Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Tips på olika rullskidintervaller/tempo


Matte

Recommended Posts

Jag skulle vilja ha lite tips på hur jag bäst kan få kvalité på min rullskidåkning inför vintern.
Jag vet att det beror på vad jag är ute efter att bli bra på. Jag kommer att åka Vasaloppet, 2-3 st 42 km lopp och vill även bli snabb på lopp på ca 20 km.

Tränar idag 2 rullpass i veckan och 2 löppass. Ett rullpass är minst 1:45, ibland över 2 h.

Mitt snabbare rullpass på ca 70-80 min tränar jag ibland intervaller på 3-4 min med 2-3 min lugn åkning mellan. Ibland blir det tempoåkning i 15-30 min.
Vad ger mest av dessa? Är det någon annan variant av tempo som är bra? Hur hög puls ska jag ha, 80-90 av maxpuls? Alla tips kring detta kan vara intressant.
Link to comment
Share on other sites

Vid intervaller bör du ligga över 85% av max. Ett lite omväxlande intervallpass kan vara tex 1-2-3-4-5-5-4-3-2-1 min, där vilan är halva tiden av den aktiva tiden. På det längre rullskidspassen kan du avsluta sista 30 min i tävlingstempo, för att lära sig hålla tempo när man arbetat länge.
Link to comment
Share on other sites

Intressant med olika intervalltid, kommer att pröva det.
Har lite problem med att hitta lämpliga backar där jag bor. Har någon skaplig backe som jag sedan vågar åka utför. De brantaste vågar jag bara åka uppför.
Måste nästan vara i en backe för att få upp pulsen ordentligt. När jag stakar på nästan allt jag har på platt underlag så får jag möjligen upp pulsen i 155 som är ca 80 % för mig. Det räcker ju iofs till snabbdistanspuls.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...