Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Super ni nå´t?


salomons son

Recommended Posts

Jag tror Lillagubben synpunkt om sömn/alkohol är relevant. Känns som att ingen annan reagerade på den. Har själv haft samma fundering. Personligen tror jag att folk "slentrian-dricker" mer i veckorna än man gjorde förr.

Åtminstone jag reagerade på Lilla gubbens kommentar.

 

Alkoholkonsumtionen i Sverige ökade mycket kraftigt mellan mitten av 1990-talet och fram till 2004. Det var också under den tiden som Sverige fick ett kontinentalt drickande med en mer frekvent konsumtion. Sedan 2004 har konsumtionen gått ner något men är fortfarande betydligt högre än i början av 1990-talet.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 195
  • Created
  • Last Reply
Dock ingen alkohol bakom ratten

för annars vete katten

om du inte tappar ´vette´

och det går för dig som ´Pette´

 

Min regel: max en 2,8:a till middagen sen minst 1 tim innan jag kör

Skulle du kört efter en timme om du druckit 3,5cl Vodka/Whisky/annan starksprit också?

Link to comment
Share on other sites

Dock ingen alkohol bakom ratten

för annars vete katten

om du inte tappar ´vette´

och det går för dig som ´Pette´

 

Min regel: max en 2' date='8:a till middagen sen minst 1 tim innan jag kör[/quote']

Skulle du kört efter en timme om du druckit 3,5cl Vodka/Whisky/annan starksprit också?

Du får inte upp promillehalten av en folköl.

Vet inte om du räknar 50cl x 0,028 som samma som 3,5cl x 0,40? Vad jag har hört blir väl inte effekten av en folköl detsamma i blodet. Vet inte om argumentet är att det blir mer utspätt. Enligt ditt resonemang skulle 2 st lättöl vara värre alltså? 66cl x 2,2 ???

 

När jag testade för skoj skull, kunde jag dricka en 50cl starköl utan problem och sedan blåsa OK i en mycket avancerad alkomätare. 50 x 0,055. (Jag skulle självklart aldrig köra bil efter att ha druckit en starköl.) Det skulle enligt ditt resonemang bli nästan 7 cl staksprit (7 cl x 0,40). Jag testade aldrig det, men tror helt klart det skulle gett mer utslag. Nu testar man ju i och för sig utandningsluft och inte promillehalt i blodet.

 

Även jag kan, liksom V, tänka mig att sätta mig bakom en ratt efter en folköl. Dock aldrig mer än så. Det folk inte alltid tänker på är ju dock tidsaspekt efter mycket alkohol. Jag kör aldrig dagen efter om jag har druckit däremot. (Då får frugan köra, eftersom hon inte dricker speciellt mycket, t.ex. efter en vinfest eller liknande. ;) )

Träna kan jag dock göra ;)

Link to comment
Share on other sites

Dock ingen alkohol bakom ratten

för annars vete katten

om du inte tappar ´vette´

och det går för dig som ´Pette´

 

Min regel: max en 2' date='8:a till middagen sen minst 1 tim innan jag kör[/quote']

Skulle du kört efter en timme om du druckit 3,5cl Vodka/Whisky/annan starksprit också?

Du får inte upp promillehalten av en folköl.

Vet inte om du räknar 50cl x 0,028 som samma som 3,5cl x 0,40? Vad jag har hört blir väl inte effekten av en folköl detsamma i blodet. Vet inte om argumentet är att det blir mer utspätt. Enligt ditt resonemang skulle 2 st lättöl vara värre alltså? 66cl x 2,2 ???

 

När jag testade för skoj skull, kunde jag dricka en 50cl starköl utan problem och sedan blåsa OK i en mycket avancerad alkomätare. 50 x 0,055. (Jag skulle självklart aldrig köra bil efter att ha druckit en starköl.) Det skulle enligt ditt resonemang bli nästan 7 cl staksprit (7 cl x 0,40). Jag testade aldrig det, men tror helt klart det skulle gett mer utslag. Nu testar man ju i och för sig utandningsluft och inte promillehalt i blodet.

 

Även jag kan, liksom V, tänka mig att sätta mig bakom en ratt efter en folköl. Dock aldrig mer än så. Det folk inte alltid tänker på är ju dock tidsaspekt efter mycket alkohol. Jag kör aldrig dagen efter om jag har druckit däremot. (Då får frugan köra, eftersom hon inte dricker speciellt mycket, t.ex. efter en vinfest eller liknande. ;) )

Träna kan jag dock göra ;)

0,5 * 0,028 = 0,035*0,4 har jag räknat. Finns det andra sätt att mäta hur mycket ren alkohol man får i sig?

Utspätt eller inte så är det samma mängd alkohol in i kroppen i alla fall. En bekant blev av med körkortet när han körde efter att ha (enligt egen utsago) druckit en folköl till maten.

Link to comment
Share on other sites

Skulle du kört efter en timme om du druckit 3' date='5cl Vodka/Whisky/annan starksprit också?[/quote']

Du får inte upp promillehalten av en folköl.

Vet inte om du räknar 50cl x 0,028 som samma som 3,5cl x 0,40? Vad jag har hört blir väl inte effekten av en folköl detsamma i blodet. Vet inte om argumentet är att det blir mer utspätt. Enligt ditt resonemang skulle 2 st lättöl vara värre alltså? 66cl x 2,2 ???

 

När jag testade för skoj skull, kunde jag dricka en 50cl starköl utan problem och sedan blåsa OK i en mycket avancerad alkomätare. 50 x 0,055. (Jag skulle självklart aldrig köra bil efter att ha druckit en starköl.) Det skulle enligt ditt resonemang bli nästan 7 cl staksprit (7 cl x 0,40). Jag testade aldrig det, men tror helt klart det skulle gett mer utslag. Nu testar man ju i och för sig utandningsluft och inte promillehalt i blodet.

 

Även jag kan, liksom V, tänka mig att sätta mig bakom en ratt efter en folköl. Dock aldrig mer än så. Det folk inte alltid tänker på är ju dock tidsaspekt efter mycket alkohol. Jag kör aldrig dagen efter om jag har druckit däremot. (Då får frugan köra, eftersom hon inte dricker speciellt mycket, t.ex. efter en vinfest eller liknande. ;) )

Träna kan jag dock göra ;)

0,5 * 0,028 = 0,035*0,4 har jag räknat. Finns det andra sätt att mäta hur mycket ren alkohol man får i sig?

Utspätt eller inte så är det samma mängd alkohol in i kroppen i alla fall. En bekant blev av med körkortet när han körde efter att ha (enligt egen utsago) druckit en folköl till maten.

Ja du räknar ju precis som jag beskriver ovan! Dvs att du kan bli av med körkort på 2 st 33 cl´s lättöl. Det tror jag vad jag vill på !!!

 

Det du skriver om din bekant låter helt absurt! Innan man drar ett körkort ska ju även blodprov tas, eftersom det är det som är juridiskt bindande. Antingen väger din polare typ 40 kg och och åt 1/4 potatis till middag. Betydligt troligare är väl att han antingen skarvade nedåt med vad han druckit, eller kanske tog en 2,8-öl till maten, men rätt mycket mer vid typ sidan av. Eller så har du gått på en vandringshistoria om din bekant är typ en bekants bekant ;).

 

(Sen kan ju en folköl vara 3,5 vikts-% också! Rätt stor skillnad mot 2,8!!!)

Link to comment
Share on other sites

Ja du räknar ju precis som jag beskriver ovan! Dvs att du kan bli av med körkort på 2 st 33 cl´s lättöl. Det tror jag vad jag vill på !!!

 

Det du skriver om din bekant låter helt absurt! Innan man drar ett körkort ska ju även blodprov tas, eftersom det är det som är juridiskt bindande. Antingen väger din polare typ 40 kg och och åt 1/4 potatis till middag. Betydligt troligare är väl att han antingen skarvade nedåt med vad han druckit, eller kanske tog en 2,8-öl till maten, men rätt mycket mer vid typ sidan av. Eller så har du gått på en vandringshistoria om din bekant är typ en bekants bekant ;).

 

(Sen kan ju en folköl vara 3,5 vikts-% också! Rätt stor skillnad mot 2,8!!!)

Det är ingen vandringssägen utan förstahandsinformation. Sen om det druckits annat kommer vi förmodligen aldrig att få veta. Men för att kolla om det är rimligt att åka fast för rattfylleri efter en folköl (som alltså även kan vara 3,5-or) så kollade jag på Systembolagets app "Promillekoll".

 

I appen kan man ange ålder, längd, vikt mm och sen hur mycket man dricker. Matar man in en äldre man i normalstorlek och låter denne dricka en halvliters 3.5:a så kan man få fram en beräknad promillekurva som indikerar att man efter en stund når upp mot 0,2 promille vilket ju är nedre gränsen för rattfylleri. Är man dehydrerad och sätter sig i bilen vid precis fel tidpunkt så är det alltså inte orimligt att man kan komma upp i 0,2 promille och därmed förlora körkortet om man blir testad just då. Med din dubbla lättöl verkar man dock kunna klara sig under 0,2 promille med samma "gubbe".

Link to comment
Share on other sites

[...] så kollade jag på Systembolagets app "Promillekoll".

 

I appen kan man ange ålder, längd, vikt mm och sen hur mycket man dricker. Matar man in en äldre man i normalstorlek och låter denne dricka en halvliters 3.5:a så kan man få fram en beräknad promillekurva som indikerar att man efter en stund når upp mot 0,2 promille vilket ju är nedre gränsen för rattfylleri. Är man dehydrerad och sätter sig i bilen vid precis fel tidpunkt så är det alltså inte orimligt att man kan komma upp i 0,2 promille och därmed förlora körkortet om man blir testad just då. Med din dubbla lättöl verkar man dock kunna klara sig under 0,2 promille med samma "gubbe".

Intressant, men jag hittade inte den appen på Systembolagets hemsida. Istället hittade jag "Promillespelet" där en liten animerad figur med valbar promillehalt alkohol i sitt cyberblod springer i startfållan. På den kan man tydligt se att arm- och benrörelser är klart spänstigast vid 0,0 promille. Tänk på det, alla skid- och rullskidåkare!

Link to comment
Share on other sites

Nu tror jag fler vill framstå som felfria (speciellt nu i skuggan av Petterskandalen) vad gäller att köra bil efter middagen med en öl till maten.

Det bästa skulle vara att göra ett egentest med en alcomätare. Om man tar ett klassiskt upplägg vid en middag; Man kanske inleder med en tredjedel precis i början och sedan under måltidens gång dricker man då och då till 50 cl-burken är urdrucken. Jag har inte tagit tiden men jag skulle tippa 20-30 min innan huvudmåltiden är avslutad. Det är lite olika hur länge ölen räcker men efter ett träningspass brukar den ta slut före måltiden medan andra gånger då jag inte svettats inte brukar dricka upp hela burken kanske bara 20-30 cl. Någon gång händer det att vi har efterrätt typ ostkaka, bärpaj etc och då tar den 5-10 min att äta upp eller blir det kaffe på maten med någon kaka därtill. Sen skall man duka av och antingen jag eller min fru diska och det tar ju sin tid. Först därefter med kortare eller längre fördröjning kan det bli aktuellt att åka iväg med bilen och då är det har det ju garanterat gått en tim sen sista dropparna öl rann ner i strupen.

I det här sammanhanget är det intressant att veta hur matintaget påverkar promillehalten i blodet skulle tro att det första man dricker rusar ut i blodet ganska snabbt medans det under måltidens gång sugs upp i långsammare takt och borde ej ge samma utslag i promillehalt. Den teorin grundar jag på att man tom kan känna av en lättöl om man sveper den direkt efter ett träningspass med vätskeunderskott.

Link to comment
Share on other sites

Nu tror jag fler vill framstå som felfria (speciellt nu i skuggan av Petterskandalen) vad gäller att köra bil efter middagen med en öl till maten.

I alla fall nykterister har inga problem att framstå som felfria i det sammanhanget eftersom de inte tar någon alkoholhaltig öl till maten..

 

Den teorin grundar jag på att man tom kan känna av en lättöl om man sveper den direkt efter ett träningspass med vätskeunderskott.

Menar du att du släcker törsten efter träning med alkoholdrycker?

Link to comment
Share on other sites

Nu tror jag fler vill framstå som felfria (speciellt nu i skuggan av Petterskandalen) vad gäller att köra bil efter middagen med en öl till maten.

I alla fall nykterister har inga problem att framstå som felfria i det sammanhanget eftersom de inte tar någon alkoholhaltig öl till maten..

 

Den teorin grundar jag på att man tom kan känna av en lättöl om man sveper den direkt efter ett träningspass med vätskeunderskott.

Menar du att du släcker törsten efter träning med alkoholdrycker?

Sitter just och släcker törsten med ett andra glas GT. Funderar på om jag inte måste stärka mig med några glas whisky också, för att smälta alla fundamentalistiska inlägg i denna tråd… ;)

Link to comment
Share on other sites

Nu tror jag fler vill framstå som felfria (speciellt nu i skuggan av Petterskandalen) vad gäller att köra bil efter middagen med en öl till maten.

I alla fall nykterister har inga problem att framstå som felfria i det sammanhanget eftersom de inte tar någon alkoholhaltig öl till maten..

 

Den teorin grundar jag på att man tom kan känna av en lättöl om man sveper den direkt efter ett träningspass med vätskeunderskott.

Menar du att du släcker törsten efter träning med alkoholdrycker?

Sitter just och släcker törsten med ett andra glas GT. Funderar på om jag inte måste stärka mig med några glas whisky också' date=' för att smälta alla fundamentalistiska inlägg i denna tråd… ;)[/quote']

Ha, ha, ha! Tänk så provocerande det är nu för tiden att konstatera vissa enkla fakta och ställa berättigade frågor!

Link to comment
Share on other sites

I alla fall nykterister har inga problem att framstå som felfria i det sammanhanget eftersom de inte tar någon alkoholhaltig öl till maten..

 

 

Menar du att du släcker törsten efter träning med alkoholdrycker?

Sitter just och släcker törsten med ett andra glas GT. Funderar på om jag inte måste stärka mig med några glas whisky också' date=' för att smälta alla fundamentalistiska inlägg i denna tråd… ;)[/quote']

Ha, ha, ha! Tänk så provocerande det är nu för tiden att konstatera vissa enkla fakta och ställa berättigade frågor!

Ha! Jag tycker det är helt fantastiskt med människor som vet att Jesus var nykterist!!! Gör mig jäkligt skeptisk liksom… ;) Som när det knackar på Jehovas Vittnen… ;)

Blåbandister får gärna vara det för mig! Bara jag slipper massa skitsnack ;).

Link to comment
Share on other sites

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sitter just och släcker törsten med ett andra glas GT. Funderar på om jag inte måste stärka mig med några glas whisky också, för att smälta alla fundamentalistiska inlägg i denna tråd… wink

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Härligt, Dk, den satt fint sen jag avslöjat min stora "synd" att svepa en lättöl, det är väl bara att söka inträde i A A efter detta.;)

Link to comment
Share on other sites

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sitter just och släcker törsten med ett andra glas GT. Funderar på om jag inte måste stärka mig med några glas whisky också, för att smälta alla fundamentalistiska inlägg i denna tråd… wink

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Härligt, Dk, den satt fint sen jag avslöjat min stora "synd" att svepa en lättöl, det är väl bara att söka inträde i A A efter detta.;)

Jag har själv haft en virusförkylning i 2 veckor. Börjar tillfriskna så jag nästan borde kunna träna. Vad händer då - jo jag trampar snett i en grop på tomten. En rejäl stukning i min gamla brutna fot! :( Jag var på röntgen igår, inget brutet i alla fall. Läkaren ville dock helt klart röntga. Jag var dock nästan helt säker på att inget var brutet, eftersom jag vet hur ont det gör. Idag kan jag stödja lite på foten ;). Troligen kryckor åtminstone (bara) en vecka. Lika bra med lite etanol för att döva träningsabstinensen!!! Har förutom några GT även tagit några whisky… ;)

Link to comment
Share on other sites

Ha! Jag tycker det är helt fantastiskt med människor som vet att Jesus var nykterist!!! Gör mig jäkligt skeptisk liksom… ;) Som när det knackar på Jehovas Vittnen… ;)

Blåbandister får gärna vara det för mig! Bara jag slipper massa skitsnack ;).

Om du kan bevisa att Jesus faktiskt drack alkohol eller att det troliga var att han gjorde det så får du gärna göra det, men att bara vara skeptisk utan att själv försöka ta reda på något leder ju knappast någonstans varken för dig eller mig. Blåbandister måste ju vara nykterister eftersom det är grunden i den rörelsen; dock får man väl fortfarande dricka lättöl även som blåbandist vilket jag och många med mig inte gillar.

 

Vad av det jag skrivit här har varit skitsnack? Ge mig och andra forumdeltagare ett exempel och en motivering därtill!

Link to comment
Share on other sites

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sitter just och släcker törsten med ett andra glas GT. Funderar på om jag inte måste stärka mig med några glas whisky också, för att smälta alla fundamentalistiska inlägg i denna tråd… wink

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Härligt, Dk, den satt fint sen jag avslöjat min stora "synd" att svepa en lättöl, det är väl bara att söka inträde i A A efter detta.;)

Om det bara var en lättöl, en gång, behöver du nog inte söka dig till AA, men släcker du regelmässigt törsten efter träning med alkohol bör du åtminstone informera dig om alkoholens skadeverkningar.

Link to comment
Share on other sites

Vad av det jag skrivit här har varit skitsnack? Ge mig och andra forumdeltagare ett exempel och en motivering därtill!

Tyckte jag hade gjort med det fetstilta i inlägget ovan.

 

Ja du Volevodin - vi får väl starta ett AA som tråd på detta forum. Kanske för lättölsmissbrukare! Om det nu ska vara anonymt får jag väl byta "nick". Jag funderar på Judas Iskariot…

Link to comment
Share on other sites

Vad händer då - jo jag trampar snett i en grop på tomten. En rejäl stukning i min gamla brutna fot! :(

Var du helt nykter vid tillfället eller under någon form av influenser från jästa eller destillerade drycker? : ) Helt klart är att även ganska små promillehalter, typ 0,1 promille, påverkar koordinationen/finmotoriken påtagligt.

 

Tråkigt med den stukade foten. Kan ta ganska lång tid att få full koordination igen, så risken att trampa snett med samma fot igen är högre. Rehab med styrketräning och framförallt balansträning är det som gäller men först först vila några dagar. I vilofasen kan det vara idé att ta muskelavslappnande, ex v GT.

 

Krya på dig

Link to comment
Share on other sites

Vad händer då - jo jag trampar snett i en grop på tomten. En rejäl stukning i min gamla brutna fot! :(

Var du helt nykter vid tillfället eller under någon form av influenser från jästa eller destillerade drycker? : ) Helt klart är att även ganska små promillehalter' date=' typ 0,1 promille, påverkar koordinationen/finmotoriken påtagligt.

 

Tråkigt med den stukade foten. Kan ta ganska lång tid att få full koordination igen, så risken att trampa snett med samma fot igen är högre. Rehab med styrketräning och framförallt balansträning är det som gäller men först först vila några dagar. I vilofasen kan det vara idé att ta muskelavslappnande, ex v GT.

 

Krya på dig[/quote']

;)

 

Jag var faktiskt helt nykter!!!! Inte ens en enda droppe lättöl i kroppen! Låter skönt att veta att några på forumet rekommenderar en muskelavslappnande GT ;).

 

Det var länge sedan jag bröt foten - när jag gjorde lumpen och var 18 år. Då var det en klantig militär-läkare som inte skickade mig till röntgen. Alltså har jag min brutna fot för alltid! Så jag vet att det tar tid med att få upp stabilitet i foten igen. Jag tror dock det går fortare numera, då jag har stukat denna fot många ggr.

Link to comment
Share on other sites

Vad av det jag skrivit här har varit skitsnack? Ge mig och andra forumdeltagare ett exempel och en motivering därtill!

Tyckte jag hade gjort med det fetstilta i inlägget ovan.

Du menar alltså att förhållandet att Jesus var nykterist är skitsnack. Vilken är då din motivering till det?

Jag har redan svarat på det också. Och du har redan svarat på det också. På ett för mig helt ointressant sätt.

Link to comment
Share on other sites

Dags att gå till sjukgymnast och börja köra hard-core balansträning tror jag.

Tja - kanske. Men jag är nöjd bara jag kan börja cykla och åka rullskidor igen… Jag fick en rejäl axelskada för några år sedan. Gick en hel del hos sjukgymnaster. Det blev ordentligt bra först när jag började åka rullskidor igen… ;)

 

När jag brutit foten fick jag tejpa foten i många år varje gång jag skulle sporta. (Cykel och kajak undantaget - därför började jag cykla och paddla lite.) Men jag stukade upp foten hela tiden i vardagen i alla fall. Sedan dess har jag aldrig varit någon löpare...

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

Guest
This topic is now closed to further replies.

×
×
  • Create New...