Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vi som ska köra E4-loppet


Brazan

Recommended Posts

  • Replies 94
  • Created
  • Last Reply
Ja jag är enormt inponerad av Skåningen som kunde hålla sådan fart på skejt!! På klassiskt stakade jag ifrån honom men idag på skejt förnedrade han mig när jag envisades att staka på mina klassiska:)

Nöjd är jag ändå som första klassiska åkare imål;)

Måste säga att Skåningen gick ju ruskigt!

Är det en teknikfråga för relativt mot Vasalopp och nere i Falkenberg är det ju en väldig skillnad?

 

Ser även att golvet brakade in på en 10e plats i 26 km Motionsklass.

Bra där! :)

Link to comment
Share on other sites

Ja jag är enormt inponerad av Skåningen som kunde hålla sådan fart på skejt!! På klassiskt stakade jag ifrån honom men idag på skejt förnedrade han mig när jag envisades att staka på mina klassiska:)

Nöjd är jag ändå som första klassiska åkare imål;)

Måste säga att Skåningen gick ju ruskigt!

Är det en teknikfråga för relativt mot Vasalopp och nere i Falkenberg är det ju en väldig skillnad?

 

Ser även att golvet brakade in på en 10e plats i 26 km Motionsklass.

Bra där! :)

återigen bevisat att man inte kan ranka skidåkare efter bara vasaloppsresultat ;-) skate är ju 50% av längdskidåkningen. skåningen har mest troligt åkt mer skate än de han jämförs mot. sen har man ju ingen chans på klassiskt mot skate! då ska man va risig på skate för att åka fortare på klassiskt.

Link to comment
Share on other sites

första loppet med tävlingshjul. Glad att jag orkade under 2 timmar och det gav mersmak. Verkar vara en djungel med hjul och det var verkligen stor skillnad i rull mellan olika pu-hjul. Tyvärr var mina för hårda så jag fick aldrig softa bakom andra. De bara rullade ihopkrupna och jag fick gå på med benen och ändå tappa utför ,Fickköra om i uppförsbackarna. Det var definitivt ett bra träningspass som härdar till vintern. Skitkul tävling. Grattis till Everest och du som vann klassen (någon på forumet?)
Link to comment
Share on other sites

Riktigt roligt var det igår, men jobbigt:-) Helt klart att det fanns många som var duktiga på skate. Försöker förstå vilka som finns bakom de olika användarnamnen här på skidforum och kan konstatera att jag fick stryk av åtminstone Skåningen och Brazan. Brazan knep dessutom silvret i H40 före mig. Det får nog bli lite mer skate innan nästa liknande tävling...
Link to comment
Share on other sites

Håller med wabba va riktigt kul race, men det känns att när man tog tag i träningen igen 15/maj i år efter 10 år utan träning har tappat himla mycket tryck he he blir nog en tuff uppgift att kunna prestera något på vasaloppet som är mitt mål i år.

O ännu ett tack Christian Seeger för skateskidorna ja fick köpa av dig även om ja ej han prova dom innan racet he he åter en ny upplevelse för den gamle kröppen.

Loppet kändes bra låg med i förstaklungan till ca 12 km då en tjej som låg några plac längre fram bröt staven märkte ej att det då blev en lucka till tätklungan på ca 10-15 meter,

gick då ut på yttern o försökte lägga mig i lä för motvinden o började jaga klungan, fick tyvärr ingen med mig o det gick mycket fort där framme i det läget ca 35 km/h så ja orkade ej komma ifatt dom så ja slog av lite för att ej gå stum o efter en liten stund kom husselius,gustav.per så vi körde ihop sen hela loppet.

I det stora hela är ja nöjd med dom förutsättningar ja har men som sagt det är en bra bit kvar än ha det bra forumvänner.

Link to comment
Share on other sites

Ser även att golvet brakade in på en 10e plats i 26 km Motionsklass.

Bra där! :)

Tack! ja jag har en bit kvar till er storfräsare men jag stakar på ;)

seg och trött första halvan men andra halvan är jag supernöjd med.kände mig stark då!

Får skylla på tyngden av gopro-kameran :D

Filmade hela loppet och stod fortfarande i målfållan när svanebo med följe dundrade in så det kan nog bli hyfsade filmsnuttar :) ska bara få tid att redigera ihop nått så återkommer jag :) roligt att träffa Brazan,everest och skåningen mfl. och stort grattis till era prestationer!

Link to comment
Share on other sites

Riktigt roligt var det igår, men jobbigt:-) Helt klart att det fanns många som var duktiga på skate. Försöker förstå vilka som finns bakom de olika användarnamnen här på skidforum och kan konstatera att jag fick stryk av åtminstone Skåningen och Brazan. Brazan knep dessutom silvret i H40 före mig. Det får nog bli lite mer skate innan nästa liknande tävling...

Du slog mig lätt i alla fall! Låg i din klunga tills jag ramlade en bit efter första vändningen.

Link to comment
Share on other sites

Håller med wabba va riktigt kul race, men det känns att när man tog tag i träningen igen 15/maj i år efter 10 år utan träning har tappat himla mycket tryck he he blir nog en tuff uppgift att kunna prestera något på vasaloppet som är mitt mål i år.

O ännu ett tack Christian Seeger för skateskidorna ja fick köpa av dig även om ja ej han prova dom innan racet he he åter en ny upplevelse för den gamle kröppen.

Loppet kändes bra låg med i förstaklungan till ca 12 km då en tjej som låg några plac längre fram bröt staven märkte ej att det då blev en lucka till tätklungan på ca 10-15 meter,

gick då ut på yttern o försökte lägga mig i lä för motvinden o började jaga klungan, fick tyvärr ingen med mig o det gick mycket fort där framme i det läget ca 35 km/h så ja orkade ej komma ifatt dom så ja slog av lite för att ej gå stum o efter en liten stund kom husselius,gustav.per så vi körde ihop sen hela loppet.

I det stora hela är ja nöjd med dom förutsättningar ja har men som sagt det är en bra bit kvar än ha det bra forumvänner.

Att få sin material en dag innan räcker ju långt :-) Hoppas att du har det kul med dina skate-skidorna.

 

Det gick väldigt fort att tappa rygg i den här tävlingen. Många attacker och motattacker under de första 15 km gjorde att man måste kämpa om sin positin hela tiden. Men det var jätterolig att vara med en bit och ser hur de bästa åkare leka med varandra.

 

Nu när alla är så nöjd med den här skate-tävlingen hoppa jag att det finns mer av de i framtiden. Det är ju bra att träna och tävla både med skate och klassik-rullskidor.

Link to comment
Share on other sites

Grattis skåningen också till bronspengen som blänker nästan som guld i den skånska solen.

Ja jag är enormt inponerad av Skåningen som kunde hålla sådan fart på skejt!! På klassiskt stakade jag ifrån honom men idag på skejt förnedrade han mig när jag envisades att staka på mina klassiska:)

Nöjd är jag ändå som första klassiska åkare imål;)

Man blir ju bra på det man tränar, och i våras när du stakade om mig hade jag ju knappt tränat klassisk åkning alls, så det kan inte ha varit så svårt.

Ursäkta föresten om jag var lite kort i orden när du stannade mig efter loppet och det blev hjulprat, var lite trött då och längtade till duschen.

Link to comment
Share on other sites

Ja jag är enormt inponerad av Skåningen som kunde hålla sådan fart på skejt!! På klassiskt stakade jag ifrån honom men idag på skejt förnedrade han mig när jag envisades att staka på mina klassiska:)

Nöjd är jag ändå som första klassiska åkare imål;)

Måste säga att Skåningen gick ju ruskigt!

Är det en teknikfråga för relativt mot Vasalopp och nere i Falkenberg är det ju en väldig skillnad?

 

Ser även att golvet brakade in på en 10e plats i 26 km Motionsklass.

Bra där! :)

nu är kanske Vasaloppet inget man kan jämför rullskidskejt med eller hur?

dina vasaloppsresultat visar inte heller vad du kan elelr hur ;) Till och jag har åkt vasaloppet många gånger snabbare än du....

Link to comment
Share on other sites

Skåningen var stark idag' date=' han kan skejta. Sen var ju inte den grymme skejtaren joakim.j med idag tyvärr.[/quote']

Tack Everest! Medalj hade jag nog fixat men det gick fort för väldigt många. Det jag funderar på är om du skulle ha stakat fortare än du skatade?

Nej, det gick fortare med skate även för mig, stakade delvis då och då på vägen tillbaka efter första vändningen efter jag ramlat. Men mest beroende på att jag då var mentalt nere och nästan funderade på att bryta och trodde jag skulle ramla om jag skatade, men det gick inte snabbare. Försökte köra ikapp den troligen snabbaste klassiska åkaren i tävlingen, som var med i klungan som jag tappade när jag ramlade, men det gick bättre när jag skatade. När jag precis var ikapp så missade han tyvärr varvningen helt och hållet och jag åkte ifrån, såg att han är en elitledsåkare på VL som jag förstår det, men finns nog inte på forumet? helt grym på att staka var han i alla fall!

 

Skatade sen bara på andra halvan. Så stort tack för tekniklektionerna och återigen synd att du inte var med.

 

Mina ungefärliga snitthastigheter/puls var så här:

 

Del 1 motvind söderut: mest långt bak i 10-pers klunga 27,5/176

Del 2 medvind norrut: mest ensam, delvis stakning 28,4/176

Del 3 motvind söderut:mest bak/mitt 3-persklunga 25,2/169

Del 4 medvind norrut: bak/mitt 3pers-klunga + ensam 28,3/163

 

Hade aldrig klarat det på klassiskt!

 

Svanebo körde på 32,3 i snitt!

Link to comment
Share on other sites

Kollade resultatlistan, fasen Sniper Olsson det var ju dig jag åkte med stora delar av andra varvet. Vi var två skejtare ilag och hängde av er lite men sen kom ju du och Ankerstål med en långrökare. Starkt att du tog Tom i spurten.

Jasså det var du det ja :) Ankerstål fick ju stavproblem så efter han fått ny kontrollrem så låg han och körde med mig och en till klassisk åkare...Jag kan långt ifrån jämföra mig med Ankerståls kapacitet och han brydde sig heller inte om att spurta...var några gånger där sista 3km när jag nästintill körde max som han gick upp och ökade ytterligare och fick en lucka för att sedan släppa upp mig igen! Tom hade stakfart i kroppen han vill jag lova!

Kul lopp var det iallafall men jag känner mig mör nu efter ha stakat 5mil, sprungit 2,1mil, cyklat 5mil och avslutade med 5mil innlines :/ INte riktigt tränad för detta ;)

Link to comment
Share on other sites

Skåningen var stark idag' date=' han kan skejta. Sen var ju inte den grymme skejtaren joakim.j med idag tyvärr.[/quote']

Tack Everest! Medalj hade jag nog fixat men det gick fort för väldigt många. Det jag funderar på är om du skulle ha stakat fortare än du skatade?

Nej, det gick fortare med skate även för mig, stakade delvis då och då på vägen tillbaka efter första vändningen efter jag ramlat. Men mest beroende på att jag då var mentalt nere och nästan funderade på att bryta och trodde jag skulle ramla om jag skatade, men det gick inte snabbare. Försökte köra ikapp den troligen snabbaste klassiska åkaren i tävlingen, som var med i klungan som jag tappade när jag ramlade, men det gick bättre när jag skatade. När jag precis var ikapp så missade han tyvärr varvningen helt och hållet och jag åkte ifrån, såg att han är en elitledsåkare på VL som jag förstår det, men finns nog inte på forumet? helt grym på att staka var han i alla fall!

 

Skatade sen bara på andra halvan. Så stort tack för tekniklektionerna och återigen synd att du inte var med.

 

Mina ungefärliga snitthastigheter/puls var så här:

 

Del 1 motvind söderut: mest långt bak i 10-pers klunga 27,5/176

Del 2 medvind norrut: mest ensam, delvis stakning 28,4/176

Del 3 motvind söderut:mest bak/mitt 3-persklunga 25,2/169

Del 4 medvind norrut: bak/mitt 3pers-klunga + ensam 28,3/163

 

Hade aldrig klarat det på klassiskt!

 

Svanebo körde på 32,3 i snitt!

Den snabba klassiska åkaren var Tom Ankerstål och har åkt skidor i 4år...hans handrem pajade och när han fått en ny var jag ikapp honom, han åkte sedan med mig och en till klassisk åkare in i mål och som du förstår låg han inte precis på max när han körde med oss ;)

Link to comment
Share on other sites

Tack Everest! Medalj hade jag nog fixat men det gick fort för väldigt många. Det jag funderar på är om du skulle ha stakat fortare än du skatade?

Nej' date=' det gick fortare med skate även för mig, stakade delvis då och då på vägen tillbaka efter första vändningen efter jag ramlat. Men mest beroende på att jag då var mentalt nere och nästan funderade på att bryta och trodde jag skulle ramla om jag skatade, men det gick inte snabbare. Försökte köra ikapp den troligen snabbaste klassiska åkaren i tävlingen, som var med i klungan som jag tappade när jag ramlade, men det gick bättre när jag skatade. När jag precis var ikapp så missade han tyvärr varvningen helt och hållet och jag åkte ifrån, såg att han är en elitledsåkare på VL som jag förstår det, men finns nog inte på forumet? helt grym på att staka var han i alla fall!

 

Skatade sen bara på andra halvan. Så stort tack för tekniklektionerna och återigen synd att du inte var med.

 

Mina ungefärliga snitthastigheter/puls var så här:

 

Del 1 motvind söderut: mest långt bak i 10-pers klunga 27,5/176

Del 2 medvind norrut: mest ensam, delvis stakning 28,4/176

Del 3 motvind söderut:mest bak/mitt 3-persklunga 25,2/169

Del 4 medvind norrut: bak/mitt 3pers-klunga + ensam 28,3/163

 

Hade aldrig klarat det på klassiskt!

 

Svanebo körde på 32,3 i snitt![/quote']

Den snabba klassiska åkaren var Tom Ankerstål och har åkt skidor i 4år...hans handrem pajade och när han fått en ny var jag ikapp honom, han åkte sedan med mig och en till klassisk åkare in i mål och som du förstår låg han inte precis på max när han körde med oss ;)

Träffade tyvärr aldrig dig på loppet och känner inte heller Tom, men jag pratade väldigt kort med en stark klassisk åkare som bytte handrem, måste väl ha varit Tom?. Då tappade han tyvärr den lilla klungan som jag åkte med. Däremot så var det en klubbkompis? till honom som åkte klassiskt grymt fort och hängde med längre men tyvärr missade lite i varvningen, det måste väl varit en annan ännu snabbare klassisk åkare eller har jag tagit fel?

Link to comment
Share on other sites

Nej' date=' det gick fortare med skate även för mig, stakade delvis då och då på vägen tillbaka efter första vändningen efter jag ramlat. Men mest beroende på att jag då var mentalt nere och nästan funderade på att bryta och trodde jag skulle ramla om jag skatade, men det gick inte snabbare. Försökte köra ikapp den troligen snabbaste klassiska åkaren i tävlingen, som var med i klungan som jag tappade när jag ramlade, men det gick bättre när jag skatade. När jag precis var ikapp så missade han tyvärr varvningen helt och hållet och jag åkte ifrån, såg att han är en elitledsåkare på VL som jag förstår det, men finns nog inte på forumet? helt grym på att staka var han i alla fall!

 

Skatade sen bara på andra halvan. Så stort tack för tekniklektionerna och återigen synd att du inte var med.

 

Mina ungefärliga snitthastigheter/puls var så här:

 

Del 1 motvind söderut: mest långt bak i 10-pers klunga 27,5/176

Del 2 medvind norrut: mest ensam, delvis stakning 28,4/176

Del 3 motvind söderut:mest bak/mitt 3-persklunga 25,2/169

Del 4 medvind norrut: bak/mitt 3pers-klunga + ensam 28,3/163

 

Hade aldrig klarat det på klassiskt!

 

Svanebo körde på 32,3 i snitt![/quote']

Den snabba klassiska åkaren var Tom Ankerstål och har åkt skidor i 4år...hans handrem pajade och när han fått en ny var jag ikapp honom, han åkte sedan med mig och en till klassisk åkare in i mål och som du förstår låg han inte precis på max när han körde med oss ;)

Träffade tyvärr aldrig dig på loppet och känner inte heller Tom, men jag pratade väldigt kort med en stark klassisk åkare som bytte handrem, måste väl har ha varit Tom?. Då tappade han tyvärr den lilla klungan som jag åkte med. Däremot så var det en klubbkompis? till honom som åkte klassiskt grymt fort och hängde med längre men tyvärr missade lite i varvningen, det måste väl varit en annan åkare eller har jag tagit fel?

Jag är övertygad om att Tom var den enda Klassiska åkaren före mig tills hans handrem gick av...han bytte remmen och körde järnet i ca. 1,7mil ytterligare sen "gav han upp (efter den södra vändningen på 2:a varvet) och 1,5km efter den vändingen var vi ikapp honom. Kan heller ej varit någon annan då de sa imål att jag var först in på klassiska skidor....Tom är itopp i varje seedningslopp han kör men i Vasaloppet har det gått lite "troll" ("överkörd" efter 3km mm)! Tom är en sjukt snabb stakare :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...