Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Pulsklocka


Ferryist

Recommended Posts

Tack för alla svaren!

 

Skulle vilja installera sporttracks men det fungerar ju tydligen inte på mac som jag har =(

Får helt enkelt köra på programmet som följde med.

 

Har ett annat problem just nu... klockan hittar inga satelliter. Första gången jag använde den funkade den klockrent och den hittade direkt när jag gick utanför dörren. Idag har jag dock testat flera gånger och stått helt still i över 60 sek med klockan på flera olika ställen utan att den hittar någon satellit. Bor inne i stan men det är inga höga hus eller så som borde störa (funkade ju dessutom igår).

 

Uppdaterade klockan igår efter att jag använt den så det kanske är orsaken?

Har också mac och kan inte ha det. Lite synd faktiskt.

 

Upplever också samma problem. Fick stå flera minuter i kylan innan den hitta en satellit. Bor 1 mil utanför Eskilstuna men tycker inte det borde vara några problem. I början funka den felfritt.

Du kan köra den på wmvare, virtualbox eller någon annan emulator.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 75
  • Created
  • Last Reply

Säker kan man ju aldrig vara men om du väljer alternativet "klar för GPS" så står det att det innebär att GPS apparaten programmeras/laddas med information om fart kameror etc. Jag tvivlar på att du behöver det och jag tvivlar ännu mer på att GF 305 kan laddas med den informaitonen....

 

Så det behövs alltså inte... (jag beställde inget annat än klockan när jag beställde, men det var 3 kvartal sedan)

Link to comment
Share on other sites

En annan fråga, hur många kör på % av hrr (dvs. lägger in vilopulsen) och hur många kör på % av maxpuls?

Vad är bäst att köra på?

Vet inte här, men är inte det en fråga om vad man tycker känns bäst att köra med.

Själv kör jag inte med % för jag vet inte vad min maxpuls ligger på, är inte riktigt säker på hur jag ska få fram min maxpuls. Bara att maxa allt vad man har i en liten uppförsbacke eller ngt???

Link to comment
Share on other sites

Maxpuls är rätt så lätt att hitta på ett ungefär, värm upp ordentligt (3 km) och spring uppför en backe där du kan springa i åtminstone en minut, gärna lite lagom lutning och inte jättebrant.

Med en ökning långsamt i backen så kommer du snart att se pulsen stiga för att stanna någonstans. Jag vill helst inte springa med maxhastighet när jag kollar maxpulsen (gör det kanske en gång om året) därav lutningen.

 

Jag har ca 189 som maxpuls, men om jag ökar hastigheten för snabbt i min testbacke så stannar pulsen på lägre högsta puls... men med en långsam fartökning så fortsätter pulsökningen också.

Det finns säkert något extra pulsslag att hitta men det räcker bra för mig.

 

Jag har ju tränat några år med pulsklocka så jag vet ungefär vilken puls jag ska ha för att orka olika distanser.

Men nu ska jag baske mig testa mer A1 och A3+ träning i år, det körde jag den gången jag klarade halvmaran på 1:24 och hoppas att det ska hjälpa även på Vasaloppet (orken räcker inte hela vägen fram till Mora).

Utan en ungefärlig maxpuls är det dock svårt att veta var man ska ligga vid pulsbaserad träning så det är värt att testa fram.

Link to comment
Share on other sites

Maxpuls är rätt så lätt att hitta på ett ungefär, värm upp ordentligt (3 km) och spring uppför en backe där du kan springa i åtminstone en minut, gärna lite lagom lutning och inte jättebrant.

Med en ökning långsamt i backen så kommer du snart att se pulsen stiga för att stanna någonstans. Jag vill helst inte springa med maxhastighet när jag kollar maxpulsen (gör det kanske en gång om året) därav lutningen.

 

Jag har ca 189 som maxpuls, men om jag ökar hastigheten för snabbt i min testbacke så stannar pulsen på lägre högsta puls... men med en långsam fartökning så fortsätter pulsökningen också.

Det finns säkert något extra pulsslag att hitta men det räcker bra för mig.

 

Jag har ju tränat några år med pulsklocka så jag vet ungefär vilken puls jag ska ha för att orka olika distanser.

Men nu ska jag baske mig testa mer A1 och A3+ träning i år, det körde jag den gången jag klarade halvmaran på 1:24 och hoppas att det ska hjälpa även på Vasaloppet (orken räcker inte hela vägen fram till Mora).

Utan en ungefärlig maxpuls är det dock svårt att veta var man ska ligga vid pulsbaserad träning så det är värt att testa fram.

Ok tack för tipset, ska testa det imorgon, just nu är mina helt döda efter styrketräningen(ramlade ihop på knöböj :S) Men körde iaf tills jag var helt slut i kroppen så är glad nu.

 

Hur funkar A1 och A3+ träning?

A1 är när man ligger och kör på 60-75% puls av max, ofta kör man då väldigt långa pass A2 är på 75-85% och A3 är intervallträning på 85-95% av maxpuls

Link to comment
Share on other sites

A2 är väl den träningen de flesta tränar vid utan någon större kunskap. Man kör lite som man känner, ett ganska behagligt tempo men ändå inte långsamt för sin egen nivå.

 

Det finns risker då att man blir alltför insyltad att köra samma hastighet hela tiden och då anpassar sig kroppen och slutar att utvecklas. Man måste ha en så varierad träning som möjligt om man vill fortsätta att bli bättre. Nu är jag inte expert men tror att jag har en poäng :)

Link to comment
Share on other sites

Nu börjar jag bli riktigt irriterad på min 305a!

 

Som jag skrev tidigare funkade GPS:en kanon vid första användningen men när jag sedan skulle använda den hittar den ingen satellit och den frågar om jag är inomhus. Detta trots att jag fick signal på detta ställe första gången plus att jag har testat på flera ställen, till och med åkt iväg långt ifrån där jag bor till en öppen plats för att testa. (tänkte att det kanske var fel på satelliterna där jag bor eller något).

Ändrade sedan tillbaka inställningarna till miles (som var orginal) istället för km och då hittade den satelliter direkt. När jag sedan ändra till km igen så funkade det.

 

När jag nu ska använda den så hittar den inga satelliter igen!! Testat på flera olika ställen så det är inte fel på täckningen. Den söker bara och startar om sökningen när den kommit kanske en femtedel av sökningen och så håller den på ett tag tills den frågar om jag är inomhus.

 

Någon som vet vad detta kan bero på?

Kan man nollställa klockan på något sätt eller kan man ändra GPS:en på något sätt?

Link to comment
Share on other sites

Du kan testa hard reset. Håll inne Mode, Reset och Power samtidigt under några sekunder.

Finns ju bara reset för att avsluta klockan om den hänger sig och det är mode och reset.

Hard reset hittar jag inget som heter och det funkar inte heller.

 

Får ta och ringa deras support och kolla vad det kan bero på.

Link to comment
Share on other sites

Du kan testa hard reset. Håll inne Mode' date=' Reset och Power samtidigt under några sekunder.[/quote']

Finns ju bara reset för att avsluta klockan om den hänger sig och det är mode och reset.

Hard reset hittar jag inget som heter och det funkar inte heller.

 

Får ta och ringa deras support och kolla vad det kan bero på.

möjligt det inte fungerar, men finns det gör det.

 

Link to comment
Share on other sites

Du borde nog kolla det med support som du säger, jag har inga problem alls med min GPS, och jag bor i Down town malmö, där det är en del hus. + att jag har testat min innomhus, och det verkar funka. Kanske låter konstigt men det kanske är extremt uselt med satelliter just i trakterna där du bor? Borde inte vara så nu för tiden dock?

 

De på garmin bör ju kunna fixa klockan får man väl hoppas.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror inte platsen har så stor betydelse för GPS faktiskt. Logga lite träningar i somras med min FR305 uppe i ingenstans i Västerbotten och det fungerade hur bra som helst, gick t o m snabbare än när jag låter den söka här i Solna.

Det kanske finns något som stör satellitmottagningen där du är? Jag vet att på ett ställe där jag brukar springa som det är många fria elledningar i luften och pulsmätningen blir märklig och även GPS:en ibland.

Link to comment
Share on other sites

Det är ju inte så att jag hittade på det själv. Förfarandet beskrivs bl.a. på Garmins forum:

 

https://forums.garmin.com/showpost.php?p=844&postcount=3

Det menade jag inte heller.

Tack för länken du skickade, men funkar inte med den hard reset som beskrivs där heller, står att det kan vara svårt så man ska testa några gånger men jag har testat ca 20ggr nu utan att något händer.

 

Tror inte det är fel på satelliterna för jag har fick täckning första gången och sen när jag ändrade om mätenheterna i klockan men nu hittar den inget.

 

Läste att vissa lägger ut sin klocka ett bra tag så den får söka efter täckning och det testade jag igår men efter 15-20 min hade den fortfarande inte hittat något.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror inte platsen har så stor betydelse för GPS faktiskt. Logga lite träningar i somras med min FR305 uppe i ingenstans i Västerbotten och det fungerade hur bra som helst, gick t o m snabbare än när jag låter den söka här i Solna.

Det kanske finns något som stör satellitmottagningen där du är? Jag vet att på ett ställe där jag brukar springa som det är många fria elledningar i luften och pulsmätningen blir märklig och även GPS:en ibland.

Tror som sagt inte det är fel på täckningen utan klockan men jag ska testa att åka iväg en bra bit med bilen senare idag. Någon fotbollsplan eller annan öppen yta.

Link to comment
Share on other sites

Gick ut på en promenad nu under dagen för att testa klockan på lite olika ställen.

Hittade en öppen yta där den hittade satelliter! Fortsatte dock att gå och så fort jag började närma mig där jag bor så försvann mottagningen (vilket är konstigt då jag haft mottagning här förut).

 

När jag sedan kom in gick jag in under navigation och kollade lite (bläddrade på pilarna bla) lade sedan ut klockan på fönsterbrädan och den hittade mottagning. Detta är samma ställe som jag testade igår då den låg i 15-20 min utan satelliter men nu tog det kanske 15 sek.

Testade att stänga av den och slog sedan på den och då hittade den till och med satelliter inomhus:D

Jag måste ju ha varit inne och gjort något under navigation. (kan man spärra satelliter?)

 

Nu funkar den iaf, vilket känns riktigt skönt!

Link to comment
Share on other sites

Fortsatte dock att gå och så fort jag började närma mig där jag bor så försvann mottagningen (vilket är konstigt då jag haft mottagning här förut).

Satelliterna rör ju på sig i förhållande till jorden så det är inte säkert att man alltid har lika bra täckning på en specifik plats. Däremot skall man ha någon täckning oavsett var på jorden man befinner sig så länge man har bra sikt uppåt.

 

Jag måste ju ha varit inne och gjort något under navigation. (kan man spärra satelliter?)

Satelliterna går inte att stänga av med du kan stänga av GPS-mottagaren i klockan. ;)

 

Gör så här för att stänga av GPS-funktionen, för att använda instrumentet inomhus:

1. Välj Inställningar > Allmänt > System från huvudmenyn.

2. Tryck på enter och välj GPS från i GPS-menyn.

Man kan också hålla inne Mode under några sekunder och sedan välja "Inomhus".

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...