svårt att göra detsamma i Birken.

Se även min kommentar i "den andra tråden i tråden". Det börjar bli lite rörigt det här, men det blir väl så när vi går om varandra i inläggen. :-)

Link to comment
Share on other sites

Om man kan diagonala är ju inte fina diagonal backar alltför jobbiga trots att de är långa och det blir en stor höjdskillnad. Det går ju lite saktare men är inte nödvendigtsvis jobbigare än stakning i bra fart där det är platt.

 

Det skulle antagligen vara en del folk som kommer i mål i vasan som skulle ha problem i birken på grund av att de är dårliga på diagonal teknik men generellt så tror jag everest har rätt. Tiden på birken är för de allra flesta är ganska mycket kortare än i vasan.

 

Alla spår jag har åkt i norge är kuperade och diagonal teknik är helt klart den viktigaste tekniken att vara bra på för en norrman. Man kan jämföra det med många spår i sverige där det gärna ska vara så platt som möjligt så det blir lätt åkt (jag tänker på spår jag åkt i sälen' date=' åre och golfbaner etc i stockholm). Inte så konstigt att norska och svenska motionärer är bra på olika saker.[/quote']

Håller med FredrikS. Vidhåller att det absolut inte är ngt understatement, men givetvis så kan ett extremt kuperat lite kortare lopp vara lite jobbigare än ett lite längre lopp som tar längre tid. Men Birken är knappast 3 mil uppför, max dryga 2 mil enligt banprofilen, långt över halva loppet är inte uppför, men OK säg 24 km för att ta i ordentligt. VL har mkt grovt uppskattat enligt banprofilen ca 15 km uppför, vi kan dra ner det till 14 km. Alltså 1 mil mer uppförsbacke på Birken högt räknat. Men VL är 36 km längre. Alltså vad värst för en motionär att klara av när han kört sina 44 km - ytterligare 10 km svag uppförsbacke eller 46 km platt? Det är ju inte så långa branta stigningar på Birken bara några få efter Kvarstaddammen. Man behöver ju inte gå max i uppförsbackarna det är bara att lägga sig på ett lägre tempo i samma pulsnivå som på platten. Att "gå" diagonalt tycker jag dessutom sliter mindre än att enbart staka, man använder fler muskler och varierar sig mer under loppet.

 

Birken är helt fantastiskt lopp som alla borde köra, men försök inte skrämma iväg någon med att det är så jobbigt. Alternativt locka någon som tror det är hjälteprestation att bara ta sig runt. Har själv tränat rätt mkt på spåret bl.a kört Sjusjöen- Rena (Starten) t.o.r på ett pass och backarna var inga som helst problem däremot drivsnön på kalfjället, såg knappt var spåret gick.

 

Klarade i alla fall Merket med viss marginal när jag körde loppet.

Det framgår av mitt initiala inlägg i denna tråd att jag inte försöker skrämma iväg någon. Tvärtom var det en fantastisk upplevelse att åka loppet i lördags och jag rekommenderar alla att göra det någon gång. Men se till att träna lite diagonalåkning annars kan det bli jobbigt.

Det räcker inte att förbereda sig genom att staka runt på Golfbanorna kring Stockholm eller Göteborg.

 

Jag tror att duktiga erfarna åkare som t.ex. Everest upplever Birken relativt sett enklare kontra Vasaloppet än vad oerfarna motionärer utan diagonalteknik gör.

 

Andelen "blåbär" i Vasaloppet är långt mycket större än i Birken. De flesta som åker Birken kan faktiskt åka skidor med hyfsad teknik, framförallt diagonalt, vilket man inte kan säga om de flesta som åker Vasaloppet. Men är man en duktig åkare kan jag hålla med om att Birken inte är tuffare än Vasaloppet.

OK, då är vi överens och hur det upplevs kan som du säger säkert variera med hur mkt man åkt och hur man tränat. Som sagt så är Birken ett lopp som verkligen kan rekommenderas där är vi verkligen överens.

 

Om vi återgår till dina ursprungliga mkt berättigade fråga så har jag inget bra svar, bara några vilda spekulationer. Det är ju faktiskt förhållandevis hyfsat många Norrmän som kör VL, brukar vara ca 1/3 av de 1000 första som är från Norge. Men kanske många svenskar har VL som en tradition och tycker det är jobbigt med två lopp inkl resor så nära på varandra. Kanske många är lite konservativa och inte vågar pröva ngt nytt, men om man åker ett lopp utomlands så känns det mer exotiskt och spännande med tex Marcialonga. De kanske tror det är dyrt i Norge eller är rädda för den lilla extra kuperingen:) Ett annan förklaring är kanske att Birken ändå blir fullbokad direkt och då slösar organisationen inte pengar på marknadsföring i Sverige. Ett annat skäl som redan tagits upp är att VL i Sverige är mer känt och att det ger mer "berömmelse" bland icke-skidåkare att klara av det än okända utländska lopp.

Link to comment
Share on other sites

Enligt mina beräkningar som jag litar ganska mycket på så är det ca 1100 m stigning i birken och ca 1000 m stigning i vasan så inte väldigt stor skillnad.

 

Om man absolut inte kan diagonala så har man nog problem i birken (och antagligen vasan om man inte är väldigt bra på stakning) men annars är det väl inte väldigt svårt eller jobbigt att åka inte alltför branta backar om man har bra fäste? Det är ju inte så att man behöver åka väldigt snabbt oppför om man åker birken på 6-7 timmar.

Link to comment
Share on other sites

Enligt mina beräkningar som jag litar ganska mycket på så är det ca 1100 m stigning i birken och ca 1000 m stigning i vasan så inte väldigt stor skillnad.

 

Om man absolut inte kan diagonala så har man nog problem i birken (och antagligen vasan om man inte är väldigt bra på stakning) men annars är det väl inte väldigt svårt eller jobbigt att åka inte alltför branta backar om man har bra fäste? Det är ju inte så att man behöver åka väldigt snabbt oppför om man åker birken på 6-7 timmar.

Har åkte birken och vasaloppet och kan väl säga som så, backarna är drygare långa som bara den så dom är ju jobbiga men det blir oxå mycket utför och sista 2milen är ju lätta med utförsavslut, så man får 3mil från start med mycket benarbete och utför sen en mil stakning sen en utför, Även om birken har mycket jobbigare backar så är åktiden för mig 3h på birken och 4.5h å vasan ungefär samma medelpuls, mer utmattad i vasaloppet. Däremot ovant och drygt med ryggsäck och långa backar

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker inte att jag är fullkomligt värdelös på diagonalteknik, men plats 1 633 tid 05:33 på Vasaloppet vs 4 997 med tiden 04:18 på Birkebeiner talar för sig själv. Min träning för Vasan har varit helt fokuserad på stakning, men för att prestera bra på Birken krävs mindre styrketräning/stakträning och väldigt mycket mer diagonalträning i fjällmiljö (med större fokus på syreupptagning). Själv tycker jag att Birken var det jobbigaste lopp jag någonsin kört trots att det är kortare. Men...det hänger naturligtvis ihop med vad man tränat på.
Link to comment
Share on other sites

Jag tycker inte att jag är fullkomligt värdelös på diagonalteknik, men plats 1 633 tid 05:33 på Vasaloppet vs 4 997 med tiden 04:18 på Birkebeiner talar för sig själv. Min träning för Vasan har varit helt fokuserad på stakning, men för att prestera bra på Birken krävs mindre styrketräning/stakträning och väldigt mycket mer diagonalträning i fjällmiljö (med större fokus på syreupptagning). Själv tycker jag att Birken var det jobbigaste lopp jag någonsin kört trots att det är kortare. Men...det hänger naturligtvis ihop med vad man tränat på.

Håller med! :-)

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker inte att jag är fullkomligt värdelös på diagonalteknik' date=' men plats 1 633 tid 05:33 på Vasaloppet vs 4 997 med tiden 04:18 på Birkebeiner talar för sig själv. Min träning för Vasan har varit helt fokuserad på stakning, men för att prestera bra på Birken krävs mindre styrketräning/stakträning och väldigt mycket mer diagonalträning i fjällmiljö (med större fokus på syreupptagning). Själv tycker jag att Birken var det jobbigaste lopp jag någonsin kört trots att det är kortare. Men...det hänger naturligtvis ihop med vad man tränat på.[/quote']

Håller med! :-)

H-Per och Tage ni ser ju nästan klonade ut, bröder ? :)

H-Per dina exempel från loppen talar ju precis som du säger för sig själv. Birken är kortare och därmed enklare att klara av än VL trots något mer stigning (5- 50%) men uppenbarligen är Norrmännen i genomsnitt extremt mycket bättre skidåkare även om även de också har en massa glada motionärer som inte stressar.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker inte att jag är fullkomligt värdelös på diagonalteknik' date=' men plats 1 633 tid 05:33 på Vasaloppet vs 4 997 med tiden 04:18 på Birkebeiner talar för sig själv. Min träning för Vasan har varit helt fokuserad på stakning, men för att prestera bra på Birken krävs mindre styrketräning/stakträning och väldigt mycket mer diagonalträning i fjällmiljö (med större fokus på syreupptagning). Själv tycker jag att Birken var det jobbigaste lopp jag någonsin kört trots att det är kortare. Men...det hänger naturligtvis ihop med vad man tränat på.[/quote']

Håller med! :-)

H-Per och Tage ni ser ju nästan klonade ut, bröder ? :)

H-Per dina exempel från loppen talar ju precis som du säger för sig själv. Birken är kortare och därmed enklare att klara av än VL trots något mer stigning (5- 50%) men uppenbarligen är Norrmännen i genomsnitt extremt mycket bättre skidåkare även om även de också har en massa glada motionärer som inte stressar.

Inte bröder, men en duktig fotograf i årets Marcialonga försökte få det att se ut så :-)

 

För övrigt anser jag fortfarande inte att kortare alltid är enklare. Marcialonga som är 70 km och mycket nedför tycker jag är betydligt enklare än Birkens 54 och mycket uppför.

Link to comment
Share on other sites

Självklart är tiden för de flesta kortare i Birken än i Vasaloppet men jag tror att alla de åkare som åker Vasaloppet utan att ha en bra diagonalteknik aldrig skulle drömma om att över huvud taget åka Birken när de ser banprofilen.

Och gör de det ändå skulle de få svårt att ta sig i mål.

 

Norska motionäre har mindre möjligheter än vi att träna långa stakningspass och blir sämre på stakning. Svenska motionärer har mindre kuperad terräng att träna i så vi blir sämre på diagonalen.

Pga detta tror jag Vasaloppet relativt sätt är tuffare för Norrmännen och Birken tuffare för oss.

Det är precis tvärtom - många av dem som bryter VL eller blir avplockade skulle lätt klara Birken som är mkt kortare. De som som åker riktigt långsamt på VL kör ändå mest diagonalåkning. Den stora skillnaden mellan Norrmän och svenskar ligger inte olika teknik utan att bredden i Norge är mkt större och bättre. Den tusende och tiotusende bästa norrmannen är mkt bättre än motsvarande svensk både på Birken och VL.

Det ligger mycket i det du skriver Everest att Norge har mycket större bredd. Fast inte åker dom fortare i Birken än i Vasaloppet' date=' Jag missade att seeda mig när jag skulle åka förra året och fick starta i pulje 25 och det gick väl hyfsat första milen men när jag kom ikapp dom som åkt tidigare och startade längst bak av dom seedade så var det väl ingen skillnad på dom och dom som startar i led 9 på Vasaloppet. Det var gåfart i alla spåren med massor fästvalla och inget glid.[/quote']

Om vi lämnar frågan om Birkens svårighetsgrad och i stället tittar på hur det är att komma fram i spåren. Av Joakim.J inlägg framgår att om man inte seedar upp sig, så blir det svårt att ta sig fram, då man kommer ifatt de tidigare startande leden. Frågan är då i vilken pulse man bör starta tex om man är led 5-6 i VL för att slippa bli hindrad i spåret av långsammare åkare?

Link to comment
Share on other sites

Visst åker svenskar Birken, jag har åkt det fyra gånger!

Gått på stålsicklet? Erfaringer?

 

Volovedin

 

Vasan er seedingsrenn til Birken, så hvis du går Vasaloppet er ikke det noe problem. Hva led 5-6 tilsvarer på Birken er jeg usikker på, men går du Vasan på ca 6 timer, havner du i pulje 10 som tilsvarer en tid i Birken på ca 4.15. Går du på 5.30 havner du i pulje 5 som tilsvarer en tid på ca 3.30. 7 timer i Vasan gir pulje 15 og en estimert tid på ca 5t.

 

Du finner alt på hjemmesiden.

 

http://www.birkebeiner.no/Birkebeinerrennet/Seeding/Seedingstabeller/

Link to comment
Share on other sites

Ett problem för svenskar som vill åka birken bör vara bristen på seedningslopp i närheten. Om man inte vill åka vasan så finns det inget seedningslopp i Sverige.

 

Jag skulle ialla fall inte vara väldigt intresserad av att använda pengar och tid på att åka ett stort lopp utan att vara seedad. Det är nog också en hel del folk som har problem med att använda tid och pengar på två lopp med långa resvägar inom loppet av 2 veckor.

Link to comment
Share on other sites

Ett problem för svenskar som vill åka birken bör vara bristen på seedningslopp i närheten. Om man inte vill åka vasan så finns det inget seedningslopp i Sverige.

 

Jag skulle ialla fall inte vara väldigt intresserad av att använda pengar och tid på att åka ett stort lopp utan att vara seedad. Det är nog också en hel del folk som har problem med att använda tid och pengar på två lopp med långa resvägar inom loppet av 2 veckor.

Bor du i Göteborg är det tre timmar till Oslo på motorväg vilket inte är speciellt långt för att åka ett seedningslopp. I Oslo går det minst 2 st lopp som är seedningsgrundande, men det är klart att några andra lopp än Vasaloppet i Sverige borde få vara seedningsgrundande.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...