Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

"Oskrivna regler"


Stefan Sand

Recommended Posts

Fattar inte varför folk stör sig på att ha kvar VL-lapparna :O

Ska jag vara helt ärlig så är det enda jag verkligen stör mig på. Det är fult, det är en nummerlapp (du tränar väl inte med gamla nummerlappar på dig) och framförallt tolkar jag det som en "showoff", "kolla på mig, jag har minsan åkt 8 VL och snålfan som jag är har jag samma skidor fortfarande". Det visar också att man inte tar hand om sin utrustning, orkar inte ens ta bort en klisterlapp. Sitter prislappen också kvar?

Nä, jag kan inte hitta en enda förmildrande omständighet för att låta lappjäveln sitta kvar

 

Samla VL medaljer i hyllan hemma i vardagsrummet eller sätt upp diplomen på väggen men klisterlappen ska bort inom 24h efter målgång, ta det som ett råd :)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 143
  • Created
  • Last Reply
Fattar inte varför folk stör sig på att ha kvar VL-lapparna :O

Ska jag vara helt ärlig så är det enda jag verkligen stör mig på. Det är fult' date=' det är en nummerlapp (du tränar väl inte med gamla nummerlappar på dig) och framförallt tolkar jag det som en "showoff", "kolla på mig, jag har minsan åkt 8 VL och snålfan som jag är har jag samma skidor fortfarande". Det visar också att man inte tar hand om sin utrustning, orkar inte ens ta bort en klisterlapp. Sitter prislappen också kvar?

Nä, jag kan inte hitta en enda förmildrande omständighet för att låta lappjäveln sitta kvar

 

Samla VL medaljer i hyllan hemma i vardagsrummet eller sätt upp diplomen på väggen men klisterlappen ska bort inom 24h efter målgång, ta det som ett råd :)[/quote']

Jag spar mina lappar också, mest som lite minne från loppet. Då kan jag se vilka skidor som jag åkte på ett visst år. Har inte blivit mer än en lapp per skidpar än så länge. Det är samma med gamla tävlingsstämplar på sambons SM-skidor. Kul och nostalgi helt enkelt.

Link to comment
Share on other sites

Fattar inte varför folk stör sig på att ha kvar VL-lapparna :O

Ska jag vara helt ärlig så är det enda jag verkligen stör mig på. Det är fult' date=' det är en nummerlapp (du tränar väl inte med gamla nummerlappar på dig) och framförallt tolkar jag det som en "showoff", "kolla på mig, jag har minsan åkt 8 VL och snålfan som jag är har jag samma skidor fortfarande". Det visar också att man inte tar hand om sin utrustning, orkar inte ens ta bort en klisterlapp. Sitter prislappen också kvar?

Nä, jag kan inte hitta en enda förmildrande omständighet för att låta lappjäveln sitta kvar

 

Samla VL medaljer i hyllan hemma i vardagsrummet eller sätt upp diplomen på väggen men klisterlappen ska bort inom 24h efter målgång, ta det som ett råd :)[/quote']

Men om du åkt ett mer exotiskt lopp typ "Ulan Bator Skimaraton" eller "Zimbabwe Cup" får klisterlappen sitta kvar då som ett skrytmärke?

Link to comment
Share on other sites

Fattar inte varför folk stör sig på att ha kvar VL-lapparna :O

Ska jag vara helt ärlig så är det enda jag verkligen stör mig på. Det är fult' date=' det är en nummerlapp (du tränar väl inte med gamla nummerlappar på dig) och framförallt tolkar jag det som en "showoff", "kolla på mig, jag har minsan åkt 8 VL och snålfan som jag är har jag samma skidor fortfarande". Det visar också att man inte tar hand om sin utrustning, orkar inte ens ta bort en klisterlapp. Sitter prislappen också kvar?

Nä, jag kan inte hitta en enda förmildrande omständighet för att låta lappjäveln sitta kvar

 

Samla VL medaljer i hyllan hemma i vardagsrummet eller sätt upp diplomen på väggen men klisterlappen ska bort inom 24h efter målgång, ta det som ett råd :)[/quote']

Men om du åkt ett mer exotiskt lopp typ "Ulan Bator Skimaraton" eller "Zimbabwe Cup" får klisterlappen sitta kvar då som ett skrytmärke?

:D, ja det ställer onekligen frågan på sin spets..........Zimbabwe Cup kan jag köpa, Ulan Bator mer tveksamt. Jag kan gå så långt att jag säger alla skidtävlingar från Afrika och Indonesien är tillåtna. Där går nog gränsen. Kan t.o.m gå så långt att jag även accepterar träning i nummerlapparna från dessa lopp men då ska man åka med en bländande teknik ;)

Link to comment
Share on other sites

Fattar inte varför folk stör sig på att ha kvar VL-lapparna :O

Ska jag vara helt ärlig så är det enda jag verkligen stör mig på. Det är fult' date=' det är en nummerlapp (du tränar väl inte med gamla nummerlappar på dig) och framförallt tolkar jag det som en "showoff", "kolla på mig, jag har minsan åkt 8 VL och snålfan som jag är har jag samma skidor fortfarande". Det visar också att man inte tar hand om sin utrustning, orkar inte ens ta bort en klisterlapp. Sitter prislappen också kvar?

Nä, jag kan inte hitta en enda förmildrande omständighet för att låta lappjäveln sitta kvar

 

Samla VL medaljer i hyllan hemma i vardagsrummet eller sätt upp diplomen på väggen men klisterlappen ska bort inom 24h efter målgång, ta det som ett råd :)[/quote']

Lite småkomiskt att du verkligen stör dig på det...det enda jag stör mig på andra skidåkare är vissa beteenden aldrig utrustning eller klädsel...

 

Själv tycker jag att det ör kul när man träffar andra åkare som inte känner, då hittar man direkt ett samtalsämne när man ser vilka lopp de åkt.

 

Självklart ska lapparna sitta kvar, det är nog det som mest utmärker en sann Vasaloppsmotionär så är det lapparna på skidorna.

 

Men showoff, nja det är nog åtminstone jag för gammal för...

 

PS. Jag stötte faktiskt på en kille för många år som körde runt och tränade med Vasaloppsummerlappen men då har man passerat gränsen för ett bra tag sen...de gör sig bäst som gardiner i lämpligt rum..

Link to comment
Share on other sites

Härligt att se engagemanget och att det tas med glimten i ögat :D

 

Om jag ska försöka mig på en liten sammanställning där jag utesluter rent hyffs vad gäller uppförande och koncentrera mig på hur man ser ut:

 

- tight dräkt kompleterat med väst (vid träning)

- Vätskebälte modell "Thermobältet"

- Glasögon modell värsting (inte från Statoil som Gjerdalen........)

- Inga etiketter från VL på skidorna

- Mössa med "knopp"

- Man räknar träning i tid inte km och man stannar klockan när dricker

 

Att man sedan kan trä på sig thermobrallorna, packa korv och apelsiner för att ge sig ut på en "apelsintur" är en helt annan sak :D

Då var det bevisat. JAG är ingen riktig skidåkare. Jag uppfyller inget av dessa kriterier. T.ex. har jag ÅTTA gamla Vasalppslappar på båda de två par skidor jag åker på och är stolt över det. Men det finns ju ett litet hopp när du SENARE nämnt att ha en blå Rhode super i fickan kan vara en merit. Det har jag ofta. Och dessutom en Rhode Rosa i fickan på Vasaloppet, är det en merit eller inte ? Och kan det även vara en liten merit att ha åkt 52 Vasalopp/öppna spår ?

Link to comment
Share on other sites

Lite småkomiskt att du verkligen stör dig på det...det enda jag stör mig på andra skidåkare är vissa beteenden aldrig utrustning eller klädsel...

 

Själv tycker jag att det ör kul när man träffar andra åkare som inte känner, då hittar man direkt ett samtalsämne när man ser vilka lopp de åkt.

 

Självklart ska lapparna sitta kvar, det är nog det som mest utmärker en sann Vasaloppsmotionär så är det lapparna på skidorna.

 

Men showoff, nja det är nog åtminstone jag för gammal för...

 

PS. Jag stötte faktiskt på en kille för många år som körde runt och tränade med Vasaloppsummerlappen men då har man passerat gränsen för ett bra tag sen...de gör sig bäst som gardiner i lämpligt rum..

Jo, men jag kan lugna dig att terapin har fungerat så jag får inte samma vredesutbrott som tidigare ;) utbrotten är numer riktade på folk som går i spåren och som extra krydda har sin hund med sig!

 

Jag kan utan problem komma i samtal med andra skidåkare och mycket snabbt hitta samtalsämnen utan klisterlappar på skidorna. Kan t.o.m se det som intressant att snacka om något annat runt skidor än VL, det finns faktiskt. ...... Kan också säga att jag gärna ger både vallatips och tekniktips till de som inte kvalar in under begreppet "riktiga skidåkare" enligt diskussionen i tråden. Så länge det finns ett genuint intresse för längdskidåkning finns det ett gott hjärta i kroppen. Då ställer men upp

 

Men vi kanske har en vattendelare här: Klisterlappen kvar eller inte? vi får starta en omröstning :D

Link to comment
Share on other sites

Fattar inte varför folk stör sig på att ha kvar VL-lapparna :O

Ska jag vara helt ärlig så är det enda jag verkligen stör mig på. Det är fult' date=' det är en nummerlapp (du tränar väl inte med gamla nummerlappar på dig) och framförallt tolkar jag det som en "showoff", "kolla på mig, jag har minsan åkt 8 VL och snålfan som jag är har jag samma skidor fortfarande". Det visar också att man inte tar hand om sin utrustning, orkar inte ens ta bort en klisterlapp. Sitter prislappen också kvar?

Nä, jag kan inte hitta en enda förmildrande omständighet för att låta lappjäveln sitta kvar

 

Samla VL medaljer i hyllan hemma i vardagsrummet eller sätt upp diplomen på väggen men klisterlappen ska bort inom 24h efter målgång, ta det som ett råd :)[/quote']

Motsäger du inte dig själv lite här? Om signalen med lapparna kvar är "kolla på mig, jag har minsann åkt 8 VL", vad är då signalen med diplomen på väggen hemma i vardagsrummet...? ;)

Link to comment
Share on other sites

Ska jag vara helt ärlig så är det enda jag verkligen stör mig på. Det är fult' date=' det är en nummerlapp (du tränar väl inte med gamla nummerlappar på dig) och framförallt tolkar jag det som en "showoff", "kolla på mig, jag har minsan åkt 8 VL och snålfan som jag är har jag samma skidor fortfarande". Det visar också att man inte tar hand om sin utrustning, orkar inte ens ta bort en klisterlapp. Sitter prislappen också kvar?

Nä, jag kan inte hitta en enda förmildrande omständighet för att låta lappjäveln sitta kvar

 

Samla VL medaljer i hyllan hemma i vardagsrummet eller sätt upp diplomen på väggen men klisterlappen ska bort inom 24h efter målgång, ta det som ett råd :)[/quote']

Men om du åkt ett mer exotiskt lopp typ "Ulan Bator Skimaraton" eller "Zimbabwe Cup" får klisterlappen sitta kvar då som ett skrytmärke?

:D, ja det ställer onekligen frågan på sin spets..........Zimbabwe Cup kan jag köpa, Ulan Bator mer tveksamt. Jag kan gå så långt att jag säger alla skidtävlingar från Afrika och Indonesien är tillåtna. Där går nog gränsen. Kan t.o.m gå så långt att jag även accepterar träning i nummerlapparna från dessa lopp men då ska man åka med en bländande teknik ;)

Inte Jizerskan eller Birken alltså:(

Link to comment
Share on other sites

Då var det bevisat. JAG är ingen riktig skidåkare. Jag uppfyller inget av dessa kriterier. T.ex. har jag ÅTTA gamla Vasalppslappar på båda de två par skidor jag åker på och är stolt över det. Men det finns ju ett litet hopp när du SENARE nämnt att ha en blå Rhode super i fickan kan vara en merit. Det har jag ofta. Och dessutom en Rhode Rosa i fickan på Vasaloppet, är det en merit eller inte ? Och kan det även vara en liten merit att ha åkt 52 Vasalopp/öppna spår ?

Som jag nämnt tidigare kan man genom att dominera komma undan med att man inte har 100% koll. Kör man 3 VL under 1 vecka och dessutom flera år på rad kommer man undan med en hel del. Men vi måste ta ett ordentligt snack om dom där klisterlapparna......... ;)

 

Motsäger du inte dig själv lite här? Om signalen med lapparna kvar är "kolla på mig, jag har minsann åkt 8 VL", vad är då signalen med diplomen på väggen hemma i vardagsrummet...?

Det är inte skrytfaktorn med antalet VL som jag vänder mig emot. Det är de förbannade klisterlapparna på skidorna. Jag tittar gärna på en diplomfylld vägg och kikar på prestationen (där även tiden framgår). Jag är inte dem framme själv på väggen men har inget emot de som hänger upp dem. Klisterlappen säger ingenting mer än att du anmält dig till loppet. Ingen tid eller om du ens kom i mål framgår. Vad är det då att skryta med? Men mest handlar det om att det är fult

 

Inte Jizerskan eller Birken alltså:(

Nix, det går inte. Men i bastun efter träningen går det utmärkt att berätta anekdoter från dessa lopp. Gärna om vilken vallning som valdes, hur kolhydratuppladdningen sköttes och alla bortförklaringar man har när tiden inte blev som tänkt :D

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Alla sporter har "oskrivna regler" som följs av initierade och därmed också visar vilka som bara är "wannebes".

 

Om jag skulle dryfta mig till att ge några personliga iaktagelser som jag tycker visar skillnaden mellan "riktig" och "amatör" :)

 

- Man tar bort Vasaloppsetiketten från skidorna efter loppet (inget jävla samlande på skidorna)

http://www.teamskidforum.se/wp-content/uploads/2012/02/IMG_0191_small.jpg

Link to comment
Share on other sites

HEHE,

 

Men det kan vi sätta kontot. "Det är inte coolt att göra det lite grann (1-4 lappar kanske) bara wannabe, men när hela skidan är full så är det tillräckligt överdrivet för att bli coolt igen" :)

Fast kan man se lappar från ÖS Söndag,ÖS Måndag;VL och det från samma år så tycker jag det har övergått från både fult och coolt till Respektingivande (tja lite coolt också)

Link to comment
Share on other sites

Kul tråd med roliga iakttagelser! några (lite störiga) beteenden som jag uppfattar att vissa åkare uppvisar:

 

1. att tävla på motionsspåret; t.ex. att försöka köra på bakskidorna på någon elitåkare som kör lugn distansträning och sen stressa som en galning för att komma före honom/henne till ett fiktivt mål (gärna i kombination med att sedan skryta i omklädningsrummet om att ha åkt jämnt/ifrån elitåkare X)

 

2. Att stressa och vara sur på barngrupper och nybörjare på elljusspår - att skälla och skrika "ur spår" mm på träning tycker jag inte är OK, kanske snarare ett tecken på att gubben (det är aldrig damer) har bristfällig byta-spår-teknik och inte kan flyta obehindrat förbi hinder i vägen med ett leende.

 

3. Tittar man när teamen kör glidtest dyker det ibland upp någon lite mindre erfaren som prompt ska testa sitt eget par i samma spår för att få ett kvitto på sitt glid men i värsta fall lyckas peta omkull teamets testutrustning, förstör markeringar, blankar till spåret mm. Detta roliga fenomen kan särskilt beskådas dagen innan Vasaloppet. (skrattade ifjol åt just detta vid Lövnäsvägen dagen innan loppet: några elitåkare med servicemän drog igång mkt seriöst test, men hann inte långt innan en halv busslast glada motionärer dök upp och ville testa på exakt samma ställe och i samma spår, av minst 6 tillgängliga, varpå spåret snabbt blev blankt och servicegubben som ansvarade för testutrustningen blev mer och mer uppgiven tills de fann för gott att byta ställe ... )

 

Så summa summarum: Vill du framstå som en rutinerad räv inom längdskidor kanske du inte bör 1) ha låtsastävling mot bättre åkare på träning, 2) skälla på långsammare åkare, 3) testa glid exakt där någon annan redan påbörjat ett glidtest

 

Sen om nr 1 och 3 platsar på "oskrivna regler" får andra avgöra - nr 2 tycker jag hör till vett och etikett

Link to comment
Share on other sites

Alla sporter har "oskrivna regler" som följs av initierade och därmed också visar vilka som bara är "wannebes".

 

Om jag skulle dryfta mig till att ge några personliga iaktagelser som jag tycker visar skillnaden mellan "riktig" och "amatör" :)

 

- Man tar bort Vasaloppsetiketten från skidorna efter loppet (inget jävla samlande på skidorna)

http://www.teamskidforum.se/wp-content/uploads/2012/02/IMG_0191_small.jpg

Coolt och respekt ;)

Link to comment
Share on other sites

Alla sporter har "oskrivna regler" som följs av initierade och därmed också visar vilka som bara är "wannebes".

 

Om jag skulle dryfta mig till att ge några personliga iaktagelser som jag tycker visar skillnaden mellan "riktig" och "amatör" :)

 

- Man tar bort Vasaloppsetiketten från skidorna efter loppet (inget jävla samlande på skidorna)

http://www.teamskidforum.se/wp-content/uploads/2012/02/IMG_0191_small.jpg

Coolt och respekt ;)

Jag håller med stefan! inte OK!

Link to comment
Share on other sites

Vad gäller lapparna så anser jag att de man fick på 70-talet (och kanske 80-talet med?) såg så mkt bättre ut. Farsans skidor hade ett gäng mycket mindre, halvtransparenta klisteretiketter i självhäftande plast som inte var lika j-a fula som de VL kör med nuförtiden. Att ha såna äldre etiketter såg helt ok att ha på laggen. De vita stora fula pappersblafforna är knappast en vacker prydnad.
Link to comment
Share on other sites

Uhhhh' date=' jag ryser och kommer drömma mardrömmar ;)[/quote']

Det var ingen vacker syn! Han är så såld på klisterlappar att han till och med har kvar klisterlapparna med streckkoder från fabriken.

 

Efter loppet åker lapparna bort. Det är inte konstigare än att man tar bort lapparna på resväskan när man kommer hem från resan. Eller det kanske ni inte heller gör :)

Link to comment
Share on other sites

Att ni orkar bry er över hur andra skidåkares skidor ser ut. Vad spelar det för roll om någon har kvar klisterlappar på sina skidor? Gäller samma sak för klisterlappar från skiselector?

 

Sen kanske man blir irriterad över personer som utger sig för att vara något de inte är eller om de brister i ödmjukhet. Väldigt vanligt inom utförsåkning att all rätt utrustning och kläder finns på plats kombinerat med en total brist på ödmjukhet och brist på förmåga att använda utrustningen. Det är kanske så att detta fenomen börjar bli vanligare inom ländskidor med.

Link to comment
Share on other sites

Vill poängterar det för mig öppenbara: Hela tråden är skapad med glimten i ögat.

 

I inlägg nr 29 försöker jag någorlunda seriöst utveckla mina funderingar. Professor Lars-Erik är både smart, klok, trevlig och en sjutusan till skidgubbe som gillar att samla klisterlappar. Själv får jag förhoppningsvis nöja mig med att vara klok och trevlig. Men så samlar jag inte klisterlappar heller ;)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...