Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Var fan är snön?


Chippen

Recommended Posts

Snön finns definitivt i Luleå. Minst 60-70 cm. och absolut perfekta förhållanden för skidåkning. Denna vinter har vi dessutom haft perfekt temperatur, si så där -2 till -8 hela tiden och andra vintrar har vi alltid haft någon period med upp emot -30 någon vecka. Lite orättvist är det npg just denna vinter. Vad jag INTE förstår är att ni t.ex. i Stockhlmstrakten inte utnyttjar detta. Flyget tar bara 1 timme och är inte dyrt.
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • Replies 68
  • Created
  • Last Reply

Oj, jag trodde det var slut med ski i oslo för lenga sen. Vet att det har varit bra förhold för stisykling i en del områden där den senaste tiden.

 

I trondheim är det fortfarande fina förhåld i stora delar av spårområdet och det har till och med varit bra väder den senaste tiden :)

 

Intressant säsong, regn stora delar av mars och det verkade som att säsongen nestan var slut i slutet på mars. Snöfall hela påsken och tillslut fin vårskidåkning efter påsk.

 

Nu kan man i åka skidor i fina spår. Åka rullskidor och racer på sopade vägar och sykla och springa i skogen i de lägsta områdena.

Link to comment
Share on other sites

Snön finns definitivt i Luleå. Minst 60-70 cm. och absolut perfekta förhållanden för skidåkning. Denna vinter har vi dessutom haft perfekt temperatur, si så där -2 till -8 hela tiden och andra vintrar har vi alltid haft någon period med upp emot -30 någon vecka. Lite orättvist är det npg just denna vinter. Vad jag INTE förstår är att ni t.ex. i Stockhlmstrakten inte utnyttjar detta. Flyget tar bara 1 timme och är inte dyrt.

Bra tips! Jag var uppe på Ormberget i december och kan intyga att skidområdet är verkligen bra. Dock hade man inte ännu öppnat de nya elitspåren.

Men just nu ligger fokus för oss 08-or på asfaltsskidåkning, trots det titt som tätt även snöar här med.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Vinteren vil visst ingen ende ta. At det fremdeles er bra skiforhold i Nord-Norge og høyfjellet er ikke så uvanlig i mai' date=' men at det er det ved Lillehammer, se det, det er særdeles uvanlig!

 

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/hedmark_og_oppland/1.8128582[/quote']

Grymt!!! Nu blir man sugen...

He he....ganske fornøyd selv når det gjelder ski. Men det er jo bare å sette seg i bilen mmmercury, kun 37 mil fra Djurmo til Lillehammer :)

Link to comment
Share on other sites

Fortfarande klart åkbart vissa delar på Ormberget även om det är ganska smutsigt. Jag åkte idag drygt 20 km. på samma del som NorrbottensTVn spelade in mig ungefär samma dag tidigare år. Det är mer snö nu så det finns lätt förutsättningar att slå det rekordet i år. kanske upp emot 20 Maj. Ganska otroligt egentligen. Om så kommer det nya rapporter och kanske bilder som bevis.
Link to comment
Share on other sites

Ny skidtur på 20 km. på Ormberget. Egentligen ganska fantastiskt att åka skidor så sent till vårfåglarnas kvitter om med termometern visande +11 grader. Och med förvånade joggare och ett par med barnvagn (!) som publik. Tyvärr åker jag till Norge imorgon tidigt och återkommer först 17 Maj och då kanske det är för sent att slå mitt som jag trodde oslagbara rekord sen tidigare år . Konstigt förresten att jag åter var ensam som åkte, eftersom spåret på mitt specialställe är överraskande bra, mycket bättre och med betydligt mer snö än när rekordet slogs. Men det såg ut som någon som skeijat där så det kanske är någon av er på skidforum som sett mitt inlägg.
Link to comment
Share on other sites

Ny skidtur på 20 km. på Ormberget. Egentligen ganska fantastiskt att åka skidor så sent till vårfåglarnas kvitter om med termometern visande +11 grader. Och med förvånade joggare och ett par med barnvagn (!) som publik. Tyvärr åker jag till Norge imorgon tidigt och återkommer först 17 Maj och då kanske det är för sent att slå mitt som jag trodde oslagbara rekord sen tidigare år . Konstigt förresten att jag åter var ensam som åkte, eftersom spåret på mitt specialställe är överraskande bra, mycket bättre och med betydligt mer snö än när rekordet slogs. Men det såg ut som någon som skeijat där så det kanske är någon av er på skidforum som sett mitt inlägg.

Då fungerade alltså inte din "specialtermometer" på parkeringen, eller har du någon gradering även på plussidan?

Link to comment
Share on other sites

Ny skidtur på 20 km. på Ormberget. Egentligen ganska fantastiskt att åka skidor så sent till vårfåglarnas kvitter om med termometern visande +11 grader. Och med förvånade joggare och ett par med barnvagn (!) som publik. Tyvärr åker jag till Norge imorgon tidigt och återkommer först 17 Maj och då kanske det är för sent att slå mitt som jag trodde oslagbara rekord sen tidigare år . Konstigt förresten att jag åter var ensam som åkte' date=' eftersom spåret på mitt specialställe är överraskande bra, mycket bättre och med betydligt mer snö än när rekordet slogs. Men det såg ut som någon som skeijat där så det kanske är någon av er på skidforum som sett mitt inlägg.[/quote']

Då fungerade alltså inte din "specialtermometer" på parkeringen, eller har du någon gradering även på plussidan?

ja, det fungerar väl som någon typ av normalfördelning så när det är extremt åt något håll, låt säga - 25 och kallare och + 10 eller varmare (nästan ingen synlig snö just där elljusspåret börjar) så är det bara jag som kommer dit med skidor i bilen. En skillnad är det dock: Vid den kalla varianten är det bara en bil på parkeringen men vid den varma varianten finns det fler bilar där, medförande t.ex. barnvagnar, korvgrillningsgrejer, karta och kompass, etc.

Link to comment
Share on other sites

Hur lång är slingan? Den är manuellt spårad av dig gissar jag.

Ja, slingan var c:a 400 m och var manuellt spårad av mig. Jag har idag 18 maj (!) slagit nytt rekord och åkt 12 km på slingan. Jag tror detta rekord blir svårslaget, dvs att kunna åka skidor på vanlig natursnö i Luleå 18 maj. Möjligen går det i morgon också, extrem som jag är kommer jag givetvis att försöka. Niklas var där och skulle filma idag men hade något problem men jag hoppas han lyckats fick detta unika ögonblick att fastna på något sätt. eljest har han lovat göra ett nytt försök imorgon om nu inte spåret hinner regna bort innan dess, men jag tror inte det.

Link to comment
Share on other sites

Niklas var där och skulle filma idag men hade något problem men jag hoppas han lyckats fick detta unika ögonblick att fastna på något sätt. eljest har han lovat göra ett nytt försök imorgon om nu inte spåret hinner regna bort innan dess, men jag tror inte det.

Jo mobilbatteriet krånglade. Signalerade halvfullt men bröt så fort jag filmade eller tog några bilder. Men en videosnutt och några bilder hann det bli innan batteriet gav upp helt. :cool:

 

/ Niklas

Link to comment
Share on other sites

Länkar till nya dagsfärska videoklipp och bilder ligger i detta inlägg.

Tekniken såg ju bra ut (trots borttöade spår) så jag röstar på bättre skidåkare än sångare!

Fortsätter du fram och tillbaka med en kamera uppställd (Niklas orkar väl inte hur länge som helst) finns det snart material till en hel bok. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...