Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Tillåtet att ta ut avgift för skidspår!!!


RIS__Toni

Recommended Posts

Till och börja med så tycker jag att forsrännings exemplet är dårligt. Att någon tar betalt för kommersiel försränning hindrar inte mig på något sätt att rafta eller padla samma fors. Ett 50 cm brett skidspår kan däremot ta opp hela den gamla stien som folk har använt för att åka skidor i många år. 2 skidspår i ett vanlig motionspår kan också göra så att ingen annan kan åka där.

 

Vad med skate bädar som tar opp ett mycket bredare område än 50 cm? Min gissning är att spåren i mora båda är för skate och klassiskt.

 

Problemet jag har med att folk tar betalt för spår är just att det i alla fall på en del ställen inte gör det möjligt att åka skidor gratis där man också kunde åka utan spår, tex smala stiar, vägar och motionslingor. Den problematiken verkar kammarrätten helt ha missat och forsrännings exemplet visar detta klart och tydligt. Det är en stor skillnad att ta betalt för en tjänst som utövas på allmän plats men som inte påverkar någon annan och att tillrätta lägga ett område och sen ta betalt för att vara där.

Det lär aldrig handla om smala stigar utan om motionsspår, företrädesvis elbelysta, eller tex golfbanor.

Märk att det är den högre kammarrättsinstansen som kommit med utslaget. Det innebär att målet blir starkt prejudicerande . Återstår att se om Arne P överklagar till Regeringsrätten.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 58
  • Created
  • Last Reply

Jag skrev till Mora kommun samt Vasaloppet angående spåravgiften, Vasaloppet svarade enligt nedan.

xxxxxxxxxxx

Hej,

Vasaloppet preparerar sträckan Sälen – Eldris under hela vintern, ca 100 km inkl halvvasans sträckning. Där tas ingen spåravgift ut så där kan alla träna utan att betala.

Som anmäld i något lopp behöver du inte betala för att träna i Vasloppsspåret under V 8 -9. Under den tiden ansvarar vasaloppet för all preparering även på den sträckan

Om du väljer att åka i vasaloppspåret mellan Mora och Eldris på andra tider då detta spår är en del av Mora kommuns elbelysta skidspår så gäller för alla över 16 år att betala. Årsavgiften är på ca 500 kr och gäller även för tillgång till dusch.

With Vasaloppet regards

T H / Sportchef

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...
Nej, men det är en poäng att han överklagar, det för att få det rättsligt prövat i högsta instans vad vår allemansrätt är värd.

 

Argumenten för och emot har vi tuggat igenom här på forumet, det är bara att vänta på Högsta Förvaltningsdomstolens utslag.

Om man beslutar att inte bevilja prövning så vet vi. Då gäller Kammarrättens dom.

 

Sen tycker jag iofs inte att denna dom är ett mått på "vad vår allemansrätt är värd"... Allemansrättens värde är bestående. Domen handlar om MÖJLIGHETEN att ordna bra skidspår (som kan kräva kostnader utöver vad det allmänna vill/kan bära), och många efterfrågar bra skidspår och är beredda att betala för det. Endast om man därmed exkluderar är det ett problem, men Kammarrätten säger ju att så länge man kan gå eller t o m åka skidor på marken bredvid, så finns det inga problem att man får betala för att åka i spåret som dras. På så vis GYNNAS snarare tillgängligheten till det skidburna friluftslivet inom Allemansrättslig mark.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Att åka i betalspår utan att göra rätt för sig (alltså att betala) torde tveklöst hamna under Brottsbalken 9 kap 2 § stycke 2 nedan (kursiverat av mig). – ”Annat dylikt” passar som hand i handske. (detta förutsatt att kammarrättens dom blir bestående. I nuläget torde det vara detta som gäller)

 

Om vem som helst, denne ”envar” (se lagtext nedan), påträffar dylik snyltare kan man gripa snyltaren för att överlämna snyltaren till polisman. – Kul om det är ett spår där det tar tid för polisen att komma fram. – Det våld – med beaktande av en proportionalitetsprincip – som behövs för att gripa och kvar/fasthålla snyltaren får utövas straffritt.

 

Vem blir först att gripa en skidspårssnyltare…

 

-----------

Ytterligare intressant ”utvikning” är att enligt (Rättegångsbalken) RB 27:4 kan rätt finnas att beslagta snyltarens skidor mm. – Ett steg till är att, i alla fall av upprepade snyltningar, snyltarens skidor mm kan komma att förverkas enligt (Brottsbalken) BrB 36:2.

- Detta hinner jag inte utveckla ytterligare just nu.

 

 

 

 

9 kap. Om bedrägeri och annan oredlighet

 

1 § Den som medelst vilseledande förmår någon till handling eller underlåtenhet, som innebär vinning för gärningsmannen och skada för den vilseledde eller någon i vars ställe denne är, dömes för bedrägeri till fängelse i högst två år.

 

För bedrägeri döms också den som genom att lämna oriktig eller ofullständig uppgift, genom att ändra i program eller upptagning eller på annat sätt olovligen påverkar resultatet av en automatisk informationsbehandling eller någon annan liknande automatisk process, så att det innebär vinning för gärningsmannen och skada för någon annan. Lag (1986:123).

 

2 § Är brott som i 1 § sägs med hänsyn till skadans omfattning och övriga omständigheter vid brottet att anse som ringa, skall för bedrägligt beteende dömas till böter eller fängelse i högst sex månader.

 

Begagnar sig någon av husrum, förtäring, transport, tillträde till föreställning eller annat dylikt, som tillhandahålles under förutsättning av kontant betalning, och gör han ej rätt för sig, dömes, vare sig han vilseleder någon eller ej, för bedrägligt beteende. Detta gäller dock icke, om gärningen avser värde, som ej är ringa, och om den i övrigt är sådan som sägs i 1 §. Lag (1976:1139).

 

 

 

Rättegångsbalken 24 kap:

7 § Om det finns skäl att anhålla någon, får en polisman i brådskande fall gripa honom även utan anhållningsbeslut.

Om den som har begått brott, på vilket fängelse kan följa, påträffas på bar gärning eller flyende fot, får han gripas av envar. Envar får också gripa den som är efterlyst för brott. Den gripne skall skyndsamt överlämnas till närmaste polisman. Lag (1987:1211).

Link to comment
Share on other sites

Att åkning i betalspår utan att ha betalat tveklöst skulle falla under "annat dylikt" är din bedömning, Carl A. Jag skulle vilja ha ett juristutlåtande för att verkligen få veta om så är fallet.

 

Det lär väl dröja tills vi får ett brottsmål i detta ärende för att se var överträdelsen är värd på påföljdsskalan, detta skulle i såna fall vara prejudiserande.

Link to comment
Share on other sites

Att åkning i betalspår utan att ha betalat tveklöst skulle falla under "annat dylikt" är din bedömning, Carl A. Jag skulle vilja ha ett juristutlåtande för att verkligen få veta om så är fallet.

 

Det lär väl dröja tills vi får ett brottsmål i detta ärende för att se var överträdelsen är värd på påföljdsskalan, detta skulle i såna fall vara prejudiserande.

Tidigare jämförbara rättsfall där man undlåtit att betala avgift för att nyttja anläggning på annars allemansrättslig plats har resulterat i böter och dom för "egenmäktigt förfarande".

Link to comment
Share on other sites

Juristutlåtande: precis! :-)

 

8 § Den som, i annat fall än särskilt i detta kapitel omförmäles, olovligen tager och brukar eller eljest tillgriper något, dömes för egenmäktigt förfarande till böter eller fängelse i högst sex månader. Detsamma skall gälla om någon utan tillgrepp, genom att anbringa eller bryta lås eller annorledes, olovligen rubbar annans besittning eller ock med våld eller hot om våld hindrar annan i utövning av rätt att kvarhålla eller taga något.

 

Låter lite märkligt om man skulle vilja få in det under den paragrafen, men visst. - Det som är så "underbart" med juridiken, är att det finns ofta inga absoluta sanningar. Har dock mkt svårt att tro att en domstol skulle ogilla åtalet om åklagaren valt att rubricera det som bedrägligt beteende (snyltning förr i tiden). Dessutom är inte domstolen / i princip/ bunden av rubriceringen, utan av gärningsbeskrivningen: alltså beskrivningen av vad har den åtalade gjort / inte gjort och dess följder.

 

Jag vill dock kvarstå vid att jag tycker i detta fall bedrägligt beteende passar flera ggr bättre än egenmäktigt förfarande.

 

Att en gärning, kan falla in under en, eller tom flera, rubriceringar / olika lagrum/ är inte helt ovanligt.

 

Dock, oavsett vilken rubricering, vilket brott det blir - i alla fall det blir ngn av de ovan nämnda, är det fängelse i straffskalan för båda. Så rätt att envarsgripa och ta i beslag kvarstår. - Huruvida det i slutändan DÖMS till fängelse eller ej spelar ingen roll för tillämpningen där. - Annat är, det som varit så i ropet, med fildelning. Där var kraven att för att få begära ut IP-nr (tror jag det var), kraven att man kunde förvänta sig annan påföljd an böter. Därför var det "viktigt" att få i alla fall villkorlig dom och dagsböter i de målen.

 

Tex en väktare, butikskontrollant griper ju en snattare, med envarsgripanderätten. För snatteri är föreskrivet böter eller fängelse max 6 månader. - Dock att det är i princip aldrig det döms ut fängelse för snatteri. Det blir böter. - För fängelse torde krävas att det är fråga om sjuttioelfte snatteriet inom ngra år och att domaren är på riktigt dåligt humör.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...