Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

"Oskrivna regler"


Stefan Sand

Recommended Posts

Alla sporter har "oskrivna regler" som följs av initierade och därmed också visar vilka som bara är "wannebes".

Inom cykel (landsväg främst) finns många "regler" som skiljer den ibitne från motionären med noll koll. Allt ifrån vita ankelstrumpor, rakade ben, kliva av cykeln på vänster sida osv.

 

Vilka sådana regler har vi längdskidåkare?

 

Om jag skulle dryfta mig till att ge några personliga iaktagelser som jag tycker visar skillnaden mellan "riktig" och "amatör" :)

 

- Man tar bort Vasaloppsetiketten från skidorna efter loppet (inget jävla samlande på skidorna)

- Man har ett riktigt dricka bälte, alltså det klassiska "thermobältet", inte Camelbak!

- Man sätter inte på sig skidorna på parkeringen utan på spåret, långt från grus och saltslask

- Man äter INTE apelsiner i spåret

 

Fyll på listan :D

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 143
  • Created
  • Last Reply
Alla sporter har "oskrivna regler" som följs av initierade och därmed också visar vilka som bara är "wannebes".

Inom cykel (landsväg främst) finns många "regler" som skiljer den ibitne från motionären med noll koll. Allt ifrån vita ankelstrumpor, rakade ben, kliva av cykeln på vänster sida osv.

 

Vilka sådana regler har vi längdskidåkare?

 

Om jag skulle dryfta mig till att ge några personliga iaktagelser som jag tycker visar skillnaden mellan "riktig" och "amatör" :)

 

- Man tar bort Vasaloppsetiketten från skidorna efter loppet (inget jävla samlande på skidorna)

- Man har ett riktigt dricka bälte, alltså det klassiska "thermobältet", inte Camelbak!

- Man sätter inte på sig skidorna på parkeringen utan på spåret, långt från grus och saltslask

- Man äter INTE apelsiner i spåret

 

Fyll på listan :D

Jag uppfyller alla dina kriterier för Amatör, även om camelbaken inte används så ofta :)

 

- Har man inte en personlig vallare så vallar man själv!

Link to comment
Share on other sites

Alla sporter har "oskrivna regler" som följs av initierade och därmed också visar vilka som bara är "wannebes".

Inom cykel (landsväg främst) finns många "regler" som skiljer den ibitne från motionären med noll koll. Allt ifrån vita ankelstrumpor, rakade ben, kliva av cykeln på vänster sida osv.

 

Vilka sådana regler har vi längdskidåkare?

 

Om jag skulle dryfta mig till att ge några personliga iaktagelser som jag tycker visar skillnaden mellan "riktig" och "amatör" :)

 

- Man tar bort Vasaloppsetiketten från skidorna efter loppet (inget jävla samlande på skidorna)

- Man har ett riktigt dricka bälte, alltså det klassiska "thermobältet", inte Camelbak!

- Man sätter inte på sig skidorna på parkeringen utan på spåret, långt från grus och saltslask

- Man äter INTE apelsiner i spåret

 

Fyll på listan :D

Klart man samlar etiketter

 

Thermobälte har jag alltid upplevt som lite amatörmässigt stora och klumpiga samt att man måste ta av det för att dricka, men jag kanske får omvärdera den uppfattningen? Midjeväska används som batterificka på kvällspass och på långlopp annars inte.

 

Annars kan jag komma på följande:

-Man åker inte i bredd och småsnackar om nån är bakom.

-Klädsel, kondom VS träningsoverall

-Coola brillor verkar numera vara ett måste?

 

Jag kvalar inte varken i den ena eller andra gruppen och det stämmer väl ganska bra..

Link to comment
Share on other sites

- Man äter INTE apelsiner i spåret

Även riktigt duktiga åkare ägnar sig åt "apelsinturer". Även om man på dessa inte alltid äter just apelsiner. D.v.s. lugna njutturer när solen skiner och allt är underbart.

 

Annars är väl en åkares status för mig klargjord så fort den går ner i fartställning. Är stavarna uppe i himlen och riskerar ögonen på den bakom, eller är stavarna parallell med marken!

Link to comment
Share on other sites

Jo jag kvalar nog in bland de riktiga skidåkarna :)

För första gången kriterier som jag kan uppfylla... tur att det inte nämns något om hastighet :)

 

Jag vill lägga till att "riktiga skidåkare" försöker att alltid bli omkörda till vänster, d v s gå tilll höger när snabbare åkare kommer ikapp.

 

Jag trodde förstås att det mer var "renlighet" som gjorde att jag tog bort klisterlapparna, men jag tycker att detta låter betydligt bättre :)

Apelsiner äter jag absolut inte i skidspåret, inte ens i pausen. Alldeles för kladdigt i handskarna, däremot tar jag äpplen i pausen istället för powerbar eller sportdryck... men fortfarande platsar jag i klubben hoppas jag...

Link to comment
Share on other sites

En riktig skidåkare lever upp till epitetet snoråkare och torkar sig därför aldrig under ett träningspass. De riktigt hardcore låter snorblaffan hänga med hela vägen hem till duschen. En riktig skidåkare äter alltid havregrynsgröt på morgonen, snackar rillning, sickling och klossning i tid och otid, far surmulet fram i spåren och hälsar aldrig på andra skidåkare utom möjligen de som är riktiga skidåkare (se ovan) och skriker "ur spår" när andra skidåkare upphinns. En riktig skidåkare bär antingen en urblekt kroppsstrumpa med klubbmärke ELLER ett träningsoverallsställ speciellt för längdskidåkare. I det senare fallet är en överdragsVÄST (ärmlös) ett helt nödvändigt tillbehör - gärna med SWIX-logga på ryggen. Mössa med "knopp" ELLER utan men då med klubbnamn/märke (se bild på Ekis) likaledes nödvändigt som västen. Enda skidvantar som duger är Lill-Sport.
Link to comment
Share on other sites

Riktigt duktiga åkare byter spår väldigt mycket oftare när det inte finns någon rationell anledning till att det skulle vara bättre att vara i det andra spåret just där.

Finns alltid en anledning till o byta spår;) hastigetsökning, kanske ett bättre snabbare spår och närmare väg.

Link to comment
Share on other sites

Härligt att se engagemanget och att det tas med glimten i ögat :D

 

Om jag ska försöka mig på en liten sammanställning där jag utesluter rent hyffs vad gäller uppförande och koncentrera mig på hur man ser ut:

 

- tight dräkt kompleterat med väst (vid träning)

- Vätskebälte modell "Thermobältet"

- Glasögon modell värsting (inte från Statoil som Gjerdalen........)

- Inga etiketter från VL på skidorna

- Mössa med "knopp"

- Man räknar träning i tid inte km och man stannar klockan när dricker

 

Att man sedan kan trä på sig thermobrallorna, packa korv och apelsiner för att ge sig ut på en "apelsintur" är en helt annan sak :D

Link to comment
Share on other sites

Handlar den här tråden om vasaloppsmotionärer som ska passa in eller generellt om skidåkare?

 

De flesta aktiva skidåkarna här verkar för de mesta åka i icke tajta skidkläder. Glasögen tror jag inte heller är väldigt vanligt. Mössa med knopp är jag osäker på men skeptiskt till det.

Link to comment
Share on other sites

Härligt att se engagemanget och att det tas med glimten i ögat :D

 

Om jag ska försöka mig på en liten sammanställning där jag utesluter rent hyffs vad gäller uppförande och koncentrera mig på hur man ser ut:

 

- tight dräkt kompleterat med väst (vid träning)

- Vätskebälte modell "Thermobältet"

- Glasögon modell värsting (inte från Statoil som Gjerdalen........)

- Inga etiketter från VL på skidorna

- Mössa med "knopp"

- Man räknar träning i tid inte km och man stannar klockan när dricker

 

Att man sedan kan trä på sig thermobrallorna, packa korv och apelsiner för att ge sig ut på en "apelsintur" är en helt annan sak :D

När man tränar på ett ställe med många skidåkare (Brux, Grönklitt etc) så har den som kör högintensiv träning alltid företräde, oavsett vad föreskrifterna säger. Gäller speciellt om man bara har ett klassiskt spår i en backe med två åkriktningar, företräde ges för åkning uppför i spåret.

 

(Dunderklumpen) Vid A1 träning går man INTE ner i fartställning utför om man inte tränar på utförsåkning alt har brottom ner för att inte frysa ihjäl (Kläppenvägen).

 

Vätskebältet är ALLTID med.

 

A1 när man ska träna A1, inget junior/gubbtempo.

Link to comment
Share on other sites

Handlar den här tråden om vasaloppsmotionärer som ska passa in eller generellt om skidåkare?

 

De flesta aktiva skidåkarna här verkar för de mesta åka i icke tajta skidkläder. Glasögen tror jag inte heller är väldigt vanligt. Mössa med knopp är jag osäker på men skeptiskt till det.

Tråden handlar om hur man ser att det är riktig skidåkare, en som har koll

För att hänga med i resonemanget måste man dock sätta på sig glasögonen med en viss glimt, gärna då en modell från Oakley, Rudy eller liv. ;)

 

 

Sedan skäms jag för att jag missat det uppenbara,

 

- man har ALLTID en Rode blå super till hands.

Link to comment
Share on other sites

Det finns en del klotter på skidorna' date=' gärna något slarvigt skrivet namn, några kryss och lite siffror[/quote']

Klisterlappar från VL går fett bort, stämplar från OS, VM, VC är en helt annan sak.

Kryss och siffror mm kan indikera på en massiv skidpark, jag köper det :)

Flera saker å samma tema.

 

Skidorna får namn (nummer) från dom 3 sista siffrorna i serienummret. Ex 817 som mina bästa kallföresskidor.

 

Sedan är skidorna med grö, blå, gul och röd märkning beroende på vilket före dom körs i (tror iofs att svenska landslagen valt annat system)

 

Tejpbit på skidan där man skriver senaste vallningen, dom tidigare överstrykna.

 

Naturligtvis har man Magnars burkvallor i boxen. Man ägnar sig också åt olika blandningar av pulver. Hur många pulver man behöver har jag ju gått igenom tidigare.

 

Tyvärr går jag bet på Magnar-burkarna, ska skärpa mig.

Link to comment
Share on other sites

Riktigt duktiga åkare byter spår väldigt mycket oftare när det inte finns någon rationell anledning till att det skulle vara bättre att vara i det andra spåret just där.

Finns alltid en anledning till o byta spår;) hastigetsökning' date=' kanske ett bättre snabbare spår och närmare väg.[/quote']

Jo, jag vet varför det görs. Det ser bara så automatiskt ut och verkar komma helt från ryggmärgen. Skulle gissa på att de flesta (duktiga åkare) skulle svara helt fel om man frågade hur många gånger de tror de byter spår på en viss sträcka.

 

Du kan väl testa att räkna på någon träningskompis nästa pass så vet vi sen ;).

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...