Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Det här med spannkurvor


staffan andersson

Recommended Posts

  • Replies 1.3k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Takk, skidorna verkar oppföra sig så som jag trodde. Då har jag för tillfället bara ett sätt av tall till jag skulle tycka vara intressanta att se. Hur spann höjden och längden på spannet är för fler vikter runt 80 kg när tyngden är på -7 cm :)

 

Det är ju så det ska vara men tycker det är intressant att ett rätt långt och högt spann nästan försvinner när tyngden appliseras 6 cm längre fram (går opp på tå).

Link to comment
Share on other sites

Rossignol Xium C2

 

20 kg -13cm

 

-13 = 1,4mm

-7 = 1,9mm

0 = 2,3mm

+13 = 2,15mm

 

0,1 = -34 - +44

0,3 = -31 - +41

 

 

40 kg -13cm

 

-13 = 0,35mm

-7 = 0,70mm

0 = 1,0mm

+13 = 0,95mm

 

0,1 = -23 - +41

0,3 = -15 - +37

 

 

60 kg -13cm

 

-13 = 0,05mm

-7 = 0,30mm

0 = 0,60mm

+13 = 0,55mm

 

0,1 = -11 - +39

0,3 = -8 - +32

 

 

80 kg -13cm

 

-13 = 0 (-11 = 0,05mm)

-7 = 0,25mm

0 = 0,55mm

+13 = 0,55mm

 

0,1 = -10 - +39

0,3 = -6 - +31

 

80 kg -7cm

 

-3 - +4 = 0,05mm

 

 

Kan man kalla sig skidnörd nu? :D

Jag är inte riktigt med på siffrorna!

 

0, är det balanspunkten eller från infästning för sko i bindningen? - är bakåt från balanspunkten och + framåt?

Edited by Jan_H
Link to comment
Share on other sites

Takk, skidorna verkar oppföra sig så som jag trodde. Då har jag för tillfället bara ett sätt av tall till jag skulle tycka vara intressanta att se. Hur spann höjden och längden på spannet är för fler vikter runt 80 kg när tyngden är på -7 cm :)

 

Det är ju så det ska vara men tycker det är intressant att ett rätt långt och högt spann nästan försvinner när tyngden appliseras 6 cm längre fram (går opp på tå).

Det är väldigt osäkra siffror när man har skidorna vid 7 cm, känsligt var man placerar trycket där.

När jag mätte lite mer där så var det något högre (fick in 0,2 => 0,1 per skida) men på marginalen ändå.

 

 

80 kg -7cm

0,1 = -2 - +8

 

70 kg -7cm

0,1 = -3 - +8

 

60 kg -7cm

0,1 = -3 - +9

 

50 kg -7cm

0,1 = -4 - +9

 

40 kg -7cm

0,1 = -22 - +37

 

 

Så när man drar ner trycket (vikten) från 50 till 40 kg händer det saker, där slutar kollapsen av skidan och den får tillbaka spänsten.

 

Jag är inte riktigt med på siffrorna!

 

0, är det balanspunkten eller från infästning för sko i bindningen? - är bakåt från balanspunkten och + framåt?

Det är där skidan väger jämnt vilket är samma plats som skoinfästningen var på dessa skidor.

+ framåt

Edited by Vasa
Link to comment
Share on other sites

Takk, det är ju konsistent med den andra informationen men faktiskt inte så som jag tidigare trodde.

 

Gör inte dessa egenskaperna att det faktiskt är rätt svårt att hitta ett par skidor som passar om man bara står på dom? Det jag ser som ett problem är att ett par bra skidor (i alla fall för lätt terräng) ska eller kan ha en rätt stor fika när man belastar dem på tå med halva vikten men att fikan ska minska mycket vid lite mer belastning. Om man sen belastar dem på tå med fullvikt så ska fikan vara vara nestan borta men det är ju väldigt stor skillnad mellan dessa vikterna och den viktiga vikten ska vara mitt i mellan.

 

Det jag menar är att det inte verkar vara så väldigt stor skillnad i mätvärden på vasas skida om en person på 50 kg testar den gjenom att stå på den med ett eller båda benen och en person på 80 kg gör samma sak. Han på 50 kg skulle nog dock ha en del problem med fästet...

Link to comment
Share on other sites

Fin spannrovare du byggt Vasa! Jag ska bygga en likadan om jag får några timmar över. Tackar också för intressanta analyser av FredrikS. Men det är fortfarande svårt att använda kunskapen när man står inför nytt skidköp. Hur tänker ni?

 

Och hur ska man utvärdera Skiselectorn? Kurvorna ser ju bra och vetenskapliga ut, men är de så mycket värda?

 

Jag skulle vilja se fler kurvor. Kan inte fler lägga upp sina kurvor? Rible12s är ju högintressanta! Har Pölder stoppat dem?

Link to comment
Share on other sites

http://forumbilder.se/thumbs/9c272011859540292.jpg

 

Ovanstående skidor är plockade av Magnar Dalen som skida för mjuk snö och blått före. Det här paret har jag inte testat ännu.

 

 

http://forumbilder.se/thumbs/3b27201190318172d.jpg

 

Den här också av Dalen för mellanting mellan blå/gult före. Jag har tyvärr ingen etikett för den här skidan. Grå linjen är den andra skidan i paret. De här skidorna tycker jag går riktigt bra när det är hårt underlag(ej nysnö), behöver lägga 10 tunna lager burk för att få fäste på dem.

 

 

http://forumbilder.se/thumbs/53272011914444af0.jpg

 

Det här är en "klisterskida" som jag köpt av en duktig åkare. Frågan är väl om klistret får plats. De är dessutom ganska ojämna i hårdheten. Men kurvorna ser lika ut.

 

Vad jag kan utläsa av det här så ju kallare och mjukare före så skall man ha längre och plattare glidzoner både fram och bak. Det är inte lika långa glidzoner på klisterskidan som på de andra.

 

Vi pratar om millimetrar och tiondels milimetrar, går det verkligen inte att göra en skida som är 5 mm hög i fästzonen och man sedan har fäste på när man trycker till med dubbelt så mycket vikt? Uppenbarligen inte, någon som kan förklara varför?

 

Om man åker vasaloppet så brukar väl de fräsa spåren natten innan så de blir relativt mjuka. Förutsatt att det är burkföre då skulle en vasaloppsskida i så fall ha långa glidzoner bak och fram men relativt högt spann för stakning mellan typ 1.1-1.2?

Link to comment
Share on other sites

Vi pratar om millimetrar och tiondels milimetrar, går det verkligen inte att göra en skida som är 5 mm hög i fästzonen och man sedan har fäste på när man trycker till med dubbelt så mycket vikt? Uppenbarligen inte, någon som kan förklara varför?

Om skillnaden blir för stor mellan hel vikt och halv vikt så blir det svårt att hinna med att trycka fast skidan.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Jag dunkar in några kurvor snart oxå...

Jag väntar spännt på högintressanta kurvor!

Hur var det med detta Rickard?

Jag förstår fullständigt om du inte "får" visa spannkurvorna men nyfiken som jag är så frågar jag en gång till och hoppas att du antingen visar dina spannkurvor eller talar om att det ingår i sponsringen...

Link to comment
Share on other sites

Får börja emd att be om ursäkt för den dassiga mobilbilden, men jag tror att den visdar det viktigaste. Det här är spannkurvan för mina kallföresskidor. De är köpte avsiktlgit på den mjuka sidan, därav den ganska korta fästzonen. Köpta på vårrean och kört en vinter utan att slipa om dem. Jag tycker att de har gått ganska segt och har tänkt att det är det mjuka spannet som gör att det är känsligt hur jag fästvallar, eller att de behöver slipas. Så nu har jag slipat dem och låtit butiken kolla kurvan i Skiselector.

 

Fästzonen ser väl ut som väntat, det tror jag att jag kan leva med. Men glidzonerna? Framför allt bak. På utskriften finns angivet längden på glidzonen som ligger under 0.1 mm. Bak är det 17 cm, sen ett "spann upp till ca 0,3 och så ligger skidan i en kort bit längst bak. Är det någon som har en åsikt om det? Värdelöst? Duger för en medelsvensson? Oviktigt? Sävlig som jag är kom jag mig inte för att fråga om det när jag hämtade skidorna.

 

Övriga siffor som inte syns på bilden: Spannhöjd halv vikt 1.06, full vikt 0.36, spannlängd 0,1: + 30 cm, -25 cm. Slutspann 0,1 -10, +10.

 

 

http://forumbilder.se/thumbs/c5202011851344c5b.jpg

 

20/12: bytt till en bättre bild

Edited by Nalle Puh
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Jag dunkar in några kurvor snart oxå...

Jag väntar spännt på högintressanta kurvor!

Hur var det med detta Rickard?

Jag förstår fullständigt om du inte "får" visa spannkurvorna men nyfiken som jag är så frågar jag en gång till och hoppas att du antingen visar dina spannkurvor eller talar om att det ingår i sponsringen...

Bumpad tråd... Rible nu när du är online :)

Link to comment
Share on other sites

Jag väntar spännt på högintressanta kurvor!

Hur var det med detta Rickard?

Jag förstår fullständigt om du inte "får" visa spannkurvorna men nyfiken som jag är så frågar jag en gång till och hoppas att du antingen visar dina spannkurvor eller talar om att det ingår i sponsringen...

Bumpad tråd... Rible nu när du är online :)

*Hemlis* :)

Link to comment
Share on other sites

Jag har följt denna tråd, men inte läst alla inlägg. Mitt intryck är ändå att de allra mesta diskutera skidspann och inte själva kurvor. Och jag undrar varför man egentligen skulle behöver en Skiselector? Om man är intresserad i mätning av skidspann så fungera det lika bra med bladmått och antingen en spannmätare eller en plan planka. Billigare är det i alla fall :) Och fästzonen ska man ändå testa på snö och variera lite med längden och ser effekt på glid och fäste. Jag ser själv ingen anledning för att betala för SkiSelector-kurvor.
Link to comment
Share on other sites

Det handlar väl tillvisdel om enkelhet och att folk kanske oftare får relevant information om butiken använder sig av en skiselector?

 

Att testa att skidorna har rätt slutspann (hur mycket kraft det behövs för att trycka ned hela skidan når man står på tå) är väl inte väldigt lätt att få till med hjälp av bladmått? Man måste väl också ha rett många olika bladmått för att kunna bestämma spannhöjden?

 

Det skulle föresten vara intressant att veta hur du eller någon annan skulle plocka ut en skida som ska passa en viss åkare med hjälp av bladmått?

Link to comment
Share on other sites

Det handlar väl tillvisdel om enkelhet och att folk kanske oftare får relevant information om butiken använder sig av en skiselector?

 

Att testa att skidorna har rätt slutspann (hur mycket kraft det behövs för att trycka ned hela skidan når man står på tå) är väl inte väldigt lätt att få till med hjälp av bladmått? Man måste väl också ha rett många olika bladmått för att kunna bestämma spannhöjden?

 

Det skulle föresten vara intressant att veta hur du eller någon annan skulle plocka ut en skida som ska passa en viss åkare med hjälp av bladmått?

En enkel metod är väl att står på tår och testa med ett vanlig papper eller 0.1mm mått om det rör sig fortfarande eller inte. Så får man en uppfattning om slutspann. Spann vid halv och full vikt kan man lätt mäter med andra bladmått, bra referenser har länkats i denna tråd. Självklart behövs det olika blad, men man köper inte bara ett blad det är ju ett hel set. Och det kostar bara några kronor.

 

Mina bästa klisterskidor har jag handplockad bara genom att tar några par skidor i butiken, kolla deras nominell viktrekommendation och sedan trycker de ihop och känner hur hård de är jamfört med varandra. De som kändes mest passande valde jag ut. Nästa kriterium var att spetsen och ändan ska öppner sig. Det fanns ett par som gjorde det, även om alla hade egentligen samma konstruktion, så jag tog det. Jag kollade också repor, ojämnheter, kanterna,... Spann har blivit mätt med en spannmätare och bladmått. Skidor var jättebra, som sagt, mina bästa klisterskidor.

Link to comment
Share on other sites

En enkel metod är väl att står på tår och testa med ett vanlig papper eller 0.1mm mått om det rör sig fortfarande eller inte. Så får man en uppfattning om slutspann.

Min förståelse av diverse information att vikten som ska behövas för att trycka ned skidan när man står på tå ska vara mellan kanske 50%-70% av kroppsvikten beroende på vilken typ skida det är, dvs man bör ha mer information än hur skidan öppförer sig när man står på tå med hela eller halvavikten. Hur gör man den testen på ett bra sett?

 

Vasas tall tidigare i tråden visade väl att den stora skillnaden i hur hans skidor oppförde sig var lite under 50kg, dvs ca 60% av kroppsvikten. Om jag kommer ihåg hans data rätt så såg alla spann med full och halv vikt (på tå och på hela foten) rätt ok ut för ett väldigt stort spann av åkar vikt.

 

Jag frågar för att jag inte förstår hur man bara gjenom att stå på skidorna på olika sätt kan med stor säkerhet bestämma om ett spann passar en åkare eller inte.

Link to comment
Share on other sites

En enkel metod är väl att står på tår och testa med ett vanlig papper eller 0.1mm mått om det rör sig fortfarande eller inte. Så får man en uppfattning om slutspann.

Min förståelse av diverse information att vikten som ska behövas för att trycka ned skidan när man står på tå ska vara mellan kanske 50%-70% av kroppsvikten beroende på vilken typ skida det är' date=' dvs man bör ha mer information än hur skidan öppförer sig när man står på tå med hela eller halvavikten. Hur gör man den testen på ett bra sett?

 

Vasas tall tidigare i tråden visade väl att den stora skillnaden i hur hans skidor oppförde sig var lite under 50kg, dvs ca 60% av kroppsvikten. Om jag kommer ihåg hans data rätt så såg alla spann med full och halv vikt (på tå och på hela foten) rätt ok ut för ett väldigt stort spann av åkar vikt.

 

Jag frågar för att jag inte förstår hur man bara gjenom att stå på skidorna på olika sätt kan med stor säkerhet bestämma om ett spann passar en åkare eller inte.[/quote']

Menar du hur man kan lått håller balans för en halv minut när man står på tår? Antingen har man så bra balans eller man får lite hjälp från nån annan person som stabilisera lite grann utan att ta bort vikt från skidor. Du kan testa på en våg hur mycket det påverka kroppsvikten om nån håller fast dig lite grann.

 

Spann-data vid halv-och fullvikt, oberoende om mätt med bladmått eller Skiselector, är en bra indikation om skidor passer för dig eller inte. Och jag ör övertygat att man får en bra uppfattning om slutspann med en tunn bladmått eller papper. I alla fall fungera det bra för mig. Men ingen mätinstrument kan ersätter att man går ut och testa sina skidor. Och ingen mätinstrument kan garantera med stor säkerhet att skidor passar perfekt, men kan minimera risken är de är helt fel.

Link to comment
Share on other sites

Menar du hur man kan lått håller balans för en halv minut när man står på tår?

Hur kan du tro att jag frågar om det efter att du har läst mina inlägg?

 

Spann-data vid halv-och fullvikt, oberoende om mätt med bladmått eller Skiselector, är en bra indikation om skidor passer för dig eller inte.

Nu är det faktiskt så att det verkar som att atomic, salomon, fischer, han finnen vars blogg det har linkats till tidigare i tråden och skiselector för att ta dem jag kommer på just nu använder mer information än hur spannet oppför sig på bara halv och helvikt.

 

Och jag ör övertygat att man får en bra uppfattning om slutspann med en tunn bladmått eller papper.

Ja, om man klarar av att belasta skidan med rätt vikt på rätt ställe på skidan, tex 60% av kroppsvikten när man står på tå. Man kan självklart få till det gjenom att tex låta personen hålla ett par gymvikten men den metoden har jag faktiskt aldrig hört om.

 

Men ingen mätinstrument kan ersätter att man går ut och testa sina skidor.

Just detta kanske är ett problem för de allra flesta motionister som normalt inte har möjlighet att testa skidorna innan de köper dem och inte heller är intresserade av att köpa flera par för att hitta ett par som passar.

 

Och ingen mätinstrument kan garantera med stor säkerhet att skidor passar perfekt, men kan minimera risken är de är helt fel.

Vet du ens vilken information som används när man plockar ut skidor med tex en skiselector? En del av de som plockar ut skidor med hjälp av en skiselector verkar väldigt ofta finna skidor som passar åkaren. De allra flesta verkar vara nöjda med tex pölder angående just detta i alla fall.

Link to comment
Share on other sites

Menar du hur man kan lått håller balans för en halv minut när man står på tår?

Hur kan du tro att jag frågar om det efter att du har läst mina inlägg?

 

Spann-data vid halv-och fullvikt' date=' oberoende om mätt med bladmått eller Skiselector, är en bra indikation om skidor passer för dig eller inte.[/quote']

Nu är det faktiskt så att det verkar som att atomic, salomon, fischer, han finnen vars blogg det har linkats till tidigare i tråden och skiselector för att ta dem jag kommer på just nu använder mer information än hur spannet oppför sig på bara halv och helvikt.

 

Och jag ör övertygat att man får en bra uppfattning om slutspann med en tunn bladmått eller papper.

Ja, om man klarar av att belasta skidan med rätt vikt på rätt ställe på skidan, tex 60% av kroppsvikten när man står på tå. Man kan självklart få till det gjenom att tex låta personen hålla ett par gymvikten men den metoden har jag faktiskt aldrig hört om.

 

Men ingen mätinstrument kan ersätter att man går ut och testa sina skidor.

Just detta kanske är ett problem för de allra flesta motionister som normalt inte har möjlighet att testa skidorna innan de köper dem och inte heller är intresserade av att köpa flera par för att hitta ett par som passar.

 

Och ingen mätinstrument kan garantera med stor säkerhet att skidor passar perfekt, men kan minimera risken är de är helt fel.

Vet du ens vilken information som används när man plockar ut skidor med tex en skiselector? En del av de som plockar ut skidor med hjälp av en skiselector verkar väldigt ofta finna skidor som passar åkaren. De allra flesta verkar vara nöjda med tex pölder angående just detta i alla fall.

Lite aggressiv stämning här. Jag jar skrivit ner mina argument varför jag anser att jag personligen behöver ingen SkiSelector för att mäta spann av mina skidor. Min egen erfarenhet är att en enkel och billig metod fungera bra både på elit- och motionärsnivå. Det var allt :)

Link to comment
Share on other sites

Om man ska mäta spannhöjden vid olika belastning med bladmått så är det en relativt omständlig procedur. Många ställen att mäta på etc.

Dessutom kan man knappast mäta med kroppsvikter utan bör ha belastning i form av en utrustning liknande Vasas (eller andras). Omständligt och tidskrävande.

Skiselectorkurvan visar ju mer än vad som diskuterats här och den informationen kan nog inte glömmas bort.

 

Så ett par fördelar med Skiselector kurvan är absolut att man får exakta vikter och kurvor på en relativt kort tid. Passar helt enkelt i fallet att tid spelar roll.... som i en butik eller fabrik....

 

Spannlängden vid olika belastning är ju viktiga förstås men bara siffror i ett sammanhang, oftast ger de indikation om resten av sammanhanget men inte alltid.

Ibland har vi lyft frågan om hur brant kurvan är men där är inga slutsatser presenterade.

Dessutom har flera ställt frågan om hur man tolkar informationen från glidytans anläggning, inte heller här finns så mycket slutsatser.

 

Helt klart bör man kunna läsa ut mer än bara spannlängd från en Skiselector kurva men fortfarande är det bara ett hjälpmedel att reducera antalet möjliga skidor med.

 

Självfallet kan man hitta bra skidor utan detta hjälpmedel, bladmått och annan belastning av skidan är ju bara ett annat hjälpmedel... lite mer ungefär och inte lika snabbt bara...

Link to comment
Share on other sites

Någon som vet om man numera kan lita på datan som står på skidorna från fabrik?

 

Fisher har sitt FA nummer som ska vara hur många kg det behövs för att trycka ned skidan med vikten 7 cm bakom balansepunkten och spann höjden på skidorna.

 

Atomic har sitt MF (tror jag de kallar det) nummer och annan information på skidorna.

 

Både fisher och atomic har gett ut information om hur dessa tal ska vara för att skidan ska passa. Mellan 50%-70% av kroppsvikten beroende på kapacitet och typ av skida har jag för mig.

 

Tidigare har jag hört att det som står på skidorna ofta inte stämmer men jag ser inte varför det inte ska stämma om fabrikerna faktiskt mäter dessa storheterna på varje skida.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...