Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Hur gammla är ni?


salomons son

Recommended Posts

  • Replies 104
  • Created
  • Last Reply
A:Man frågar aldrig en kvinna om hennes ålder!!!:o

B:Det beror kanske också på om man tävlat alls,eller vad man tävlat i och hur mycket man satsat på det man gjort!Under några år på ett idrottsgymnasium hade jag några formtoppar..T ex dagar då man i backar som 'mördarbacken' i Falun bara dansade uppför eller då man sprang ifrån alla i skogen på en OL-tävling eller på upploppet eller kanske simmade ifrån alla på 100 m bröstsim..Det har funnits många sådana 'dagar' i mitt liv, men de är lite utspridda tyvärr..

 

Tror att mina 'piggaste' år låg mellan 18-25.Då kunde "topparna' infinna sig året om.Men då gällde det ju också att den mentala biten och/ eller bra material stämde med just den formtoppdagen för att det ska bli ett 'resultat' i topp=)Inte alltid det gjorde det!!tyvärr!Har alltid älskat konditionsidrotter och kommer nog fortsätta att leta nya utmaningar för att hitta motivation att träna, kanske lite mer, lite roligare träning, men framför allt för att man mår så himla bra av det!:-) Kanske man kan se på det så här: ser fram emot nya'formtoppar' ..:)

Eller som "Jon Tveidt" uttryckte sig vid Skåla opp.."-De e ingen ide å spara på sig!Man vet ju aldrig om man kommer i bättre form! :o

Själv gillar jag just omväxlingen i att hitta nya utmaningar och upplevelser. Deltog just i Skåla Rett Opp 2009 och har anmält mig för en start till i sommar. Den backen dansar man inte uppför, men det känns riktigt skönt när man når toppen. :P

Link to comment
Share on other sites

Kul och inspirerande forum detta,

 

A: 41

B: Nej det hoppas jag inte. Har ifjol tagit upp träningen igen efter 20 år med studier, jobb och småbarn. Var nog i bättre form för 20 - 25 år sedan, som bäst 5:a på SM och ett par segrar i Norrländska mästerskap i cykel. Men jag tänker försöka fortsätta träna ca. 3 ggr i veckan.

Link to comment
Share on other sites

A: Fyller 61 i år.....

 

B: Var nog rätt bra som 38-åring,i löpning: Halvmaran på: 1.11.05.

Lidingöloppet : 1.57 (inte bra,gick ut för hårt)

 

 

Vasaloppet som 59-åring plac. dryga 800 ,år 2009 (åkte aldrig när jag var bra/yngre)

 

Är bättre nu än 2009,tränar ordentligare/seriösare,det märks på tävlingarna (de jag åker)

 

Ser fram mot kommande formtoppar och gläder mig åt att vara frisk och vältränad i första hand.Livet blir trevligare och innehållsrikare,att "krydda" med tävlingar ger motivation och glädje,även i vardagen,på alla plan.....ju.

Link to comment
Share on other sites

A: 50 i år.

B: Som slalomåkare -89 när jag vann Värmlandsserien och deltog på SM i Tärnaby. Brukar skryta med att jag slog Stenmark. Vi körde båda ur men jag kom lite längre ;) Som längdåkare var det förmodligen 2008 när jag placerade mig runt 1300 på Vasaloppet. Tekniskt sett kan jag fortfarande utveckla mig, men tveksamt i övrigt. Har inte pannbenet för att träna hårt längre utan ser mest skidåkningen som en livsnjutning.

Link to comment
Share on other sites

A: Jag är 45 år 90 kg 176 cm

B: Vid 23 år 80 kg

 

Bra tränad 2009. Sprang då milen på 50 min på kuperat spår. Sämre nu.

Skaffade längdskidor i december 2010.

Tränar med en arbetskamrat och har kul. Föredrar att springa. Kanske blir det rullskidor, men börjar med inlines och vanliga stavar. Vore kul och ställa upp i ett skidlopp nästa vinter.

Link to comment
Share on other sites

A: 44

B: Allt går bara bättre och bättre! Bättre resultat med favorithästen (efter år av blod, svett och tårar), löpningen är stabilt uppåtgående (ja, tiderna går alltså nedåt:), och när det gäller skidor måste ju 8.33 i debuten gå att förbättra!

Link to comment
Share on other sites

A: Blir 45 i år

B: Har tyvärr skador i båda knäna som kanske sätter stopp för vidareutveckling, men annars känns det som att det finns mer att ge. Håller knäna så kan det fortfarande bli lite förbättring resultatmässigt på skidor. Har ju bara tränat 5-6 år. Provar också för mig nya sporter och i år blir det kajak i DKM+ 55km. Ska bli kul!

Link to comment
Share on other sites

Ha ha ha, jag saknar svar från "lite mogna män"

46 och har nog aldrig haft en formtopp:) Bästa resultat på skidor när jag var 42, men hoppas fortfarande på en förbättring. Kunde Evy så....

Ja det här ser ju att gälla mig.

 

A. 67 år ung i September detta år

B.1983 på 4.56.Överlag gjorde jag mina bästa resultat på långa distanser runt 40 år både på skidor och Maraton (som bäst 2.49). Numera får jag ju nöja mig med si så där 6.5-7 timmar på Vasaloppet.

Anm: Jag vet att Niklas har gjort någon typ av kurva över mina Vasaloppsresultat som ju borde

illustera det du efterfrågar i mitt fall.

Link to comment
Share on other sites

Vore kul och ställa upp i ett skidlopp nästa vinter.

Varför inte vasaloppet eller halvvasan?

Ja kanske det. Beror på vad mina kompisar åker. Kanske måste man anmäla sig redan nu?

såg att det var 3824 anmälda till vasaloppet redan så fundera inte för länge ;)

Link to comment
Share on other sites

Ha ha ha' date=' jag saknar svar från "lite mogna män"

46 och har nog aldrig haft en formtopp:) Bästa resultat på skidor när jag var 42, men hoppas fortfarande på en förbättring. Kunde Evy så....[/quote']

Ja det här ser ju att gälla mig.

 

A. 67 år ung i September detta år

B.1983 på 4.56.Överlag gjorde jag mina bästa resultat på långa distanser runt 40 år både på skidor och Maraton (som bäst 2.49). Numera får jag ju nöja mig med si så där 6.5-7 timmar på Vasaloppet.

Anm: Jag vet att Niklas har gjort någon typ av kurva över mina Vasaloppsresultat som ju borde

illustera det du efterfrågar i mitt fall.

Gäller även mig :)

 

A. 63

B. I år!

Har haft ett tävlingsuppehåll på ca: 40 år. Har aldrig haft så roligt med träning och tävling som nu! Siktar på toppplacering i H60 på Bessemerloppet, Hornbergsloppet och Gefleloppet ev. några fler lopp nästa säsong. Vasaloppet 2012 under 6 tim.

Link to comment
Share on other sites

A. 31

 

B. Roligt att många tror på sig själva trots några år på nacken. Själv är jag osäker på om man inte nått toppen redan efter 8 Vasalopp och 4.55 i år. Risk att det med samboliv kommer barn och annat i vägen och då riskerar att tappa träning. Att komma igång igen vid 35+ och prestera bättre än någonsin känns avlägset. Men det handlar väl mycket om inställning också, hur pass sugen man är. Topp i löpning nådde jag för 10 år sedan då man slogs om JSM-guld. Gillar verkligen långlopp på skidor. Är du seg och stark gör det inte så mycket om man skulle ha några extra kilon, så det kanske funkar även efter 35.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...