Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

tour de ski


mischief

Recommended Posts

  • Replies 63
  • Created
  • Last Reply

Men samtidigt kan man tycka att bara för de gjort en tabbe med Richardsson, så behöver de inte upprepa den igen. Jag tror det var för att statuera exempel som dom "tog" Richardsson, hade hans regelöveträdelse skett efter Nortugs är det inte säkert att han fått mer än ett gult kort han heller.

 

Men att Northug har "åtalseftergift" såg vi tidigare i det klassiska loppet, där han skejtade många skär för att snabbt ta sig fram i position inför spurten.

 

Men det är väl i skidlivet som i det verkliga livet; alla är inte lika inför lagen.

Link to comment
Share on other sites

Har FIS en regelbok som de ska följa? Isåfall skulle den följas så det blir klara och tydliga regler. FIS skulle också gå igenom med åkarna innat loppet (i fallet med Rickardsson) var åkarna får och inte får åka.
Link to comment
Share on other sites

Men samtidigt kan man tycka att bara för de gjort en tabbe med Richardsson, så behöver de inte upprepa den igen. Jag tror det var för att statuera exempel som dom "tog" Richardsson, hade hans regelöveträdelse skett efter Nortugs är det inte säkert att han fått mer än ett gult kort han heller.

 

Men att Northug har "åtalseftergift" såg vi tidigare i det klassiska loppet, där han skejtade många skär för att snabbt ta sig fram i position inför spurten.

 

Men det är väl i skidlivet som i det verkliga livet; alla är inte lika inför lagen.

Givetvis var Rickardssons straff helt fel och bisarrt hårt men iom att de satte ribban då måste de vara konsekventa. Northugs regelbrott var ju mkt grövre men gav i princip inget straff.

 

FIS är ett pajasförbund och går inte att ta på allvar efter det här. Pajasen Kupol hade ju mage att i TV säga att Rickardssons överträdelse var mkt grövre än Northugs dessutom! LOL! Bara det uttalandet borde innebära omedelbar uppsägning för honom...

 

Hade FIS styrt friidrotten hade Bolt fått 10 tjuvstarter utan att bli diskad i VM. Hade det inte räckt hade han fått 10 till. Alla andra hade givetvis bara fått en tjuvstart på sig...

Link to comment
Share on other sites

Synes Volovedin er inne på noe vesentlig når han skriver at: "Men samtidigt kan man tycka att bara för de gjort en tabbe med Richardsson, så behöver de inte upprepa den igen."

 

Konsekvens ved regelutøvelsen er selvsagt viktig, men enda viktigere er det at avgjørelsen er god. Det at man har tatt en dårlig avgjørelse en gang, er sjelden en god begrunnelse for å gjenta den. Og urimeligheten begått mot Rickardsson blir jo heller ikke noe mindre av at den samme urimeligheten begås mot Northug.

 

Men selvsagt så burde Northug mistet bonussekunder pluss litt til.

Link to comment
Share on other sites

Synes Volovedin er inne på noe vesentlig når han skriver at: "Men samtidigt kan man tycka att bara för de gjort en tabbe med Richardsson, så behöver de inte upprepa den igen."

 

Konsekvens ved regelutøvelsen er selvsagt viktig, men enda viktigere er det at avgjørelsen er god. Det at man har tatt en dårlig avgjørelse en gang, er sjelden en god begrunnelse for å gjenta den. Og urimeligheten begått mot Rickardsson blir jo heller ikke noe mindre av at den samme urimeligheten begås mot Northug.

 

Men selvsagt så burde Northug mistet bonussekunder pluss litt til.

Jag tror inte någon tyckte att Northug skulle få samma sjuka straff som Richardsson.

Däremot borde man som praxis att man ska förlora det man vann plus lika mycket till, så Northugs fall skull han blivit av med sina 10 bonussekunder plus 10 sekunder till i "straffsekunder" dvs totalt 20 sekunder.

 

Jag tycker att man oavsett nationalitet tänka i ett lite längre perspektiv och gå ihop flera nationer och agera mot FIS-ledning som jag tycker borde bytas ut FIS tycks vara lika korrumperat som flera andra idrottsförbund. Innan Northugeran stog ju Sverige och Norge oftast på samma sida mot FIS men nu har Ulvang (en person som jag respekterade stort som åkare men som jag nu tappat all respekt för) tagit över som norsk röst i FIS och han är inget annat än en stor pajas. Jag tror fortfarande att vi Sverige och Norge på gräsrotsnivå har samma grundsyn på hur sporten bör fungera och framförallt känslan för fairplay.

Link to comment
Share on other sites

Kustløparen:

 

"Jag tror inte någon tyckte att Northug skulle få samma sjuka straff som Richardsson."

 

Sikkert ikke, bare så at Son Of Wassberg etterlyste konsekvens som i praksis betyr samme straff.

 

Følger ikke med på langt nær så godt som mange andre her inne, men litt nyfiken på hvorfor du anser Ulvang som en "pajas"?

 

--------------------------

 

Ser forøvrig i norsk presse at dårlige ski nå får skylden for Northugs sprekk igår. :)

Link to comment
Share on other sites

I cykel brukar man kunna bli deklasserad när man gör felaktiga saker på upploppet, dvs placerad sist i den grupp man gick i mål med, för egen del så hade det kännts rätt i Northugs fall.

 

Båda straffen som utdelats känns rätt ologiska och orättvisa.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att många liksom jag är dåligt informerade hur FIS fungerar. Hur många ledamöter, vilka utser dessa, vilka får nominera kandidater och vem representerar ledamoten i styrelsen tex representerar Ulvang Norge eller skidsporten i stort i sitt förtroendeuppdrag ?

 

Sen kan man fråga sig vilka som sitter i tour de skis tävlingsjury, hela FIS eller utvalda delar därav och finns det någon möjlighet för ett enskilt land att peta bort folk därifrån ?

 

Kan offentlig kritik av tävlingsjuryn påverka dem eller är de lika opåverkbara som de styrande i Nordkorea ?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...