Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Atomic Skintec


Skogstokig1

Recommended Posts

Köpte ett par Fischer RCS på postorder förra året. De var nog så nära perfekta för mig som man kan komma skulle jag tro.

Var handlade du någonstans? Bra med referenser på butiker med duktig personal ;)

Köpte mina av Pölder.

Ahaa. Det lutar lite åt att dom får leta fram lämpliga skidor åt mig också. Kanske bäst att passa på så man hinner få dom till jul ;)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 69
  • Created
  • Last Reply
Någon som vet vilka fler än Pölder som säljer dessa Skintec? Och hur bra ÄR det egentligen att köpa skidor på postorder? Är det inte lite som med skor att man måste ha sina fötter närvarande för att avgöra vad som är rätt?

Har beställt ett par Skintec från Skistart. De visste inte om det gick att få fram några direkt eller om det skulle ta en månad. Fick löfte om att byta dem om spannet skulle vara fel. Spannet måste ju vara extra viktigt för dessa eftersom det inte går att variera längden på fästzonen eller tjockleken på vallan och man vill ju inte åka och släpa stighudarna i snön hela tiden.

Link to comment
Share on other sites

Som nämnts ovan har Länna Sport de här grejerna inne. Var där för en vecka sen för att hjälpa en släkting att köpa nya pjäxor. Riktigt trevlig personal, de nämnde att de sponsrar nån klubb i närheten, Jordbränningarna kanske?

Låter bra det där men eftersom jag har ca 20 min in till T.S. i Uppsala så känns det som bättre alternativ ;)

Link to comment
Share on other sites

Har köpt mig ett par Skintec som jag tänkt att ha som träningsskidor. Om de fungerar så bra som recensionerna lovar är de också intressanta som tävlingsskidor i svårvallade fören. Lite besviken konstaterar jag att paret väger in på cirka halvkilot mer än mina Madshus Nanosonic. Är det någon som har en idé om vad halvkilot kan betyda?

 

Runt magen har nog halvkilot marginell betydelse på motionsnivå, men hur är det när det sitter på skidorna? I en MTB-tävling hade jag tvekat att så mycket tyngre däck, medan en extra flaska vatten på ramen är något som inte bekymrar.

Link to comment
Share on other sites

Fick möjlighet att testa ett par skintec idag i Vålådalen. Det var -2 grader och kräksnöade och hade så gjort ett tag. Det var verkligen bergfäste men dom kändes aningen tröga i glidet. Men det var ju inte det mest snabbglidna föret heller. Upplevde däremot inte att dom kändes tunga. Tror det här kan vara framtiden för motionärer som har problem att valla men det känns som det krävs en del utveckling för att dom ska bli något att tävla på.
Link to comment
Share on other sites

Fick möjlighet att testa ett par skintec idag i Vålådalen. Det var -2 grader och kräksnöade och hade så gjort ett tag. Det var verkligen bergfäste men dom kändes aningen tröga i glidet. Men det var ju inte det mest snabbglidna föret heller. Upplevde däremot inte att dom kändes tunga. Tror det här kan vara framtiden för motionärer som har problem att valla men det känns som det krävs en del utveckling för att dom ska bli något att tävla på.

Hur var spannet på de skidor du testade? Ok för din vikt eller släpade stighuden i backen hela tiden...och i så fall - kändes det som att Den bromsade något?

Link to comment
Share on other sites

Fick möjlighet att testa ett par skintec idag i Vålådalen. Det var -2 grader och kräksnöade och hade så gjort ett tag. Det var verkligen bergfäste men dom kändes aningen tröga i glidet. Men det var ju inte det mest snabbglidna föret heller. Upplevde däremot inte att dom kändes tunga. Tror det här kan vara framtiden för motionärer som har problem att valla men det känns som det krävs en del utveckling för att dom ska bli något att tävla på.

Hur var spannet på de skidor du testade? Ok för din vikt eller släpade stighuden i backen hela tiden...och i så fall - kändes det som att Den bromsade något?

Det var inte så att jag hade testat ut spannet innan eller så utan jag bara träffade en person ute i spåret och fick testa skidorna. Enligt märkningen på skidorna så skulle dom vara för hårda, typ 8-10 kg över min vikt men denna märkning ska man ju som bekant inte kolla allt för mycket på. Vet ej om stighuden släpade i eller hur det var men lite tungt upplevde jag att dom gick, inte det surfande känslan som man kan ha i vissa skidor. Men som sagt var du ju inte det mest lättglidna förhållandena. Om det är så att stighuden släpar i på ett par skintec-skidor så tror jag absolut att det bromsar. På skintec är det nog extra viktigt att man hittar ett par skidor men perfekt spann.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Har nu haft förmånen att kunna prova mina atomic skintec i varierande fören. Mina skidor är 205 cm. På skidorna satt en klisterlapp med 80-95 samt en viktsymbol och siffran 88kg. Eftersom jag väger 83-84 borde dessa funka. Dom är köpta hos Pölder sport. Vem som plockat ut dom vet inte. Kollade och spannet verkade rätt på köksgolvet iaf. Ska tilläggas att jag är en ganska medioker skidåkare så mina reflexioner skall ses ur detta perspektiv.

 

- Blötföre men ändå relativt hårda men "vattniga" spår, ca +2, typ regndimma i luften: Skidorna kändes tröga med hugg i kurvor där man måste tramapa om, men fästet var det verkligen inget fel på. Alla andra jag såg åka den kvällen stakade. Då det var premiär på skidorna så kändes det lite sådär efteråt, lite besviken på glidet var jag nog. Provade byta mellan varmföresinläggen och kallföres, men märkte ingen större skillnad på vare sig glid eller fäste.

 

- Nysnö, ca +1. Det snöade rejält denna kväll: Körde med kallföres som också är tänkta för nysnö. Hade det mest fantastiska fäste jag någon gång upplevt i ett sånt här före. Inte ett släpp. Glidet var ju som det var, en vanlig skida hade nog glidit som jag bedömder det bara marginellt bättre.

 

- Kallföre. -6. Perfekta, hårda spår: Åkte med kallföresinläggen. Skidorna både gled bra och hade bra fäste. Hade med mig mina gamla vanliga Atomic WC försedda med svart tejp. Glidet var likvärdigt. Sedan kom pistmaskinen och fräste om spåren så dom blev mjuka. Glidet försämrades då mer för skintec:sen än för WC.

 

- Kallföre , ca -13. Hårda spår: Relativt bra glid och fortfarande bergfäste. Temperaturen gjorde förstås att det blev lite strävt.

 

- Klisterföre, ca -1. Sol. Hårda, isiga spår. Dessutom skräpiga pga blåst. I detta före kom skintecsen verkligen till sin rätt. Bra glid (har ett märke i en speciell nedförsbacke som jag passerade varje gång) samt mycket bra fäste. En annan stor fördel var att inget skräp fastnar under. Med klisterskidor går det knappt åka i dessa förhållanden.

 

Min sammanfattning är att skintec funkar bra när det är hårt i spåren (förutsatt att du har rätt spann). När spåren är åt det lösa hållet och snö kalvar upp under fästet så verkar mohairen vara mindre förlåtande än en vanlig fästvallning. Kanske hjälper det lite om spannet är ännu högre/hårdare. Jag skulle dock passa mig för att åka exempelis något seedningslopp till VL i relativt nydragna spår med skintec. Som träningsskida funkar den dock alltid anser jag. Mycket av nackdelarna uppvägs också av ett oftast perfekt fäste.

 

Jag tycker att själva skidan känns jättebra med ett bra spann. Det jag tror måste förbättras är själva fästinläggen. Precisionen kunde vara bättre. Mohair-remsan borde t ex kunna ligga lite djupare. Jag efterlyser dessutom inlägg med nedkortad eller smalare mohair-remsa, annat material, "blanka" belagsförsedda inlägg osv (för att kunna valla som vanligt eller bara för stakåkning). Om nu detta blir en försäljningsframgång så lär det väl förstås inte dröja länge innan de stora vallafabrikanterna hakar på...hmm..och jag som trodde detta skulle förenkla mitt skidåkande :-)

Link to comment
Share on other sites

Jag har också köpt mina Skintech från Pölder. Lite märkligt, med min 72 kg fick jag samma hårdhet på skidorna som du On, med dina 83-84 kg. Så här långt har det bara blivit ett skidpass. Nysnö och runt 0, med mycket blöta i spåren. Perfekt för vallningsfritt! Körde först med kallvarianten, och upplevde att jag gled ok jämfört med andra. Hade inget problem att trampa ned spannet och få fäste i början. Dock fick jag nästan direkt underfruset, men så körde jag rakt igenom blötpartierna. Bytte på slutet till plusvarianten som jag tyckte gled dåligt. Planerar att testa Skintech jämfört med mina vanliga i olika förhållanden, bara snön kommer... Hur mycket förlorar jag på ökad vikt och ev sämre glid och hur mycket vinner jag tillbaka i bättre fäste i olika förhållanden?

 

Men On, lite märkligt att du och jag med 12 kg i viktskillnad får samma hårdhet på spannet. Eftersom jag inte har problem med att trampa ned spannet borde dina vara lite mjuka för dig.

Link to comment
Share on other sites

Hur pass duktig skidåkare är du?

Om du jämför att åka på tejp, känns fästet bättre och mer allround?

Som sagt, högst medioker. Kanske kan kvala in till led 7 i VL ungefär. Fästet upplever jag definitivt bättre än tejp, lite olika skillnader beroende på före.

Link to comment
Share on other sites

Jag har också köpt mina Skintech från Pölder. Lite märkligt, med min 72 kg fick jag samma hårdhet på skidorna som du On, med dina 83-84 kg. Så här långt har det bara blivit ett skidpass. Nysnö och runt 0, med mycket blöta i spåren. Perfekt för vallningsfritt! Körde först med kallvarianten, och upplevde att jag gled ok jämfört med andra. Hade inget problem att trampa ned spannet och få fäste i början. Dock fick jag nästan direkt underfruset, men så körde jag rakt igenom blötpartierna. Bytte på slutet till plusvarianten som jag tyckte gled dåligt. Planerar att testa Skintech jämfört med mina vanliga i olika förhållanden, bara snön kommer... Hur mycket förlorar jag på ökad vikt och ev sämre glid och hur mycket vinner jag tillbaka i bättre fäste i olika förhållanden?

 

Men On, lite märkligt att du och jag med 12 kg i viktskillnad får samma hårdhet på spannet. Eftersom jag inte har problem med att trampa ned spannet borde dina vara lite mjuka för dig.

Ja, det var lite konstigt håller jag med om. Vet inte vad den där märkningen är värd. Jag fick ingen skiselector-kurva. Det kan ju skilja på paren men inte så mycket kan man tycka. Ändock funkar dom ju för mig men troligen är jag närmare gränsen.

Edit: Enligt Atomic finns dom i 2 varianter, medium och hard. glömde skriva att det är den hårda modellen jag har.

Link to comment
Share on other sites

Köpte två par Skintec. Ett par åt mig (80 kg) och ett par år frugan (51 kg). Testade dem i Säfsen och Orsa i veckan. Frugans var perfekta, men bra fäste och glid. Mina funkade inte alls. Fästet låg i hela tiden. Blev bra träning, men jag tror aldrig att jag varit med om att samtliga andra åkare gled ifrån mig. Kommer att returnera dem till veckan och enligt Pölder så finns det ingen hårdare spann att få tag på....... så här kommer ett råd; väger du över 75 kg så ska du noga överväga ett köp. Mina 205 cm långa skidor är märkta 80-95 kg, men kan möjligen funka för en person som väger 70-75 kg.
Link to comment
Share on other sites

Hur är de att sickla med Kuzminsickel? Nån som testat?

Har kört 7,5 mil på mina i varierande före i Sälen. Jag är supernöjd med allt utom glidet. Därav frågan.

Tack på förhand!

Det är inte så enkelt som att du har samma problem som jag hade = att spannet är för mjukt. I så fall hjälper varken sickling, vallning eller rillning.

Om spannet är OK så är det enligt uppgift ett "tävlingsbelag" på skidan. Borde gå finfint att stålsickla.

Link to comment
Share on other sites

Första ordentliga testet. -3 grader och hårda, lätt blanka spår. Massvis med skidåkare i spåret att jämföra med. Jag väger 72 kg och kör på skidor 205 med märkning 80-95 kg. Körde med kallvarianten av stighud. Hade kanonfäste, bättre än andra åkare i närheten. Hade inga som helst problem att trampa ned och få fäste ens när jag började bli trött i brantaste backen (led 3 åkare med förhållandevis bra diagonalteknik). Svårt att värdera glidet utför, men i dessa hårda spår låg stighudarna inte i snön när jag gled i utförsbackarna och jag började inte staka tidigare än andra åkare (sicklade och ovallade skidor). Men när jag stakade i "buckliga spår" kändes det som att när stighudarna låg i snön så bromsade de mer än vad kall fästvalla gör. Det låter lite trist om hudarna när de ligger i snön. Kändes som att jag kan träna bort några kilon och ändå ha tyngd nog att trampa ned och få fäste. I detta före funkar Skintech mycket bra som träningsredskap om man inte väger mer än 72 kg.
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Upptäckte igårkväll att "vallalisten" inte ligger i nivå med glidbelaget på skidan utan stack upp ca 0,4mm trots att jag gjort rent inunder. Vad jag förstår ska bara det luddiga tyget sticka ut från skidan för att ge fäste, men om listen hamnar flera tiondelar närmare marken än skidans belag lär det ju bromsa en hel del. Dessutom är listen tjockare i bakkant...frågan är varför. Jag är bra sugen på att helt enkelt fila ned plasten som omger fästtyget för att få allt i samma nivå.

Är det någon annan som upplevt samma sak med sina Skintec?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...