Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Åkbara spår i norrland?


Stam

Recommended Posts

  • Replies 51
  • Created
  • Last Reply
Sjaalv aar jag i Astana' date=' Kazakhstan, och idag aar det minus 35, BURR.[/quote']

Huga! Men inget ont som inte har något gott med sig:

 

- Om du skal gå klassisk stil skal du ha festesmøring, men om det blir minus 40 grader kan du droppe det også, sier Kuzmin til Dagbladet.no.

Hur som helst, starkt jobbat med hotellrumslöpningen!

De har lovat kallare och snö mitt i veckan, men vi får se!

Vi får hoppas den prognosen slår in då, för den på http://www.sr.se/cgi%2Dbin/norrbotten/vader visar ingen snö i Luleå före fredag i alla fall.

Tack foer information. En troest i bedroevelsen foer mig aar vaal daa att jag inte skulle kunna aaka aaven om jag var i Luleaa just nu.

 

Betraaffande min nya gren, loepning i stort hotellrum, saa aar jag nu uppe i 18 km.

Varje varv aar 20 m.

Dagens matteproblem: Hur maanga varv haar jag loept ?

Dagens maarkliga observation: Jag haar faatt traaningsverk i vaderna av denna nya

typ av loepning och det har jag inte haft paa saakert 20 aar !

Link to comment
Share on other sites

Är det någon som vet om det finns åkbara spår i trakterna av Lycksele, Malå, Norsjö,Vindeln, Jörn, Vännes, Älvsbyn, Arvidsjaur eller i närheten av desa orter?

Vet i allafall att Lycksele och Älvsbyn har åkbart men inte mycket mer, och att Arvidsjaur har närmare halvmetern snö och perfekta spår.

Link to comment
Share on other sites

Är det någon som vet om det finns åkbara spår i trakterna av Lycksele' date=' Malå, Norsjö,Vindeln, Jörn, Vännes, Älvsbyn, Arvidsjaur eller i närheten av desa orter?[/quote']

Vet i allafall att Lycksele och Älvsbyn har åkbart men inte mycket mer, och att Arvidsjaur har närmare halvmetern snö och perfekta spår.

Tack för informationen. Dessa orter kan bli aktuella för en helgutflykt. Kan tänka mig en lite kortare sväng in i landet på en vardag kväll. Från kusten och 3-4 mil in så är det väl helt barmark.

Link to comment
Share on other sites

I Vilhelmina finns det isiga men åkbara spår. Kan man tänka sig att åka en bit längre in mot fjället (typ Saxnäs, Klimpfjäll och Borgafjäll) så är läget bättre. Borgafjäll har tydligen mest snö i landet just nu med ca 70cm.

I fjällen har det kommit ännu mer snö idag, mumma för skidåkarsjälen.

Link to comment
Share on other sites

I Kiruna finns snö! Som skidorienterare klagar vi på att det snöar för mycket, de uppkörda spårsystemen håller sig inte uppkörda så länge:) Vi hade tävling helgen som var och hoppades på att kunna träna på de spåren men de syns inte längre...
Link to comment
Share on other sites

I Kiruna finns snö! Som skidorienterare klagar vi på att det snöar för mycket, de uppkörda spårsystemen håller sig inte uppkörda så länge:) Vi hade tävling helgen som var och hoppades på att kunna träna på de spåren men de syns inte längre...

Kiruna låter ju som paradiset på jorden...!

Link to comment
Share on other sites

I Kiruna finns snö! Som skidorienterare klagar vi på att det snöar för mycket' date=' de uppkörda spårsystemen håller sig inte uppkörda så länge:) Vi hade tävling helgen som var och hoppades på att kunna träna på de spåren men de syns inte längre...[/quote']

Kiruna låter ju som paradiset på jorden...!

snarare helvettet;) närå men spåren håller högklass så¨tidigt på säs. men omgivningarna och mysfaktorn slår inte bruksvallarna..

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Nån som testat spåren i Luleå idag? Jag såg skidåkare när jag sprang förbi och tänkte plocka med "grusskidorna" och chansa på att det finns något som påminner om spår kvar i morgon bitti.

 

Finns åkbara spår längre innåt landet, som t ex i Boden? (Att det är ca 1 m snödjup i Gällivare har jag redan hört.)

 

Lite nyfiken bara. =)

Link to comment
Share on other sites

Nån som testat spåren i Luleå idag? Jag såg skidåkare när jag sprang förbi och tänkte plocka med "grusskidorna" och chansa på att det finns något som påminner om spår kvar i morgon bitti.

 

Finns åkbara spår längre innåt landet, som t ex i Boden? (Att det är ca 1 m snödjup i Gällivare har jag redan hört.)

 

Lite nyfiken bara. =)

De har skottat ihop 5.4 km. spåret på Ormberget och det är i överaskande bra skick. Det hugger på något enstaka ställe (av stenar) så jag har mest åkt på lilla spåret (1.9 km.) där det inte hugger någonstans. Två riktiga långpass, totalt c:a ett Vasalopp. Vi kanske ses imorgon om jag nu orkar en tredje dag.

Det ser lätt ut att hålla även imorgon även om det skulle vara 0 gradigt som idag.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Ang Ormberget i Luleå!

 

"

Hej!

Vi håller på att försöka få ett grepp om kostnaderna för konstsnö i längdspåren. Vi undersöker också om det skulle vara möjligt att söka EU-medel under kommande strukturfondsperiod. Gissningsvis ligger det några år fram i tiden även om vi jobbar hårt på det. Häls Göran W(chef på Fritidsförvaltningen i Luleå min anm)"

Link to comment
Share on other sites

Ang Ormberget i Luleå!

 

"

Hej!

Vi håller på att försöka få ett grepp om kostnaderna för konstsnö i längdspåren. Vi undersöker också om det skulle vara möjligt att söka EU-medel under kommande strukturfondsperiod. Gissningsvis ligger det några år fram i tiden även om vi jobbar hårt på det. Häls Göran W(chef på Fritidsförvaltningen i Luleå min anm)"

Hänvisa dem till www.kanonspår.nu. Där kan de säkert få ta del av lite erfarenheter. Spåret på södra finansieras av EU's strukturfond, kommunen, skidklubbarna i distriktet och en spåravgift.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jag har nu åkt tre dar i rad på Ormberget i Luleå (totalt c:a 5 mil) och själva spåret är överaskande fast och hyggligt bra t.ex. på 5.4 km. spåret. Jag åker på mina stålsicklade och tejpade skidor och det fungerar mycket bra. Det är bara just i starten man får staka sig över ett isigt område. Så, deas, Niklas, HW, och andra: det är möjligt att åka ett tag till.

Vi ses väl imorgon ?

Link to comment
Share on other sites

Jag åkte idag 23 km. på Ormberget. Spåret är sämst just på målrakan och på 5.4 km. spåret fick jag ta av mig skidorna där det var bart ett par meter. Jag åkte med stålsickling och Rossa klister. Det sög ordentligt men jag hade perfekt fäste hela tiden. Jag förbannar mig själv att jag inte lade på Rossan på Vasaloppet eftersom jag som vanligt hade den i bakfickan. Varför, jag rågar mig varför ?

 

Eftersom det nu är så varmt även i Luleå så kan det ganska snabbt vara omöjligt att åka även här (förutom slutspurten som brukar vara skeit på isen)

 

En annan reflektion: Trots att det var fullt åkbart idag så var det inte så många i spåret. Jag kan ju jämföra med situationen i Uppsala. OM detta spår hade existerat där (t.ex. före Vasaloppet) så skulle det krylla av folk. I jämförelse med det jag ofta får träna på där så är detta ett riktigt bra spår, inga stenar som sticker upp och riktigt fast spår långa sträckor.

Vi Luleåbor är lite "bortskämda" med perfekta spår flera månader per år.

Link to comment
Share on other sites

Jag åkte idag 23 km. på Ormberget. Spåret är sämst just på målrakan och på 5.4 km. spåret fick jag ta av mig skidorna där det var bart ett par meter. Jag åkte med stålsickling och Rossa klister. Det sög ordentligt men jag hade perfekt fäste hela tiden. Jag förbannar mig själv att jag inte lade på Rossan på Vasaloppet eftersom jag som vanligt hade den i bakfickan. Varför, jag rågar mig varför ?

 

Eftersom det nu är så varmt även i Luleå så kan det ganska snabbt vara omöjligt att åka även här (förutom slutspurten som brukar vara skeit på isen)

 

En annan reflektion: Trots att det var fullt åkbart idag så var det inte så många i spåret. Jag kan ju jämföra med situationen i Uppsala. OM detta spår hade existerat där (t.ex. före Vasaloppet) så skulle det krylla av folk. I jämförelse med det jag ofta får träna på där så är detta ett riktigt bra spår, inga stenar som sticker upp och riktigt fast spår långa sträckor.

Vi Luleåbor är lite "bortskämda" med perfekta spår flera månader per år.

Jo jag tänkte på det när Kronanloppet blev inställt. Från det jag hört om snöförhållandena i Uppsala-Stockholmsområdet så tror jag många därifrån hade skakat på huvudet och muttrat något om bortskämda norrlänningar om de kommit upp till Ormberget den helgen och fått veta att det skulle ha varit tävling där men att den blev inställt "p g a snöbrist". =)

 

Själv har jag helt växlat över till löpning. Inte helt friktionsfritt, för jag känner att iläggssulan gjort sitt efter en 5-10 år (gjuten efter foten för att ge det stöd jag behöver under hålfoten på längre distanser resp vid högt tempo), men skall nog gå hyfsat ändå den månad ungefär som jag nog får vänta på en ny (skall prova Ortolab denna gång, men de turnerar runt och är i Luleå var 14e dag så det tar lite tid innan man skannat av foten och fått nya iläggssulan). Långpass i strålade sol idag, hur som helst. Jag såg några skidåkare uppe på Ormberget, och de plogbromsade för att kunna gå över barmarksbiten som Lars-Erik nämnde ovan. Men snön smälter snabbt ser jag där jag springer, och under de närmaste dagarna lär väl snösmältningen accelerera ytterligare.

Link to comment
Share on other sites

Jag åkte idag 23 km. på Ormberget. Spåret är sämst just på målrakan och på 5.4 km. spåret fick jag ta av mig skidorna där det var bart ett par meter. Jag åkte med stålsickling och Rossa klister. Det sög ordentligt men jag hade perfekt fäste hela tiden. Jag förbannar mig själv att jag inte lade på Rossan på Vasaloppet eftersom jag som vanligt hade den i bakfickan. Varför, jag rågar mig varför ?

 

Eftersom det nu är så varmt även i Luleå så kan det ganska snabbt vara omöjligt att åka även här (förutom slutspurten som brukar vara skeit på isen)

 

En annan reflektion: Trots att det var fullt åkbart idag så var det inte så många i spåret. Jag kan ju jämföra med situationen i Uppsala. OM detta spår hade existerat där (t.ex. före Vasaloppet) så skulle det krylla av folk. I jämförelse med det jag ofta får träna på där så är detta ett riktigt bra spår, inga stenar som sticker upp och riktigt fast spår långa sträckor.

Vi Luleåbor är lite "bortskämda" med perfekta spår flera månader per år.

Är lite avis på er i Luleå som kan åka i april. I Skellefteå blev sista skidpasset den 28 mars i år. Lite tidigare säsongsavslut än några år tillbaka. Hade som mest 30 cm snö i vinter så det försvann snabbt i vårvärmen i år.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...
Hur ser det ut på ormberget nu? Vågar jag ta ut mina nya fina skidor på en sväng eller bör jag vänta på ett eller två snöfall till?

Jag har just kommit hem från Ormberget efter en dryg femmilatur. Jag har av säkerhetsskäl bara åkt 1.9 km. spåret och där kan du definitivt åka med finskidorna, det gjorde jag utan problem.

Anm: Idag tänkte jag bl.a. på att jag hade klart bättre skidor än nästan alla motionärer på Ormberget. Det var inte så förr eftersom jag nästan aldrig gav mig tid att glidvalla vid vanlig träning. Detta måste definitivt vara en bonus för stålsicklingen som jag tror även motståndarna håller med om.

 

Jag har hört ryktas att i Pagla i Boden är det kanonspår (tillverkat just av snökanon) så eventuellt åker jag dit imorgon om jag inte skall ta en ny tur på Ormberget (bland annat för att träna tålamodet)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...