Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Väder & valla Vasaloppet 2012


larsbern

Recommended Posts

  • Replies 402
  • Created
  • Last Reply

Har varit i oxberg o testat skidor idag mellan kl 10.30 - 12.30 . När ja åkte var det 8 pluss i skuggan o 2 pluss i snön inge kul alls.

Va även i o testade en bit upp i första backen mellan 08.00-10.00 då va det 2 pluss i luft o 0 i snön.

Kl 14 vid starten 6.5 pluss.

Link to comment
Share on other sites

Har varit i oxberg o testat skidor idag mellan kl 10.30 - 12.30 . När ja åkte var det 8 pluss i skuggan o 2 pluss i snön inge kul alls.

Va även i o testade en bit upp i första backen mellan 08.00-10.00 då va det 2 pluss i luft o 0 i snön.

Kl 14 vid starten 6.5 pluss.

+2 i snön?? Hur går det till utan att den smälter?

Link to comment
Share on other sites

Har varit i oxberg o testat skidor idag mellan kl 10.30 - 12.30 . När ja åkte var det 8 pluss i skuggan o 2 pluss i snön inge kul alls.

Va även i o testade en bit upp i första backen mellan 08.00-10.00 då va det 2 pluss i luft o 0 i snön.

Kl 14 vid starten 6.5 pluss.

+2 i snön?? Hur går det till utan att den smälter?

Är det inte rätt vanligt att snön smälter när det är plusgrader :-)

Link to comment
Share on other sites

Hej. Jag vet inte hur många gånger per dag man är inne och kollar på vädersaiterna :-)

Jag åker Kuzmin och funderar om det nu är så varmt som man inte vill att det ska vara ska man köra plussickel då eller räcker det med Universal. Rilla med 1 och 2mm linjär kommer jag att göra. Är det fördel att ha superblanka belag när det är varmt också eller gäller det mest vid kallare förhållanden? Älskar den här tråden:-)

Link to comment
Share on other sites

När blir man medelålders?

Enligt Drakar och demoners regelbok: Ung - mogen - medelålders - gammal :-)

 

Om det nu skulle bli klisterföre på VL: Jag körde Ymerloppet i söndags. Tror säkert 90% hade vallat med klister. Efter loppet hade jag massor av små och stora prickar med klister på glidytorna, både framför och bakom min egen fästzon. Kan det ha varit min egen dåliga vallning som spridit ut sig eller är det något jag bör räkna med i de bakre (=8) leden nästa söndag, dvs att det slits loss från framförvarande åkare och sätter sig under mina skidor? (Har stålsicklade belag.)

Link to comment
Share on other sites

När blir man medelålders?

Enligt Drakar och demoners regelbok: Ung - mogen - medelålders - gammal :-)

 

Om det nu skulle bli klisterföre på VL: Jag körde Ymerloppet i söndags. Tror säkert 90% hade vallat med klister. Efter loppet hade jag massor av små och stora prickar med klister på glidytorna' date=' både framför och bakom min egen fästzon. Kan det ha varit min egen dåliga vallning som spridit ut sig eller är det något jag bör räkna med i de bakre (=8) leden nästa söndag, dvs att det slits loss från framförvarande åkare och sätter sig under mina skidor? (Har stålsicklade belag.)[/quote']

Du lär nog få räkna med det om det blir klister...vi syns i led 8 den 4:e då.Har du sjömanskostymen på dig ? ;)

Ser ju ut att kunna bli rätt så bra förutsättningar temperaturmässigt.

Link to comment
Share on other sites

Nu lär man ju vakna kallsvettig varje morgon' date=' famla efter telefonen som en alkis efter flaskan och med darrande händer knappa fram yr.no appen.[/quote']

Ta det lugnt! Det kommer att blir grymt bra, oavsett om det finns spår eller inte :)

Känns skönt att få bo med nån som kan lugna mig kvällen före loppet HW! :)

Link to comment
Share on other sites

Nu lär man ju vakna kallsvettig varje morgon' date=' famla efter telefonen som en alkis efter flaskan och med darrande händer knappa fram yr.no appen.[/quote']

Ta det lugnt! Det kommer att blir grymt bra, oavsett om det finns spår eller inte :)

Känns skönt att få bo med nån som kan lugna mig kvällen före loppet HW! :)

Lugna dig? Näe, dig ska jag hetsa upp! Vet du hur många vallningar vi ska testa på lördag? Sedan ska jag bara prata fästvalla hela kvällen och hetsa dig att valla om mitt i natten innan vi ska till start :D

Link to comment
Share on other sites

Ta det lugnt! Det kommer att blir grymt bra' date=' oavsett om det finns spår eller inte :)[/quote']

Känns skönt att få bo med nån som kan lugna mig kvällen före loppet HW! :)

Lugna dig? Näe, dig ska jag hetsa upp! Vet du hur många vallningar vi ska testa på lördag? Sedan ska jag bara prata fästvalla hela kvällen och hetsa dig att valla om mitt i natten innan vi ska till start :D

ha ha ha tror jag får ta med tältet oxå ;)

Link to comment
Share on other sites

Även klart.se spår minusgrader, men det kan krypa över nollan. Det får gå på armarna efter att man tatt sig till Hökberg.

Ska nog inte vara problem att få klistret att hålla hela vägen, verkar bli lättvallat spelar ingen större roll om det nån plus grad eller nån minusgrad det blir i stort sett samma valla ändå ju.

 

Enda orosmomentet skulle vara om det smyger in nederbörd i form av snö under loppet..

Link to comment
Share on other sites

Även klart.se spår minusgrader' date=' men det kan krypa över nollan. Det får gå på armarna efter att man tatt sig till Hökberg.[/quote']

Ska nog inte vara problem att få klistret att hålla hela vägen, verkar bli lättvallat spelar ingen större roll om det nån plus grad eller nån minusgrad det blir i stort sett samma valla ändå ju.

 

Enda orosmomentet skulle vara om det smyger in nederbörd i form av snö under loppet..

Vad planerar du att använda för fästvallor om det blir som prognoserna säger i dagsläget?

Link to comment
Share on other sites

Även klart.se spår minusgrader' date=' men det kan krypa över nollan. Det får gå på armarna efter att man tatt sig till Hökberg.[/quote']

Ska nog inte vara problem att få klistret att hålla hela vägen, verkar bli lättvallat spelar ingen större roll om det nån plus grad eller nån minusgrad det blir i stort sett samma valla ändå ju.

 

Enda orosmomentet skulle vara om det smyger in nederbörd i form av snö under loppet..

Vad planerar du att använda för fästvallor om det blir som prognoserna säger i dagsläget?

Grundklister (skarklister funkar också bra)

Universalklister blandat med något rött eller violett klister lite beroende på dagstemp.

Eventuellt täcka med burk beroende på hur snön ser ut första halvan.

 

Redan nu körs det på ren klistervallning i Tjevasan och Kortvasan, dock ska det ju snöa några centimeter under sön-mån. Detta lär du dock fräsas ihop med resten av iskrosset innan det är dags för VL. Det ska ju dessutom vara varmt på dagarna och kallt på nätterna hela väggen.

 

Så tänker jag just nu men det kan förstås förändras...

Link to comment
Share on other sites

Ska nog inte vara problem att få klistret att hålla hela vägen' date=' verkar bli lättvallat spelar ingen större roll om det nån plus grad eller nån minusgrad det blir i stort sett samma valla ändå ju.

 

Enda orosmomentet skulle vara om det smyger in nederbörd i form av snö under loppet..[/quote']

Vad planerar du att använda för fästvallor om det blir som prognoserna säger i dagsläget?

Grundklister (skarklister funkar också bra)

Universalklister blandat med något rött eller violett klister lite beroende på dagstemp.

Eventuellt täcka med burk beroende på hur snön ser ut första halvan.

 

Redan nu körs det på ren klistervallning i Tjevasan och Kortvasan, dock ska det ju snöa några centimeter under sön-mån. Detta lär du dock fräsas ihop med resten av iskrosset innan det är dags för VL. Det ska ju dessutom vara varmt på dagarna och kallt på nätterna hela väggen.

 

Så tänker jag just nu men det kan förstås förändras...

Hur är det om grunden kommer fram.

Tar Cholan mer glid än skarklister tro eller är det sak samma?

Link to comment
Share on other sites

Vad planerar du att använda för fästvallor om det blir som prognoserna säger i dagsläget?

Grundklister (skarklister funkar också bra)

Universalklister blandat med något rött eller violett klister lite beroende på dagstemp.

Eventuellt täcka med burk beroende på hur snön ser ut första halvan.

 

Redan nu körs det på ren klistervallning i Tjevasan och Kortvasan' date=' dock ska det ju snöa några centimeter under sön-mån. Detta lär du dock fräsas ihop med resten av iskrosset innan det är dags för VL. Det ska ju dessutom vara varmt på dagarna och kallt på nätterna hela väggen.

 

Så tänker jag just nu men det kan förstås förändras...[/quote']

Hur är det om grunden kommer fram.

Tar Cholan mer glid än skarklister tro eller är det sak samma?

Vet ej, jag har nästan alltid kört med skarklister i botten och det har hållit bra, äger faktiskt inget riktigt grundklister typ Chola.

Link to comment
Share on other sites

Vad planerar du att använda för fästvallor om det blir som prognoserna säger i dagsläget?

Grundklister (skarklister funkar också bra)

Universalklister blandat med något rött eller violett klister lite beroende på dagstemp.

Eventuellt täcka med burk beroende på hur snön ser ut första halvan.

 

Redan nu körs det på ren klistervallning i Tjevasan och Kortvasan' date=' dock ska det ju snöa några centimeter under sön-mån. Detta lär du dock fräsas ihop med resten av iskrosset innan det är dags för VL. Det ska ju dessutom vara varmt på dagarna och kallt på nätterna hela väggen.

 

Så tänker jag just nu men det kan förstås förändras...[/quote']

Hur är det om grunden kommer fram.

Tar Cholan mer glid än skarklister tro eller är det sak samma?

Du lägger så tunnt med chola eller skarklister i botten och betydligt kortare än burk så det har ingen betydelse. Du står ändå inte på den delen av skidan.

Link to comment
Share on other sites

Finns det något ställe som har Skiselector i Sälenområdet under nästa vecka? De skidor jag har är ett par Fischer, utplockade av Magnar. Det är Fischer Carbonlite plus, men de ska tydligen vara anpassade för kallföre (blå och gul tejp längst upp). Kan dock inte köpa nya skidor, så jag får hoppas att dessa duger, men då kan det vara bra att få utmätt rätt zoner. Någon som har nåt tips?
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...