Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Glidtester i Storvreta


Xskiing

Recommended Posts

2012-02-18

 

Plats: Storvreta Skogsvallen

 

Temperatur: +1/+2 °C

 

Rel-luftfuktighet: > 95 % (SMHI)

 

Väder: molnigt, lätt regn/snöfall

 

Snö: blandat natursnö och konstnsö; fuktig/blött

 

Spår: Klassisk

 

Skidor: Två par klassiska Madshus skidor (Vuerich L5, Vuerich 3S04) med tunn lag Toko base på fästzonen. Glidvalla: Swix LF6 (nyvallat). Ett par skate skidor (tidigare Madhus med 9-6 stenslip, nu Primateria sicklat med R-cut och P-cut). Jag har använt strukturverktyget Finite Finish Structure Tool (Aceco, http://www.aceco.com/finiteskitools/) med en 0.5 mm V-riller, som passade de förhållanden. Glidvalla: Swix LF6 (nyvallat).

 

Testmetod: Test med elektronisk tidmätning (SKITIME STN/94M) i en utförsåkning i Storvreta. Start ca. 10 m innan tidtagning för att får tillräckligt fart. Jag testade varje par 2 gånger och efter första omgången testade jag i motsatt ordning ytterliggare 2 gånger.

 

Märke Teknik Struktur MW avst.[%]

Madshus Klassik 3S04, Vuerich 12.52 0.05 0.0

Madshus Klassik L5, Vuerich 12.63 0.04 0.8

Madshus Skate R-/P-cut, Primateria, V05 riller, Aceco 12.90 0.04 2.9

 

Slutsats: Förhållanden var ok. Ibland var jag tvungen att köra om några åkningar pga vind. Men de 4 tider som ingick i analysen kommer från jämförbara åkningar.

 

Jag är medveten att Swix LF6 är inte vallan som man skulle använder vid plusgrader. Men, eftersom alla testade par var vallat med samma valla så skulle det betyder en liknande systematisk försämring av glidet för alla par. Själva jamförelse av de tre par blir inte påverkat.

 

De två stenslipade skidor var ganska lika, den med en liten grövre struktur (3S04) var lite snabbare.

 

De stålsicklade och rillade skidor var närmare de stenslipade skidor jämfört med de tre tidigare tester där de var genomsnittlig 6.5% långsammare. Det kan beror på att mina stålsicklade skidor är bättre när det är fuktig vilket skulle stämmer överens med min känsla att de gled ganska ganska bra i hög fart på lite fuktig konstsnö. Dessutom har rillning en positiv effekt på skidglid, speciellt när det är fuktig snö. Förra året testade vi rillning på stenslipade skidor i Lugnet skidstadion när det var fuktig snö och gled några meter längre efter rillning med samma verktyg och riller (V05) som jag har använt nu. Så den förbättring av de stålsicklade skidor från ca. 6.5% långsammare tider till 2.9% långsammare tider anser jag som en effekt av både fuktig snö och rillning. Det fanns ju tidigare en länk till en rapport från en duktig norsk vallare som skrev att stålsicklade skidor var hellre konkurranskraftig i fuktig och blött snö, så mina resultat verka inte helt fel.

Link to comment
Share on other sites

2012-02-18

 

Plats: Storvreta Skogsvallen

 

Temperatur: +1/+2 °C

 

Rel-luftfuktighet: > 95 % (SMHI)

 

Väder: molnigt, lätt regn/snöfall

 

Snö: blandat natursnö och konstnsö; fuktig/blött

 

Spår: Klassisk

 

Skidor: Två par klassiska Madshus skidor (Vuerich L5, Vuerich 3S04) med tunn lag Toko base på fästzonen. Glidvalla: Swix LF6 (nyvallat). Ett par skate skidor (tidigare Madhus med 9-6 stenslip, nu Primateria sicklat med R-cut och P-cut). Jag har använt strukturverktyget Finite Finish Structure Tool (Aceco, http://www.aceco.com/finiteskitools/) med en 0.5 mm V-riller, som passade de förhållanden. Glidvalla: Swix LF6 (nyvallat).

 

Testmetod: Test med elektronisk tidmätning (SKITIME STN/94M) i en utförsåkning i Storvreta. Start ca. 10 m innan tidtagning för att får tillräckligt fart. Jag testade varje par 2 gånger och efter första omgången testade jag i motsatt ordning ytterliggare 2 gånger.

 

Märke Teknik Struktur MW avst.[%]

Madshus Klassik 3S04, Vuerich 12.52 0.05 0.0

Madshus Klassik L5, Vuerich 12.63 0.04 0.8

Madshus Skate R-/P-cut, Primateria, V05 riller, Aceco 12.90 0.04 2.9

 

Slutsats: Förhållanden var ok. Ibland var jag tvungen att köra om några åkningar pga vind. Men de 4 tider som ingick i analysen kommer från jämförbara åkningar.

 

Jag är medveten att Swix LF6 är inte vallan som man skulle använder vid plusgrader. Men, eftersom alla testade par var vallat med samma valla så skulle det betyder en liknande systematisk försämring av glidet för alla par. Själva jamförelse av de tre par blir inte påverkat.

 

De två stenslipade skidor var ganska lika, den med en liten grövre struktur (3S04) var lite snabbare.

 

De stålsicklade och rillade skidor var närmare de stenslipade skidor jämfört med de tre tidigare tester där de var genomsnittlig 6.5% långsammare. Det kan beror på att mina stålsicklade skidor är bättre när det är fuktig vilket skulle stämmer överens med min känsla att de gled ganska ganska bra i hög fart på lite fuktig konstsnö. Dessutom har rillning en positiv effekt på skidglid, speciellt när det är fuktig snö. Förra året testade vi rillning på stenslipade skidor i Lugnet skidstadion när det var fuktig snö och gled några meter längre efter rillning med samma verktyg och riller (V05) som jag har använt nu. Så den förbättring av de stålsicklade skidor från ca. 6.5% långsammare tider till 2.9% långsammare tider anser jag som en effekt av både fuktig snö och rillning. Det fanns ju tidigare en länk till en rapport från en duktig norsk vallare som skrev att stålsicklade skidor var hellre konkurranskraftig i fuktig och blött snö, så mina resultat verka inte helt fel.

Det är intressant och tillför mycket att du redovisar dina resultat och tester och på ett sätt att vi också kan pröva om vi får samma resultat. Jag har bara en fråga:

Jag vet ju att du ofta använder en speciell stenslipning som utförs utomlands. Är det så även i detta fall ? Kan vi vanliga motionärer i så fall få möjlighet att testa denna speciella slipning ? Skulle ditt resultat bli annorlunda om du använde någon standardslipning som motionärer får när de lämnar in t.ex. på TeamSportia i Uppsala och deras nya superslip ?

Som sagt, intressant att du Xskiing är villig att delge oss dina intresanta testresultat.

Link to comment
Share on other sites

Följer dina glidtester med stort intresse och ser att det denna gång adderats rillning även till de sicklade skidorna, precis som jag varit inne på tidigare!

 

Det vore också intressant om du redovisade hur långt varje skidpar åkts innan test, nu tolkar jag det som att de är nyvallade och direkt körs i test. Vore i så fall intressant och se eventuell skillnad efter 5, 10 och kanske längre åkning på varje par. Vi har ju tidigare år märkt en klar försämring av vallade skidor allt eftersom kilometrar tillryggalagts. Vore intressant och se om du får samma försämringar.

 

Hur lång är sträckan du mäter tiden på, nu har du en snittid om knappt 13sek men på vilken sträcka? På så sätt kan vi räkna ut i vilken hastighet du testar skidorna. Det är en intressant parameter och som kanske kan ett annat resultat i lägre-högre hastighet?

Link to comment
Share on other sites

2012-02-18

 

Plats: Storvreta Skogsvallen

 

Temperatur: +1/+2 °C

 

Rel-luftfuktighet: > 95 % (SMHI)

 

Väder: molnigt' date=' lätt regn/snöfall

 

Snö: blandat natursnö och konstnsö; fuktig/blött

 

Spår: Klassisk

 

Skidor: Två par klassiska Madshus skidor (Vuerich L5, Vuerich 3S04) med tunn lag Toko base på fästzonen. Glidvalla: Swix LF6 (nyvallat). Ett par skate skidor (tidigare Madhus med 9-6 stenslip, nu Primateria sicklat med R-cut och P-cut). Jag har använt strukturverktyget Finite Finish Structure Tool (Aceco, http://www.aceco.com/finiteskitools/) med en 0.5 mm V-riller, som passade de förhållanden. Glidvalla: Swix LF6 (nyvallat).

 

Testmetod: Test med elektronisk tidmätning (SKITIME STN/94M) i en utförsåkning i Storvreta. Start ca. 10 m innan tidtagning för att får tillräckligt fart. Jag testade varje par 2 gånger och efter första omgången testade jag i motsatt ordning ytterliggare 2 gånger.

 

Märke Teknik Struktur MW[s'] ∆ avst.[%]

Madshus Klassik 3S04, Vuerich 12.52 0.05 0.0

Madshus Klassik L5, Vuerich 12.63 0.04 0.8

Madshus Skate R-/P-cut, Primateria, V05 riller, Aceco 12.90 0.04 2.9

 

Slutsats: Förhållanden var ok. Ibland var jag tvungen att köra om några åkningar pga vind. Men de 4 tider som ingick i analysen kommer från jämförbara åkningar.

 

Jag är medveten att Swix LF6 är inte vallan som man skulle använder vid plusgrader. Men, eftersom alla testade par var vallat med samma valla så skulle det betyder en liknande systematisk försämring av glidet för alla par. Själva jamförelse av de tre par blir inte påverkat.

 

De två stenslipade skidor var ganska lika, den med en liten grövre struktur (3S04) var lite snabbare.

 

De stålsicklade och rillade skidor var närmare de stenslipade skidor jämfört med de tre tidigare tester där de var genomsnittlig 6.5% långsammare. Det kan beror på att mina stålsicklade skidor är bättre när det är fuktig vilket skulle stämmer överens med min känsla att de gled ganska ganska bra i hög fart på lite fuktig konstsnö. Dessutom har rillning en positiv effekt på skidglid, speciellt när det är fuktig snö. Förra året testade vi rillning på stenslipade skidor i Lugnet skidstadion när det var fuktig snö och gled några meter längre efter rillning med samma verktyg och riller (V05) som jag har använt nu. Så den förbättring av de stålsicklade skidor från ca. 6.5% långsammare tider till 2.9% långsammare tider anser jag som en effekt av både fuktig snö och rillning. Det fanns ju tidigare en länk till en rapport från en duktig norsk vallare som skrev att stålsicklade skidor var hellre konkurranskraftig i fuktig och blött snö, så mina resultat verka inte helt fel.

Det är intressant och tillför mycket att du redovisar dina resultat och tester och på ett sätt att vi också kan pröva om vi får samma resultat. Jag har bara en fråga:

Jag vet ju att du ofta använder en speciell stenslipning som utförs utomlands. Är det så även i detta fall ? Kan vi vanliga motionärer i så fall få möjlighet att testa denna speciella slipning ? Skulle ditt resultat bli annorlunda om du använde någon standardslipning som motionärer får när de lämnar in t.ex. på TeamSportia i Uppsala och deras nya superslip ?

Som sagt, intressant att du Xskiing är villig att delge oss dina intresanta testresultat.

Tack Lars-Erik. Till din fråga: jag vet inte hur 'speciell' de stenslip är som jag har på mina skidor. Det som jag vet är att Stefano Vuerich (Vuerich Service, Predazzo, Italien) är specialiserat på stenslip på längdskidor sedan många år. Kolla man på sin hemsida (http://www.vuerichservice.it/home.asp), så hitta man en ganska imponerande lista av referens-åkare som har tävlat på sina stenslip. Jag har aldrig varit i sin verkstad i Italien, men har nu flera gånger hört från kompisar som var där att det finns många berömde namn på de skidor som står där för slipning.

 

Nu till tillgång till de stenslip. Principiell kan alla får sina skidor slipat hos Vuerich Service. Men självklart, Predazzo ligger i Italien och är inte direkt i närheten. Jag har själv tagit med skidor från Sverige till Tyskland och sedan vidare med en kompis till Predazzo, så helt lätt och utan kostnader och insats var det inte. De som åker ner till Italien och kör MARCIALONGA har inte så långt till Vuerich Service, så det kan vara nånting att tänka på nästa år.

 

I mina tester var det mest Vuerich-slipade skidor, men också 1 par slipat från Team Sportia Uppsala (B45), 1 par slipat från Madshus några år sedan (9-6) och ett par från en kompis med en hemma-slip från Karl Pult (P-cl-3-G). Under 'Glidtester i Oberstdorf', Test 3 (http://www.skidforum.se/viewtopic.php?id=7362) var Team Sportias B45 slip likvärdig som det snabbaste paret (Fischer med Vuerich S04). I Test 2, också i Oberstdorf, bara lite efter (1.4%). Under 'Glidtester i Harsa', 2012-01-14 (http://www.skidforum.se/viewtopic.php?id=7471) var de Madshus slipade skidor (9-6) praktiskt likvärdigt med de Vuerich-slipade Fischer skidor (L5) som har blivit mina favoritskidor i torr och kall snö. I Orsa, 2012-02-10 (http://www.skidforum.se/viewtopic.php?id=7617) var de skidor från en kompis lite efter (2.3%) men ändå bra med. Så jag tror att jag kan säger att de resultat jag fick hittils beror inte bara på typen av stenslip och stensliparen.

 

Jag är, som många kanske vet, från Tyskland och har fortfarande mer koll var jag kan slipa skidor i Tyskland och närheten än vad jag har i Sverige. MEN, jag vet att det finns duktiga stenslipare här i Sverige, det är bara att hitta de. I Orsa testade jag med en åkare, som också finns här i skidforum, och jag tyckte att våra skidor var ganska likvärdigt. Så kanske kan han uttala sig om sina stenslip och var han får sina skidor slipat.

 

@ Stefan Sand: Tack för ditt interesse. Även i Harsa och Orsa har jag funderat om att rilla de sicklade skidor, men där sa jag ingen anledning att göra det pga av de snöförhållanden. I Storvreta var det annorlunda och rillning har säkert bidragit till den förbättringen i skidglid av de stålsicklade skidor.

 

Nyvallat betyder, som du skriver, att jag testa direkt. Men per test-åkning betyder det ca. 200-300 m, i 4-6 åkningar mellan 800 och 1800 m. I Orsa, 2012-02-07 (http://www.skidforum.se/viewtopic.php?id=7617) har de testade stenslipade skidor blivit åkt 3, 25 och 40 km innnan och där visade mina resultat ingen stor förändring jämfört med de två andra tester med nyvallada skidor. Igår i Storvreta skulle det har varit intressant att göra det du föreslår för det var fuktig snö. Men, att testa 3 par skidor innan och efter 10 km åkning eller mer om man är bara en testperson, tar lång tid. Det skulle vara lättare att göra så en test med flera personer och delar upp skidor.

 

Jag har inte mätt sträckan sträcken, men du har rätt att det skulle ger mer information. Det jag kan säger är att hastigheten i mina test är relativt hög för att vara realistisk både för en utförsåkning och stakning på en platt sträcka. Jag undvika för höga och för låga hastigheter, får där blir resultat inte representativ.

Link to comment
Share on other sites

@ Stefan Sand: Tack för ditt interesse. Även i Harsa och Orsa har jag funderat om att rilla de sicklade skidor, men där sa jag ingen anledning att göra det pga av de snöförhållanden. I Storvreta var det annorlunda och rillning har säkert bidragit till den förbättringen i skidglid av de stålsicklade skidor.

 

Nyvallat betyder, som du skriver, att jag testa direkt. Men per test-åkning betyder det ca. 200-300 m, i 4-6 åkningar mellan 800 och 1800 m. I Orsa, 2012-02-07 (http://www.skidforum.se/viewtopic.php?id=7617) har de testade stenslipade skidor blivit åkt 3, 25 och 40 km innnan och där visade mina resultat ingen stor förändring jämfört med de två andra tester med nyvallada skidor. Igår i Storvreta skulle det har varit intressant att göra det du föreslår för det var fuktig snö. Men, att testa 3 par skidor innan och efter 10 km åkning eller mer om man är bara en testperson, tar lång tid. Det skulle vara lättare att göra så en test med flera personer och delar upp skidor.

 

Jag har inte mätt sträckan sträcken, men du har rätt att det skulle ger mer information. Det jag kan säger är att hastigheten i mina test är relativt hög för att vara realistisk både för en utförsåkning och stakning på en platt sträcka. Jag undvika för höga och för låga hastigheter, får där blir resultat inte representativ.

Ja, det är inte lätt att ensam testa många skidor och dessutom åka många km på varje par. Det tar tid och förhållanden kan hinna ändras. Idealet vore att dra ihop ett "test team" som tillsammans kan testa och utvärdera.

 

OK, då drar jag slutsatsen att den hastighet du testar är någonstans mellan 20-25 km/h, kan det stämma?

Jag har funderat en hel del på hur glidtester borde göras och det är inte helt lätt att hitta en fungerande lösning. Det jag kommit fram till hittills är att det vore intressant att få veta ingångshastigheten i teststräckan, snitthastigheten i teststräckan och slutligen utgångshastigheten ur teststräckan. Jag har hittat en testapparatur som skulle kunna hantera detta men det kostar runt 20,000 SEK att köpa in den, så än har inte budgeten tillåtit detta.

Anledningen till att jag tycker det vore intressant att veta ingångshastigheten är att eliminera en felkälla i form av att man just har olika ingångshastigheter. Givetvis så får man ett relativt bra underlag utan den vetskapen om man utför många glidtester och beräknar ett snitt, men jag tror att vi skulle kunna dra bättre slutresultat med den kunskapen.

 

Drömmen vore att ha tillång till kanske 10 par skidor av samma märke och från samma tillverkning med så lika spann som bara möjligt. Testa dessa skidor vid ett stort antal tillfällen med en testapparatur beskriven ovan. Dokumentera och publicera dessa tester för att öka kunskapen bland skidåkare. Men det är en investering både i stora pengar och mycket tid som är svår att få till.

Link to comment
Share on other sites

@ Stefan Sand: Tack för ditt interesse. Även i Harsa och Orsa har jag funderat om att rilla de sicklade skidor' date=' men där sa jag ingen anledning att göra det pga av de snöförhållanden. I Storvreta var det annorlunda och rillning har säkert bidragit till den förbättringen i skidglid av de stålsicklade skidor.

 

Nyvallat betyder, som du skriver, att jag testa direkt. Men per test-åkning betyder det ca. 200-300 m, i 4-6 åkningar mellan 800 och 1800 m. I Orsa, 2012-02-07 (http://www.skidforum.se/viewtopic.php?id=7617) har de testade stenslipade skidor blivit åkt 3, 25 och 40 km innnan och där visade mina resultat ingen stor förändring jämfört med de två andra tester med nyvallada skidor. Igår i Storvreta skulle det har varit intressant att göra det du föreslår för det var fuktig snö. Men, att testa 3 par skidor innan och efter 10 km åkning eller mer om man är bara en testperson, tar lång tid. Det skulle vara lättare att göra så en test med flera personer och delar upp skidor.

 

Jag har inte mätt sträckan sträcken, men du har rätt att det skulle ger mer information. Det jag kan säger är att hastigheten i mina test är relativt hög för att vara realistisk både för en utförsåkning och stakning på en platt sträcka. Jag undvika för höga och för låga hastigheter, får där blir resultat inte representativ.[/quote']

Ja, det är inte lätt att ensam testa många skidor och dessutom åka många km på varje par. Det tar tid och förhållanden kan hinna ändras. Idealet vore att dra ihop ett "test team" som tillsammans kan testa och utvärdera.

 

OK, då drar jag slutsatsen att den hastighet du testar är någonstans mellan 20-25 km/h, kan det stämma?

Jag har funderat en hel del på hur glidtester borde göras och det är inte helt lätt att hitta en fungerande lösning. Det jag kommit fram till hittills är att det vore intressant att få veta ingångshastigheten i teststräckan, snitthastigheten i teststräckan och slutligen utgångshastigheten ur teststräckan. Jag har hittat en testapparatur som skulle kunna hantera detta men det kostar runt 20,000 SEK att köpa in den, så än har inte budgeten tillåtit detta.

Anledningen till att jag tycker det vore intressant att veta ingångshastigheten är att eliminera en felkälla i form av att man just har olika ingångshastigheter. Givetvis så får man ett relativt bra underlag utan den vetskapen om man utför många glidtester och beräknar ett snitt, men jag tror att vi skulle kunna dra bättre slutresultat med den kunskapen.

 

Drömmen vore att ha tillång till kanske 10 par skidor av samma märke och från samma tillverkning med så lika spann som bara möjligt. Testa dessa skidor vid ett stort antal tillfällen med en testapparatur beskriven ovan. Dokumentera och publicera dessa tester för att öka kunskapen bland skidåkare. Men det är en investering både i stora pengar och mycket tid som är svår att få till.

Det stämmer att förhållanden kan ändra sig. I så fall skulle det vara flera oberoende tester, även om det är samma dag och samma sträcka. Det man kan jämföra är relativ avstand mellan olika par och hur den ändra sig med åk-distans.

 

Angående 'test-team', jag skulle gärna bidrar till detta. Själv har jag inte 10 par skidor från samma år, men några Madshus Klassik skidor är från samma år och samma gäller för de Fischer. Dessutom har jag sett i mina tester att 'gamla' Madshus är ganska likvärdigt till de nya Fischer. Det skiljde sig bara 0.9% i Harsa där jag testade ett par Fischer och ett par Madshus med samma slip.

 

Tillgång till 10 par likvärdiga skidor vore toppen, men det är svårt att realisera. Jag har sett hur en service-tekniker i tyska Continental-cup laget har testat många gånger till han hittade 4 par normerade skidor. Men jag är övertygat att det räcker med mindre antal skidor, som måste inte nödvändigvis vara normerat. Vad man göra är tex testa olika behandlingar under samma test. Tar man med ett vallaställ, så kan man tex testa effekt av rillning. Först kör man utan rillning, sedan riller man och testa igen. Samma gäller valla och stålsickling. Men det kräver att man tar med vallautrustning, vilket är inte så lätt utan bil :)

 

Topphastigheten kan ligger runt 25 km/h, medelhastigheten självklart lägre. Jag tror inte att du behöver ett instrument för 20,000 SEK. Det skulle bara behövas 4 mätpinnar mer, så man kan delar upp teststräckan i 3 delar. Det är bara reflektorer klistrat på en metallpinne som behövs, så antingen köper man de direkt från Skitime eller bygger de själv. Det kan inte vara så svårt. Instrumentet har en memory-funktion för 64 tider, så man kan lätt går genom de senaste tider och notera de. Generellt tror jag att de tester med tidmätning har ganska hög precision. Den relativa standardavvikelse ligger under 0.5% för de senaste tester i Storvreta och kan sänkas med en längre teststräcka.

 

Vad tror du om trycket man applicerar vid rillningen?

 

Andra på forumet har ju varit inne på att en hårdare rillning ger annorlunda effekter än en lösare.

Jag försöker att trycker så lått att strukturen syns tydligt. I kall föra trycker jag lite lättare och hårdare i blöttföre, men jag kan inte ger dig siffror. Xintrot har ju beskrivit lite mer hur han mäter trycket vid rillning och det låt intressant.

Link to comment
Share on other sites

2012-02-18

 

Plats: Storvreta Skogsvallen

 

Temperatur: +1/+2 °C

 

Rel-luftfuktighet: > 95 % (SMHI)

 

Väder: molnigt' date=' lätt regn/snöfall

 

Snö: blandat natursnö och konstnsö; fuktig/blött

 

Spår: Klassisk

 

Skidor: Två par klassiska Madshus skidor (Vuerich L5, Vuerich 3S04) med tunn lag Toko base på fästzonen. Glidvalla: Swix LF6 (nyvallat). Ett par skate skidor (tidigare Madhus med 9-6 stenslip, nu Primateria sicklat med R-cut och P-cut). Jag har använt strukturverktyget Finite Finish Structure Tool (Aceco, http://www.aceco.com/finiteskitools/) med en 0.5 mm V-riller, som passade de förhållanden. Glidvalla: Swix LF6 (nyvallat).

 

Testmetod: Test med elektronisk tidmätning (SKITIME STN/94M) i en utförsåkning i Storvreta. Start ca. 10 m innan tidtagning för att får tillräckligt fart. Jag testade varje par 2 gånger och efter första omgången testade jag i motsatt ordning ytterliggare 2 gånger.

 

Märke Teknik Struktur MW[s'] ∆ avst.[%]

Madshus Klassik 3S04, Vuerich 12.52 0.05 0.0

Madshus Klassik L5, Vuerich 12.63 0.04 0.8

Madshus Skate R-/P-cut, Primateria, V05 riller, Aceco 12.90 0.04 2.9

 

Slutsats: Förhållanden var ok. Ibland var jag tvungen att köra om några åkningar pga vind. Men de 4 tider som ingick i analysen kommer från jämförbara åkningar.

 

Jag är medveten att Swix LF6 är inte vallan som man skulle använder vid plusgrader. Men, eftersom alla testade par var vallat med samma valla så skulle det betyder en liknande systematisk försämring av glidet för alla par. Själva jamförelse av de tre par blir inte påverkat.

 

De två stenslipade skidor var ganska lika, den med en liten grövre struktur (3S04) var lite snabbare.

 

De stålsicklade och rillade skidor var närmare de stenslipade skidor jämfört med de tre tidigare tester där de var genomsnittlig 6.5% långsammare. Det kan beror på att mina stålsicklade skidor är bättre när det är fuktig vilket skulle stämmer överens med min känsla att de gled ganska ganska bra i hög fart på lite fuktig konstsnö. Dessutom har rillning en positiv effekt på skidglid, speciellt när det är fuktig snö. Förra året testade vi rillning på stenslipade skidor i Lugnet skidstadion när det var fuktig snö och gled några meter längre efter rillning med samma verktyg och riller (V05) som jag har använt nu. Så den förbättring av de stålsicklade skidor från ca. 6.5% långsammare tider till 2.9% långsammare tider anser jag som en effekt av både fuktig snö och rillning. Det fanns ju tidigare en länk till en rapport från en duktig norsk vallare som skrev att stålsicklade skidor var hellre konkurranskraftig i fuktig och blött snö, så mina resultat verka inte helt fel.

Det är intressant och tillför mycket att du redovisar dina resultat och tester och på ett sätt att vi också kan pröva om vi får samma resultat. Jag har bara en fråga:

Jag vet ju att du ofta använder en speciell stenslipning som utförs utomlands. Är det så även i detta fall ? Kan vi vanliga motionärer i så fall få möjlighet att testa denna speciella slipning ? Skulle ditt resultat bli annorlunda om du använde någon standardslipning som motionärer får när de lämnar in t.ex. på TeamSportia i Uppsala och deras nya superslip ?

Som sagt, intressant att du Xskiing är villig att delge oss dina intresanta testresultat.

Tack Lars-Erik. Till din fråga: jag vet inte hur 'speciell' de stenslip är som jag har på mina skidor. Det som jag vet är att Stefano Vuerich (Vuerich Service, Predazzo, Italien) är specialiserat på stenslip på längdskidor sedan många år. Kolla man på sin hemsida (http://www.vuerichservice.it/home.asp), så hitta man en ganska imponerande lista av referens-åkare som har tävlat på sina stenslip. Jag har aldrig varit i sin verkstad i Italien, men har nu flera gånger hört från kompisar som var där att det finns många berömde namn på de skidor som står där för slipning.

 

Nu till tillgång till de stenslip. Principiell kan alla får sina skidor slipat hos Vuerich Service. Men självklart, Predazzo ligger i Italien och är inte direkt i närheten. Jag har själv tagit med skidor från Sverige till Tyskland och sedan vidare med en kompis till Predazzo, så helt lätt och utan kostnader och insats var det inte. De som åker ner till Italien och kör MARCIALONGA har inte så långt till Vuerich Service, så det kan vara nånting att tänka på nästa år.

 

I mina tester var det mest Vuerich-slipade skidor, men också 1 par slipat från Team Sportia Uppsala (B45), 1 par slipat från Madshus några år sedan (9-6) och ett par från en kompis med en hemma-slip från Karl Pult (P-cl-3-G). Under 'Glidtester i Oberstdorf', Test 3 (http://www.skidforum.se/viewtopic.php?id=7362) var Team Sportias B45 slip likvärdig som det snabbaste paret (Fischer med Vuerich S04). I Test 2, också i Oberstdorf, bara lite efter (1.4%). Under 'Glidtester i Harsa', 2012-01-14 (http://www.skidforum.se/viewtopic.php?id=7471) var de Madshus slipade skidor (9-6) praktiskt likvärdigt med de Vuerich-slipade Fischer skidor (L5) som har blivit mina favoritskidor i torr och kall snö. I Orsa, 2012-02-10 (http://www.skidforum.se/viewtopic.php?id=7617) var de skidor från en kompis lite efter (2.3%) men ändå bra med. Så jag tror att jag kan säger att de resultat jag fick hittils beror inte bara på typen av stenslip och stensliparen.

 

Jag är, som många kanske vet, från Tyskland och har fortfarande mer koll var jag kan slipa skidor i Tyskland och närheten än vad jag har i Sverige. MEN, jag vet att det finns duktiga stenslipare här i Sverige, det är bara att hitta de. I Orsa testade jag med en åkare, som också finns här i skidforum, och jag tyckte att våra skidor var ganska likvärdigt. Så kanske kan han uttala sig om sina stenslip och var han får sina skidor slipat.

 

@ Stefan Sand: Tack för ditt interesse. Även i Harsa och Orsa har jag funderat om att rilla de sicklade skidor, men där sa jag ingen anledning att göra det pga av de snöförhållanden. I Storvreta var det annorlunda och rillning har säkert bidragit till den förbättringen i skidglid av de stålsicklade skidor.

 

Nyvallat betyder, som du skriver, att jag testa direkt. Men per test-åkning betyder det ca. 200-300 m, i 4-6 åkningar mellan 800 och 1800 m. I Orsa, 2012-02-07 (http://www.skidforum.se/viewtopic.php?id=7617) har de testade stenslipade skidor blivit åkt 3, 25 och 40 km innnan och där visade mina resultat ingen stor förändring jämfört med de två andra tester med nyvallada skidor. Igår i Storvreta skulle det har varit intressant att göra det du föreslår för det var fuktig snö. Men, att testa 3 par skidor innan och efter 10 km åkning eller mer om man är bara en testperson, tar lång tid. Det skulle vara lättare att göra så en test med flera personer och delar upp skidor.

 

Jag har inte mätt sträckan sträcken, men du har rätt att det skulle ger mer information. Det jag kan säger är att hastigheten i mina test är relativt hög för att vara realistisk både för en utförsåkning och stakning på en platt sträcka. Jag undvika för höga och för låga hastigheter, får där blir resultat inte representativ.

Angående kompetenta skidslipare. Tre kan jag rekommendera (det finns naturligtvis flera) Allsport i Torsby, Teamsportia i Skinnskatteberg (ffa på kallföre, klassiskt) samt också Alewalds Stockholm. Dessa tycks göra ett kompetent jobb för alla åkare. Att någon hävdar sig ha en superslip betyder inte annat än att dom hävdar just det, gå på rek från tävlingsåkare.

Link to comment
Share on other sites

Det är intressant och tillför mycket att du redovisar dina resultat och tester och på ett sätt att vi också kan pröva om vi får samma resultat. Jag har bara en fråga:

Jag vet ju att du ofta använder en speciell stenslipning som utförs utomlands. Är det så även i detta fall ? Kan vi vanliga motionärer i så fall få möjlighet att testa denna speciella slipning ? Skulle ditt resultat bli annorlunda om du använde någon standardslipning som motionärer får när de lämnar in t.ex. på TeamSportia i Uppsala och deras nya superslip ?

Som sagt' date=' intressant att du Xskiing är villig att delge oss dina intresanta testresultat.[/quote']

Tack Lars-Erik. Till din fråga: jag vet inte hur 'speciell' de stenslip är som jag har på mina skidor. Det som jag vet är att Stefano Vuerich (Vuerich Service, Predazzo, Italien) är specialiserat på stenslip på längdskidor sedan många år. Kolla man på sin hemsida (http://www.vuerichservice.it/home.asp), så hitta man en ganska imponerande lista av referens-åkare som har tävlat på sina stenslip. Jag har aldrig varit i sin verkstad i Italien, men har nu flera gånger hört från kompisar som var där att det finns många berömde namn på de skidor som står där för slipning.

 

Nu till tillgång till de stenslip. Principiell kan alla får sina skidor slipat hos Vuerich Service. Men självklart, Predazzo ligger i Italien och är inte direkt i närheten. Jag har själv tagit med skidor från Sverige till Tyskland och sedan vidare med en kompis till Predazzo, så helt lätt och utan kostnader och insats var det inte. De som åker ner till Italien och kör MARCIALONGA har inte så långt till Vuerich Service, så det kan vara nånting att tänka på nästa år.

 

I mina tester var det mest Vuerich-slipade skidor, men också 1 par slipat från Team Sportia Uppsala (B45), 1 par slipat från Madshus några år sedan (9-6) och ett par från en kompis med en hemma-slip från Karl Pult (P-cl-3-G). Under 'Glidtester i Oberstdorf', Test 3 (http://www.skidforum.se/viewtopic.php?id=7362) var Team Sportias B45 slip likvärdig som det snabbaste paret (Fischer med Vuerich S04). I Test 2, också i Oberstdorf, bara lite efter (1.4%). Under 'Glidtester i Harsa', 2012-01-14 (http://www.skidforum.se/viewtopic.php?id=7471) var de Madshus slipade skidor (9-6) praktiskt likvärdigt med de Vuerich-slipade Fischer skidor (L5) som har blivit mina favoritskidor i torr och kall snö. I Orsa, 2012-02-10 (http://www.skidforum.se/viewtopic.php?id=7617) var de skidor från en kompis lite efter (2.3%) men ändå bra med. Så jag tror att jag kan säger att de resultat jag fick hittils beror inte bara på typen av stenslip och stensliparen.

 

Jag är, som många kanske vet, från Tyskland och har fortfarande mer koll var jag kan slipa skidor i Tyskland och närheten än vad jag har i Sverige. MEN, jag vet att det finns duktiga stenslipare här i Sverige, det är bara att hitta de. I Orsa testade jag med en åkare, som också finns här i skidforum, och jag tyckte att våra skidor var ganska likvärdigt. Så kanske kan han uttala sig om sina stenslip och var han får sina skidor slipat.

 

@ Stefan Sand: Tack för ditt interesse. Även i Harsa och Orsa har jag funderat om att rilla de sicklade skidor, men där sa jag ingen anledning att göra det pga av de snöförhållanden. I Storvreta var det annorlunda och rillning har säkert bidragit till den förbättringen i skidglid av de stålsicklade skidor.

 

Nyvallat betyder, som du skriver, att jag testa direkt. Men per test-åkning betyder det ca. 200-300 m, i 4-6 åkningar mellan 800 och 1800 m. I Orsa, 2012-02-07 (http://www.skidforum.se/viewtopic.php?id=7617) har de testade stenslipade skidor blivit åkt 3, 25 och 40 km innnan och där visade mina resultat ingen stor förändring jämfört med de två andra tester med nyvallada skidor. Igår i Storvreta skulle det har varit intressant att göra det du föreslår för det var fuktig snö. Men, att testa 3 par skidor innan och efter 10 km åkning eller mer om man är bara en testperson, tar lång tid. Det skulle vara lättare att göra så en test med flera personer och delar upp skidor.

 

Jag har inte mätt sträckan sträcken, men du har rätt att det skulle ger mer information. Det jag kan säger är att hastigheten i mina test är relativt hög för att vara realistisk både för en utförsåkning och stakning på en platt sträcka. Jag undvika för höga och för låga hastigheter, får där blir resultat inte representativ.

Angående kompetenta skidslipare. Tre kan jag rekommendera (det finns naturligtvis flera) Allsport i Torsby, Teamsportia i Skinnskatteberg (ffa på kallföre, klassiskt) samt också Alewalds Stockholm. Dessa tycks göra ett kompetent jobb för alla åkare. Att någon hävdar sig ha en superslip betyder inte annat än att dom hävdar just det, gå på rek från tävlingsåkare.

Tack för informationen. Jag håller med att det är mer trovärdig om det finns tävlingsåkare som verkligen kör på dem stenslip man gör reklam för. Det räcker inte att bara göra reklam med en dyr slipmaskin, stenslipning är fortfarande ett hantverk.

Link to comment
Share on other sites

Väldigt intressant med alla bra undersökningar om glid! Stort tack till de som tar sig tid att både göra det och dela med sig till oss andra!

 

Den pusselbit jag tycker saknas är följande:

Jag har väldigt svårt att översätta x% kortare glidtid, eller y% längre glidlängd till stillastående, till minskad tid att köra en given sträcka. Det vore ett bra tillägg till dessa glidtester om någon (Lars-Erik?) med lite antaganden tar fram en metod att omvandla resultat från glidtester till skillnad i friktion, och via lite ytterligare antaganden till skillnad i åktid i% på en sträcka (under konstant effekt). Blir förstås en massa antaganden, men förhoppningsvis väldigt intressant - delvis för att jag är nyfiken på hur stor inverkan det faktiskt gör på ett lopp!

 

Här är två spännande för cykel:

http://www.bikeradar.com/news/article/how-aero-is-aero-19273/

http://www.socalttseries.com/Training/Articles/AerodynamicsforTimeTrial/tabid/217/Default.aspx

Link to comment
Share on other sites

Väldigt intressant med alla bra undersökningar om glid! Stort tack till de som tar sig tid att både göra det och dela med sig till oss andra!

 

Den pusselbit jag tycker saknas är följande:

Jag har väldigt svårt att översätta x% kortare glidtid, eller y% längre glidlängd till stillastående, till minskad tid att köra en given sträcka. Det vore ett bra tillägg till dessa glidtester om någon (Lars-Erik?) med lite antaganden tar fram en metod att omvandla resultat från glidtester till skillnad i friktion, och via lite ytterligare antaganden till skillnad i åktid i% på en sträcka (under konstant effekt). Blir förstås en massa antaganden, men förhoppningsvis väldigt intressant - delvis för att jag är nyfiken på hur stor inverkan det faktiskt gör på ett lopp!

 

Här är två spännande för cykel:

http://www.bikeradar.com/news/article/how-aero-is-aero-19273/

http://www.socalttseries.com/Training/Articles/AerodynamicsforTimeTrial/tabid/217/Default.aspx

Det är interessanta länk om aerodynamik i cykling. Fördel med cykling är att man kan kontinuerlig mäta Watt, vilket är inte möjligt på skidor. Det betyder att man kan direkt ser en effekt av en ändrat cykel-konstruktion på watt som en funktion av hastighet.

 

Y% längre glidlängd i skidåkning tycker jag är svarare ätt översätta till riktig åkning. Men angående X% kortare/längre tid i en utförsåkning tycker jag att det är lättare. I senaste testet var snabbaste paret 0.4 s snabbare än det långsammaste under en tid av 12.5 s. Om man antar att skillnaden i gidet är konstant, så kan man lätt räknar hur mycket tid det blir i en utförsåkning av 30, 60 eller mer sekunder. Hur man översätter det till åkning i en flak parti vet jag inte. Men testa man skidor i typisk tävlingstempo så kan man säkert får en bra uppskattning.

Link to comment
Share on other sites

Xskiing, Tack för att du finns!

 

Jag vill tacka för allt du skriver och delger mig som läsare på forument.

 

Du har nu en sådan stor kunskap att du skulle kunna skriva en bok i ämnet skidglid.

Eftersom du både vallar och sicklar samt utför tester samt tävlar i varierande förhållanden så har du nu fått en enormt stor känsla för vad som fungerar och hur bra eller dåligt något

är när det kommer till skidglid. Nästan guru enligt vad jag tror.

 

Det är respekt!

 

Har du någon gång funderat på att skriva en bok i ämnet skidglid?

 

Om inte så tycker jag du ska överväga detta med din enorma kunskap som du har!

JAG hade garanterat köpt boken om jag visste att du var författare.

 

Du är bra på att skriva utförligt och du verkar mycket noggrann så det kan bli en "Best-seller" eftersom intresset för längdåkning ökat de senaste åren.

 

Jag hoppas att du inte blir arg men jag gjorde ett förslag

på ett bokomslag som en rolig idé.

 

Jag tror att du skulle bli en mycket bra författare!

 

Här är ett litet förslag på en kommande boktitel från dig kanske?

 

se;

 

http://www.forumbilder.se/Templates/Pages/Showcase.aspx?iid=43020121013346171&tag=Ny%20bok?

Link to comment
Share on other sites

Xskiing, Tack för att du finns!

 

Jag vill tacka för allt du skriver och delger mig som läsare på forument.

 

Du har nu en sådan stor kunskap att du skulle kunna skriva en bok i ämnet skidglid.

Eftersom du både vallar och sicklar samt utför tester samt tävlar i varierande förhållanden så har du nu fått en enormt stor känsla för vad som fungerar och hur bra eller dåligt något

är när det kommer till skidglid. Nästan guru enligt vad jag tror.

 

Det är respekt!

 

Har du någon gång funderat på att skriva en bok i ämnet skidglid?

 

Om inte så tycker jag du ska överväga detta med din enorma kunskap som du har!

JAG hade garanterat köpt boken om jag visste att du var författare.

 

Du är bra på att skriva utförligt och du verkar mycket noggrann så det kan bli en "Best-seller" eftersom intresset för längdåkning ökat de senaste åren.

 

Jag hoppas att du inte blir arg men jag gjorde ett förslag

på ett bokomslag som en rolig idé.

 

Jag tror att du skulle bli en mycket bra författare!

 

Här är ett litet förslag på en kommande boktitel från dig kanske?

 

se;

 

http://www.forumbilder.se/Templates/Pages/Showcase.aspx?iid=43020121013346171&tag=Ny%20bok?

Jag håller med Xintrot att Xskiing verkligen tillfört mycket på skidforum både för sin stora kunnighet och hans generositet att i detalj delge oss sina tester. Detta säger jag med eftertryck även om många av hans tester visar att han får specialstenslipade+vallade skidor att gå bättre än rent stålsicklade. På denna höga nivå tycker jag inte att detta är förvånande men ändå intressant att se detta tydligt redovisat. Jag är dessutom glad att ha fått komma i pers(s)onlig kontakt med xskiing, som bl.a. besegrat Muelegg i stort lopp. Jag kontaktar dig på tisdag-onsdag nästa vecka så får vi se om vi hinner genomföra det vi tänkt oss till Vasaloppet.

Jag tycker även att du Xintrot tillfört mycket.

Link to comment
Share on other sites

Xskiing, Tack för att du finns!

 

Jag vill tacka för allt du skriver och delger mig som läsare på forument.

 

Du har nu en sådan stor kunskap att du skulle kunna skriva en bok i ämnet skidglid.

Eftersom du både vallar och sicklar samt utför tester samt tävlar i varierande förhållanden så har du nu fått en enormt stor känsla för vad som fungerar och hur bra eller dåligt något

är när det kommer till skidglid. Nästan guru enligt vad jag tror.

 

Det är respekt!

 

Har du någon gång funderat på att skriva en bok i ämnet skidglid?

 

Om inte så tycker jag du ska överväga detta med din enorma kunskap som du har!

JAG hade garanterat köpt boken om jag visste att du var författare.

 

Du är bra på att skriva utförligt och du verkar mycket noggrann så det kan bli en "Best-seller" eftersom intresset för längdåkning ökat de senaste åren.

 

Jag hoppas att du inte blir arg men jag gjorde ett förslag

på ett bokomslag som en rolig idé.

 

Jag tror att du skulle bli en mycket bra författare!

 

Här är ett litet förslag på en kommande boktitel från dig kanske?

 

se;

 

http://www.forumbilder.se/Templates/Pages/Showcase.aspx?iid=43020121013346171&tag=Ny%20bok?

Hej Xintrot, tack så mycket för berömmet och ditt interesse i vad jag skriver. Jag kan bara ger berömmet tillbacka, eftersom du från ditt första inlägg har bidragit med intressanta och innovativa idéer om olika aspekt av skidglid, framförallt Xintrot-blankning, och har otrolig bra koll på patent relaterad till längdskidor. Och efter dina tester måste jag fundera om jag inte hämtar mina gamla 175 cm ungdomsskidor och testa de igen :)

 

Under min aktiv tid som skidåkare har jag 'vuxit upp' med tävlings-vallning och fick mycket hjälp från duktiga tränare och vallare. Men eftersom jag vet hur mycket kunskap tex min gamla tränare Stefan Dotzler eller de service-tekniker på landslagsnivå har, så tycker jag att det är de som är Gurus och som sätter standard vad gäller skidglid.

 

Din förslag på en boktitel är toppen och jag är inte alls arg. Tack för tiden du investerade i detta bild och tack så mycket att du tror jag skulle vara en bra författare. Hittils har jag inte alls tänkt på att skriver en bok, din förslag är alltså ganska överraskande. Men det som jag har börjat nyligen är att sammanfatta de tester jag har gjort i en rapport.

 

Till Lars-Erik: Tack så mycket för dina ord. Det enda som jag skulle vilja att du ändrar är att skriver 'stenslipat' istället för 'specialstenslipat' :) Som sagt, andra hög-kvalitativa stenslip ger lika bra glid, vilket jag sa när jag testade med Lejonet2 i Orsa.

 

Jag tror dessutom att mina resulta inte motsäger din hypotes om att stålsickling kan vara en bra alternativ för motionärer. Att jobba med mina skidor är ett hobby för mig och jag gillar att står i vallabodet även om det tar ibland några timmar. Dessutom är tex mina Madshus skidor kvar från min tid som tävlings-åkare och de har blivit testat med andra skidor och visat att de är bra under en längre tid. Jag är övertygat att inte alla ser vallning som ett hobby, mer som en nödvändig procedur. Kan man i så fall med en metod som stålsickling får bra glid, så är det väl toppen, eller hur? ;)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...