Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

märke rullskidor


klofver

Recommended Posts

ser redan att det finns några trådar om detta men jag gör en ny iaf.

 

har aldrig tidigare åkt rullskidor men ska nu köpa ett par för klassisk åkning. är inte super tränad och har inte börjat åka längdskidor förns i vintras(förutom när jag var liten)

 

det jag undrar över är om någon vet vilket märke som håller längst? menar då så att dom inte kullagren skär. skidan går av på mitten och allt annat som kan hända.

dom jag funderar mest på är elpex och swenor. har läst litegranna om att pro-ski kullager går sönder lite titt som tätt.

vill samtidigt att skidan ska vara stabil och bekväm att åka på och lätta att manövrera.

 

hade tänkt mig i prisklassen 2000-2500kr

 

så någon som vet lite mera egenskaper om elpex eller swenor får gärna skrika till. har ni några andra bra rekommenadtioner får ni gärna skriva dom med.

 

såg ett par billiga everest hos stadium för 1199 någon som vet något om dem?

Link to comment
Share on other sites

Kan bara av egen erfarenhet och med samma bakrund som du, berömma Swenor Fiberglass som har funkat mycket bra för Mig. Jag började också åka skidor i vintras och blev verkligen biten av skidåkning.

Jag köpte ett par Fiberglass i våras från Skistart och fick då bindningen monterad och skidorna startklara. Har bara åkt ca 40 mil i sommar med dem, men utan problem och de "sväljer" grov asfalt bra, så man känner inte så mycket vibrationer.

 

Lycka till.

Link to comment
Share on other sites

Kan bara av egen erfarenhet och med samma bakrund som du, berömma Swenor Fiberglass som har funkat mycket bra för Mig. Jag började också åka skidor i vintras och blev verkligen biten av skidåkning.

Jag köpte ett par Fiberglass i våras från Skistart och fick då bindningen monterad och skidorna startklara. Har bara åkt ca 40 mil i sommar med dem, men utan problem och de "sväljer" grov asfalt bra, så man känner inte så mycket vibrationer.

 

Lycka till.

Samma skidor kan jag också rekommendera. Har köpt Swenor Fibreglas i början av sommersäsong och är helt nojd. Det är det de bästa klassik-rullskidor jag har åkt på och jag har åkt mycket på Marwe, DMS och Hosprint. Marwe är också jättebra, men Swenor är andå lite bättre. Försök om du kan testa olika rullskid-modeller innan du köper ett par.

Link to comment
Share on other sites

Kan bara av egen erfarenhet och med samma bakrund som du' date=' berömma Swenor Fiberglass som har funkat mycket bra för Mig. Jag började också åka skidor i vintras och blev verkligen biten av skidåkning.

Jag köpte ett par Fiberglass i våras från Skistart och fick då bindningen monterad och skidorna startklara. Har bara åkt ca 40 mil i sommar med dem, men utan problem och de "sväljer" grov asfalt bra, så man känner inte så mycket vibrationer.

 

Lycka till.[/quote']

Samma skidor kan jag också rekommendera. Har köpt Swenor Fibreglas i början av sommersäsong och är helt nojd. Det är det de bästa klassik-rullskidor jag har åkt på och jag har åkt mycket på Marwe, DMS och Hosprint. Marwe är också jättebra, men Swenor är andå lite bättre. Försök om du kan testa olika rullskid-modeller innan du köper ett par.

Jag köpte Marwe för att hjulen kostar bara hälften när man måste byta...

Link to comment
Share on other sites

ser redan att det finns några trådar om detta men jag gör en ny iaf.

 

har aldrig tidigare åkt rullskidor men ska nu köpa ett par för klassisk åkning. är inte super tränad och har inte börjat åka längdskidor förns i vintras(förutom när jag var liten)

 

det jag undrar över är om någon vet vilket märke som håller längst? menar då så att dom inte kullagren skär. skidan går av på mitten och allt annat som kan hända.

dom jag funderar mest på är elpex och swenor. har läst litegranna om att pro-ski kullager går sönder lite titt som tätt.

vill samtidigt att skidan ska vara stabil och bekväm att åka på och lätta att manövrera.

 

hade tänkt mig i prisklassen 2000-2500kr

 

så någon som vet lite mera egenskaper om elpex eller swenor får gärna skrika till. har ni några andra bra rekommenadtioner får ni gärna skriva dom med.

 

såg ett par billiga everest hos stadium för 1199 någon som vet något om dem?

Jag har två par Swenor Fibreglass och ett par Swenor Alutech. Fibreglassen är mycket sköna att åka på men den har en svaghet i gafflarna som är veka. Två st har jag kört sönder. En på tävling vilket var riktigt surt....

 

Everesthjulen kan vara ruskigt tröga. I bland mellantröga.

Kan inte rekommendera att som första skidor ta supertröga skidor

Däremot är det bra med olika motstånd för att variera träningen. (Finns olika motstånd, dvs olika gummiblandningar annars till de flesta märken.)

 

Du skulle kunna be att få testa Everesthjulen genom skruva loss ett hjul och studsa det mot golvet. Studsar det knappt nåt är det supertröga. Jag tror inte personalen kan säga ett dyft om hur dom rullar.

Link to comment
Share on other sites

står på pölder.se att swenor fibelglass riktar sig till lite tyngre åkare 70+ jag väger ca 65kg. hur mycker påverkar vikten?

ni som kommer i håg hur det var när ni började åka rullskidor vad rekommenderar ni för hjul? jag är inne på 2or, vågar inte riktigt börja med 1or.

Link to comment
Share on other sites

står på pölder.se att swenor fibelglass riktar sig till lite tyngre åkare 70+ jag väger ca 65kg. hur mycker påverkar vikten?

ni som kommer i håg hur det var när ni började åka rullskidor vad rekommenderar ni för hjul? jag är inne på 2or, vågar inte riktigt börja med 1or.

Själklart skall du börja med 2or, det är normal hjul och är dom hjul dom flesta skall åka med.

Väger du inte så mycket kan jag varmt rekommendera dig Swenor Carbofibre då det är en lätt och smidig skida. Med en lättare skida är det lättare när man är nybörjare att få till en bra teknik. Diagonalåkningen fungerar mycket smidigare då t.ex. eftersom det är lättare att hålla en lätt skida bak i luften jämfört med en tyngre skida.

Den "fladrar" inte lika mycket helt enkelt.

Carbofibre har en flexible stommer och hjul som tar dämpningen bra för en lätt åkare.

Link to comment
Share on other sites

står på pölder.se att swenor fibelglass riktar sig till lite tyngre åkare 70+ jag väger ca 65kg.

Jag tillhör också lättviktarna och kör på Carbonfibre som Skåningen skriver om. Jag kan inte jämföra dom med någon annan skida men jag är otroligt nöjd. Finns faktiskt ingenting jag kan klaga på hos den skidan.

Link to comment
Share on other sites

Det blir svårt att klara annat än begagnade rulskidor med ditt prisintervall...

Eller Everest.

 

Efter att ha kört Everest i 5 år och nu skaffat "riktiga" skidor (Senor Fibreglass) så kan jag bara rekommendera att skaffa riktiga rullskidor först och styrketräningsvarianten lite senare.

Det är betydligt trögare med Everest (nu har jag den riktigt tröga varianten), jämförelsevis körde jag ett A3 pass förra hösten på 1:40, igår tog jag samma i A2 på 1:20 relativt otränad.

Mitt mål är att kära långdistansen på Swenor och intervaller på Everest.

 

Everest håller bra i min erfarenhet, kanske inte lika bra som Senor men efter 5 år så är hjulen fortfarande OK och lär hålla i minst 5 år till.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...