Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Rullskidor i utlandet


Bgood

Recommended Posts

Snart är det äntligen dags för några veckors semester. Resan går söderut till Danmark, Tyskland, Frankrike, Schweiz och Italien. Självklart ska rullskidorna med i bilen men är det någon som vet om det är tillåtet att åka rullskidor på allmänna vägar i dom länderna?
Link to comment
Share on other sites

Ingen överraskning att det har hänt i Ramsau. Polisen är jättestrikt och ibland hade vi också problem på olika träningsläger. De vill inte att man åker rullskidor på allmäna vägen, hellre att man åker på rullskidorbanan. Men du åker ju inte till Österrike:-)

I Tyskland ska man egentligen inte åker rullskidor, men på cykelvägen är det ok. Men polisen ska inte knuffa dig bort från vägen. Beroende vart du ska åker, vet folk inte vad rullskidor är, så de vet inte heller att du kan inte bromsa.

Link to comment
Share on other sites

  • 10 years later...

Sparkar liv i gammal tråd. Rullskidor i Schweiz, Engadin - någon som har koll på området?

 

Jag skall ner ett par veckor i mitten av maj, bor i Pontresina, och tänker såklart packa med mig rullskidor på jobbresan. Har varit där några gånger tidigare men minns inte möjligheterna till rullskidor? Allmänna vägar - dålig strategi?

 

Har hittat nån turistinfo som säger att en slinga för inlines/rullskidor finns runt flygplatsen i Engadin och en annan lite längre ner i dalgången. Dessa är säkert bra, men är förstås sugen på cykelbanor och annat som funkar. Tips mottages tacksamt!

Link to comment
Share on other sites

Sparkar liv i gammal tråd. Rullskidor i Schweiz, Engadin - någon som har koll på området?

 

Jag skall ner ett par veckor i mitten av maj, bor i Pontresina, och tänker såklart packa med mig rullskidor på jobbresan. Har varit där några gånger tidigare men minns inte möjligheterna till rullskidor? Allmänna vägar - dålig strategi?

 

Har hittat nån turistinfo som säger att en slinga för inlines/rullskidor finns runt flygplatsen i Engadin och en annan lite längre upp i dalen. Dessa är säkert bra, men är förstås sugen på cykelbanor och annat som funkar. Tips mottages tacksamt!

 

Jag ska också dit i sommar. Har hittat samma rullskidbanor som du, men följer tråden om det dyker upp några andra tips!

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Lite återkoppling efter nästan två veckor i Engadin, Schweiz. Blev några rullskidspass på ledig tid och från boende i Pontresina så var det en 5min bilresa till Samedan där flygplatsen(liten sak för Cessnor och helikoptrar) och där den ena banan ligger. Parkerade på parkering vid flygplatsen och slingan gick förbi 15m bredvid parkeringen. Lite drygt 5km i stort sett platt oval slinga. Inte mycket att klaga på, möjligen lite enahanda åkning efter några pass där.

 

5min till i La Punt så startar en annan slinga och som längs golfbana och lite böljande terräng(rätt platt ändå) går mot S-Chanf där man får vända. Dryga 7km enkel väg. Det finns en otäckt brant backe med 90-graders kurva i botten vid tillbakaväg vid Zuos. Inget för mig så andra passet så vände jag vid Zuos istället- La Punt - Zuos ca 3,5km enkel väg. Fin bana!

I Schweiz så är det inte tillåtet att åka rullskidor på allmän väg, enligt chefen på hotellet där jag bodde. Men han berättade att landslagen brukade staka uppför vägen från La Punt till Albulapasset. Lite trafik där så jag gissar att de får hållas ifred om de sköter sig. Körde passvägen upp med bil och det var en underhållande väg. Serpentinsväng på serpentinsväng och höjdmeter så det räcker för att knäcka de flesta. Men ändå inte överjäkligt brant. Jo, för att staka förstås. Men det finns tuffare passvägar i området.

Första passen märkte jag inte av 1700möh. Kändes ungefär som hemma. När jag efter ett par pass drog på hårdare en längre stund uppför en långmota så blev andhämtningen mer frekvent och djupare än vanligt. Puls i förhållande till fart/intensitet, samma som hemma. Men på det stora hela så ingen jätteskillnad mot hemma. Körde dock inga pass på rödmarkeringen och det är nog där det märks mest.

Fanns lite bergsstigar att vandra på under övrig ledig tid. En alpstuga på 2500möh besöktes. 600hm från starten på 1900möh. Den 5km-rutten(enkel väg) stärkte både ben och lungor.

Trevligt ställe att vara på!

Link to comment
Share on other sites

Återkoppling är alltid välkommet! Låter som en trevlig resa.

 

Beroende vart du ska åker, vet folk inte vad rullskidor är, så de vet inte heller att du kan inte bromsa.

Var ju några år sedan inlägget skrevs, men detta fann jag intressant. Känns långsökt att ens majoriteten av Svenssons hemmavid skulle känna till att rullskidor saknar broms. Om man ska raljera (och det ska man) kan man t o m fråga sig om merparten vet om att det även saknas på faktiska längdskidor. Med tanke på alla fikapauser mitt i spåren, koppel på tvären och promenader i skatebädden.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...