Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Hur gammla är ni?


salomons son

Recommended Posts

ditt närmast maniska intresse för min ålder känns inte sunt' date=' jag vågar därför inte besvara frågan i detalj.

 

jag är över 30 och under 40. min formtopp när det gäller längre distanser har inte inträffat ännu.[/quote']

Det är alltså som jag anade, en ålderskris och ett tvivel på om det går att bli bättre på ålderns höst har drabbat trådskaparen. Hoppas att vi som delade med oss lugnat dig och att du ser ett ljus i tunneln ;)

Jag vet ju fortfarande inte om dina frågor egentligen har sin grund i att du vill försöka spåra upp mig för att du (eller någon annan) vill likvidera mig eller kanske vill ligga med mig. Men eftersom du är så trevlig tar jag risken. Jag är 36 och förvånas över att man fortfarande ligger på ATH resulltatmässigt, över längre distanser, därav frågan.

 

Jag var helt enkelt nyfiken på när man kan börja förvänta sig att den fysiska kapaciteten klingar av.

 

För övrigt tycker jag helt ärligt att det är mer positivt att ha blivit något år äldre än vad det är stressande att inte längre vara 20. Livet blir enklare och man gör bla. klokare (mindre dumma) val allt eftersom insikter och mognad tilltar.

 

Men för att kunna känna sig nöjd med sin ålder och inte stressas över att åren går tror jag det är viktigt att inte schabbla bort tiden, utan att man verkligen kramar ur det varje period i livet erbjuder. Så man inte för sent upptäcker att man inte tog dom chanser som fanns och gjorde det roliga man egentligen ville göra.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 104
  • Created
  • Last Reply
Jag vet ju fortfarande inte om dina frågor egentligen har sin grund i att du vill försöka spåra upp mig för att du (eller någon annan) vill likvidera mig

Där är vi inte ännu....... men jag är ju från Södertälje och i stan finns ju onekligen folk som tycker det är en lösning på problem. Men du kan vara lugn, tillhör inte de kretsarna :)

 

eller kanske vill ligga med mig.

Där är vi definitivt inte ännu :D

 

Men eftersom du är så trevlig tar jag risken. Jag är 36 och förvånas över att man fortfarande ligger på ATH resulltatmässigt, över längre distanser, därav frågan.

Min nyfikenhet grundade sig helt enkelt i att eftersom du själv var nyfiken i andras ålder så tyckte jag det passade att av du avslöjande din egen.

 

Jag var helt enkelt nyfiken på när man kan börja förvänta sig att den fysiska kapaciteten klingar av.

 

För övrigt tycker jag helt ärligt att det är mer positivt att ha blivit något år äldre än vad det är stressande att inte längre vara 20. Livet blir enklare och man gör bla. klokare (mindre dumma) val allt eftersom insikter och mognad tilltar.

 

Men för att kunna känna sig nöjd med sin ålder och inte stressas över att åren går tror jag det är viktigt att inte schabbla bort tiden, utan att man verkligen kramar ur det varje period i livet erbjuder. Så man inte för sent upptäcker att man inte tog dom chanser som fanns och gjorde det roliga man egentligen ville göra.

När den fysiska kapaciteten avklingar handlar mycket om vilken fysisk kapacitet vi pratar om. Själv har jag märkt en tydlig försämring i spänst. För 5år sedan kunde jag hyffsat enkelt hoppa 170cm i höjdhopp och 5,5-6m i längd. Idag får jag slita för att klara 150cm i höjd och 4,5-5m i längd. Det är nog helt i linje med vad den medicinska vetenskapen säger. Men pratar vi uthållighet så kan vi prestera mycket bra långt upp i åldrarna. Handlar mer om hur mycket träning vi klarar utan skador och det i sin tur handlar om hur mycket man vågar vila.

 

Men precis som du säger så handlar livet inte om att klara en viss tid på VL även om det kan fungera som mål i träningen. För min egen del så handlar det mer om upplevelsen och den sköna känsla det är att hålla i gång. VL i sig är inte speciellt kul, snacket innan och efter är däremot kul. Ungefär som att en bira i bastun efter ett långpass är en särdeles njutning eller känslan när man utmattad ligger på rygg efter sista intervallen också är skön. Och säkert är det så att med åldern så infinner sig både ett lugn och en trygghet som gör att man ser på helheten med lite andra ögon. Det är dock en balansgång att inte stressa över allt man vill göra samtidigt som man inte missar chansen att just göra det man vill.

 

Tyvärr har man ett jobb som inverkar menligt på fritiden :)

Link to comment
Share on other sites

Min fritid är också upptagen av alldeles för mycket jobb :(

Usch ja! Men en del av det kan kanske räknas som träning även om jag inte registrerar det. Frugan har köpt sten- (betong-) plattor för 20.000 som jag ska lägga i sommar. Men värst blir väl grävningen! Så semestern är räddad. Städningen i söndags inför (och efter) barnkalas var dock helt bortkastadd ur träningshänseende...

Link to comment
Share on other sites

A=43

 

B=?

 

Då jag började vid 31 års ålder och förbättras hela tiden(undantaget skadeperiod under 3 år) hoppas jag toppen är långt borta.

Skillnaden är att löpningen försämras sakta men skidåkningen går framåt.

Hinner inte träna mer än 3-4 timmar i veckan men siktar på led 1 i år!

 

ps

Lars-Erik:

Lättvallat?

Har vallat bort mig i två år nu!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...