Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Var fan är snön?


Chippen

Recommended Posts

Nu skall jag späda på eländet med min vinterprognos. För 14 dagar sedan höstgrävde jag grönsakslandet och fick då upp tre st ollonborrar. Om man följer gamla skrönor så blir det kallt o snö där den är svart och tö o slask, där den är vit. Mina borrar var lite svarta bakom huvudet och mycket svarta i bakändan. Det tyder på följande prognos; kallt o snö vid jul o nyår, sen milt till ung mitten av februari, sen rejäl vinter februari ut och under mars. Återstår att se, om prognosen slår in, hoppas verkligen inte det. Det troliga är att den ätit rötter, som visade sig som svarta partier i början och slutet på kroppen.

Googlade på ollonborre och de allra flesta larver var svarta i stjärten och vita på resten av kroppen, så fråga är om det ändå inte är en skröna.

Hör av dig till SMHI direkt!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • Replies 68
  • Created
  • Last Reply
var i sälenfjällen förra veckan. bokades sedan länge delvis med syfte att sparka igång snöåkningen rejält för året. garderade med rullskidor oxå. Trår ni inte att det var frost falka på vägarna hela veckan. den dan det såg som mäst lovande ut för rullskidor så vard et ändå snorigt på vägen. Så det blev ett kortare rullpass och inget snöpass. Snopet :(
Link to comment
Share on other sites

Jag kollade i min träningsdagbok vad som hände i snöhänseende efter stormen Gudrun. Stormen ägde rum 8 januari 2005 och sen dröjde det 10 dagar, men sen kom snön.

 

Frågan är om vi får samma scenario efter stormen Berit i söndags. Jag var inne och tittade på Smhi.s 10-dagarsprognos och den visade att runt den 8 december skulle det komma snö i Småland. I så fall skulle det vara ung lika länge som efter Gudrun, återstår att se hur mycket som kommer och om den ligger kvar.

Link to comment
Share on other sites

De gånger jag åker vallat kör jag på en blandning av Rode rossa och Start Wide univers. Har funkat bra. Annars går det bra att staka ovallat också, banan har en total stigning på ca: 24m.

Såg att spåret är stängt i dag, men skall vara klart under fredag fm. Håller tummarna för regnfritt.

Link to comment
Share on other sites

De gånger jag åker vallat kör jag på en blandning av Rode rossa och Start Wide univers. Har funkat bra. Annars går det bra att staka ovallat också, banan har en total stigning på ca: 24m.

Såg att spåret är stängt i dag, men skall vara klart under fredag fm. Håller tummarna för regnfritt.

Det känns ju inte så givande att ta sig till snöslingan för att sen enbart staka sig runt. Första veckorna på snö handlar väl huvudsakligen om att få in snövanan och hitta tekniken i främst diagonal och skejtåkningen. Stakning är ju i det närmaste identisk med rullskidstakningen.

Link to comment
Share on other sites

Drar till Høgbo imorgon runt lunch, finns det vallabodar dær? Måste sickla av skidorna och ev. lægga på lite klister..

 

-

Eller ska man rentav åka till Orsa? Verkar vara bættre førhållanden dær.

Kolla Högbos hemsida innan du åker dit, för säkerhets skull. http://www.hogbobruk.se/aktiviteter--halsa/langdskidakning.html

Vallabod finns intill spåret.

Link to comment
Share on other sites

De gånger jag åker vallat kör jag på en blandning av Rode rossa och Start Wide univers. Har funkat bra. Annars går det bra att staka ovallat också' date=' banan har en total stigning på ca: 24m.

Såg att spåret är stängt i dag, men skall vara klart under fredag fm. Håller tummarna för regnfritt.[/quote']

Det känns ju inte så givande att ta sig till snöslingan för att sen enbart staka sig runt. Första veckorna på snö handlar väl huvudsakligen om att få in snövanan och hitta tekniken i främst diagonal och skejtåkningen. Stakning är ju i det närmaste identisk med rullskidstakningen.

Det är fritt fram att åka vilken växel man vill ;) Skate går bara på vardagar, helgerna är spårade för klassisk åkning.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 5 weeks later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...