Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

För korta stänkskydd Swenor fiberglass !


Xintrot

Recommended Posts

Mina rullisar ser ut som kriget nuförtiden efter ett pass i Januari utan snö.

Jag har Swenor fiberglass och jag har nu studerat vad som är galet.

 

Stänkskydden är ju för korta!

 

När man kör på fuktiga vägbanor med så drar framhjulen upp en plym framför stänkskyddet. Denna plym av smutsigt vatten åker man sedan in i, dvs det blåser in över skidan och

pjäxan. Även bak är det problem men inte lika mycket. Jag har alltså

även smutssträngar på bakdelen av skidan samt bak på pjäxan.

 

Är det någon som har förlängt/breddat stänkskydden på Swenor?

 

Jag ska prova detta för det är ju totalrengöring varje gång man har varit ute.

Det sliter även på bindningsplattan med sandkorn under pjäxan.

 

Är det någon som har provat att förlänga stänkskydden?

 

Finns någon annan lösning på detta?

Link to comment
Share on other sites

Tack Vasa!

Bra tips, Ja det är nog det som gäller.

Det är ju konstigt att de är såpass värdelösa i designen original.

Har du gjort detta själv, dvs tillverkat i aluminium eller liknande?

Har du någon ritning eller foto?

 

NY DESIGN:

Jag har förstått att de måste vara några centimeter längre samt något nedböjda över

framhjulet/bakhjulet Bredden kan nog inte vara mycket bredare än de som finns

så att man inte "råkar" haka i när man börjar bli trött och koncentrationen

minskar. Det får ju bara inte hända.

 

Har du modifierat/tillverkat egna stänkskärmar och kan ladda upp en bild

så skulle jag bli glad. :))

Link to comment
Share on other sites

Ja dessa ser helt annorlunda ut.

De som sitter fram skulle jag nog vilja ha en svag böjning nedåt? För att bli av med hela plymen av vattendroppar och smuts menar jag. Björn12 måste ju ha klurat ut något bra.

Han brukar ju göra det, vad jag förstår.

 

Tack för videon!

Jag måste göra något åt detta problemet snart. Jag börjar tröttna på dessa undermåliga

stänkskydd. Det blir till att gå ut i verkstaden och börja testa. Eller finns det att köpa?

 

 

Tacksam för alla tips om det är någon som har någon bra lösning på skitiga rullskidor vid blötväder.

Link to comment
Share on other sites

Ja dessa ser helt annorlunda ut.

De som sitter fram skulle jag nog vilja ha en svag böjning nedåt? För att bli av med hela plymen av vattendroppar och smuts menar jag. Björn12 måste ju ha klurat ut något bra.

Han brukar ju göra det, vad jag förstår.

 

Tack för videon!

Jag måste göra något åt detta problemet snart. Jag börjar tröttna på dessa undermåliga

stänkskydd. Det blir till att gå ut i verkstaden och börja testa. Eller finns det att köpa?

 

 

Tacksam för alla tips om det är någon som har någon bra lösning på skitiga rullskidor vid blötväder.

Silvertejp!

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker att det här med att få träningsbyxorna halvt fördärvade av ett lager av sand hör till charmen när jag är ute och rullar i vätan. När jag var ute på långpass under nyårsdagen, med temperatur strax över nollan och ihållande regn, frös det dessutom på ett lager av is över nästan hela framsidan av skidan och den främre stänkskärmen.

 

Nej, mer seriöst. Stänkskärmarna på Swenor fiberglass fungerar alltså inte något vidare, däremot är det inget som jag orkar (eller vill ;)) åtgärda. Man skulle kunna testa att limma/tejpa på en böjd plastbit (som går ner snett ett par centimeter mot vägbanan) på nuvarande skärmarna. Problemet ligger i att hjulen slungar upp vattnet utanför skärmens "räckvidd".

Link to comment
Share on other sites

Jag har ett par gamla SwedSki (föregångaren till Elpex Wasa) som jag kör en del på. De har för korta stänkskärmar, men jag har förläng dem genom att tejpa på en plastbit av samma bredd. Om jag minns rätt så var det en glassburk som jag skar sönder och tejpade dit. Det har hållit i flera år.
Link to comment
Share on other sites

Silvertejp!

Exakt!

Det måste ju vara hur enkelt som helst att lösa detta problem.

Ta lite ståltråd och böj till, som "skelett". Fäst ändan på silvertejpen på ovansidan av skärmen, stick in ändarna på ståltrådsskelettet under tejpen, dra tejpen över skelettet, och fäst på undersidan av skärmen. Sedan är det ju bara att böja till förlängningen som man vill ha den.

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag gjort egna stänkskydd till Swenor Fibreglass!! se bild på länk;

http://forumbilder.se/Templates/Pages/Showcase.aspx?iid=21420121207565398&tag=Egentillverkade stänkskydd rullskidor

 

Jag monterade av Swenor Fibreglass värdelösa stänkskydd och tillverkade ett par egna som jag ska ut och testa imorgon. Hoppas jag kan köra genom alla vattenpölar som finns för att se om de funkar. De är längre ock lite bredare fram än original (där den mesta skiten skvätter upp) Jag har en hel bildserie med hur man gör steg för steg om det är någon som är intresserad. Kostnad för dessa 4 stänkskydd? 120 kr för allt. dvs 4 st

 

Original som är värdelösa (Swenors stänkskydd) kostar ca 160 kronor.

På bilden ligger dessa omonterade bredvid på golvet så ni kan jämföra de värdelösa

originalet från Swenor med mina egentillverkade stänkskydd.

 

Syftet är att efter avslutat åkpass så kommer jag ha helt rena skidor och pjäxor istället

för all smuts som stänker upp på mig med Swenors original-stänkskydd.

 

Om någon är intresserad så kan jag tala om hur man gör dessa samt ladda upp bilder.

Link to comment
Share on other sites

Kan bli intresserad av hur du gjorde efter ditt test av hur bra dom är.

Javisst kan jag lägga upp bilder och berätta.

Jag körde ett pass på dem i morse men det var is istället för vattenpölar så jag får vänta med att ge en recension när jag kört dem i riktigt blött före.

 

De är faktiskt Biltemas stänkskärm till cykel som jag modiferat (delat på en framskärm) av denna typ;

 

http://www.biltema.se/sv/Fritid/Cykel/Tillbehor/Skarmar/Stankskarmar-MTB-27859/

 

Det är framskärmen till höger i bilden man använder. Den delas på mitten och blir då en skärm bak och en fram. Jag har tagit den breda biten fram där det skvätter som värst. 59.90kr x 2 blir det.

 

Jag kapar stänkskärmen i plast med hjälp av en lödpenna som smälter sig igenom plasten.

Med denna skär jag även ut skärmens form fram.

 

Det tar ca 5 minuter att gör 2 skärmar.

 

Bakskärmen är den lilla och kan monteras direkt i samma hål som originalskärmen.

Använd lite skumgummiplast mellan skärmen och skidan vid montering. Klart.

 

Den där fram kräver att man lyfter upp den med några lager tejp. (jag har bilder på det) så att den ligger ca 10mm fri ovanför framhjulet. Samma skruv används men ska flyttas bak ca 30mm i en ny position. Skruva fast framskärmen med lite skumplast 5mm mellan skidan och skärmen. Kolla att tejpbitarna bygger upp såpass att skärmen hamnar mints 10mm ovanför framhjulet så att det kommer rulla fritt även när skidan åker över en ojämn yta typ grov asfalt/grus.

 

Skida nr 2 tog mig 15 minuter att fixa till när jag fått snurr på hur man skulle göra.

 

(OBS lödpenna att skära i plasten är att föredra eftersom kniv var vansinnigt jobbigt och tog alldeles för lång tid) Använd en lödpenna under köksfläkten tex.

 

Good luck!

 

Jag är helnöjd med mina!

 

Återkommer efter första regnet med mer info.

Link to comment
Share on other sites

Intressant tråd, avvaktar blöta testresultat!

 

Det som framförallt tar stryk är pjäxornas dragkedjor, de tål inte sand speciellt bra. Skidor, hjul och bindningar kan man misshandla rätt rejält de tål en hel del. Finns ju skydd till pjäxorna eller å ta rman man en plastkasse runt dem, själv är dock oftast för lat, utan kör bara.

 

Undrar dock ändå inte om det inte skvätter upp en hel vid sidan om stommen vatten och skit som pressas undan åt sidorna av hjulen samt en del som trycks bakåt? Pjäxorna sticker ju ut en hel del vid sidan om stommen.

 

Man kan även tänka sig att det blir trögare med en "heltäckande" skärm eftersom mer av den blöta geggan trycks ner framför hjulen igen och ökar friktionen?

 

Hursomhelst borde dina skärma ta bort en hel del av skiten.

Återkom gärna med mer info när du testat blött...

Link to comment
Share on other sites

Blöta testresultat finns!

 

Nu var det "äntligen" lite blött på vägen. Första testet avklarat med de nya stänkskärmarna.

 

Testresult: Bakskärmarna verkar OK, men hade trots sin längd viss väta ovanpå.

Pjäxorna var rena baktill. Klar förbättring bak alltså. Verkar OK.

 

Framskärmana körde jag ned i alla vattenpölar jag såg, ibland med isflak i pölarna

och höll på att stå på näsan. (Knallhård provning som sig bör, hehe)

 

Testresultat; Framskärmarna är för KORTA !! Vid en djup vattenpöl så stod vattnet som en kvast rätt upp alldeles framför skärmen! Således blev skärmens ovansida och viss del av pjäxan fortfarande prickig av smutsvatten men en klar förbättring var det i alla fall jämfört med förut! (men jag är dock inte nöjd ännu.) Det blir till att göra en längre framskärm som jag nog får förlänga 30-40mm och ha en mer avrundad form. Jag har lite idéer.

 

Så ni får vänta till jag modifierat skärmarna fram till ännu längre så får ni nya testresultat och jag hoppas hitta den optimala/tillräckliga längden och formen fram över framhjulet som jag kan rekommendera

 

Det blir Xintrot-skärmar version II strax.

 

Jag lägger ut nya bilder då.

 

Håll ut för ny recension inom kort tills när jag konstruerat version II + testat i blötväder.

Link to comment
Share on other sites

Jag har nu investerat ytterligare 120kr i ett par nya testskärmar som jag ska fixa till med en ny design. Vi får se om jag hinner ikväll.

 

Jag ska nog ha dem lite spetsigare och längre så får vi se hur det blir.

 

Fram med lödpennan igen och skära i plasten.

Link to comment
Share on other sites

Jag har nu investerat ytterligare 120kr i ett par nya testskärmar som jag ska fixa till med en ny design. Vi får se om jag hinner ikväll.

 

Jag ska nog ha dem lite spetsigare och längre så får vi se hur det blir.

 

Fram med lödpennan igen och skära i plasten.

Jag har nu gjort version 2 som är klar för tester.

 

Bild på den framflyttade positionen av framskärmen finns här;

http://www.forumbilder.se/Templates/Pages/Showcase.aspx?iid=47820121026408bff&tag=L%C3%A4ngre%20(framflyttad%20framsk%C3%A4rm)

 

Bilden visar version 1 och 2 sida vid sida.

 

Imorgon ska jag ta ett pass med version 2 (förlängd stänkskärm framåt) så får vi se

hur det blir. Idag har det spöregnat så härliga vattenpölar ska få dessa version 2 att visa vad de går för. Det som är intressant med Swenors gummihjul är att spraybilden framåt är väldigt likt en solfjäder när man kör i väta eller en vattenpöl. Och javisst har jag sett kvasten med vatten som kan spruta rakt upp i ansiktet med originalskärmarna om man har riktig otur.

 

Så;

 

Jag hoppas på hyfsat rena pjäxor/dräkt med version 2, men vi får väl se hur det blir.

 

Version 3 kommer att bli typ "low rider" skärmar om inte version 2 fungerar tillfredställande.

Det innebär skärmar som är hyfsat långa och ligger lägre över framhjulet.

 

I´ll be back! (Som farbror Arnold sa)

Link to comment
Share on other sites

Japp nu var version 2 testade ikväll.

Nu fanns det gott om vattenpölar att köra ned i. (Och jag ner i dem)

 

Testresultat; Bakskärmen funkar OK även denna gång.

Pjäxan och benet bak var i det närmaste helt rena så det är OK.

(några enstaka prickar bara)

 

Framskärmen i version 2 var den framflyttade skärmen (mot version 1) se

http://www.forumbilder.se/Templates/Pages/Showcase.aspx?iid=47820121026408bff&tag=L%C3%A4ngre%20

 

Testresultat;

Dessa framflyttade var mycket bättre! Allt vatten i de djupa pölarna

fångades inunder stänkskärmarna. Vatten sprutade ut i horisontell ledd i nästan 360 grader i sprutet. Som en solfjäder. Inget sprutade uppåt!

Dock lyckades droppar ändå ta sig upp på skidan. Det skvätt som kom i 360 graders sprut under skärmen på vänsnter framskärm kom således över till höger skida i sidledd men vattnet kom farandes i låg höjd jämfört med originalskärmarna. Frågan är om det går att trixa till ett sidoskvättskydd på något sätt?

 

Nu är det snudd på tillfredställande faktiskt i version 2, men jag ska fundera lite till version 3 och se om jag kan få till något sidoskvättskydd. Gummit har ju en såpass bredd på hjulet att sprutet gärna tar sig utåt sidorna. (typ solfjäder runt hjulet)

 

Sammanfattning; Mycket mycket bättre än original men inte perfekt.

 

Jag får återkomma när jag gjort en ny ändring till version 3.

 

Det var inte helt lätt detta. Målet är att kunna köra ett pass i regn. Kliva av

och bara ha regn över pjäxor och kläder utan massa smuts-sprut ala sand etc.

 

Då är det perfekt enligt mig. (optimal design)

 

Vi får se hur långt jag når.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...