Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Teknik vid spårbyte


henkecylinder

Recommended Posts

Vid stakning; ta ett lite kraftigare staktag samtidigt som du tar ett skateskär (t.ex. till vänster) tvärs över intilliggande spår, placera efterföljande högerskida i högerspåret, lyft i vänsterskidan i vänsterspåret samtidigt som du tar nästa staktag. Är det längre mellan spåren kan det behövas två skateskär i sidled.

Vid diagonalåkning; öka takten något, tryck in ett staktag samtidigt som du tar ett skateskär osv. enligt ovan.

I uppförsbacke (om det inte är för lång) kan det löna sig att spara på krutet till toppen och sen köra omkörningen enligt ovan.

I utförsåkning ska man ha bra mycket bättre glid än framförvarande för att byta spår. Direkt när du går får du ta vind och kanske även ospårat spår.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 years later...

Just för stakare är det viktigt att byta spår ofta, det ser tex i vasaloppet, för att få omväxling i belastningen och använda benen + att man får lite extra fart. Viktigt är dock att man håller sig inom reglerna vilket innebär att du endast får göra mer än ett skär med en skida, gör du med båda skidorna är det "tjuvskejt" och är inte tillåtet.

Link to comment
Share on other sites

Jag tittar ibland på gamla Vasalopp framför Skierg och en som hade en "ovana" ;) att ta extra skateskär vid varje spårbyte var Jerry Ahrlin. Slog aldrig fel utan att han petade till en gång extra fast spåret redan var bytt.

Jönsson hade också alltid otur och tappade balansen så han behövde ett extra skejtskär (tills fis uttalande att det var gult kort på det för några år sedan, då försvann oturen illa kvickt :)).

 

Annars är väl Sundby värst med omotiverade spårbyten, särskilt hans tendens att alltid bygga fart med ett spårbyte som övergång till diagonal.

Link to comment
Share on other sites

Sålänge man håller sig inom reglerna är det OK med spårbyte, tycker inte Sundby utmärker sig speciellt. Det är ganska kul att det finns likheter med en skolgård och ett långloppsspår. På båda ställena kan förekomma leken "följa John", det är otroligt vad snabbt de bakomvarande byter spår, när frontmannen gjort det.

Om man skall åka vasaloppet är det inte fel att träna på spårbyte, de kan man faktiskt tjäna tid och position på.

Link to comment
Share on other sites

Vid stakning; ta ett lite kraftigare staktag samtidigt som du tar ett skateskär (t.ex. till vänster) tvärs över intilliggande spår, placera efterföljande högerskida i högerspåret, lyft i vänsterskidan i vänsterspåret samtidigt som du tar nästa staktag. Är det längre mellan spåren kan det behövas två skateskär i sidled.

Vid diagonalåkning; öka takten något, tryck in ett staktag samtidigt som du tar ett skateskär osv. enligt ovan.

I uppförsbacke (om det inte är för lång) kan det löna sig att spara på krutet till toppen och sen köra omkörningen enligt ovan.

I utförsåkning ska man ha bra mycket bättre glid än framförvarande för att byta spår. Direkt när du går får du ta vind och kanske även ospårat spår.

Jo... Fast om det går fort utför, typ utför i Vasaloppet, lägger du ju i ytterskidan först när du kommer till det spåret du byter till
Link to comment
Share on other sites

Är det något jag gillat i VL är det spårbytena, om det har funnits gott om plats och benen varit friska har det gett en extra skjuts åt åkningen. Men oftast rör det sig om små småbyten från ett spår till ett annat och då kan man inte trycka ifrån lika mycket, Sen får man ju "läsa" de olika spåren för att hitta en lucka att gå in i och förhoppningsvis kommer man framåt och kan hitta en ny lucka osv. Det är väl det som kallas "det vita spårets schack" ! :)

Link to comment
Share on other sites

Jo... Fast om det går fort utför, typ utför i Vasaloppet, lägger du ju i ytterskidan först när du kommer till det spåret du byter till

Jag håller inte med jag glider alltid över spåret med "första" skidan för att sen lägga i nästa skida, oberoende om det är på platten eller utför.

Link to comment
Share on other sites

Jag måste erkänna att jag inte vet, om jag glider över spåret med "förstaskidan" eller lägger i den i ytterspåret direkt. Det kan vara så att jag gör både och beroende på hur långt det är mellan spåren och vilken fart man har. Skulle tro att vid byte till närliggande spår att jag lägger i skidan i ytterspåret direkt och vid större avstånd eller då man sneddar över flera spår att jag kör över spåret och lägger i innerskidan först. Får väl testa och se om tillfälle ges i vinter.

Link to comment
Share on other sites

Om jag ska byta till ett spår till vänster glider jag nog över spåren och sätter sedan i högerskidan först. Sätter man i vänsterskidan först tycker jag risken finns att man flyger över ändå om det går lite fort. Det blir ju en lite högersväng in i spåret och med vänsterskidan utanför spåret kan man hålla emot lite utan att fastna. Men allt går ju regel väldigt snabbt och anpassas nog omedvetet från situation till situation, lite med ryggmärgen. Vid träning förekommer det ju sällan mer än ett spår. Men man åker ju ibland utanför spåret för att sedan kliva in i det igen. I utförsbackar åker jag nog gärna parallellt med spåret och väldigt nära för att sedan kliva i och då med ytterskidan först.

 

/Mats

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...