Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Väder & valla Vasaloppet 2012


larsbern

Recommended Posts

Börjar väl luta en hel del åt rent klisterföre? Minusgrader på natten plus och regn på dagen hela veckan inkl söndag.

Kan nog bli rätt lättvallat och snabbt förutsatt att inte spårpatrullen gör spåren för sent så det inte hinner frysa ihop nånting. Efter Evertsberg lär det ändå vara sockrigt fram på dan.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 402
  • Created
  • Last Reply
Börjar väl luta en hel del åt rent klisterföre? Minusgrader på natten plus och regn på dagen hela veckan inkl söndag.

Kan nog bli rätt lättvallat och snabbt förutsatt att inte spårpatrullen gör spåren för sent så det inte hinner frysa ihop nånting. Efter Evertsberg lär det ändå vara sockrigt fram på dan.

Klart.se indikerar bara plusgrader i Berga, men så länge ska vi ju inte stanna där. Evertsberg och Mora verkar ligga på rätt sida nollan.

 

http://www.klart.se/dalarna/väder-berga.html

http://www.klart.se/evertsberg.html

http://www.klart.se/mora.html

Link to comment
Share on other sites

Börjar väl luta en hel del åt rent klisterföre? Minusgrader på natten plus och regn på dagen hela veckan inkl söndag.

Kan nog bli rätt lättvallat och snabbt förutsatt att inte spårpatrullen gör spåren för sent så det inte hinner frysa ihop nånting. Efter Evertsberg lär det ändå vara sockrigt fram på dan.

Klart.se indikerar bara plusgrader i Berga' date=' men så länge ska vi ju inte stanna där. Evertsberg och Mora verkar ligga på rätt sida nollan.

 

http://www.klart.se/dalarna/väder-berga.html

http://www.klart.se/evertsberg.html

http://www.klart.se/mora.html[/quote']

De senaste två åren har det varit 10 grader kallare på morgonen i Berga än det är uppe på myrarna. Så vad det är just där har inte så stor betydelse.

Link to comment
Share on other sites

Börjar väl luta en hel del åt rent klisterföre? Minusgrader på natten plus och regn på dagen hela veckan inkl söndag.

Kan nog bli rätt lättvallat och snabbt förutsatt att inte spårpatrullen gör spåren för sent så det inte hinner frysa ihop nånting. Efter Evertsberg lär det ändå vara sockrigt fram på dan.

Klart.se indikerar bara plusgrader i Berga' date=' men så länge ska vi ju inte stanna där. Evertsberg och Mora verkar ligga på rätt sida nollan.

 

http://www.klart.se/dalarna/väder-berga.html

http://www.klart.se/evertsberg.html

http://www.klart.se/mora.html[/quote']

De senaste två åren har det varit 10 grader kallare på morgonen i Berga än det är uppe på myrarna. Så vad det är just där har inte så stor betydelse.

Det är ju alltid kallare ner i dalen där den kalla luften samlas men det är som sagt rätt ointrerssant.

 

Tycks som prognosen svängt mot mildare väder igen jämfört med igår kväll, men det hinner nog ändra sig ett några ggr till. Hoppas dock inte det kommer nån snö dock...

Link to comment
Share on other sites

Vem hoppas inte på burkvalla?

 

Om det är kallare så håller spåren bättre vilket gynnar de längst bak likaväl som de där framme.

 

Burkvalla känns också lite som att fiska torrfluga, lite mer renlärigt än klister/våtfluga :)

Isräls och klister, kan det bli bättre? Då håller spåren garanterat för alla, men visst, det blir inte lika manligt, tungt och jobbigt som i nysnö...

Link to comment
Share on other sites

Tyvärr ingen isräls längre om man fräser om spåren på söndagmorgon varje år...

Så den drömmen har jag gett upp, renlärigt eller ej :)

 

Förra året var det ju fina isrännor strax innan Mångsbodarna på lördagen, helt borta nästa morgon när jag gjorde återbesök...

Visst lite skräp fanns i spåren men mer hållbara än det som skapade på söndagmorgon.

Link to comment
Share on other sites

Om det blir som den nuvarnade tendensen påvisar, dvs fyra fem minus på morgonen och omslag till plusgrader vid 11 tiden på förmiddagen, hur tänker ni valla då? Säg att man planerar åka på mellan 5-6 timmar. Är det ett klister täckt tunt med lämplig burk som gäller? Skulle helst slippa att valla om under färden. Tankar kring detta?
Link to comment
Share on other sites

Om det blir som den nuvarnade tendensen påvisar, dvs fyra fem minus på morgonen och omslag till plusgrader vid 11 tiden på förmiddagen, hur tänker ni valla då? Säg att man planerar åka på mellan 5-6 timmar. Är det ett klister täckt tunt med lämplig burk som gäller? Skulle helst slippa att valla om under färden. Tankar kring detta?

Om prognosen stämmer och det inte kommer komma någon snö, så kommer det vara vädligt varmt ganska många dagar, så även om de fräser upp så blir det så grovt att klister nog är det rätta. Visst skulle det eventuellt kunna vara så att man skulle kunna ha lite varmare klister och täcka med burk för att få bättre fart på myrarna och att klistret kommer fram mer och mer ju varmare. Fast det slår säkert om och blir nysnö...:) och ruggigt ruggföre.

Link to comment
Share on other sites

Prognosen börjar se riktgt bra ut nu, plusgrader dagarna innan,rejält med minusgrader och halvmulet den 4:e och ingen nederbörd..

Äh, så hade vi ju förra året men de frästre ju sönder rälsarna i alla fall. Jag har slutat drömma om perfekta förhållanden, lär aldrig mer bli som 98. Så länge det inte blir rugg är jag nöjd.

Link to comment
Share on other sites

Prognosen börjar se riktgt bra ut nu' date=' plusgrader dagarna innan,rejält med minusgrader och halvmulet den 4:e och ingen nederbörd..[/quote']

Äh, så hade vi ju förra året men de frästre ju sönder rälsarna i alla fall. Jag har slutat drömma om perfekta förhållanden, lär aldrig mer bli som 98. Så länge det inte blir rugg är jag nöjd.

Tyvärr vill de gärna förstöra spåren men blir det bara riktgit grov snö och minusgrader så blir det forhppningsvis ändå snabbt. Tror inte VL vill ha 98-före igen ur säkerthetssynpunkt annars skulle de aldrig fräst om förra året, i Hemus var det rena isrännorna på de spår som inte var VL-spår. Eller är det bara för TV-rutan tror ni?

Link to comment
Share on other sites

Om det blir väldigt grov snö (klister före) så kommer det också glida bra om det är nyfrästa spår och jag gillar helt klart mer att åka i sådana spår en i rena is spår. Dock håller de väl inte lika bra.

 

98 var det ju väldigt snabbt före och medvind men rena is spår var det väl inte? Det största problemet var ju att spåren i en del backar var helt sönder plogade så att ren blank is kom fram.

 

Det kan nog stämma att en omfräsning natten innan ibland kan göra att spåren och föret på de flesta sätt blir sämre under en del förhålladen men om det faktiskt är väldigt hårda spår som det blir om snön är gjenom våt på dagen och fryser på på natten förstår jag att de fräser om spåren. Att köra på ren is är inte spesiellt bra säkerhetsmässigt.

Link to comment
Share on other sites

Perfekta förhållanden för vem?

 

Det finns många aspekter och de där isrännorna lär inte inträffa igen.

Så det före som gynnar flest torde vara nederbördsfritt och kallt under loppet.

Då håller spåren bäst (om man nu alltid fräser om spåren på natten).

 

Minusgrader ger också något lättare att valla och något lättare att valla om på egen hand. Att lägga på klister ute i spåret tycker jag är svårare än att förstärka burkvallan.

 

Men visst, hade jag stått i 3an eller 4an så hade jag kanske önskat mig lite lätt snöfall och få minusgrader som då kunde ha bromsat täten och gett mig större medaljchans :)

 

Men nu står jag längre bak och vill mest ha en trevlig resa till målet, trots att jag är en av de medelålders gubbarna som har svårt med humöret :)

Link to comment
Share on other sites

Men nu står jag längre bak och vill mest ha en trevlig resa till målet, trots att jag är en av de medelålders gubbarna som har svårt med humöret :)

står du femman så kan jag hålla dig sällskap och hjälpa till att hålla humöret uppe :)

Link to comment
Share on other sites

Tja jag gissar att medelålders är efter ungdom (den slutar tidigt) och när man börjar känna sig gammal (och det är sent det).

 

Risk att även du hamnar där :)

 

Jag är nästan 50 så då är jag nog strax efter mitten av medelåldern... 30-60?

 

Motvind blir det alltid om man kör fort nog :)

Alltid värst för de som kör fortast...

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...