Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Ny skidsatsning i Stockholm?


cast65

Recommended Posts

Hej!

 

Skidsporten expanderar – men snön lyser med sin frånvaro. Har därför hört mig för, och vill höra vad ni tycker, om denna idé:

 

Jag bor i Nacka utanför Stockholm. Trots att det bor över 1 miljon personer i Stockholm är det knappt med längdspår just nu, eftersom 99,9% av alla baseras på natursnö, (med undantag för bland annat Täbys nya kanonsnöspår).

 

Så, till min idé: Vad tror ni om man skulle gemensamt, kanske lansera idén i en befintlig klubb, göra en satsning på konstnö i Stockholm. Kanske förslagsvis här i Nacka eller Värmdö där vi har flera skidområden med närhet till vatten (för att ta till snökanonerna)?

 

För vem avskyr inte när spår är i dåligt skick? Och sladdas dåligt?

 

Jag har under senaste veckan gjort en del research. För att kunna starta igång ett sådant projekt, är det en investering omkring 1,5-1,6 miljoner kronor. Visst, det är mycket pengar. MEN: Hur många åker inte skidor i Stockholm och skulle vara intresserad av bra spår?

 

Vad ingår i kalkylen? 1 st ny toppmodern snökanon, pumphus, rör, garage/föråd, begagnad pistmaskin, elverk

 

Så, hur många är realistisk att man skulle kunna få med på en sådan här satsning? Skulle vi lyckas engagera 1000 personer skulle det endast bli en kostnad instegskostnad per person på 1600 kr. Därefter förslagsvis en årsavgift på 500-600 som går till drift och förbättring. På så sätt skulle man kunna öka kapaciteten år efter år.

 

Tanken är självklart att det skulle drivas på ideellt basis av eldsjälarna inom sporten! Och de som är medlemmar, ja de får åka gratis. Och de som jobbar frivilligt och sliter, slipper medlemskostnaden, exempelvis. De som inte är medlemmar, då kostar en mindre spåravgift.

 

Med följande budget skulle man kunna, i rätta förhållanden, ca -5 grader, lägga 800 meter spår på nära 2 dygn. Och sen schakta ut det. Så, på omkring 3 dygn med kyla, skulle vi kunna få ett åkbart spår på nära 800 meter! Kyla har vi i Stockholm, men vi får sällan stora mängder snö.

 

Tror ni det skulle vara realistiskt? Hur många skulle kunna haka på? Vad skulle du vara villig att betala för att få bra konstsnöspår i Stockholm. Kanske vi rent av inom några år kan expandera till ett längre spår?

 

Välkommen med dina åsikter och reflektioner!

 

Carl

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 50
  • Created
  • Last Reply
Hej!

 

Skidsporten expanderar – men snön lyser med sin frånvaro. Har därför hört mig för, och vill höra vad ni tycker, om denna idé:

 

Jag bor i Nacka utanför Stockholm. Trots att det bor över 1 miljon personer i Stockholm är det knappt med längdspår just nu, eftersom 99,9% av alla baseras på natursnö, (med undantag för bland annat Täbys nya kanonsnöspår).

 

Så, till min idé: Vad tror ni om man skulle gemensamt, kanske lansera idén i en befintlig klubb, göra en satsning på konstnö i Stockholm. Kanske förslagsvis här i Nacka eller Värmdö där vi har flera skidområden med närhet till vatten (för att ta till snökanonerna)?

 

För vem avskyr inte när spår är i dåligt skick? Och sladdas dåligt?

 

Jag har under senaste veckan gjort en del research. För att kunna starta igång ett sådant projekt, är det en investering omkring 1,5-1,6 miljoner kronor. Visst, det är mycket pengar. MEN: Hur många åker inte skidor i Stockholm och skulle vara intresserad av bra spår?

 

Vad ingår i kalkylen? 1 st ny toppmodern snökanon, pumphus, rör, garage/föråd, begagnad pistmaskin, elverk

 

Så, hur många är realistisk att man skulle kunna få med på en sådan här satsning? Skulle vi lyckas engagera 1000 personer skulle det endast bli en kostnad instegskostnad per person på 1600 kr. Därefter förslagsvis en årsavgift på 500-600 som går till drift och förbättring. På så sätt skulle man kunna öka kapaciteten år efter år.

 

Tanken är självklart att det skulle drivas på ideellt basis av eldsjälarna inom sporten! Och de som är medlemmar, ja de får åka gratis. Och de som jobbar frivilligt och sliter, slipper medlemskostnaden, exempelvis. De som inte är medlemmar, då kostar en mindre spåravgift.

 

Med följande budget skulle man kunna, i rätta förhållanden, ca -5 grader, lägga 800 meter spår på nära 2 dygn. Och sen schakta ut det. Så, på omkring 3 dygn med kyla, skulle vi kunna få ett åkbart spår på nära 800 meter! Kyla har vi i Stockholm, men vi får sällan stora mängder snö.

 

Tror ni det skulle vara realistiskt? Hur många skulle kunna haka på? Vad skulle du vara villig att betala för att få bra konstsnöspår i Stockholm. Kanske vi rent av inom några år kan expandera till ett längre spår?

 

Välkommen med dina åsikter och reflektioner!

 

Carl

Tja Carl.

 

Jag bor också i Sthlm och är rejält trött på att det aldrig är mer än 2-3 cm, åtminstone inte i längre perioder.

Jag tycker att din ide i grunden är bra. Det är ingen orimlig kostnad för ett toppspår på konstsnö. Här kommer dock lite synpunkter:

 

1. Jag tror inte många är beredda att lägga 1600 :- för att endast starta upp ett nytt spår, när det finns andra konstsnöspår (främst Täby) som i alla fall bör/ska vara i form så här års. Således bör nog i alla fall ett försök göras att locka sponsorer (Runners Store, skidsport, Länna etc etc.). Man behöver också skjuta dit något extra som gör det värt att välja detta nya spår istället för de som redan finns.

Det som nog skulle locka sponsorer mest är troligen att en klubb står för spåret, och att sponsorn i och med sponsringen av spåret också syns på klubbkläder. Dessutom bör det finnas en skylt med sponsorer vid spåret.

 

2. Räcker det verkligen med 1,5 milj. för allt? Det behövs garage för pistmaskinen etc etc. Eventuellt behöver man också genom entreprenad fixa till marken om det är alltför ojämn. Det är avgifter hit och dit till olika nämnder som då måste exploatera marken (kan ta viss tid det där).

 

3. Fanns det inte planer på att bygga världens största skidtunnel i Sthlm för något år sedan? Vad har hänt med dessa? Kanske skulle det vara något att dra igång annars? Satsar man kan man nog få hur många sponsorer som helst till ett sådant projekt.

 

4. Det gäller att verkligen tänka till vad gäller placering tror jag. ALLA ska ha lätt att ta sig dit, såväl med buss, tunnelbana som bil eller cykel på inte allt för lång tid. Men jag håller med dig - Nacka är bra, om det är inte för långt ut. Djurgården/Stora skuggan kanske är ett alternativ?

 

 

Det var några spontana tankar. Vissa är säkert skitdumma. Det här får vi följa upp!!! :)

Link to comment
Share on other sites

Det viktiga för att få till en "riktig" konstsnöanläggning till skillnad från de tre som finns i Sthlm idag är att ni har en buffert för att kunna spruta så fort det blir kallt (från mitten av november, eller åtminstone första december). En natt med kyla så måste man starta för att lägga på hög, man kan inte avvakt minst fem dagars stabil prognos med ordentlig kyla för att man ska fundera på att trycka på knappen. Men jag välkomnar verkligen en konstsnöanläggning som satsar på riktigt i Sthlm men jag tycker att det låter tunt med bara 1 kanon.
Link to comment
Share on other sites

4. Det gäller att verkligen tänka till vad gäller placering tror jag. ALLA ska ha lätt att ta sig dit, såväl med buss, tunnelbana som bil eller cykel på inte allt för lång tid. Men jag håller med dig - Nacka är bra, om det är inte för långt ut. Djurgården/Stora skuggan kanske är ett alternativ?

Jag tror man mer ska fokusera på att hitta ett bra ställe (köldhål) att tillverka snö på. Täby konstsnöspår ligger bra till där. Tullinge är också känt som ett köldhål. Stora skuggan/Djurgården är inte bra av den anledningen. Det ligger också för nära vatten vilket gör luften fuktig och försvårar konstnötillverkning.

 

Håller verkligen med om att det behövs en riktig konstsnöanläggning för längdskidåkning i Stockholm. Tror det finns ett mkt stort underlag av potentiella åkare och som är villiga att betala för det.

 

Är förundrad över hur många konstsnöanläggningar för alpinskidåkning det finns runt staden och som verkar gå runt ekonomiskt. Borde kunna finnas minst lika många för längdskidåkning.

Link to comment
Share on other sites

]1. Jag tror inte många är beredda att lägga 1600 :- för att endast starta upp ett nytt spår, när det finns andra konstsnöspår (främst Täby) som i alla fall bör/ska vara i form så här års. Således bör nog i alla fall ett försök göras att locka sponsorer (Runners Store, skidsport, Länna etc etc.). Man behöver också skjuta dit något extra som gör det värt att välja detta nya spår istället för de som redan finns.

Det som nog skulle locka sponsorer mest är troligen att en klubb står för spåret, och att sponsorn i och med sponsringen av spåret också syns på klubbkläder. Dessutom bör det finnas en skylt med sponsorer vid spåret.

 

2. Räcker det verkligen med 1,5 milj. för allt? Det behövs garage för pistmaskinen etc etc. Eventuellt behöver man också genom entreprenad fixa till marken om det är alltför ojämn. Det är avgifter hit och dit till olika nämnder som då måste exploatera marken (kan ta viss tid det där).

 

3. Fanns det inte planer på att bygga världens största skidtunnel i Sthlm för något år sedan? Vad har hänt med dessa? Kanske skulle det vara något att dra igång annars? Satsar man kan man nog få hur många sponsorer som helst till ett sådant projekt.

 

4. Det gäller att verkligen tänka till vad gäller placering tror jag. ALLA ska ha lätt att ta sig dit, såväl med buss, tunnelbana som bil eller cykel på inte allt för lång tid. Men jag håller med dig - Nacka är bra, om det är inte för långt ut. Djurgården/Stora skuggan kanske är ett alternativ?

 

 

Det var några spontana tankar. Vissa är säkert skitdumma. Det här får vi följa upp!!! :)

Kul med respons! Här är lite mer fakta:

 

 

FÖRST, Produktionen:

En kanon producerar vid -5 grader cirka 0,4 kubik / minut.

På ett dygn producerar vi 576 kubik.

För 800 meter spår behövs cirka 1200-1400 kubik, dvs. 2,43 dygn med -5 grader.

 

Däremot, kan man ju börja med 500 meter spår, och förlänga allt eftersom.

 

FRÅGA 1: Frågan är om man ska lansera idén redan i en befintlig klubb, och därmed ta ett lån, och på så sätt slå ut kostnaden på X antal år? Vad skulle en "vanlig svensson" kunna tänka sig att betala? Visst kan man få bidrag?

 

FRÅGA 2: Jag har ringt runt, och fått följande info (allt ex. moms):

Beg. pistmaskin 350-400 000

Snökanon 200 000

Mobil pumpvagn till vattendrag 150 000

Elverk 150 000

Garage/förråd 110 000

El + Vatten rör 80 000

Cirka 1,1 miljon kronor ex. moms.

 

Anläggningen är en bra början, som man få bygga ut efter hand. Optimalt skulle vara 2-3 kanoner.

 

Men visst, det tar tid. Frågan är om man redan kan utnyttja befintlig plats / fält där det åks skidor? Hellasgården i Nacka har både vatten, och fina ängsområden?

 

FRÅGA 3: Självklart. Det är intressant, men det är enormt mycket större belopp vi pratar om, och ingen klubb skulle ha råd med det.

 

FRÅGA 4: Som en annan skrev, det krävs två faktorer: Kyla och vatten. Sen att det är centralt är viktigt. Och dessutom så får man ju inte störa "naturlivet" för mycket, naturreservat osv.?

 

/Carl

Link to comment
Share on other sites

Jag tror inte att det är tillräckligt kallt. Här i Örebro så har vi ju en finfin konstsnöanläggning uppe i bergskedjan(!) Kilsbergen. Pga usla väderförhållanden så var det först idag som de kunde öppna 1,2km. Det går inte att trolla med snökanoner heller utan kyla är det som gäller.

 

I nedan länk kan ni se en temperaturgraf från givaren som sitter vid spåret.

 

http://www.temperatur.nu/annaboda.html

 

Här är en webbkamera.

 

http://www.webbkameror.se/skidkameror/storstenshojden/storstenshojden_3_640.php

 

Läs om deras jobb på www.annaboda.com eller Storstenshöjden på facebook.

 

Plusgrader, en massa regn samt Dagmar och hennes kompisar har sabbat det mesta.

 

För att ha säkra skidspår så krävs det en tunnel eller liknande, tyvärr.

 

/TV-åkaren :)

Link to comment
Share on other sites

Jag tror inte att det är tillräckligt kallt. Här i Örebro så har vi ju en finfin konstsnöanläggning uppe i bergskedjan(!) Kilsbergen. Pga usla väderförhållanden så var det först idag som de kunde öppna 1,2km. Det går inte att trolla med snökanoner heller utan kyla är det som gäller.

 

I nedan länk kan ni se en temperaturgraf från givaren som sitter vid spåret.

 

http://www.temperatur.nu/annaboda.html

 

Här är en webbkamera.

 

http://www.webbkameror.se/skidkameror/storstenshojden/storstenshojden_3_640.php

 

Läs om deras jobb på www.annaboda.com eller Storstenshöjden på facebook.

 

Plusgrader, en massa regn samt Dagmar och hennes kompisar har sabbat det mesta.

 

För att ha säkra skidspår så krävs det en tunnel eller liknande, tyvärr.

 

/TV-åkaren :)

Absolut – det är en risk!

 

Men om vi kan hålla öppet någon månad per år är väl bättre än ingenting alls? Hammarbybacken har ju öppet varje år?

 

Carl

Link to comment
Share on other sites

]1. Jag tror inte många är beredda att lägga 1600 :- för att endast starta upp ett nytt spår' date=' när det finns andra konstsnöspår (främst Täby) som i alla fall bör/ska vara i form så här års. Således bör nog i alla fall ett försök göras att locka sponsorer (Runners Store, skidsport, Länna etc etc.). Man behöver också skjuta dit något extra som gör det värt att välja detta nya spår istället för de som redan finns.

Det som nog skulle locka sponsorer mest är troligen att en klubb står för spåret, och att sponsorn i och med sponsringen av spåret också syns på klubbkläder. Dessutom bör det finnas en skylt med sponsorer vid spåret.

 

2. Räcker det verkligen med 1,5 milj. för allt? Det behövs garage för pistmaskinen etc etc. Eventuellt behöver man också genom entreprenad fixa till marken om det är alltför ojämn. Det är avgifter hit och dit till olika nämnder som då måste exploatera marken (kan ta viss tid det där).

 

3. Fanns det inte planer på att bygga världens största skidtunnel i Sthlm för något år sedan? Vad har hänt med dessa? Kanske skulle det vara något att dra igång annars? Satsar man kan man nog få hur många sponsorer som helst till ett sådant projekt.

 

4. Det gäller att verkligen tänka till vad gäller placering tror jag. ALLA ska ha lätt att ta sig dit, såväl med buss, tunnelbana som bil eller cykel på inte allt för lång tid. Men jag håller med dig - Nacka är bra, om det är inte för långt ut. Djurgården/Stora skuggan kanske är ett alternativ?

 

 

Det var några spontana tankar. Vissa är säkert skitdumma. Det här får vi följa upp!!! :)[/quote']

Kul med respons! Här är lite mer fakta:

 

 

FÖRST, Produktionen:

En kanon producerar vid -5 grader cirka 0,4 kubik / minut.

På ett dygn producerar vi 576 kubik.

För 800 meter spår behövs cirka 1200-1400 kubik, dvs. 2,43 dygn med -5 grader.

 

Däremot, kan man ju börja med 500 meter spår, och förlänga allt eftersom.

 

FRÅGA 1: Frågan är om man ska lansera idén redan i en befintlig klubb, och därmed ta ett lån, och på så sätt slå ut kostnaden på X antal år? Vad skulle en "vanlig svensson" kunna tänka sig att betala? Visst kan man få bidrag?

 

FRÅGA 2: Jag har ringt runt, och fått följande info (allt ex. moms):

Beg. pistmaskin 350-400 000

Snökanon 200 000

Mobil pumpvagn till vattendrag 150 000

Elverk 150 000

Garage/förråd 110 000

El + Vatten rör 80 000

Cirka 1,1 miljon kronor ex. moms.

 

Anläggningen är en bra början, som man få bygga ut efter hand. Optimalt skulle vara 2-3 kanoner.

 

Men visst, det tar tid. Frågan är om man redan kan utnyttja befintlig plats / fält där det åks skidor? Hellasgården i Nacka har både vatten, och fina ängsområden?

 

FRÅGA 3: Självklart. Det är intressant, men det är enormt mycket större belopp vi pratar om, och ingen klubb skulle ha råd med det.

 

FRÅGA 4: Som en annan skrev, det krävs två faktorer: Kyla och vatten. Sen att det är centralt är viktigt. Och dessutom så får man ju inte störa "naturlivet" för mycket, naturreservat osv.?

 

/Carl

Ang. fråga 3: Precis, jag tror inte heller att någon klubb har råd med det. Men om man verkligen jagar sponsorer, kanske till och med bidrag, tror jag absolut att man kan halvera lånekostnaden som i så fall skulle fall på privatpersoner/klubben. Det kanske går att organisera ett samarbete för alla klubbar i Sthlms-området som är intresserade? Jag tror också att det skulle locka väldigt många fler privatpersoner om man fick något "fysiskt" för det man betalar. Man kanske ska höja priset några hundralappar, och i gengäld får varje privat givare något (ingen aning om vad, ideer? Träningsställ etc.?)

 

Vad gäller området är jag helt med. Det är klart fördelaktigt att lägga spåren i anslutning till befintligt vatten och där man inte behöver vidta för många förberedande åtgärder.

Link to comment
Share on other sites

Bra med ideer! Det behövs verkligen, för Stockholm är en riktig katastrof vad gäller anläggningar för längdskidor. Enbart konstsnö för att säkra en lång skidsäsong skulle endast funka med en riktigt kraftfull anläggning med minst 5 moderna kanoner, en stab "på tå" och att anläggningen är placerad på den torraste och kallaste platsen i Stockholmsområdet dvs INTE vid Stora skuggan eller Nacka/Värmdö. Medeltemperaturen i Vallentuna i december är 2 grader lägre än på Värmdö... Man måste nog koncentrera insatserna till få ställen i stället för flera. Förbättra (mer pengar) till de anl som redan finns!! Bättre att det finns en slinga på 400 m i december än att det finns 5 konstsnöanläggningar som inte fungerar... Som skidåkare vill man ju träna på snö regelbundet från början av december, varje år. För att få till det i Sthlm räcker det nog inte med konstsnö, möjligtvis om man sparar snö från föregående vinter.
Link to comment
Share on other sites

......

Men visst, det tar tid. Frågan är om man redan kan utnyttja befintlig plats / fält där det åks skidor? Hellasgården i Nacka har både vatten, och fina ängsområden?

 

.......

 

/Carl

Eller om man betalar för att nyttja redan befintlig anläggning för snöproduktion? Här i Sollentuna la man förr konstsnöspår i anslutning till Väsjöbacken, som har en rejäl anläggning för konstsnö. Dock inte längre sedan några år. Varför vet jag inte riktigt.

Sprang förbi Väsjöbacken i helgen och det sprutades snö för fulla muggar. Men det klart, de prioriterar backen i första hand.

 

Men jag håller med, det finns absolut en potential att få många att betala för sig. Täby tar ju 600 kr i årsavgift.

Link to comment
Share on other sites

Vid Stora Skuggan byggde man under slutet av 80-talet/början av 90-talet en rätt ambitiös konstsnöanläggning, där man la ned rör längs hela elljusspåret och det fanns inkopplingspunkter typ var 100:e meter. Som andra har skrivit så är det viktigt att ett konstsnöspår ligger på en kall och torr plats, ett sådant ställe där snön naturligt ligger kvar lite längre om våren. Stora Skuggan är tyvärr inte ett sådan ställe. Dessutom tror jag att de som skötte anläggningen hade vanliga arbetstider 8-17 och det är inte då som det är som kallast... När det dessutom var några osedvanligt milda vintrar i början av 90-talet blev det aldrig någon riktig styrfart på anläggningen, så den lades ned.

 

Vid Väsjöbacken är läget bra för ett konstsnöspår, och Väsjöbacken har fortfarande uppdrag av Sollentuna kommun att fixa ett spår där, dock med lägre prioritet än backen. När det för ett antal år sedan blev någon slags konflikt med en längdklubb plus att det var en eller ett par vandaliseringsincidenter, så sänkte Väsjöbacken prioriteringen till i princip noll.

 

Jarlabanke ligger på ett kallt ställe och där finns det potential. Det finns eldsjälar som jobbar och sliter, men det verkar inte riktigt finnas den ekonomiska trygghet som behövs för att kunna göra som Ekis skriver, att spruta och lagra snö på hög varenda litet tillfälle som temperaturen kryper ned så pass att snökanonen går att starta. I själva Väsjöbacken har de tillräckliga resurser och där hade de barnbacken klar och i drift redan förra helgen och när jag var där och tittade härom dagen hade de hunnit täcka en stor del av backarna, så med rätt resurser skulle det absolut gå att få till ett bra konstsnöspår i Stockholmstrakten.

Link to comment
Share on other sites

......

Men visst' date=' det tar tid. Frågan är om man redan kan utnyttja befintlig plats / fält där det åks skidor? Hellasgården i Nacka har både vatten, och fina ängsområden?

 

.......

 

/Carl[/quote']

Eller om man betalar för att nyttja redan befintlig anläggning för snöproduktion? Här i Sollentuna la man förr konstsnöspår i anslutning till Väsjöbacken, som har en rejäl anläggning för konstsnö. Dock inte längre sedan några år. Varför vet jag inte riktigt.

Sprang förbi Väsjöbacken i helgen och det sprutades snö för fulla muggar. Men det klart, de prioriterar backen i första hand.

 

Men jag håller med, det finns absolut en potential att få många att betala för sig. Täby tar ju 600 kr i årsavgift.

Som jag minns det fick Väsjöbacken tidigare visst bidrag för att lägga konstsnöspår, och då fanns det nästan ALLTID en slinga på ca 1300 m att åka på från ungefär jul o framåt, oavsett hur dåligt väder det var. Men sedan kommunen slutade ge bidrag satsar anläggningen förståeligt nog enbart på backen. Tror Turebergs IF var inblandade på nåt sätt också.

 

Det enklaste sättet att få ett säkert spår i Stockholm vore nog att prata med Väsjöbacken o ge dem några hundra tusen per år för att se till att 1300 m slingan är sprutad så fort det bara går. De har ju redan all utrustning.

Link to comment
Share on other sites

......

Men visst' date=' det tar tid. Frågan är om man redan kan utnyttja befintlig plats / fält där det åks skidor? Hellasgården i Nacka har både vatten, och fina ängsområden?

 

.......

 

/Carl[/quote']

Eller om man betalar för att nyttja redan befintlig anläggning för snöproduktion? Här i Sollentuna la man förr konstsnöspår i anslutning till Väsjöbacken, som har en rejäl anläggning för konstsnö. Dock inte längre sedan några år. Varför vet jag inte riktigt.

Sprang förbi Väsjöbacken i helgen och det sprutades snö för fulla muggar. Men det klart, de prioriterar backen i första hand.

 

Men jag håller med, det finns absolut en potential att få många att betala för sig. Täby tar ju 600 kr i årsavgift.

Som jag minns det fick Väsjöbacken tidigare visst bidrag för att lägga konstsnöspår, och då fanns det nästan ALLTID en slinga på ca 1300 m att åka på från ungefär jul o framåt, oavsett hur dåligt väder det var. Men sedan kommunen slutade ge bidrag satsar anläggningen förståeligt nog enbart på backen. Tror Turebergs IF var inblandade på nåt sätt också.

 

Det enklaste sättet att få ett säkert spår i Stockholm vore nog att prata med Väsjöbacken o ge dem några hundra tusen per år för att se till att 1300 m slingan är sprutad så fort det bara går. De har ju redan all utrustning.

Den slingan innehöll dessutom nåt så ovanligt för korta konstsnöspår som en rejäl backe ...

Link to comment
Share on other sites

Delar helt uppfattnigen om att en seriös konstsnöanläggning har möjligheter i Stockholm!

Dock ser jag det som döfött att tro att det ska fungera med ideella krafter utan ett seriöst projekt är ett komersiellt projekt helt enkelt. Att dröma om skidtunnel är i mitt tycke bara dumt av egentligen 2 enkla anledningar: Det finns 0% chans att det bär sig och det är ur klimathänseende ytterst tveksamt projekt.

 

Men för att återgå till konstsnö. Jag bor precis bredvid slalombacken i Södertälje, den är nu till hälften täckt med snö och då pratar vi ett rejält snötäcke. Den mängd snö de producerat räcker garanterat till 1,5km skidspår så förutsättningar att spruta snö i Stockholm även en vinter som denna finns. De har 3st kanoner så ett seriöst projekt kan inte klara sig på 1 kanon.

Jag menar att en riktig satsning går ut på att dels skapa ett spår som har en rejäl bredd, vi pratar 2 spår klassiskt och skatebädd. Spåret ska definitivt vara längre än 800m, jag skulle säga 2,5km och spåret skall även ha kuppering. Det ska pistas med pistmaskin och det ska vara elbelyst.

Stockholm må ha många skidåkare men bor du i Huddinge är det långt till Vallentuna och med tanke på trafiksituationen så är det knepigt att ta sig från ena sidan stan till den andra en vardag efter jobbet. Man ska därför inte överskatta antalet åkare men underlag finns, helt klart.

 

Jag har sagt det förut och säger det igen: Golfanläggningar har redan idag en grundstruktur. Det finns parkering, det finns omklädningsrum, det finns butik, det finns restaurang och de har vatten och de har ytorna. Smart lagt så går det även hitta kuppering. De står desstuom tomma den tid som är aktuell.

Hitta ett liknade upplägg som golfen, du köper en andel i klubben som finansierar satsningen. Utöver andelen tillkommer en årsavgift. Sälj "greenfee" till gäster som vill åka.

 

Största problemet är att vi skidåkare inte är vana att betala. Jag skulle betala 25,000:- i insats och 1500:- i årsavgift om jag visste att det var en seriös satsning. Insatsen kan jag ju sälja (förhoppningsvis) om jag av någon anledning skulle sluta åka skidor. 500 medlemmar och du har bäriget i projektet.

 

Ideella spår är en god tanke men det funkar sällan i praktiken. Inte sett över tid i alla fall. Jag åker inte till Värmdö, Täby eller Vallentuna från Södertälje för att åka på en 500m slinga. Jag åker till Lida men där går gränsen och jag tror att de som bor på Värmdö, Täby eller Vallentuna inte åker till Lida eller Södertälje för att gnaga på ett 500m spår heller.

Men jag tror att det finns tillräckligt många intresserade om du gör en rejäl och seriös satsning "a la golfklubb"

Link to comment
Share on other sites

Delar helt uppfattnigen om att en seriös konstsnöanläggning har möjligheter i Stockholm!

---

De har 3st kanoner så ett seriöst projekt kan inte klara sig på 1 kanon.

Jag menar att en riktig satsning går ut på att dels skapa ett spår som har en rejäl bredd, vi pratar 2 spår klassiskt och skatebädd. Spåret ska definitivt vara längre än 800m, jag skulle säga 2,5km och spåret skall även ha kuppering. Det ska pistas med pistmaskin och det ska vara elbelyst.

----

Jag har sagt det förut och säger det igen: Golfanläggningar har redan idag en grundstruktur. Det finns parkering, det finns omklädningsrum, det finns butik, det finns restaurang och de har vatten och de har ytorna. Smart lagt så går det även hitta kuppering. De står desstuom tomma den tid som är aktuell.

Hitta ett liknade upplägg som golfen, du köper en andel i klubben som finansierar satsningen. Utöver andelen tillkommer en årsavgift. Sälj "greenfee" till gäster som vill åka.

 

Största problemet är att vi skidåkare inte är vana att betala. Jag skulle betala 25,000:- i insats och 1500:- i årsavgift om jag visste att det var en seriös satsning. Insatsen kan jag ju sälja (förhoppningsvis) om jag av någon anledning skulle sluta åka skidor. 500 medlemmar och du har bäriget i projektet.

 

---

Men jag tror att det finns tillräckligt många intresserade om du gör en rejäl och seriös satsning "a la golfklubb"

Skulle gärna vilja höra era andras ÄRLIGA tankar och funderingar här hur många fler Stockholms-skidåkare skulle kunna tänka sig pröjsa 1500-2000kr för säsongskort (utan krav på insats!) för exakt en sådan anläggning som Stefan beskriver om den förläggs till norr-förort med mindre än 30 minuter att åka med bil från innerstan.

 

Det är lätt att prata vitt och brett om önskedrömmar en vinter som denna när gräset lyser grönt, men jag har ju sett i andra trådar här på forumet att väldans många fortfarande inte vill betala... Samtidigt så spenderas det gladeligen många hundralappar på rätt valla, sicklar, borstar, tusenlappar på skidor och rätt kläder och ännu fler tusenlappar på att resa och bo dit där snön finns. Känns inte logiskt alla gånger att sen snåla på att betala för skidspåren. Men allt är ju inte logiskt i världen...

 

En frågeställning är ju följande: hur många kommer betala säsongskortet i oktober och hur många kommer välja att vänta fram till julhelgen och hoppas på natursnö och "gratis"?

 

För ekonomisk bärkraftighet krävs ju faktiskt en viss grundläggande betalningsvillighet hos "kunderna" även under de vintrar när det faktiskt kommer natursnö senare...

Det kommer ju finnas fasta kostnader förknippade med en sådan anläggning som Stefan beskriver.

Link to comment
Share on other sites

Tror inte att det är så klurigt egentligen.

1. Vi ser, inte minst i dagar som dessa, att det skulle finnas betalningsvilja

2. Det finns säkert ett maxpris, där för många skulle avvakta natursnön om det blev dyrare.

3. Alltså detta blir en avvägning mellan hur många man vill ha som köper kort i oktober (för att vara på säkra sidan), och hur dyrt medlemskapet skulle vara.

4. Det är inte så svårt att räkna ut det - man går ut och frågar folk och sätter sig hemma med räkneapparaten och ritar kurvor.

 

En gissning mellan tummen och pekfingret - gränsen går kring tusenlappen +/- några hundringar. En fjärdedel av priset på nya skidor och lika mycket som en ny skiddress. Halva priset mot en helg i norr där snön finns. Kring den nivån skulle nog tillräckligt många vara beredda att betala för sig. Att skidspår ska vara gratis-diskussionen är nog mer ett uttryck för en ideologi hos ett fåtal, snarare än att det speglar den kommersiella potentialen.

Link to comment
Share on other sites

Intressant är att förra säsongen blev en succé för Täby Konstsnöspår, trots att de inte sprutat en gnutta snö och att det fanns gratisspår lite varstans runt omkring . Jag gissar att det som gjorde att folk ändå åkte dit och betalade var att det så gott som alltid var perfekt preparerat med dubbel skejtbädd och flera klassiska spår i en rätt vasaloppslik terräng. Själv tycker jag att det är i plattaste laget, men eftersom det är ett av få ställen i Sthlm som det går att åka skejt, åker jag där ändå.
Link to comment
Share on other sites

Jag håller med Stefan i det mesta. Ett problem är att det är så pass långa avstånd i stockholm tidsmässigt att jag inte tror många kommer åka många gånger till en kort slinga på andra sidan stan. Med tanke på det tror jag också att det är viktigt att det går lätt att åka kommunalt till ett eventuellt spår. Jag åkte till ett konstsnö spår i haninge (rudan?) när jag bodde i stockholm och tränade för vasan och det låg bra plasserat nära togstationen.

 

Avstånd och längd på spår tror jag spelar än väldigt stor roll i hur mycket och när folk vill betala. Om man vill att folk ska lösa årskort måste man nog också kunne erbjuda ett väldigt bra spårsystem och bra preparering också när det finns natursnö så det är en klar fördel att ha årskort då också.

 

Jag åkte också en del i spåret i sollentuna men en rätt hård backe och väldigt kort spår gillade jag inte helt. Sån generellt gillar jag inte att köra många varv i en kort slinga.

Link to comment
Share on other sites

Intressant är att förra säsongen blev en succé för Täby Konstsnöspår, trots att de inte sprutat en gnutta snö och att det fanns gratisspår lite varstans runt omkring . Jag gissar att det som gjorde att folk ändå åkte dit och betalade var att det så gott som alltid var perfekt preparerat med dubbel skejtbädd och flera klassiska spår i en rätt vasaloppslik terräng. Själv tycker jag att det är i plattaste laget, men eftersom det är ett av få ställen i Sthlm som det går att åka skejt, åker jag där ändå.

Lite förvånande att höra. Tycker det är en av de tråkigaste banorna/spår jag har åkt faktiskt.

Link to comment
Share on other sites

Jag håller med Stefan i det mesta. Ett problem är att det är så pass långa avstånd i stockholm tidsmässigt att jag inte tror många kommer åka många gånger till en kort slinga på andra sidan stan. Med tanke på det tror jag också att det är viktigt att det går lätt att åka kommunalt till ett eventuellt spår. Jag åkte till ett konstsnö spår i haninge (rudan?) när jag bodde i stockholm och tränade för vasan och det låg bra plasserat nära togstationen.

 

Avstånd och längd på spår tror jag spelar än väldigt stor roll i hur mycket och när folk vill betala. Om man vill att folk ska lösa årskort måste man nog också kunne erbjuda ett väldigt bra spårsystem och bra preparering också när det finns natursnö så det är en klar fördel att ha årskort då också.

 

Jag åkte också en del i spåret i sollentuna men en rätt hård backe och väldigt kort spår gillade jag inte helt. Sån generellt gillar jag inte att köra många varv i en kort slinga.

Det visar väl kanske att det finns väldigt många olika krav o förväntningar på ett spår. Skatebädd kanske få söndagsmotionärer, sällanåkare o VL-nybörjare bryr sig om. VL-motionärer åtm på lägre nivå vill kanske inte ha några backar, utan kunna mala stakning. Bättre tränade åkare/med högre ambition/folk som vill träna inför kortare lopp kanske vill ha backar för att träna med högre belastning och träna benåkning. Några vill kunna "ta en tur" som avkoppling, andra ett ställe där man kan mala ett tufft snöpass sent på kvällen efter att barnen somnat. Svårt att tillfredsställa alla på en liten o billig anläggning.

Link to comment
Share on other sites

Klart att folk har olika förväntningar men eftersom du svarar mig och det endå jag skrev om just detta var om spåret i sollentuna så vill jag presisera lite. Nu var det länge sedan jag åkte där och möjligt att jag kommer ihåg fel men jag har för mig att det var en rätt lång brant backe som man presis kunde klara att diagonala opp följt av en halv tekniskt nedförskörning och lite platt tillbaka. Man kan oppenbart inte få med allt på en slinga på en km men jag skulle helt klart föredraget en diagonal backe som inte riktigt var så brant så att man kunde slappna av lite mer i diagonalen opp backen. Som det var nu var jag alltid trött på toppen av backen och då tyckte jag det var tyngt att köra många varv.

 

Det finns rätt mycket mellan ett helt platt spår och så som jag har för mig att spåret i sollentuna var.

 

Det var också en som körde ur spåret en kväll jag var där. Han blev hämtad av ambulans.

Link to comment
Share on other sites

Klart att folk har olika förväntningar men eftersom du svarar mig och det endå jag skrev om just detta var om spåret i sollentuna så vill jag presisera lite. Nu var det länge sedan jag åkte där och möjligt att jag kommer ihåg fel men jag har för mig att det var en rätt lång brant backe som man presis kunde klara att diagonala opp följt av en halv tekniskt nedförskörning och lite platt tillbaka. Man kan oppenbart inte få med allt på en slinga på en km men jag skulle helt klart föredraget en diagonal backe som inte riktigt var så brant så att man kunde slappna av lite mer i diagonalen opp backen. Som det var nu var jag alltid trött på toppen av backen och då tyckte jag det var tyngt att köra många varv.

 

Det finns rätt mycket mellan ett helt platt spår och så som jag har för mig att spåret i sollentuna var.

 

Det var också en som körde ur spåret en kväll jag var där. Han blev hämtad av ambulans.

Absolut sant - en lite mindre brant backe hade varit att föredra. Och högerkurvan nedför kunde vara minst sagt vansklig om det var isigt före. Men om man gjorde en nysatsning tillsammans med Väsjöbacken kunde man säkert hitta en lite lämpligare dragning.

 

Jag Väsjöbacken är den befintliga snökanonanläggning som har bäst förutsättningar. Det har ju t ex visat sig i att de har längst öppettider av backarna i Sthlm - snabbare med att få till snö än de andra alpinställena. Sen ska det ju byggas en massa hus därikring, o då kanske marken tas i anspråk till bostäder ...

Link to comment
Share on other sites

Kul att många är engagerade över min idé!

 

Vi måste nog hitta en lämplig nivå på konstsnöspåret. Min tanke var att kunna göra ett bra spår till billigt pris i början, och blir intresset stort, ja, då utvidgar man det därefter.

 

Att slå på stora strumman direkt, med 2,5 km spår, är nog svårt att få igenom. Vem ska betala de kostnaderna, som då stiger upp emot säkert 5-6 miljoner, vilket är stor skillnad på 1,5-2 miljoner.

 

Om vi är realistiska så skulle det inte vara omöjligt att göra 1,2-1,4 km spår på 2-3 dagar, med två kanoner. Skulle man dessutom engagera en klubb, skulle man kunna få engagemanget, och kanske rent av lägga träningar i spåren – skulle man säkert kunna få hjälp med föräldrar och eldsjälar som hjälper till?

 

Som sagt, att direkt kräva dubbla spår + skate, kan bli svårt. Det krävs oerhört mycket snö. Skillanden mellan 3 meter bredd och 6 meter bredd är dubbelt så mycket snö, vilket blir dubbla driftkostnaden + dubbelt upp med antal snökanoner.

 

Jag tror man inte kan tillgodose allas behov av skate, backar, stakningsmöjligheter osv. Utan man får hitta en balans. För jag menar – bättre med något spår, än ingenting alls?

 

Carl

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...