Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Tillåtet att ta ut avgift för skidspår!!!


RIS__Toni

Recommended Posts

Fast det är ju inte riktigt samma sak. Att det finns rättsfall som pekar på att man FÅR ta betalt om något betraktas om "Anläggning" är ju inte detsamma som att man INTE får ta betalt om det INTE är anläggning.

 

Det Kammarrätten nämligen nu gjort som jag tolkar det är ju att säga att UTÖVER att få ta betalt inom en anläggning, så får man dessutom ta betalt för en "tjänst" som utförs på Allemansrättslig mark, så länge inte tjänsten inskränker på den sedvana som är Allemansrättsligt fri tillgång till mark och natur. Därvidlag går man längre än Naturvårdsverket som tidigare ställt upp det som ett krav att det måste vara anläggning för att man ska få ta betalt.

Jag tror du missuppfattar mig, jag är enig i allt du skriver ovan. Men mitt svar om Anläggning härrör egentligen till ett inlägg tidigare i trådenom huruvida ett betalspår måste ha ett "gratisalternativ" och där menar jag att defninitonen Anläggning eller Tjänst är av intresse.

I det ena fallet är Allemansrätten satt ur spel och i det andra fallet har Allemansrätten företräde i viss mån.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 58
  • Created
  • Last Reply
Nej så är det inte, som jag tolkar Tonis tolkning(var hittar man domen förresten?) så gäller domen att ett skidspår är möjligt att ta betalt varsomhelst som det görs på Allemansrättslig mark, förutsatt att det inte hindrar någon. Det är således i dessa fall tjänsten/spåret som undantaget. Det innebär också att den som åker i spåret utan att betala gör sig skyldig till egenmäktigt förfarande.

(min uthävning)

 

Det ör just det där med att inte hindra någon som jag har tänkt på. Hur kan ett skidspår inte hindra någon? Samma resonemang borde medföra att hundägare kan bestämma att de ska kunna gå med hundar i motionslingan och lösningen i dommen är att båda hundägare och skidåkare ska ha rätt till motionslingan.

 

Här är det i alla fall många gående som vill gå där det finns skidspår och diskusioner från stockholm verkar tyda på samma sak där. Bara får att få det sagt det går att gå i skogen utan att någon har preparerat skidspår där.

 

Att det inte är toppspår i Stockholm hänger ju samman med 4 faktorer:

1) det stora antalet åkare som sliter på spårens skick

2) kostnaden att preparera för ovanstående - inklusive tid/personer

3) väderförhållandena som ofta växlar mellan plus/minus och enstaka små snöfall och blåst vilket också medför att spåren måste dras om ofta eller förstörs ofta

4) dålig skidkultur där man ibland går själv i spåren eller låter hundar förstöra

Det jag försökte säga var att folk åker skidor trots att det inte fanns bra preparerade spår också i stockholm.

Link to comment
Share on other sites

Det ör just det där med att inte hindra någon som jag har tänkt på. Hur kan ett skidspår inte hindra någon? Samma resonemang borde medföra att hundägare kan bestämma att de ska kunna gå med hundar i motionslingan och lösningen i dommen är att båda hundägare och skidåkare ska ha rätt till motionslingan.

 

Här är det i alla fall många gående som vill gå där det finns skidspår och diskusioner från stockholm verkar tyda på samma sak där. Bara får att få det sagt det går att gå i skogen utan att någon har preparerat skidspår där.

Ja båda har rätt till motionslingan förutsatt att det inte är en skidanläggning eller att hundar är förbjudna enligt lokala föreskrifter.

Däremot får man INTE gå eller rasta hunden i det dragna skidspåret men väl bredvid.

Alla motionsspår jag vistats har plats för dubbelspår dvs ett enkelt skidspår och plats för löpare, gående, barnvagnar och hundar bredvid så det ska inte vara något problem.

Link to comment
Share on other sites

Alla motionsspår jag vistats har plats för dubbelspår dvs ett enkelt skidspår och plats för löpare, gående, barnvagnar och hundar bredvid så det ska inte vara något problem.

Är det inte för det mesta draget dubbelspår eller skatebädd där det är möjligt? Jag tror faktiskt aldrig jag har åkt i ett motions spår som är oppdelat mellan skidåkare och gående.

Link to comment
Share on other sites

Alla motionsspår jag vistats har plats för dubbelspår dvs ett enkelt skidspår och plats för löpare' date=' gående, barnvagnar och hundar bredvid så det ska inte vara något problem.[/quote']

Är det inte för det mesta draget dubbelspår eller skatebädd där det är möjligt? Jag tror faktiskt aldrig jag har åkt i ett motions spår som är oppdelat mellan skidåkare och gående.

Här is söder är det fler löpare än skidåkare och rör det sig om vanliga kommunala motionsspår får man vara glad om de fotburna lämnar ens skidspåret orört trots att skoterförarn medevetet paltar till vid sidan om spåret för att det ska vara lika lätt att gå där som i spåret.

Link to comment
Share on other sites

Jag är för en rättslig prövning om det är ok att ta betalt för spårdragning. Det som inte vill det, är ju oftast de som inte vill bry sig om utifall det är spår dragna eller inte. "De brukar alltid gå där". Sen måste man ju säkerställa att man kan göra andra saker i naturen som man vill, t ex rasta hundra och springa mm. Om alla visade respekt skulle det inte vara ett problem, Allemansrätt under ansvar. Och lika självklart som jag betalar för en simanläggning eller isrink är det att jag betalar för att nån skapar förutsättningar för att jag ska kunna åka skidor.

Ibland gör folk det lite svårare än vad det är, och mycket beror på att man ser sig sjäkv först. På tomtgränsen till vårt nu 5 år gamla hus kommer det fortfarande pensionärer och plockar blåbär, "för det har dom alltid gjort". 200 m bort finns ett mkt bättre ställe, viket jag berättat för dom. jag tycker det dels är lite synd att de tar småttingarnas blåbärsris (ca 40 kvm), men givetvis inte olagligt, och dels så vill jag inte ha en sur pensionär inkikandes kl 06 på morgonen. Man kan bara rycka på axlarna och skratta åt folks småsinthet. På samma sätt som grannen gjorde då en lika grinig pensionär ilsket knallade över hans nysådda gräsmatta, eftersom han "gått efter den här stigen i 30 år". Att det nu var nån som betalat och byggt och sått på denna plats, var inget som skulle ändra hans rutiner.

Link to comment
Share on other sites

För att sätta in det här i ett större sammanhang.

 

Trenden att ta avgifter för saker som tidigare varit gemensamt finansierat går hand i hand med att offentlig sektor får allt mindre del av den totala konsumtionen. Dvs om inkomstskatterna sänks med 100 miljarder blir det självklart ökade kostnader för individer i den andra änden, om man vill ha kvar servicen. Problemet är förstås att stora grupper får endera en väldigt låg inkomstskattesänking eller ingen alls.

 

Synsättet att "nu när jag betalar kan jag ställa större krav" som många här på forumet ger uttryck för leder till vissa frågor. Ex: Menar ni att det inte går att ställa krav när skidklubb/kommun sköter spår med ideelt arbete/skattepengar? Menar ni att den som inte kan betala för sig inte kan ställa några krav?

 

För övrigt, 500kr i spåravgift för en vinter må vara prisvärt, men bara så länge man har 500kr över till detta.

Link to comment
Share on other sites

För övrigt, 500kr i spåravgift för en vinter må vara prisvärt, men bara så länge man har 500kr över till detta.

Svårt att säga vad som är billigt och vad som är dyrt men jag såg att det tex kostade 50 kr för en dag och 400 kr för ett år att åka skidor i mora. Har för mig att det var 60 resp. 500 kr i åre.

 

400-500 kr för ett år tycker jag är billigt för folk som åker mycket. 50-60 kr för en dag (kanske bara en kort tur eller en transport etapp till andra områden) för de som är på besök eller som inte åker så mycket tycker jag endå är rätt dyrt.

 

Skulle det inte vara en ide att endra lite på den fördelningen, billigare för de som åker lite eller dyrare för de som åker mycket? Det är ju endå de som åker mycket som antagligen är mest intresserade av bra spår och som också är de som totalt sliter mest på spåren.

Link to comment
Share on other sites

För att sätta in det här i ett större sammanhang.

 

Trenden att ta avgifter för saker som tidigare varit gemensamt finansierat går hand i hand med att offentlig sektor får allt mindre del av den totala konsumtionen. Dvs om inkomstskatterna sänks med 100 miljarder blir det självklart ökade kostnader för individer i den andra änden, om man vill ha kvar servicen. Problemet är förstås att stora grupper får endera en väldigt låg inkomstskattesänking eller ingen alls.

 

Synsättet att "nu när jag betalar kan jag ställa större krav" som många här på forumet ger uttryck för leder till vissa frågor. Ex: Menar ni att det inte går att ställa krav när skidklubb/kommun sköter spår med ideelt arbete/skattepengar? Menar ni att den som inte kan betala för sig inte kan ställa några krav?

 

För övrigt, 500kr i spåravgift för en vinter må vara prisvärt, men bara så länge man har 500kr över till detta.

Du menar alltså att detta är en politsk fråga? hmmmmm.....

tror så här,utan att säga bra eller dåligt, allt i samhället(sverige) går mot en amrikanisering, DVS att det vi vill göra eller ha får vi var och en betala för(utanför den gemensamma kassan)

Om detta är bra eller dåligt måste var och en avgöra själv.

Nä nu snackar vi skidor!Snön är snart här :D

Link to comment
Share on other sites

Synsättet att "nu när jag betalar kan jag ställa större krav" som många här på forumet ger uttryck för leder till vissa frågor. Ex: Menar ni att det inte går att ställa krav när skidklubb/kommun sköter spår med ideelt arbete/skattepengar? Menar ni att den som inte kan betala för sig inte kan ställa några krav?

 

För övrigt, 500kr i spåravgift för en vinter må vara prisvärt, men bara så länge man har 500kr över till detta.

Vet inte om syftar på mig...men jag tänker väl mer som att nu betalar jag en riktad summa till just spårdragningen...

Skatten går till så mycket andra saker som jag tycker är viktigare än skidspår, fotbollsplaner, hockeyrinkar....

Link to comment
Share on other sites

För att sätta in det här i ett större sammanhang.

Trenden att ta avgifter för saker som tidigare varit gemensamt finansierat går hand i hand med att offentlig sektor får allt mindre del av den totala konsumtionen.

Oftast handlar det om att kraven ökar från oss medborgare själva. Förr i tiden fanns inte ens dragna spår. Det är en nymodighet från 1960-talet och framåt - ungefär samtidigt med att snöskotern gjorde sitt intåg.

 

Så har vi fått plastskidor istället för trä - och gliiiiidet blir superviktigt för skidåkare. Självklart ska då spårprofilen vara hård, fast och exakt rätt. Skidspår.se introducerar t ex ett ännu mer detaljerat betygssystem i vinter för spårstatus. Folk med fina skidor vill åka så att man får maximalt utbyte av sina fina skidor - och kan förbättra sig YTTERLIGARE några minuter till på rundan eller på Vasaloppet.

 

Därifrån kommer synsättet som du beskriver att "nu när jag betalar kan jag ställa större krav". Det går hand i hand: kraven ökar, kostnaderna att dra ännu finare spår ökar därmed - och behovet att ta betalt ökar som en följd. Det handlar om att ökad kvalitet kostar - inte om att "ta betalt för det som förr var gratis".

 

Visst, det finns alltid de som vill stoppa utveckling, vill vrida tillbaka klockan, vill åka träskidor långsammare i sämre spår istället för kompositskidor fortare i finare spår, men jag tror dessa förra är i klar minoritet. (Oavsett vilket så kommer det alltid gå bra för den som vill att hitta obanad terräng, det är jag övertygad om)

 

Och när kraven ökar på fina skidspår från medborgarna, är det då rimligt att en ideell skidklubb eller en kommun som även har skola, åldringsvård och social omsorg att bekosta istället ska prioritera att lägga skattepengarna på ännu bättre kvalitet på spårprofilen?

 

 

Tillägg: för övrigt är jag nyfiken på exakt vilka krav du Lejonet2 vill ställa på oss i skidklubbar som ägnar många 100-tals timmar obetald fritid åt att dra skidspår så att andra medborgare utan kostnad kan få åka i dessa skidspår?

Link to comment
Share on other sites

Natuligtvis är det än politisk fråga när vi samtalar om hur en del av samhället ska vara organiserad.

 

Du har en intressant fråga på slutet Toni. Dom skidspår som jag själv i dagens läge är med och underhåller, naturligtvis helt ideelt och även med hjälp av privat bekostade hjälpmedel (motorsågar, traktorer osv) föranleder inte att något krav ställs på öviga medborgare skall betala för att åka skidor där. Små bidrag från kommun hjälper också till.

 

Vad jag blir konfunderad över är följande. Många här tycks arbeta ideelt med skidspår. Bra så. Men många vill också att åkare ska betala för att nyttja dessa. Men poängen med ideelt arbete är väl att det ska (i det här fallet) ge oss alla bra skidspår?

 

Om man menar att åkare bör betala för att skidklubben som sköter spåren inte på något annat sätt kan få in dom ekonomiska resurser som behövs för att göra bra skidspår, det är full förståligt och kanske det enda alternativet som finns i vissa fall.

 

Som skidklubb vill man väl att så många som möjligt ska åka skidor?

 

Som jag för står är du från Sollentuna Toni? Jag måste självklart medge att ni kanske har specifika problem att lösa där. Med dom senaste 2 årens längdboom så antar jag att era spår är belastade på ett helt annat sätt än mindre orter. Jag kan också tänka mig att de lösningar du skriver om är fullt möjliga och kanske de bästa där. Jag kan också tänka mig att det är ganska tröstlöst om ni är få som arbetar med spåren som en enorm mängd människor åker i. Jag kan också tänka mig att kund/säljare snarare än lokalbefolkning/skidförening är tankegångarna hos många och att det inte finns något intresse för ideelt arbete.

 

Men när jag studerade i Sundsvall för några år sedan åkte man gratis där i spåren, det kostade naturligtvis kommunen en massa pengar och det var ytterst fina spår. Ypperligt ställe att studera för en tävlingsåkare. Som student hade jag inga pengar över till spåravgifter, det hade inverkat ytterst negativt på min skidåkning om spåravgifter förelåg. Någon kanske vill invända att jag kunde jobbat (mera)extra, fått pengar från föräldrarna, dragit in på kurslitteraturen, men nej, det hade inte fungerat. Och man bör ha i minnet att spåravgifter kan vara ytterst negativt för många människor. Under alla år har jag också åkt skidor i spår där tusentals ideella arbetstimmar har lagts ned och jag skulle själv aldrig komma på tanken att kräva betalning från dom som åker där, annat än om det absolut är nödvändigt.

 

För övrigt, jag spenderade tidigare en del tid i Sollentuna och åkte då skidor i Rösjöspåren. absolut inte en spårkvalitet att betala för, även om jag hade kunnat. Men en jävla massa snö i slalombacken där.

Link to comment
Share on other sites

Om vi återgår till skidspåren mellan Mora och Hemus. I domen står att det är tillåtet att ta sig fram vid sidan av spåren, men frågan är om inte detta är en pappersparagraf, som inte kommer att fungera i verkligheten. Vem vill åka längs ett betalspår utan att ha betalat och ha känslan att man befinner sig på förbjudet område med risk att bli utpekad som "gratisåkare". Jag tror att blott tanken på att man kan bli utsatt för kontrollant gör att man avstår helt från att åka längs sträckan.

 

Vi kan ta ett annat exempel; en familj med barn skall ta sig en tur längs spåret. Hur roligt är det att hela tiden behöva kolla så att barnen inte åker i spåren och få dem att fatta varför.

 

Ett annat exempel: Jag gör en tur i ett spår i skogen och kommer fram till betalspåret och för att komma vidare till nästa stickspår måste jag färdas längsbetalspåret några km. Jag glömmer mig och åker i det preparerade spåret och en kontrollant får se detta och ser att jag inte har något som visar att jag betalt avgiften. Måste jag då betala och tillkommer en straffavgift ?

 

Ytterligare en frågeställning; Om man ger sig ut sent på kvällen eller natten med pannlampa, gäller avgift då också ?

Link to comment
Share on other sites

Spåren i Mora är väl de enda spår i Sverige där det borde vara gratis att åka. Jag tror att Mora kommun och Vasaloppet kommer att förlora på att ta betalt för åkning i dessa spår. Skall de börja ta betalt för dessa redan välfinansierade spår tror jag att de kan förlora på hotellnätter mm.

 

Jag kan själv tänka mig att åka upp några dagar på sportlovet och träna i Vasaloppsspåret med allt vad det innebär med matinköp, boende mm. Jag kan dock inte tänka mig att betala en enda krona att åka i dessa spår då jag redan betalt in 1600 kronor i anmälningsavgifter till Vasaloppsveckan.

Link to comment
Share on other sites

Man märker att många i diskussionen utgår från "vad JAG vill betala" eller "vad JAG tycker det borde kosta".

 

Tar man istället utgångspunkt hos den eller de som drar spåren (som jag gör) så är det trots allt så att det finns en KOSTNAD för spårdragning. Och även i den ideella föreningen finns en slags "kostnad" som går utöver bensin, bränsle utrustning etc. Denna kostnad består i den alternativa användningen av fritid.

 

Då menar jag inte enbart att man kan ägna tid åt familjen. Nej, jag menar att i varje ideell förening så finns det bara en viss mängd ideella resurser och en viss mängd timmar som man kan ägna åt verksamheten. Alla ideella föreningar behöver ordförande, kassör, sekreterare, träningsansvarig, tävlingsansvarig, ungdomsansvarig, tränare, lagledare, chaufför, materialansvarig, förbunds-kontakt etc etc etc i nästan all oändlighet. Allt detta tar tid.

 

Har ni tänkt på vad som händer med föreningens möjligheter att bedriva sin ideella verksamhet och lägga tid på ovanstående om allt större del av medlemmarnas tid och föreningens gemensamma resurser måste läggas på att hålla ALLMÄNHETEN med gratis skidspår? (Den allmänhet som mycket sällan själva är medlemmar i föreningen och betalar medlemsavgift...)

 

De föreningar som får en ekonomisk kompensation (endera från kommunen eller via spåravgifter) för att man utför en tjänst för ANDRA än de egna medlemmarna har då möjligheter att t ex anlita en extern kassör, att lämna in skotern till en verkstad istället för att ägna 4 timmar åt egen service, att köpa in en kladdrulle istället för att bygga en själv under en helg, t o m att betala någon för att dra spår ibland etc etc.

 

Det man då istället kan göra med sin ideella tid är att ordna en skidtävling eller ungdomsträning istället för att dra spår. Kort sagt att frigöra medlemmarnas tid att ägna åt det EGENTLIGA syftet med skidföreningen. I vårt fall t ex så ägnade vi jämfört med idag endast EN FEMTEDEL av samma tid åt spårdragning de första åren som vi gör idag. I början drog vi spår åt vår förenings medlemmar och närboende. Nu drar vi spår för halva storstockholm känns det som. Och tidsförbrukningen har bara exploderat. Vi får 0 kronor i kommunala bidrag. Är det rimligt?

 

Även om storstockholm är speciellt så tror jag på intet sätt den principiella diskussionen är unik för vår klubb. Det är därför jag frågade dig Lejonet2 varför du synes vara motståndare till att skidklubbar ska få ta ut avgifter och vilka krav du egentligen anser rimliga att ställa på en ideell skidklubb?

 

Det vore naturligtvis trevligt om skidspårsutgifter blev en prioriterad utgiftspost för Sveriges alla kommuner. Men verkligheten ser inte ut så - delvis får vi nog inse att den politiska prioriteringen är en följd av svagt engagemang hos den skidåkande allmänheten (ånyo är det samma lilla klick människor som jobbar ideellt som förväntas ska föra alla skidåkares talan mot politikerna).

 

Mitt sätt att måna om skidåkningen är INTE att ställa ännu högre krav på det lilla fåtal som faktiskt redan är ideellt aktiva i föreningar - utan att faktiskt se till att dessa få ideella krafter, som är till så stor nytta för så många andra som själva bara vill åka, att deras föreningar ges bättre möjligheter att utöva sin verksamhet. Ett brett intresse hos allmänheten och en elitsatsning förutsätter såväl föreningsverksamhet såsom många bra skidspår - även konstsnö. Det måste vara utgångspunkten - inte att allt ska vara gratis!

(Sen om man kan få kommuner att göra allt "gratis" så är väl det bra - men det kan för mig INTE vara där vi startar - och omedelbart kör fast.)

Link to comment
Share on other sites

Man märker att många i diskussionen utgår från "vad JAG vill betala" eller "vad JAG tycker det borde kosta".

Vad är problemet med det? Folk får väl bestämma själva vad de vill göra med sina pengar och göra det de tycker de vill betala för. Det borde ju också vara ett väldigt stort register i vad skidspår faktiskt kostar, från gratis till väldigt mycket för ett stort spårsystem med konstnö som körs med pistmaskin varje dag.

 

Vad kostar det er att dra spår och vad vill du att folk ska betala?

 

Har ni tänkt på vad som händer med föreningens möjligheter att bedriva sin ideella verksamhet och lägga tid på ovanstående om allt större del av medlemmarnas tid och föreningens gemensamma resurser måste läggas på att hålla ALLMÄNHETEN med gratis skidspår? (Den allmänhet som mycket sällan själva är medlemmar i föreningen och betalar medlemsavgift...)

Jag skulle gissa att ni kör spår för era medlemmar också åker andra i dem gratis. Tycker det är en annan sak. Får ni mycket mer arbete för att fler åker i spåren?

 

Visst, det finns alltid de som vill stoppa utveckling, vill vrida tillbaka klockan, vill åka träskidor långsammare i sämre spår istället för kompositskidor fortare i finare spår, men jag tror dessa förra är i klar minoritet. (Oavsett vilket så kommer det alltid gå bra för den som vill att hitta obanad terräng, det är jag övertygad om)

Jag kan inte förstå att du inte verkar förstå att folk åker skidor på olika sätt utan att det handlar om att dra tillbaka klockan. De flesta åker faktiskt inte fort, har inte de senaste racing skidorna eller stavar för många tusen, tränar inte till vasaloppet etc. Trots det så kan

de ha nytt och bra utrustning för deras bruk.

 

Skidåkning är faktiskt inte bara träning i perfekta spår där träningen är det viktigaste utan också tex turåkning och toppturer.

Link to comment
Share on other sites

Vad kostar det er att dra spår och vad vill du att folk ska betala?

 

Jag skulle gissa att ni kör spår för era medlemmar också åker andra i dem gratis. Tycker det är en annan sak. Får ni mycket mer arbete för att fler åker i spåren?

För just oss är tidsåtgången och effekten av nedprioritering av andra insatser i föreningen det väsentligaste - inte direkta kostnader där vi har sponsring. Vi skulle vilja ha mer tid för föreningsliv och satsning på vår verksamhet. Som jag redan sagt så lägger vi femdubbel insats enligt min bedömning nu jämfört med för några år sedan. Det beror ENBART på att vi drar gratis spår åt allmänheten. (Det är så många att knappt ens dubbelspår och 250 parkeringsplatser förslår. En vacker vinterdag är det långa tåg av skidåkare i dubbla led i spåren. Efter en halv dag är spåren sladdriga och måste dras om...)

 

Det finns helt säkert föreningar som inte får ens ekonomin att gå ihop med att dra spår. Ännu fler som skulle vilja dra bra spår - men som knappt ens har råd att köpa skoter. För alla dessa ser jag domen om avgifter som ett starkt stöd till deras förening att kunna få råd och lagligt lov att utveckla sin verksamhet.

 

Specifikt för vår förening så hoppas jag vi kan slippa avgifter för natursnöspår, men vi skulle gärna vilja se fler av de som bara åker som FRIVILLIGT vill ge oss ekonomiskt stöd så att vi kan utveckla föreningens skidverksamhet.

 

Ännu hellre vill vi såklart se fler som vill vara aktiva som tränare, ledare, organisatörer etc.

 

Skidåkning är faktiskt inte bara träning i perfekta spår där träningen är det viktigaste utan också tex turåkning och toppturer.

Jovisst, men ska dessa då tvinga på sitt sätt att åka skidor på alla övriga? Det är så det hittills har varit - att förväntningen att ALLT ska vara gratis har begränsat möjligheterna att skapa bra förutsättningar för seriös träning och tävling eftersom om inte kommuner pytsar in pengar så vill ingen annan heller investera om man inte kan få ens kostnadstäckning.

 

Den stora majoritet som önskar åka i bra preparerade spår är de som driver på utvecklingen mot avgift i spåren genom de krav som ställs. Se bara alla de som härinne säger att de gärna betalar om spåren blir bättre. Det är tydligt att folk kollar på skidspår.se och åker dit där spåren är bäst. Det finns alltså en efterfrågan på bra preparerade skidspår. Ska man strunta i det? Eller ska man försöka stimulera sporten genom att möta önskemålen om bättre spår? Då kommer det kosta! Än mer än idag! Det är det jag syftar på när jag pratar om att följa med utvecklingen.

Link to comment
Share on other sites

Det är klart att det är många som vill åka i bra preparerade spår och det gäller nog så gott som alla på det här förumet men jag tycker att de har överdrivet lite väl många gånger när du skrivet saker som jag refererade över.

 

På ett sätt tycker jag det är konstigt att det verkar vara så många som vill ha bra spår och vill att man ska få ta pengar för skispår utan att de tydligen betalar för de spåren de åker i eller går med i klubben som lagar spåren. Det är endå de som åker mycket som är mest intresserade i bra spår och det är inte så väldigt dyrt att betala det som ett årskort verkar kosta idag.

 

Min gissning för i alla fall mindre ställen i sverige är att de som åker mycket borde kunna gå med i klubben och betala för spåren också får man bara leva med att en del folk åker där utan att betala.

 

Men bara för att ha det sagt. Jag är egentligen inte imot att ta betalning för skidspår där jag tycker det skulle vara naturligt av olika anledningar men jag tror också det kan bli problematiskt på en del ställen och jag är osäker på om den där dommen faktiskt kommer att göra det lättare att ta betalt.

Link to comment
Share on other sites

För att sätta in det här i ett större sammanhang.

 

Trenden att ta avgifter för saker som tidigare varit gemensamt finansierat går hand i hand med att offentlig sektor får allt mindre del av den totala konsumtionen. Dvs om inkomstskatterna sänks med 100 miljarder blir det självklart ökade kostnader för individer i den andra änden, om man vill ha kvar servicen. Problemet är förstås att stora grupper får endera en väldigt låg inkomstskattesänking eller ingen alls.

 

Synsättet att "nu när jag betalar kan jag ställa större krav" som många här på forumet ger uttryck för leder till vissa frågor. Ex: Menar ni att det inte går att ställa krav när skidklubb/kommun sköter spår med ideelt arbete/skattepengar? Menar ni att den som inte kan betala för sig inte kan ställa några krav?

 

För övrigt, 500kr i spåravgift för en vinter må vara prisvärt, men bara så länge man har 500kr över till detta.

Ju närmare det är mellan dom som betalar och utnyttjar tjänsten samt dom utför tjänsten, desto lättare brukar det bli att påverka. Finns det ingen återkoppling mellan nyttan av det arbete du utför och vinsten, så går det som det gick med hela Östblocket. Men för att återknyta till skidspår, det kommunala skidspår som dras av kommunen på Sollentunas kommunala golfbana, är ofta väldigt dåliga, framför när de ibland andra delar av kommunen kommer dit och plogar bort delar av precis nydragna spår...., den privata Bisslinge/Skillinge golfbana och dess ideella spår 50 meter bort är oftast 100ggr bättre och kostar skattebetalarna 0kr.

Link to comment
Share on other sites

Tack RIS__Toni för ditt tålamod att förklara, jag håller med dig. Fredrik, självklart slits spåren mer när många åker i dom. Duktiga åkare har sällan sönder spåren. Plogar ej sönder och saxar sällan rakt över spåren, utan går vid sidan. Ju sämre åkare, ju mer förstörs. Behöver dessutom bra spår pga. dålig skidteknik.

Jag har kört spår i ca. 20 år, och har hittils inte sett någon som åker ospårat vid sidan.

Vi har kört med frivillig avgift, alla nöjda och driften betald + lite till fondering för nytt.

Link to comment
Share on other sites

Sen får man inte glömma bort att mycket spårning sker med skidor i preparerade spår, som snöat igen. Det kan dröja många dagar, kanske veckor, innan spåren körs upp på nytt. Otaliga är de träningspass, som jag antingen varit förstespårare eller kört efter att några skidåkare åkt före. Man kan inte förutsätta att det på alla platser erbjuds en service, där man kör ut och spårar vid varje snöfall. Men det skadar inte att ibland träna i dåliga spår, så att man är förberedd ifall förhållandena blir dåliga i VL.

Därutöver har jag gjort egna spår med skidorna, när det varit lite snö tex på gräsmattor, golfbanor etc. Sen får vi inte glömma bort att Vår Herre ibland erbjuder ypperligt underlag, där man kan åka skidor överallt till glädje inte minst för skejtare tex flera veckor i vintras på golfbanor, andra år på sjöar osv.

Skidåkning är inte alltid att åka i ett maskinpreparerat spår, ibland erbjuds andra alternativ.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...