
Korrekt glidtest
#21
Postad 08 februari 2008 - 08:17

#22
Postad 08 februari 2008 - 18:51

Stenslipningen var gjord för två år sen. Stålsicklingen blev med den sickel jag hade då, swix variant. Och jag tror inte heller jag helt fick bort strukturen från stenslipningen samt att jag inte hade någon stålborste ännu då så jag körde med tagel och fin nylon.
Men från de förutsättningarna så blev det kanske aningens mindre vita fläckar på den stålsicklade. Men över lag var de väldigt lika.
Men jag uppmanar folk att teesta denna metod. Jag tycker den har chans att ge faktiska siffror i skillnad mellan de olika teknikerna. Det är ju samtidigt en av de orsaker Kuzmin håller fram som är stålsicklingens fördelar tillsammans med de faktiska bättre glidegenskaperna på en helt ren skida.
#23
Postad 09 februari 2008 - 10:58

Det blev en helt annan yta än den jag fick till med Swix-sickeln.
Jag gör om testet.
#24
Postad 09 februari 2008 - 15:37

Vet ej om det redan nämnts någonstans, men hur Swix anser att man bör göra framgår i alla fall här.Tänkte att jag startar en ny tråd för att diskutera hur man på bästa sätt utför glidtest.
#25
Postad 16 februari 2008 - 16:13

dock. när man stryker med fingret på ytorna där det inte är så mycket vallarester så upplevs den Kuzminsicklade ha mindre friktion. Just efter prepareringen var det tvärt om, då kändes den preparerade otroligt glatt.
Nu vet jag faktiskt inte riktigt vad jag ska tro. Det lutar åt att jag kör på med glidvallning som vanligt i årets vasalopp ändå.
Om någon hade ett ställe man kunde lägga upp bilden så hade jag kunnat länka in skillnaden så ni får se.
#26
Postad 16 februari 2008 - 16:40

Finns massor gratistjänster som det borde funka att ladda upp och länka till, såsom den här t.ex.Om någon hade ett ställe man kunde lägga upp bilden så hade jag kunnat länka in skillnaden så ni får se.
http://www.magix-pho...ter_now.42.html
Du är säkert inne på ett intressant spår när det gäller att minimera klister-smetet bakom hälarna. Är det klisterföre på Vasan är detta nog en av de viktigare faktorerna för att ha bra glid andra halvan.
Själv är jag mycket nöjd med min klistervallning på engelbrektsloppet. Hade väldigt lite klistersmet bakom hälarna. Kanske en halv cm2 totalt på skidparet efter 6 mil, trots att jag hade väldigt smetiga klister (universal, rossa, swix gul). Tror att främsta orsaken var att jag lade klistret tunnt, och det gula lade jag inte på bakersta decimetern. På glidet hade jag Pölders HF + FC8.
#27
Postad 17 februari 2008 - 08:16

Detta är resultatet efter mitt test. Jag har åkt 3 mil med klistervallning, Swix lila med Black Magic klister på toppen. Jag har med "lätt finger" strukit mjöl fram och tillbaka för att få den fästa på klister/vallarester. Därefter försiktigt torkat och blåst bort överflödigt mjöl.
Överst:
Kuzminsicklad skida. Rotoborstad med RedCreeks finaste stålborste (krusade)
Underst:
Stenslipad för 2 år sedan. Grundvallad enligt metoden nedan och därefter åkt ca 80 mil på. Urborstad då och då. Även glidvallad någon enstaka gång.
1. Urborstad med rototagelborste (RedCreeks)
2. Swix CH8
3. Ski-Go LF-Grafit
4. CH8
5. CH6
6. CH8
7. CH6
8. CH8
9. Pölders högfluorkloss
Mellan varje varv har jag sicklat och rotoborstat med fin nylonborste (RedCreek)
Det kan även nämnas att det på främre delen av skidan knappt fanns några valarester på någon av skidorna. Det är även märkligt att på gliddelen just bakom fästzonen så fanns inte så mycket vallarester som i mitt första test då det var tvärt om. Då var den delen "värst". Då hade jag åkt på burkvalla.
Jag har massor av fler blider både innan och efter åkningen om det skulle finnas intresse för det.
Redigerat av FettMedGlid, 17 februari 2008 - 08:38 .
#28
Postad 03 februari 2016 - 20:30

Hej,
ni som gillar detta med glid och struktur bör kolla in skimateria.se. Företaget har tagit Kuzmins koncept till en högre nivå.
Har en son som tävlar och krigar just under sverige-eliten och jag ingår i ett vallateam där jag specialiserat mig på just struktur.
Med skimaterias sicklar och rillar har jag fått fart på både äldre och helt nya skidor.
När det gäller glidtester så gör jag rätt många såna under en säsong, typ-20-30 ggr per dag på cuper och SM. Som jag ser det kommer de stora skillnaderna fram när en brant nerförsbacke går över i i planare delar. Titta bara nu senast på SM i Piteå eller in mot mål i Val Di Fiemme.
Vi både klockar skidor ( minst 30sek åkning) och åker jämsides. Det senare används när vi till sist beslutar vilket par det skall tävlas på.
I vårat fall har samtliga skidor en fin struktur och vi testar på ren plast. (Undantag, transparanta belag som bör ha minst HF-valla).
Till sist blir det ändå åkarens känsla som avgör (om två par går lika)
#29
Postad 03 februari 2016 - 20:34

Hej,
ni som gillar detta med glid och struktur bör kolla in skimateria.se. Företaget har tagit Kuzmins koncept till en högre nivå.
Har en son som tävlar och krigar just under sverige-eliten och jag ingår i ett vallateam där jag specialiserat mig på just struktur.
Med skimaterias sicklar och rillar har jag fått fart på både äldre och helt nya skidor.
När det gäller glidtester så gör jag rätt många såna under en säsong, typ-20-30 ggr per dag på cuper och SM. Som jag ser det kommer de stora skillnaderna fram när en brant nerförsbacke går över i i planare delar. Titta bara nu senast på SM i Piteå eller in mot mål i Val Di Fiemme.
Vi både klockar skidor ( minst 30sek åkning) och åker jämsides. Det senare används när vi till sist beslutar vilket par det skall tävlas på.
I vårat fall har samtliga skidor en fin struktur och vi testar på ren plast. (Undantag, transparanta belag som bör ha minst HF-valla).
Till sist blir det ändå åkarens känsla som avgör (om två par går lika)
Jobbar på skimateria? Sponsrad?
#30
Postad 09 februari 2016 - 09:58

kul, transparanta belag det är en infärgning som skiljer tippar jag på.
#31
Postad 09 februari 2016 - 12:17

I vårat fall har samtliga skidor en fin struktur och vi testar på ren plast. (Undantag, transparanta belag som bör ha minst HF-valla).
Till sist blir det ändå åkarens känsla som avgör (om två par går lika)
Konstigt ? trasparenta kör man ju ofta med pulver direkt på ett rent belag. Förstår inte riktigt varför du säger att ni gör helt tvärtom vid test dvs rent svart belag och vallat transparent.
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar