Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Hur fort är fort på en mil kuperad klassisk åkning?


Mio

Recommended Posts

Många skidmotionärer ser ju Vasaloppet som åkningens "mål och mening" och har koll på vilken nivå som skidåkare man håller baserat på tid i Vasaloppet. Eller möjligen i ett "skid-maraton".

Men vilken tid är bra, ok, halvrisig... på en mil kuperad klassisk åkning? Visst varierar det mellan olika banor, olika fören mm men ändå.

 

Går det att jämföra en viss tid på en mil med ett visst startled på vasaloppet?

Eller blir det någonting i stil med "en toppåkares tid gånger X"?

Link to comment
Share on other sites

Problemet är att föret, och hur mycket kupering vi pratar om spelar en allt för stor roll för att kunna svara på den frågan enligt mig. Som exempel åkte jag idag ett återhämtningspass med i snitt samma fart som jag förra veckan höll under ett tröskelpass.
Link to comment
Share on other sites

Tack!

 

Om jag tolkar tabellen (Vasaloppet 2011) rätt så krävdes en åktid på ca 5:43 till 6:15 för att seedas i led 4, dvs åkare 2001-3200. Det är väl en bra motionsåkare (eller?).

 

Men vad motsvarar denna åkkapacitet för tid på en kuperad milbana? Är det nån som har nån ungefärlig ide? 35 minuter, 45 minuter?

Link to comment
Share on other sites

Som tallen skriver så kan skillnaden i före göra en så stor skillnad att frågan blir rätt meningslös. Jag opplever en skillnad på 10+ minuter på en mil mellan riktigt bra före och riktigt dårligt. Vad som är "normal" före tror jag också är väldigt svårt att definiera och beror på var man bor och hur sesongen ser ut.
Link to comment
Share on other sites

Normalt kallföre (~ -5 tex)

 

Bra: 28 min

Ok: 30-31 min

Halvrisig: 34 min

Så en ok manlig motionist är åker sån ca som världseliten för damer?

 

De manliga åkarna i världseliten åker väl en mil på runt 25 minuter?

 

Tidigare i tråden pratade trådstartaren om ca led 4 i vasan.

 

kul fråga!

 

Jag gissar att du bör klara 35 min, utan nära döden upplevelser, för att platsa i led 4.

Och man ska sen åka vasan ca 5 minuter långsammare per mil?

Link to comment
Share on other sites

Det man kan räkna ut är väl vad x antal minuter per mil ger för sluttid. T. ex . att 40 min/mil ger en sluttid på 6 h. Formeln för att räkna ut vad en viss tid/mil ger för sluttid är: min per mil * 9 / 60. Då får du svaret i h och tiondels h. Man får alltså räkna om tiondelar till minuter. T. ex blir 5.75 då 5h 45 min.

 

35 min per mil blir alltså 35*9/60= 5,25 Alltså 5 h 15 min.

 

En annan fråga är då om du orkar hålla den farten i 9 mil. VL i sen helhet är ju i regel mer lättåkt än ett kuperat elljusspår. Dessutom är det ju en fallhöjd på några hundra från sälen Sälen till Mora. Diskussionen var uppe i ett annat sammanhang och då menade flera att dom åkte en mil i VL lika snabbt som milen på träningsrundan hemma. Med andra ord, kör du milen på 35 min borde du ligga bra till för 4:e led. 45 minuter tror jag inte ger dig plats i led 4:a om det inte är väldigt kärvt före. Det ger tiden 6h och 45 min.

 

/Mats

Link to comment
Share on other sites

5 minuter långsammare per mil, vid samma före är väl ganska bra jämförelse Vasaloppet kontra. kuperat milspår? För en led 4.

Jag tror inte det och jag tror inte det gäller för mig i alla fall men då tänker jag på träning och kanske inte helt max. Jag tycker att det är väldigt stor skillnad att åka en mil på 35 minuter och en mil på 40 minuter vid samma före och med tanke på hur sliten jag har varit i vasan efter 2-3 mil utan att för den delen klappa ihop på slutet jämfört med andra åkare så är inte min fart på vasan så mycket lägre än ett rätt snabbt pass på någon timme.

 

Om en tävling kunde få mig att åka en mil mycket snabbare än vad jag får till på träning vet jag dock inte.

Link to comment
Share on other sites

Intressant fråga. Jag har åkt ett antal vasalopp i led 4 nu. Brukar åka strax över 6 timmar. 5.56 2010 som bäst. På ett kuperat milspår med blå kallvalla och några minusgrader kan jag pressa mig ner mot 38, 39 minuter. (föret jämförbart med VL 2010) Alltså obetydligt snabbare än vasaloppsfarten. Upplever att kuperat spår tar mycket kraft och tid jämfört med platt dubbelstakning.

Upplever också att skillnaden mellan att åka fort och åka i vasaloppsfart är ganska liten. Max fart ett varv på vår golfbana kan tex ta 29 minuter. (nästan helt slut efter det) 5 minuters vila och dricka efter det och sedan lugnt vasaloppstempo som jag kan hålla i 9 mil är då 30,5 min.

Link to comment
Share on other sites

Mycket interessant tråd, framförallt för en debuttant.

 

Jag själv körer en mil på träningsvarv på en kuperat bane som Romeleåsen i Skåne eller Lindvallens 6 km spår runt 49-50 minutter. Jag har 9:37 kvar för att genomföre min klassiker på sub-24, så det siktar jag på, det borde jag kunne fixa tror jag. Men om någon har samme förutsätningar hörer jag gärne om Vasa-åktid på det.

 

Jag kör fortfarende på skidorna direkt från fabrik och med (kanske lite för mycket tejp), det kanske kan ge lite till när jag lamnar inn för vallning.

 

Mvh Henke

Link to comment
Share on other sites

Verkar som att ni med erfarenhet upplever att det blir ungefär samma miltid på en kuperad bana som snittiden på Vasaloppet.

 

Då kan väl en ok miltid i "normalt" kallföre anges till ungefärligen 40 minuter? Naturligtvis väldigt ungefärligt och baserat på att en Led 4 åkare kan anses vara en ok motionär.

Om led 4 eller 40 minuter per mil är ok eller inte kan ju naturligtvis också diskuteras.

 

Åkte en mil igår på ca 39:30 i något glatta spår.

Link to comment
Share on other sites

Intressant fråga. Jag har åkt ett antal vasalopp i led 4 nu. Brukar åka strax över 6 timmar. 5.56 2010 som bäst. På ett kuperat milspår med blå kallvalla och några minusgrader kan jag pressa mig ner mot 38, 39 minuter. (föret jämförbart med VL 2010) Alltså obetydligt snabbare än vasaloppsfarten. Upplever att kuperat spår tar mycket kraft och tid jämfört med platt dubbelstakning.

Upplever också att skillnaden mellan att åka fort och åka i vasaloppsfart är ganska liten. Max fart ett varv på vår golfbana kan tex ta 29 minuter. (nästan helt slut efter det) 5 minuters vila och dricka efter det och sedan lugnt vasaloppstempo som jag kan hålla i 9 mil är då 30,5 min.

Väldigt lika för mig. Också gjort ett antal lopp i led 4, bästa tid 5.58, mina miltider är nog desamma. När jag var betydligt yngre och körde mer löpträning, tålde jag backarna bättre ...

Link to comment
Share on other sites

Jag tror det stämmer ganska bra med miltiden + 5 min för den ung. sluttiden i VL. Idag körde jag 10 km i rel. kuperad terräng på 46 min i klisterföre. Lägger man till 5 min blir sluttiden 7.40, vilket är min ung. kapacitet nuförtiden.

På tävlingen i söndags körde jag 7 km på 27 min, vilket motsvarar 39 min på en mil, dock var terrängen ganska lätt. Om vi lägger till 5 min. blir det 44 min/mil, vilket motsvarar ung 6.40 på VL.

Den tiden är omöjlig för mig att klara av, vilket bevisar att det är svårt att med utgångspunkt från tävlingsfart på en mil bedöma sluttiden i VL.

Därför tror jag att man skall utgå från sin normala träningsfart på en mil för att få ett ung. värde för sluttiden i VL.

Link to comment
Share on other sites

Ett "standardpass" för mig då jag försöker hålla ett jämnt tempo runt 20 km skulle kunna hamna på runt 14,5 km/tim i normalföre i normalkuperat spår, d.v.s. inte just några platta partier alls. Ingen paus. Den farten skulle då kunna innebära runt 6.15 på VL men till den tiden brukar jag lägga två faktorer: 1:a backen/starten där det säkert går bort 15-20 minuter från led 6 och minst sju kortare pauser/trög åkning förbi kontrollerna. Då hamnar jag på c:a 7 timmar - OM jag kan hålla det aktuella tempot. Eftersom jag inte har kunnat det över 9 mil, trots lättare kupering på VL än min vanliga runda, har jag tyvärr inte tagit mig under 7 timmar. Ännu.

 

I år har jag försökt ändra på ett par saker. Bl.a. har jag stakat betydligt mera och jag har också på mina långpass (hittills 5-6 stycken) över 35 km försökt hålla mig nära samma snittfart som på de kortare passen, detta genom att åka mera ekonomiskt (rätt teknik på rätt plats och alltså inte staka i allt för mycket backe). Om det räcker för att komma under sju timmar vet jag den 4:e mars men så här långt känns det bra.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...