Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Segrare Vasaloppet 2012?


larsbern

Recommended Posts

Det här är kanske roligare att diskutera än väder-valla-nojjan?

 

Toppkandidater

Jörgen Brink, bra form uppenbarligen och har gjort det förr

Bröderna Aukland, vem som helst av dem kan vinna, kanske Anders tur nu?

Stanislav Rezac, alltid farlig och har haft en bra säsong hittills

Jerry Ahrlin, kör han bara med fäste så...

Daniel Tynell, tror att han har prickat in formen om två veckor

 

Uppstickare

Petter Northug, kanske mer medias (och norrmännens förhoppning)

Jimmie Johnsson, flera topplaceringar hittills i år

Daniel Richardsson, den skönåkande klassikern men ingen spurtare kanske

 

"Dark horses"

Oskar Svärd, om han hinner bli frisk

Johan Olsson, kommer han till start i den form han är så blir han livsfarlig

Thomas Alsgaard, inte så mycket fokus på honom med Northug i blickfånget

Matthias Fredriksson, finns i toppskiktet fast utan spets, avslutningsmotivation?

Arne Post, lite okänd norrman som ofta är bra med

Eldar Rönning

Erik Wickström, personlig favorit och om det är årtiondes dag så?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 85
  • Created
  • Last Reply
Det här är kanske roligare att diskutera än väder-valla-nojjan?

 

Toppkandidater

Jörgen Brink, bra form uppenbarligen och har gjort det förr

Bröderna Aukland, vem som helst av dem kan vinna, kanske Anders tur nu?

Stanislav Rezac, alltid farlig och har haft en bra säsong hittills

Jerry Ahrlin, kör han bara med fäste så...

Daniel Tynell, tror att han har prickat in formen om två veckor

 

Uppstickare

Petter Northug, kanske mer medias (och norrmännens förhoppning)

Jimmie Johnsson, flera topplaceringar hittills i år

Daniel Richardsson, den skönåkande klassikern men ingen spurtare kanske

 

"Dark horses"

Johan Olsson, kommer han till start i den form han är så blir han livsfarlig

Thomas Alsgaard, inte så mycket fokus på honom med Northug i blickfånget

Matthias Fredriksson, finns i toppskiktet fast utan spets, avslutningsmotivation?

Arne Post, lite okänd norrman som ofta är bra med

Erik Wickström, personlig favorit och om det är årtiondes dag så?

Bra lista. Men jag skulle absolut komplettera med Oskar Svärd, min specielle favorit både som skidåkare och människa. Och dessutom ha Northug med bland huvudkandidaterna. Vasaloppet är så lättåkt i slutetatt det som hände i Marcialonga inte kommer att hända denna gång, och han är en kämpe, harspecialtränat och VILL verkligen vinna just Vasaloppet . Och Erik Wickström ?

Link to comment
Share on other sites

Bra lista. Men jag skulle absolut komplettera med Oskar Svärd, min specielle favorit både som skidåkare och människa. Och dessutom ha Northug med bland huvudkandidaterna. Vasaloppet är så lättåkt i slutetatt det som hände i Marcialonga inte kommer att hända denna gång, och han är en kämpe, harspecialtränat och VILL verkligen vinna just Vasaloppet . Och Erik Wickström ?

Oskar Svärd är tveksamt om han kommer till start med de sjukdomar som stackarn har problem med.

Kolla in Eriks blogg: http://erikwickstrom.se/

Link to comment
Share on other sites

För en månad sedan hade jag tippat Petter men hans totala avsaknad av form gör att jag har svårt att tro att han verkligen kommer att orka hänga med. Jag ser inte honom som favorit längre utan håller nog Rezac som lite favorit. Tycker han har varit grym i år. Brink bli förstås farlig också.
Link to comment
Share on other sites

Varken Northug eller Rickardsson har ju visat spesiellt bra form på slutet men man kan självklart inte räkna bort dem.

 

Möjligt att Eldar Rønning kan göra ett bra lopp (jag tror i alla fall han ska vara med).

 

Som jag har sagt tidigare tror jag det är svårt att bedöma hur bra det kan gå för åkare som inte har åkt långlopp tidigare. Förra året kom ju tex två sprinters utan nämnvärdiga resultat på längre distanser 9 och 10 i vasan, teodor peterson och johan kjølstad. Brink kom ju också från nästan ingenstans till två vinster.

Link to comment
Share on other sites

Varken Northug eller Rickardsson har ju visat spesiellt bra form på slutet men man kan självklart inte räkna bort dem.

 

Möjligt att Eldar Rønning kan göra ett bra lopp (jag tror i alla fall han ska vara med).

 

Som jag har sagt tidigare tror jag det är svårt att bedöma hur bra det kan gå för åkare som inte har åkt långlopp tidigare. Förra året kom ju tex två sprinters utan nämnvärdiga resultat på längre distanser 9 och 10 i vasan, teodor peterson och johan kjølstad. Brink kom ju också från nästan ingenstans till två vinster.

Rickardsson kom ju tvåa idag. Med ett lopp i benen från igår och typ två timmar sömn.

Link to comment
Share on other sites

Hoppas på att Brinken får sitt tredje raka! Annars vore det väl gött för Ahrlin och få en seger?

Det är nog många som önskar Ahrlin en seger. Så har det varit flera år och jag ser honom gärna som segrare.

Ja, han är väl värd en seger!

 

Men då får han nog släppa tanken på att staka hela loppet. Han har ingen chans i slutet och eventuell spurt mot en Brink som vilat armarna i uppförsbackarna, vilket dagens lopp i Tartu tydligt illustrerade.

Link to comment
Share on other sites

Brinken eller Ahrlin är mina kandidater med ett litet plus för Brinken. Resan han har gjort från 2003 till där han är idag är så jäkla beundransvärd att det är hatten av alla dagar i veckan.

 

Det som inte knäcker dig stärker dig, han är ett levande bevis på det. Sedan har jag tippat Brinken med möjlighet att vinna en startplats till Marcialonga nästa år så då finns fler anledningar..

Link to comment
Share on other sites

Brinken eller Ahrlin är mina kandidater med ett litet plus för Brinken. Resan han har gjort från 2003 till där han är idag är så jäkla beundransvärd att det är hatten av alla dagar i veckan.

 

Det som inte knäcker dig stärker dig, han är ett levande bevis på det. Sedan har jag tippat Brinken med möjlighet att vinna en startplats till Marcialonga nästa år så då finns fler anledningar..

Ska det bli Brink som knäcker Northug i en spurt (utan slalombacke)?

Link to comment
Share on other sites

Hoppas på att Brinken får sitt tredje raka! Annars vore det väl gött för Ahrlin och få en seger?

Det är nog många som önskar Ahrlin en seger. Så har det varit flera år och jag ser honom gärna som segrare.

Om Ahrlin hade åkt smartare tidigare år hade han stått som segrare redan. Han verkar inte vara i samma form detta året.

Link to comment
Share on other sites

Jag hoppas verkligen på en spurtuppgörelse och att Northug är med. Det kliar att få veta om hans furiösa spurt är något han kan plocka fram oberoende av resan fram till den eller blir det slow-mo spurt för han också med 89 km i ryggen.

Northug kör väl då sitt vanliga trick att gå på järnet fram till den nya knixen på upploppet där han stannar av precis på krönet och gör så att de bakom stannar av i uppförslut och sedan drar han på en rökare in i mål medan de andra får starta om i uppförsbacke.

Link to comment
Share on other sites

Mitt hjärta vill så gärna att Mattias Fredriksson ska få kröna karriären med en seger i Vasaloppet.

 

I helgen så tror jag att Daniel Rickardsson fick den lektion han behövde i långlopp för att bli en vinnare. Tror att han är tillräckligt klok.

 

Fast Jörgen Brink är nog ändå favorit!?

 

/TV-åkaren :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...