Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Pulsklocka


Ferryist

Recommended Posts

  • Replies 75
  • Created
  • Last Reply
Pixmania har ett ganska dåligt rykte vill jag mena' date=' oavsett storlek. :)[/quote']

Hur kommer det sig att ryktet är dåligt? de verkar inte vara jätte små precis. Själv aldrig hört om de förren nu.

Det är ett franskt företag och det är väl klart att det kan bli besvärligare om det krånglar när det ska skickas tillbaka dit eller något strular. De verkar dock ha blivit bättre men efter det man läst tidigare så skulle då inte jag handla där.

http://www.prisjakt.nu/butiksinfo.php?ftgid=374

 

Sedan är det nog större risk att du får en svensk manual om du beställer från något av de svenska och i detta fallet var det ju bara kaffepengar att spara.

Valet blir svårare när det blir större belopp.

Link to comment
Share on other sites

Pixmania har ett ganska dåligt rykte vill jag mena' date=' oavsett storlek. :)[/quote']

Hur kommer det sig att ryktet är dåligt? de verkar inte vara jätte små precis. Själv aldrig hört om de förren nu.

Det är ett franskt företag och det är väl klart att det kan bli besvärligare om det krånglar när det ska skickas tillbaka dit eller något strular. De verkar dock ha blivit bättre men efter det man läst tidigare så skulle då inte jag handla där.

http://www.prisjakt.nu/butiksinfo.php?ftgid=374

 

Sedan är det nog större risk att du får en svensk manual om du beställer från något av de svenska och i detta fallet var det ju bara kaffepengar att spara.

Valet blir svårare när det blir större belopp.

Jaha, det ser ut som de har en del problem med svenska kunder och verkar vara ett halv flummigt företag. Men som du säger handlar det om kaffepengar för min del.

 

Netonnet butiken i malmö hade inte klockan på lager så jag beställde den från elgiganten :P får den om ett par dagar, ska bli kul.

Link to comment
Share on other sites

Har också precis köpt en 305a och är riktigt nöjd!

 

Undrar dock om man kan köra intervaller och samtidigt lägga in pulsvarning?

Kan man lägga in intervaller med olika längd? ex. om man vill köra stegen.

 

 

Tacksam för svar :)

Vill också veta!

Link to comment
Share on other sites

Fick min klocka idag:D:D:Doch vill bara ut och springa ner mig, men har annat att göra :S

 

Men angående det här med intervaller så är det väl meningen att man ska ha pulsvarningar annars vet man väl inte om man ligger på för hög eller för låg puls( om man inte tittar på klockan hela tiden såklart).

Jag har itne kollat min klocka så noga än så jag vet inte men det med intervaller på olika längder låter sjukt grymt om man kan göra det oxå. :P

 

Lycka till med era klockor :D

Link to comment
Share on other sites

Har också precis köpt en 305a och är riktigt nöjd!

 

Undrar dock om man kan köra intervaller och samtidigt lägga in pulsvarning?

Kan man lägga in intervaller med olika längd? ex. om man vill köra stegen.

 

 

Tacksam för svar :)

För att få det måste du installera Garmin training center (går att göra på klockan också men mycket svårare). Där skapar du ett eget pass där du kan ställa in intervallerna på många olika sätt. Det står om det här i instruktionsboken under "Avancerade pass" tror jag det var. Det går iallafall väldigt enkelt om man bara läser i boken ;)

Link to comment
Share on other sites

Har också precis köpt en 305a och är riktigt nöjd!

 

Undrar dock om man kan köra intervaller och samtidigt lägga in pulsvarning?

Kan man lägga in intervaller med olika längd? ex. om man vill köra stegen.

 

 

Tacksam för svar :)

För att få det måste du installera Garmin training center (går att göra på klockan också men mycket svårare). Där skapar du ett eget pass där du kan ställa in intervallerna på många olika sätt. Det står om det här i instruktionsboken under "Avancerade pass" tror jag det var. Det går iallafall väldigt enkelt om man bara läser i boken ;)

Hehe ja, det verkar komplicerat innan man läst boken hehe :P

Link to comment
Share on other sites

Sedan är det nog större risk att du får en svensk manual om du beställer från något av de svenska

Köper man en 305:a från Elgiganten får man inte någon svensk manual men det är ju inte något problem eftersom den går att ladda ner den från Garmins hemsida.

 

Undrar dock om man kan köra intervaller och samtidigt lägga in pulsvarning?

Kan man lägga in intervaller med olika längd?

Det går som sagt att skapa dessa typer av avancerade intervallpass direkt i klockan men det är ganska krångligt. Hur man gör står i manualen med början på sidan 19:

http://www.garmin.se/files/garmin/manuals/Manual_305.pdf

 

Jag använder programmet SportTraks tillsammans med ett plugin som heter Garmin Fitness:

http://www.zonefivesoftware.com/sporttracks/

http://www.zonefivesoftware.com/sporttracks/plugins/?p=garmin-fitness

Link to comment
Share on other sites

Hmm, funderar över det där med Sporttracks.

 

Funkar det med Trial versionen, eller ska man betala för den fullständiga versionen.

Är det någon som har erfarenhet av dessa och isåfall kan rekommendera eller avråda?

Den begränsning som jag märkt med Trial-versionen är att det bara går att ha 2 (eller kanske någon till) plugin aktiva åt gången. Inga problem om man inte använder plugin i någon större utsträckning.

Link to comment
Share on other sites

Tack för alla svaren!

 

Skulle vilja installera sporttracks men det fungerar ju tydligen inte på mac som jag har =(

Får helt enkelt köra på programmet som följde med.

 

Har ett annat problem just nu... klockan hittar inga satelliter. Första gången jag använde den funkade den klockrent och den hittade direkt när jag gick utanför dörren. Idag har jag dock testat flera gånger och stått helt still i över 60 sek med klockan på flera olika ställen utan att den hittar någon satellit. Bor inne i stan men det är inga höga hus eller så som borde störa (funkade ju dessutom igår).

 

Uppdaterade klockan igår efter att jag använt den så det kanske är orsaken?

Link to comment
Share on other sites

det med att den inte visar någon satellitmottagning vet jag inte varför eftersom du säger att du bor inne i stan fast utan stora hus i närheten. För jag bor precis i mitten av malmö där husen är ganska höga men mottagning lyckas jag ändå få. Ibland tappar den mottagningen men det verkar funka ändå. Ibland får jag vänta länge innan jag kan få nån mottagning. Du kan inte testa på en fotbollsplan eller något?

 

Hur updaterar man klockan? har missat något?

Link to comment
Share on other sites

Tack för alla svaren!

 

Skulle vilja installera sporttracks men det fungerar ju tydligen inte på mac som jag har =(

Får helt enkelt köra på programmet som följde med.

 

Har ett annat problem just nu... klockan hittar inga satelliter. Första gången jag använde den funkade den klockrent och den hittade direkt när jag gick utanför dörren. Idag har jag dock testat flera gånger och stått helt still i över 60 sek med klockan på flera olika ställen utan att den hittar någon satellit. Bor inne i stan men det är inga höga hus eller så som borde störa (funkade ju dessutom igår).

 

Uppdaterade klockan igår efter att jag använt den så det kanske är orsaken?

Har också mac och kan inte ha det. Lite synd faktiskt.

 

Upplever också samma problem. Fick stå flera minuter i kylan innan den hitta en satellit. Bor 1 mil utanför Eskilstuna men tycker inte det borde vara några problem. I början funka den felfritt.

Link to comment
Share on other sites

det med att den inte visar någon satellitmottagning vet jag inte varför eftersom du säger att du bor inne i stan fast utan stora hus i närheten. För jag bor precis i mitten av malmö där husen är ganska höga men mottagning lyckas jag ändå få. Ibland tappar den mottagningen men det verkar funka ändå. Ibland får jag vänta länge innan jag kan få nån mottagning. Du kan inte testa på en fotbollsplan eller något?

 

Hur updaterar man klockan? har missat något?

Åkte iväg och testade det på en öppen yta och den funkade ändå inte. Testade då att ändra tillbaka till mile (som den var inställd på första gången jag använde den och den funkade fint men ändrade sedan till km) och den funkade. När jag sedan bytte tillbaka till km fick jag mottagning på ca 15 sek=)

 

Om du går in på garmins hemsida och laddar hem Garmin WebUpdater kan du hitta uppdateringar.

Link to comment
Share on other sites

Otur?

Jag fick svensk och engelsk manual från Elgiganten (webköp).

Då verkar det vara lite hur som helst. Har faktiskt inte hört någon som gått svensk manual på sin Garmin hos Elgiganten tidigare.

 

en fråga jag har angående 305:ans training center skiva är om den finns på nätet att hämta, har ingen CD-spelare till min mini-dator tyvärr.

Vad jag har läst så går inte Garmin TC att hämta (lagligt) på nätet.

 

klockan hittar inga satelliter.

Det viktigaste (förutom fri sikt uppåt) är att klocka får ligga helt stilla under tiden den letar efter satelliter.

Link to comment
Share on other sites

en fråga jag har angående 305:ans training center skiva är om den finns på nätet att hämta' date=' har ingen CD-spelare till min mini-dator tyvärr.[/quote']

Vad jag har läst så går inte Garmin TC att hämta (lagligt) på nätet.

Okej tack.

Det gjorde dock inget för tydligen så hade vi en sådan extern CD-spelare hemma trots allt, väldigt dammig :P

Link to comment
Share on other sites

El-Giganten säljer Garmin Forerunner 305 för 1379:- Klickar man i rutan för köp får man ett förslag om ngt som heter "klar för GPS" , eller nåt i den stilen. Det erbjudandet kostar tydligen 499:- extra. Är det ngt jag behöver för att kunna GPS-funktionen? Kostnaden blir i själva verket 1879:- . Tacksam om någon kunde reda ut saken för mig. Tackar på förhand.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...