Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

"Oskrivna regler"


Stefan Sand

Recommended Posts

Riktigt duktiga åkare byter spår väldigt mycket oftare när det inte finns någon rationell anledning till att det skulle vara bättre att vara i det andra spåret just där.

Finns alltid en anledning till o byta spår;) hastigetsökning' date=' kanske ett bättre snabbare spår och närmare väg.[/quote']

Jo, jag vet varför det görs. Det ser bara så automatiskt ut och verkar komma helt från ryggmärgen. Skulle gissa på att de flesta (duktiga åkare) skulle svara helt fel om man frågade hur många gånger de tror de byter spår på en viss sträcka.

 

Du kan väl testa att räkna på någon träningskompis nästa pass så vet vi sen ;).

Men man får ju såna impulser hela tiden, man tycker det andra spåret blänker lite (=kanske går snabbare där) :), eller man tycker man ser nån minimal smutsfläck i sitt eget spår, eller så tycker man att spåret svänger typ 0,1 grad åt ena hållet osv. Men framförallt testar man ju hela tiden vilket spår som glider bäst om man inte har några framför att följa.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 143
  • Created
  • Last Reply

Tycker nog att det är rätt coolt när en äldre herre eller dam med gamla skidor fullklistrade med Vasaloppsetiketter glider förbi i hög fart. De är sällan utrustade med glasögon, vätskebälten eller tajta dräkter.

Känns lite som att det är i den här gruppen vi hittar de riktiga skidåkarna ;)

Själv till hör jag vätskebälte- glasögongruppen med undantag av att jag har en del etiketter kvar på skidorna ;)

Link to comment
Share on other sites

Finns alltid en anledning till o byta spår;) hastigetsökning' date=' kanske ett bättre snabbare spår och närmare väg.[/quote']

Jo, jag vet varför det görs. Det ser bara så automatiskt ut och verkar komma helt från ryggmärgen. Skulle gissa på att de flesta (duktiga åkare) skulle svara helt fel om man frågade hur många gånger de tror de byter spår på en viss sträcka.

 

Du kan väl testa att räkna på någon träningskompis nästa pass så vet vi sen ;).

Men man får ju såna impulser hela tiden, man tycker det andra spåret blänker lite (=kanske går snabbare där) :), eller man tycker man ser nån minimal smutsfläck i sitt eget spår, eller så tycker man att spåret svänger typ 0,1 grad åt ena hållet osv. Men framförallt testar man ju hela tiden vilket spår som glider bäst om man inte har några framför att följa.

Ett stort bidragande skäl till frekventa spårbyten är att man då får tillåtelse att utföra regelrätta skejtskär. Finns det några SRIVNA regler om hur ofta spårbyten för göras egentligen?

Link to comment
Share on other sites

Ska man hård dra det hela och vara lite seriös så handlar skidåkning om att komma snabbast från start till mål på tävling. Den som är först vinner och är därmed en "riktig" skidåkare. Oavsett om det sitter VL klisterlappar på skidorna eller ej.

 

För mig, och andra, som inte är med och slåss om segern gäller det att hitta andra attribut som verkligen visar att vi vet vad det handlar om. Att vi har koll och att vi är "med i matchen". Det är givetvis för en utomstående löjeväckande, ungefär lika löjeväckande som jag tycker det är när jag hör golfare prata om "rigtiga golfare" :) men beteendet finns i alla samanhang, inte bara idrott. Åk ner till Ölands södra udde i maj och kolla fågelskådare, besök ett konstvernisage eller en fusion jazz kväll. Man häpnar.......men jag är inte ett dugg "bättre" i min egna lilla värld. Vi vill tillhöra och rangordna oss i en grupp. Därför springer banksprättar i kostym även på lokalkontoret i Molkom för banksprättar har kostym, ingenjörer har sin laptopp i ryggsäck för det har dom räknat ut i komplicerade formler är det ultimata transportsättet och längdskidåkare har mössa men "knopp" för det har alla gamla skidkungar haft. Jag tycker det är ett facinerande beteende, lika facinernade som det är när någon bryter mönstret och därmed skapar oro i gruppen. Tänk dig banksprätten i Molkom som glider in på kontoret en morgon iklädd jeans och Iron Maiden T-shirt, ingenjören som kommer till mötet med sin laptop i plastkassen från servicebutiken på hörnet :D

Men för att bryta mönstret och komma undan med det finns en "oskriven regel", du måste fullständigt dominera. Är du banksprättarnas banksprätt och under lång tid lyckats placera fonder som faktiskt genererat pluss kan det t.o.m vara så att dina jeans och Iron Maiden T-shirt snart är det som alla banksprättar vill klä sig i eller om ingenjören med plastkassen fullständigt krossar på mötet men en oerhört briljant hållfastighets beräkning. Då kommer alla ingenjörer snart bära sina prylar i Hökarängens snabblivs plastkasse. Riktigt smarta människor kommer undan med det mesta, Proffesorer kan komma med tröjan ut och in och hålla en föreläsning som just dominerar och alla kommer älska honom just för att tröjan var ut och in. Några kanske t.o.m börjar vända sin egen tröja ut och in för att se om de blev smartare..........

 

Så den dagen du vunnit 5 VL på raken och sparat klisterlapparna på dina skidor, då kommer jag också börja samla på klistermärken. Men först då ;)

Link to comment
Share on other sites

Det har pratats om kläder en del. Min syn på det är att det inte spelar så stor roll om man har tävlingsdräkt eller något bylsigare. Det viktiga är att det är klubbkläder, inte något som vanligt folk kan köpa på i en sportaffär, utom möjligen handskar och kanske någon extramössa. Man ska fö rstås ha flera uppsättningar, från den nyaste dräkten till några äldre urtvättade, så att det syns att man har varit med i svängen ett tag.
Link to comment
Share on other sites

Det har pratats om kläder en del. Min syn på det är att det inte spelar så stor roll om man har tävlingsdräkt eller något bylsigare. Det viktiga är att det är klubbkläder, inte något som vanligt folk kan köpa på i en sportaffär, utom möjligen handskar och kanske någon extramössa. Man ska fö rstås ha flera uppsättningar, från den nyaste dräkten till några äldre urtvättade, så att det syns att man har varit med i svängen ett tag.

Tycker tvärtom. Killen/damen som kommer i vindtygsoveralldelar på skidor från 80-talet + mössa med lång dinglande tofs, och med älgkliv diagonalar förbi alla dubbelstakande vasaloppswannabies i senaste årets modesportglasögon o kondomdräkt - de är RIKTIGA skidåkare.

Link to comment
Share on other sites

Det har pratats om kläder en del. Min syn på det är att det inte spelar så stor roll om man har tävlingsdräkt eller något bylsigare. Det viktiga är att det är klubbkläder' date=' inte något som vanligt folk kan köpa på i en sportaffär, utom möjligen handskar och kanske någon extramössa. Man ska fö rstås ha flera uppsättningar, från den nyaste dräkten till några äldre urtvättade, så att det syns att man har varit med i svängen ett tag.[/quote']

Tycker tvärtom. Killen/damen som kommer i vindtygsoveralldelar på skidor från 80-talet + mössa med lång dinglande tofs, och med älgkliv diagonalar förbi alla dubbelstakande vasaloppswannabies i senaste årets modesportglasögon o kondomdräkt - de är RIKTIGA skidåkare.

Jag säger inte emot. Det går förstås inte att komma från att åkförmågan är avgörande (jag tänker mest på tekniken, men farten kommer ju i viss mån med bra teknik). En riktig skidåkare vet att åkaren är viktigare än utrustningen. Säger jag emot mig själv nu?

Link to comment
Share on other sites

Det har pratats om kläder en del. Min syn på det är att det inte spelar så stor roll om man har tävlingsdräkt eller något bylsigare. Det viktiga är att det är klubbkläder' date=' inte något som vanligt folk kan köpa på i en sportaffär, utom möjligen handskar och kanske någon extramössa. Man ska fö rstås ha flera uppsättningar, från den nyaste dräkten till några äldre urtvättade, så att det syns att man har varit med i svängen ett tag.[/quote']

Tycker tvärtom. Killen/damen som kommer i vindtygsoveralldelar på skidor från 80-talet + mössa med lång dinglande tofs, och med älgkliv diagonalar förbi alla dubbelstakande vasaloppswannabies i senaste årets modesportglasögon o kondomdräkt - de är RIKTIGA skidåkare.

Jag säger inte emot. Det går förstås inte att komma från att åkförmågan är avgörande (jag tänker mest på tekniken, men farten kommer ju i viss mån med bra teknik). En riktig skidåkare vet att åkaren är viktigare än utrustningen. Säger jag emot mig själv nu?

Som jag skrev tidigare, skall du bryta de "oskrivna reglerna" gäller det att dominera. Har du mössa med dinglande toffs och poplinoverall av "knickerstyp" gäller det at både åka tekniskt fulländat och fort. Annars funkar det inte. Har du "rätt" grejer, åker tekniskt bra men inte så fort funkar det. Har du "rätt" grejer, åker som en kråka och dessutom sakta, då är det riktigt illa och "wannebe" varningens lampa blinkar intensivt.

Lance Armstrong bröt den gyllene regeln om vita ankelstrumpor. Han dyker upp med svarta strumpor som säkert är 2-3cm högre än vad som anses vara rätt. Nu vann den jäkeln och det fula strumpmodet plågar cykelvärlden sedan dess.

Link to comment
Share on other sites

Tycker tvärtom. Killen/damen som kommer i vindtygsoveralldelar på skidor från 80-talet + mössa med lång dinglande tofs' date=' och med älgkliv diagonalar förbi alla dubbelstakande vasaloppswannabies i senaste årets modesportglasögon o kondomdräkt - de är RIKTIGA skidåkare.[/quote']

Jag säger inte emot. Det går förstås inte att komma från att åkförmågan är avgörande (jag tänker mest på tekniken, men farten kommer ju i viss mån med bra teknik). En riktig skidåkare vet att åkaren är viktigare än utrustningen. Säger jag emot mig själv nu?

Som jag skrev tidigare, skall du bryta de "oskrivna reglerna" gäller det att dominera. Har du mössa med dinglande toffs och poplinoverall av "knickerstyp" gäller det at både åka tekniskt fulländat och fort. Annars funkar det inte. Har du "rätt" grejer, åker tekniskt bra men inte så fort funkar det. Har du "rätt" grejer, åker som en kråka och dessutom sakta, då är det riktigt illa och "wannebe" varningens lampa blinkar intensivt.

Lance Armstrong bröt den gyllene regeln om vita ankelstrumpor. Han dyker upp med svarta strumpor som säkert är 2-3cm högre än vad som anses vara rätt. Nu vann den jäkeln och det fula strumpmodet plågar cykelvärlden sedan dess.

När ni pratar mössa med knopp så undrar jag om det är den här typen som alla körde med för 10-15år sen ni menar? I min värld är dem helt ute är det dessa ni menar, http://www.polder.se/sv/produktsortiment/mossor/polder-mossa-retro/

Eller är jag helt ute och har missat nån viktig nyhet?

 

 

Toppluva är med tofs är coolt 70-talsretro helst med klubbnamn eller reklam med Ryon ala Thomas Magnusson och Sven-Åke Lundbäck...annars är det ju mössa utan knopp eller tofs alternativt pannaband/buff som gäller idag.

 

Att dessutom bryta mönstret på ett snyggt och stilrent sätt med äldre utrustningssdelar indikerar ju faktiskt att man vart med ett tag...det är är helt OK även om man inte är snabbast.

 

Själv är jag fortfarande en oförbätterlig wannabee...

 

Det verkar kanske som koden skiljer sig lite i olika delar av landet?

Link to comment
Share on other sites

Det verkar kanske som koden skiljer sig lite i olika delar av landet?

Jag tror precis som du att koden skiljer sig åt. Inte bara mellan olika delar av landet utan också mellan kategorier skidåkare.

@Stefan Jag tror du måste göra subgrupper :)

Adel, vasaloppsmotionärer och elit kanske :)

Link to comment
Share on other sites

Kanske också grupperingar utanför Stockholmsområdet?

Detta med glasögon luktar väl mer wannabe häromkring?

 

Men noppriga kondomdräkter eller urtvättade poplindräkter i klubbdesign fungerar bra :)

Jag ångrar nästan att jag gjort mig av med en intensivt blåmetallic hel kondomdräkt som var nopprig och från rätt tid strax innan plastbelagen... enda negativa med den var ju att det borde vart röda kortkalsonger till... och ett stort S på bröstet :)

 

Mössorna kan nog vara både toppluva med tofs likaväl som med knopp.

 

Men finns det inte ett stort generellt kännetecken?

Det ska inte se så nytt ut? Utan lite slitet, gärna med klubbdesign, och det ska framföras med stort självförtroende.

Allra bäst om man kan svischa förbi nyare prylar på ett obesvärat sätt, gärna med ett tips i förbifarten?

Link to comment
Share on other sites

Kanske alla variationer är ett sundhetstecken, vår sport har inte så många oskrivna regler och vi är hyfsat prestigelösa i utseendet?

 

Men det är kul att "spåna" och se reaktioner :)

 

Kanske HW har rätt, vi delar in det i grupper, men vi adderar "norrlänningar" ;)

 

Pannband går fett bort för egen del, med ett hårfäste som gör att jag inte behöver bekymra mig om luggen gör att det ser fånigt ut med pannband. Kör med mössa helt enkelt, dock utan knopp och i lycra och absolut inga öronlappar :D

Link to comment
Share on other sites

Stefan, din avatar säger mig att du eventuellt inte platsar...

eller var det en apelsintur?

Det var en "apelsintur" i allra högsta grad. Juli, 12-14 grader och strålande sol. Norska skidåkerskor som tränade i bikini, helpension på Sognefjellshyttan. Helt enkelt "apelsintur" till sin yttersta spets :)

 

Men om man synar bilden noga så kan man konstatera att jag har ett par Fischer RCS skate från 1991, Swix Starlite stavar också de från 1991, en mycket tight och fin craft coolmax tröja och därtill korta Newline tights. Och som pricken över i en cykelkeps från Team Telecom mycket elegant med uppvikt skärma precis som på den gamla goda tiden då cyklister inte använde cykelhjälm (möjligen en "bananhjälm") och var stinna av piller :D

 

Fotogragen har dock inte lyckats till 100% att fånga min mycket väl utvecklade och kraftfulla skate-teknik..................men det är ju inte mitt fel ;)

Link to comment
Share on other sites

Elitåkarna här åker oftast i nya moderna skidkläder som inte är spesiellt tajta när de är ute på lugna turer och nya fina tävlingsdräkter när de kör hårt. Mössa med tofs tror jag inte heller folk har.

 

Så jag undrar fortfarande vilka skidåkare det är prat om. Låter mest som halvretro erfarna vasaloppsmotionärer.

Link to comment
Share on other sites

Elitåkarna här åker oftast i nya moderna skidkläder som inte är spesiellt tajta när de är ute på lugna turer och nya fina tävlingsdräkter när de kör hårt. Mössa med tofs tror jag inte heller folk har.

 

Så jag undrar fortfarande vilka skidåkare det är prat om. Låter mest som halvretro erfarna vasaloppsmotionärer.

Av alla mil skidor som åks i detta land är det kanske dem som står för det mesta? *l*

Link to comment
Share on other sites

Kanske alla variationer är ett sundhetstecken, vår sport har inte så många oskrivna regler och vi är hyfsat prestigelösa i utseendet?

 

Men det är kul att "spåna" och se reaktioner :)

 

Kanske HW har rätt, vi delar in det i grupper, men vi adderar "norrlänningar" ;)

 

Pannband går fett bort för egen del, med ett hårfäste som gör att jag inte behöver bekymra mig om luggen gör att det ser fånigt ut med pannband. Kör med mössa helt enkelt, dock utan knopp och i lycra och absolut inga öronlappar :D

Variationerna beror kanske på att olika saker gäller för olika grupper.

 

Vad som aldrig varit inne är väl ändå att träna med tävlingsdräkt, förutom vid intervaller. Om man kör A1, dvs vet vad det är, är det tights och lättviktare som gäller, alternativt tjockare överdrag. Vet man inte vad A1 är men tränar på samma sätt, så kan man se ut lite som hur som helst, bara attityden i spåret är rätt.

 

Några oskriven regler som visar att man har koll är annars hur man hanterar vallning.

 

Vallaboxen bör bestå av blandning mellan gammalt och nytt, där gamla special burken för nollföre finns med utifall. Hela serier med nyaste Swix VR inger knappast respekt. Man ska kunna dra minst en historia om varje valla man har i boxen.

 

Inför träning ska det se ut som man kan lägga ned minimalt med anstränging för att få till skidorna - helst tagna direkt från bilen så är man igång, i annat fall går man ut en bit i spåret- sparkar lite lätt i snön och tar sen upp rätt burk ur vätskebältet och lägger på 3-4 tunna lager snabbt med skidorna på knät - Perfekt från första stavtag.

 

Tävlingssituation är något annorlunda kanske, antingen är man inne på den spartanska linjen såsom vid träning, men då krävs nog också att man sedan dominerar i spåret. I annat fall ska stora vallabänken fram med profil och allt. Skidor i god ordning, märkta med tejp med struktur och valla. Arsenal med borrmaskin och borstar, flourklossar och korkning, rillverktyg - allt ska finnas tillhands och helst användas. Minst tre par skidor ska glidtestas före tävling, se till att glida längst i backen där alla kör - alternativt kör i en egen backe.

 

Efter tävling ska man förståss ha använt den där vallan som ingen annan använt. Helst ska det vara någon av de gamla rackarna som inte går att få tag i.

 

Hur man bär utrustningen är också en bra kollfaktor:

Total fel - skidor och stavar i famnen, huller om buller.

Fel - skidor belag mot belag, stavar hängandes och släpandes kvar handremmen.

Rätt- skidor sida vid sida eller med skidhållare i ena handen och stavarna i andra.

Riktigt rätt - Skidfodral eller skidställ som är gjort för minst 10 par, fyllt till bredden med skidor av samma märke. Stavar i stavfodral av samma märke. ( men här riskerar man förståss wannabe stämpeln ifall annat är fel)

Link to comment
Share on other sites

Nu snackar vi, jengan :)

 

Givetvis är vallaboxen ett MYCKET viktigt attribut och där just produkter som antingen inte finns länger eller som är "förserie av en ny superdupervalla". Är helt med dig där :)

 

Hur man bär skidorna är också en riktig iaktagelse. Från spåret till bilen, eller åt andra hållet, ska man givetvis bära skidorna med sidorna mot varandra i ena handen och stavarna i den andra. Coolast är också om vallningen redan är gjord och dessutom perfekt i ett läge när alla "loosers" står i spåret och sliter med vallaburkar. Skulle man behöva valla så är jag överens om att man har skidan mot låret, strax över knät, och jag vill tillägga att man inte har bakänden av skidan mot marken så att den "bågnar" när man klossar.

Link to comment
Share on other sites

Angående kläder. Landslagskläder ENDAST om man har fått dom som landslagsåkare/ledare. Inte ok om man som Vattenfallanstäld har landslagsmössa, ännu värre är att Craft numera tycks sälja landslagskläder. Detta är speciellt viktigt som tävlingsåkare.

Absolut, går bort så det dånar om det. En halvfet med dålig skidteknik i landslaget dräkt, kan man komma lägre?

Link to comment
Share on other sites

Och gud nåde den noob som före eller efter ett lopp medger att han eller hon, oavsett resultat, använt endast en valla för fäste eller glid. "Jag vallade med VR45", och man skrattas ut direkt. Nej, gärna 15-20 lager med 3-4 olika vallor, plus en i botten förstås.

 

Annars är en vanlig wannabe-fråga numera inför ett lopp: "Behöver man fästvalla?". Saken är ju den att de få som inte behöver fästvalla knappast heller har behov av att ställa den frågan...

Link to comment
Share on other sites

Och gud nåde den noob som före eller efter ett lopp medger att han eller hon, oavsett resultat, använt endast en valla för fäste eller glid. "Jag vallade med VR45", och man skrattas ut direkt. Nej, gärna 15-20 lager med 3-4 olika vallor, plus en i botten förstås.

 

Annars är en vanlig wannabe-fråga numera inför ett lopp: "Behöver man fästvalla?". Saken är ju den att de få som inte behöver fästvalla knappast heller har behov av att ställa den frågan...

Är väl ofta i samband att man inte känner banan så bra.

Link to comment
Share on other sites

Skidåkare är griniga och egensinniga och följer inte trender så lätt :-0

 

Elitskidåkare och yngre elitmotionärer tävlar i tighta lycra kläder gärna med väldigt lite superställ under. Gärna med häftiga glasögon stora skärmliknande saker är dock inte lika vanliga som för något år sedan. Träning sker softshell liknande kläder som är tightare och tunnare baktill med lycra liknande material. Träning i högre intensitet med tights på benen. Sportdryck och gel släpps direkt i spåret lagom nonchalant så att de bakom med lite tur får kleg på skidorna.

 

De saker som känneteckar alla riktiga skidåkare griniga eller ej är att de har Gundes vindkalsonger eller liknande, korkhandtag och skador på luftrörern eftersom de dragit i sig kall luft på högintensiva träningspass och hårda tävlingar. Bauer är undantaget som bekräftar regeln ang. korkhandtag eftersom han kör med Leki stavar.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...