Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Atomic Skintec


Skogstokig1

Recommended Posts

  • Replies 69
  • Created
  • Last Reply
Provade mina nya skidor idag. Tyvärr var de usla. Det högg som vid ifrysning men det var tyget eller plattan som tog i. Efter 20 minuter hade det lossnat i framkant. Skidorna 205 utprovade på Udens sport i Göteborg. Jag väger 93kg. Får se vad de säger på Udens imorgon.
Link to comment
Share on other sites

Provade mina nya skidor idag. Tyvärr var de usla. Det högg som vid ifrysning men det var tyget eller plattan som tog i. Efter 20 minuter hade det lossnat i framkant. Skidorna 205 utprovade på Udens sport i Göteborg. Jag väger 93kg. Får se vad de säger på Udens imorgon.

Jag läste på pölders blogg att det kommer skintec för fullvuxna nu. Den första omgången gjordes tydligen mot 70-80 kg enligt honom/Atomic.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

14,4 mil fördelat på sju pass i Ramis-Bruksvallarna-Funäsdalen.

Första dagen hade jag fegsicklat. Andra dagen hade jag sicklat rejält.

Skillnaden var 2,5 minut på 1,2 mils åkning i samma spår (Klinkenspåret). Samma förutsättningar vädermässigt och jag kände mig ungefär i samma slag. Placebo eller inte. SkinTec går utmärkt att sickla. Sista dagen åkte jag Ramis->Brukis->Funäsdalen by. Riktigt bra glid sista milen ner mot Funäs. Jag väger f.n. 81 kg men är på väg ner.

Link to comment
Share on other sites

14,4 mil fördelat på sju pass i Ramis-Bruksvallarna-Funäsdalen.

Första dagen hade jag fegsicklat. Andra dagen hade jag sicklat rejält.

Skillnaden var 2,5 minut på 1,2 mils åkning i samma spår (Klinkenspåret). Samma förutsättningar vädermässigt och jag kände mig ungefär i samma slag. Placebo eller inte. SkinTec går utmärkt att sickla. Sista dagen åkte jag Ramis->Brukis->Funäsdalen by. Riktigt bra glid sista milen ner mot Funäs. Jag väger f.n. 81 kg men är på väg ner.

Du menar att glidzonerna går att sickla eller missar jag nåt?

Link to comment
Share on other sites

Ja, det sägs det. Jag är som sagt Mellanviktare på väg till Welter (77kg) och upplever att de tar i när det ska glidas. På sportmässan i Tyskland nyligen berättade dock Skintecteamet att det kommer nya fästplattor som inte ska vara lika "aggressiva". Fick denna info från Skidsport i Bromma igår (söndag).
Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...
Fick just mina skintec... blev besviken. Skidorna hugger utanför spåret, hyfsat fäste men jag tror att Pölder misslyckat totalt med valet trots att de fått min vikt och längd. Testat i grönklitt på fjolårssnö, vet inte om det har nån betydelse.
Link to comment
Share on other sites

Fick just mina skintec... blev besviken. Skidorna hugger utanför spåret, hyfsat fäste men jag tror att Pölder misslyckat totalt med valet trots att de fått min vikt och längd. Testat i grönklitt på fjolårssnö, vet inte om det har nån betydelse.

Hur var skidorna märkta?

Skiselectorkurvor?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
Hur är det egentligen med Scintec årets modell? Är den fortfarande till för lätta åkare eller kan en kraftkarl på 96 kg få glid på dessa?

Inga problem, vi har i år haft flera som fungerar för 100+, så gå bara till en handlare med många skidor så finns det säkert att välja på där.

Link to comment
Share on other sites

Hur är det egentligen med Scintec årets modell? Är den fortfarande till för lätta åkare eller kan en kraftkarl på 96 kg få glid på dessa?

Jag väger 92 och årets modell funkar utmärkt. Förvänta dig ingen tävlingsskida utan som en lite tyngre billigare skida som du slipoer valla. Skintech funkar bättre än tejp.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg vejer 86-87 kg og har 2012/2013 Skintec skien (den røde, ikke den sorte) 205 cm Hard. Jeg konstaterede forud for søndagens Åkulla Skimaraton, at de tog for meget af mit glid. Det var 5-6 grader varmt og ganske tung/våd kunstsne.

 

Min kammarat prøvede også mine Skintec om lørdagen. Han tabte faktisk kun ganske lidt på glidet. Han vejer 6-7 kg mindre end jeg.

 

Jeg skal løbe Vasaloppet for 2. gang, og jeg overvejer at bruge mine Skintec på en lidt kreativ måde som jeg har hørt andre benytte: Atomic har jo ikke lavet en hud/fælle "uden hår", altså en blank plade man kan sætte i. Men man kan trække hårene af den ene hud/fælle og lime et stykke sål fra en gammel ski på eller belægge den med epoxy og polere den. Så kan man få max fæste i de hårdeste modbakker og skifte til den blanke hud/fælle på de stykker hvor der skal stages (det meste af løbet).

 

Er der noget der har prøvet at lave en sådan custom made "glider hud"?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
Jeg havde planlagt at køre på mine nye 2013 Skintec (den sorte) hvis ikke jeg var blevet syg med influenza fredag før løbet :( Jeg har lavet en "blank plade" (fjernet mohair og fyldt ud med polyester og slebet/poleret glat). I min skijakke har jeg lavet plads på ryggen til at medbringe det ekstra sæt. Min plan var at starte på mohair, skifte til blanke efter 3 km, skifte tilbage til mohair før opstigning til Risberg og tilbage på blanke på toppen. Nu får jeg først prøvet systemet af i næste uge i Avoriaz.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...