Konstsnö året runt
Postad 04 mars 2012 - 17:00

1. Snökanoner blir en riskabel investering då dom fortfarande inte kan garantera snö i Stockholmsområdet eller söder ut då man behöver ha ca -5 grader för att kunna tillverka snö kostnadseffektivt.
2. Skidtunnel är dels en investering som är extremt kostsam samtidigt som driftskostnaden är hög i förhållande till vad intäkterna blir på ett år. Åkupplevelsen i en skidtunnel är ganska medioker dessutom om man betänker alternativet att åka i naturen.
Det alternativ som jag har tagit fram bygger på att man använder sig av ett befintligt skidspår, helst med belysning i längderna 1, 2, 3, 5 och 10km slingor.
Snöproduktion sker året runt vid vilken temperatur som helst med samma höga kvalitet som en snökanon maximalt kan ha. Inga problem att ha snö året runt, men i praktiken kanske man har spår 1, 2 och 3 km ifrån 1:a Sept. och resten ifrån 1:a Okt. Snön fungerar utmärkt enligt erfarenhet upp till 20 plusgraders utomhustemperatur, men kanske inte så många som vill åka mitt i sommaren.
För att finansiera behöver man ha betalspår men betänk att i förhållande till en fjuttig skidtunnel på nån kilometer ha tillgång till full-längdsspår med 6m bredd.
Investeringen är i samma härad som Högbo bruk hade för sin Cooltrack bana, det här inte en sådan, de har ju visat sig fungera dåligt då det regnar och fryser till under.
Vad säger Ni garanterad säsongspremiär varje år.
Mvh
Jonas
Postad 04 mars 2012 - 19:18

Ja, tack. Kan du lägga den i Göteborg?Vad säger Ni garanterad säsongspremiär varje år.
Postad 04 mars 2012 - 20:02

Ok... Vad har du för revolutionerande lösning? Flera veckor till första april...Många är fokuserade på skidtunnlar och snökanoner.
1. Snökanoner blir en riskabel investering då dom fortfarande inte kan garantera snö i Stockholmsområdet eller söder ut då man behöver ha ca -5 grader för att kunna tillverka snö kostnadseffektivt.
2. Skidtunnel är dels en investering som är extremt kostsam samtidigt som driftskostnaden är hög i förhållande till vad intäkterna blir på ett år. Åkupplevelsen i en skidtunnel är ganska medioker dessutom om man betänker alternativet att åka i naturen.
Det alternativ som jag har tagit fram bygger på att man använder sig av ett befintligt skidspår, helst med belysning i längderna 1, 2, 3, 5 och 10km slingor.
Snöproduktion sker året runt vid vilken temperatur som helst med samma höga kvalitet som en snökanon maximalt kan ha. Inga problem att ha snö året runt, men i praktiken kanske man har spår 1, 2 och 3 km ifrån 1:a Sept. och resten ifrån 1:a Okt. Snön fungerar utmärkt enligt erfarenhet upp till 20 plusgraders utomhustemperatur, men kanske inte så många som vill åka mitt i sommaren.
För att finansiera behöver man ha betalspår men betänk att i förhållande till en fjuttig skidtunnel på nån kilometer ha tillgång till full-längdsspår med 6m bredd.
Investeringen är i samma härad som Högbo bruk hade för sin Cooltrack bana, det här inte en sådan, de har ju visat sig fungera dåligt då det regnar och fryser till under.
Vad säger Ni garanterad säsongspremiär varje år.
Mvh
Jonas
Postad 04 mars 2012 - 20:02

Låter som en lysande idé, men du får gärna utveckla hur du tänkt gå till väga.Snöproduktion sker året runt vid vilken temperatur som helst med samma höga kvalitet som en snökanon maximalt kan ha. Inga problem att ha snö året runt, men i praktiken kanske man har spår 1, 2 och 3 km ifrån 1:a Sept. och resten ifrån 1:a Okt. Snön fungerar utmärkt enligt erfarenhet upp till 20 plusgraders utomhustemperatur, men kanske inte så många som vill åka mitt i sommaren.
Postad 04 mars 2012 - 20:28

Postad 05 mars 2012 - 09:09

Om Ni har tillgång till mark och investeringsmedel så är jag öppen för att presentera lösningen.
Jag kan också säga att denna lösning betalar av sig själv (ROI) return of investment på 3 år utan några överdrivna siffror gällande besökare. Siffrorna bygger på verkliga siffror från de Finska anläggningarna samt Torsby.
Lösningen blir den första i världen och den första i Sverige så jag kan utan tvekan säga att reklamvärdet i sig ungefär kommer motsvara investeringskostnaden då detta kommer bevakas av de stora kanalerna och tidningarna runt om i världen.
Perfekt för den kommun som verkligen vill sticka ut och vara först.
Eller för den investerare som vill bli motsvarigheten till Ski-Star inom längåkning.
Mvh
Jonas
Postad 10 mars 2012 - 00:03

Postad 10 mars 2012 - 01:59

/Mats
Redigerat av senmathal, 10 mars 2012 - 12:30 .
Postad 10 mars 2012 - 09:32

Det finns redan kommeriselle grejor, vatten förångas i vacuum och kyls så att det faller ut som snö som sedan skyfflas ut dit set ska. Men det kostar. Och snö smälter ju som bekant i värme. Så det genialiska vi med spänning väntar på måste nästan ligga i att få snön att ligga kvar på backen till rimliga kostnader.Det jag kan tänka mig är att man tillverkar snön i en jättelika silobyggnad, där det är tillräckligt många minusgrader för att vattnet skall frysa till snö, innan det når botten. Snön transporteras sedan ut till skidspåren genom att man tar snö från bottendelen av silon.
Postad 10 mars 2012 - 10:18

Sedan är snötilverkningen som sådan egentligen inget problem, i pricnip har redan nästa alla svenska kommuner snö som inte används iform isskrap från ishallar men endast ett fåtal utnyttjar det.
Redigerat av kustlöparen, 10 mars 2012 - 10:19 .
Postad 11 mars 2012 - 19:55

Postad 28 mars 2012 - 17:56

Vi har allt det där - samt en "affärsplan". Dessutom ett "kund-underlag" som heter duga. Du får mejla mig om du har en mirakel-lösning. Men jag varnar dig att vi är rätt bra pålästaTyvärr måste jag hålla inne med informationen då jag i nuläget söker kloka investerare samt mark att kunna anlägga på.
Om Ni har tillgång till mark och investeringsmedel så är jag öppen för att presentera lösningen.

Vi har t ex redan avfärdat tanken att använda jordvärme-anläggningar för att kyla marken. Så om det är det du tänker på så får du allt vara MER påläst än oss om du ska kunna imponera. Väntar med spänning...
Postad 29 mars 2012 - 08:26

Skräm nu inte denna uppfinnare med varningar. Låt honom boka ett förutsättningslöst möte med dig och så får du själv bedömma om det är bra eller dåligt. Även om ni rejectar idén så kanske ni får nya uppslag för att komma framåt.Vi har allt det där - samt en "affärsplan". Dessutom ett "kund-underlag" som heter duga. Du får mejla mig om du har en mirakel-lösning. Men jag varnar dig att vi är rätt bra pålästaTyvärr måste jag hålla inne med informationen då jag i nuläget söker kloka investerare samt mark att kunna anlägga på.
Om Ni har tillgång till mark och investeringsmedel så är jag öppen för att presentera lösningen.och dessutom har en realistisk syn på bärkraft och lönsamhet.
Vi har t ex redan avfärdat tanken att använda jordvärme-anläggningar för att kyla marken. Så om det är det du tänker på så får du allt vara MER påläst än oss om du ska kunna imponera. Väntar med spänning...
Kul i alla fall att det finns folk som jobbar på detta, både uppfinnare och entreprenörer. Mer snö åt folket!
Postad 29 mars 2012 - 08:40

Postad 29 mars 2012 - 16:11

Postad 29 mars 2012 - 18:22

Postad 29 mars 2012 - 20:34

Man blandar i någonting som ändrar smältpunken, enkelt i teorin men svårare att hitta ett miljövänligt och kostnadseffektivt sätt där egenskapen på resultatet blir tillräckligt likt snö.Jag såg att man sprutade snö i Ramsau på Glaciären i +10 grader... nån som kan förklara de??
Postad 29 mars 2012 - 20:43

Det finns snökanoner med kylagregat som kyler vattnet, dessa funkar ju i plusgrader, men frågan är om man blandar i något i vattnet för det är ju ändå ingen hit att göra snö i +10, den lär ju inte bli långvarig om inte kylas väntas. Dessa kanoner används nog när kyla väntas eller när det är runt nollan.Man blandar i någonting som ändrar smältpunken, enkelt i teorin men svårare att hitta ett miljövänligt och kostnadseffektivt sätt där egenskapen på resultatet blir tillräckligt likt snö.Jag såg att man sprutade snö i Ramsau på Glaciären i +10 grader... nån som kan förklara de??
Postad 29 mars 2012 - 21:16

Postad 29 mars 2012 - 22:30

JfgiSpelar höjden roll? Kokpunkten sjunker med höjden.. Gör fryspunkten de med?

Eller räkna med att någon annan ska...
Den ökar, men marginellt
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar