Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vasaloppet - Vilket led räcker min placering till?


TheDonkey

Recommended Posts

  • Replies 58
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Placering vasaloppet:

Vasaloppet:

Elitledet: placering 150

Led 1: placering 500

Led 2: placering 1000

Led 3: placering 2000

Led 4: placering 3200

Led 5: placering 4400

Led 6: placering 5600

Led 7: placering 6800

Led 8: placering 8400

Led 9: placering 10000

Link to comment
Share on other sites

Tider Öppet Spår måndag:

Elit: Ingen

Led 1: 4.40

Led 2: 5.05

Led 3: 5.35

Led 4: 6.10

Led 5: 6.50

Led 6: 7.30

Led 7: 8.15

Led 8: 9.00

Led 9: 9.45

 

Tider Öppet Spår söndag

Elit: Ingen

Led 1: 4.40

Led 2: 4.55

Led 3: 5.15

Led 4: 5.45

Led 5: 6.15

Led 6: 6.45

Led 7: 7.30

Led 8: 8.15

Led 9: 9.00

 

Står der 8.15 är det 8.15:00 som gäller som gräns.

Link to comment
Share on other sites

Total

Jag har fått för mig att det placering som gäller och inte placering(total). Placering(total) är ju med damerna' date=' och vad jag har förstått så seedas damer och herrar för sig. Herrarna seedas efter placering och damerna efter tid. Men det är vad jag tror[/quote']

Är det så? Intressant! Jag måste faktiskt medge att mitt till synes självsäkra svar endast byggde på att jag var övertygad om att så var fallet (att total placering gällde alltså).

 

Här behöver vi hjälp av mer rutinerade forumdeltagare som har bättre koll!

 

Någon som helt säkert vet hur det ligger till?

Link to comment
Share on other sites

Kollade startlistan från förra året, och åkaren som åkte in på plats 498 bland herrarna seedade in sig i startled 1(vilket ju topp 500 gör). Lägger man till damerna så kom han ju inte topp 500 och borde således inte kvalat in i det ledet. Men som du säger, har nån helt säkert koll så vore det ju bra :)
Link to comment
Share on other sites

Jag mailade Vasaloppet och frågade:

 

---------------

 

Hej Vasaloppet!

 

Är det "Placering" eller "Placering (Totalt)" som gäller för de olika startleden (t.ex. placering 5600 för startled 6)?

 

Fungerar seedningen olika för kvinnor och män?

 

---------------

 

De är den totala som gäller. Seedningen är klar nästa vecka.

 

Vasaloppshälsningar/With Vasaloppets regards

Marianne Arvidsson

Tävlingsadministration

 

------------

 

Så det verkar alltså vara totalen som gäller...

Link to comment
Share on other sites

Trots deras svar tror jag inte på dom :) Kollar man(återigen :) ) seedningtabellen för årets lopp så säger den att placering 1000 gäller för att klara led 2, och tidsgränsen är 5.13.20. Kollar man då vem som åkte på 5.13.20 så är det, just det, herråkare nummer 1000, och inte totalåkare 1000. Därför är jag fortfarande inne på min linje, men vi får väl vänta och se :)
Link to comment
Share on other sites

Trots deras svar tror jag inte på dom :) Kollar man(återigen :) ) seedningtabellen för årets lopp så säger den att placering 1000 gäller för att klara led 2, och tidsgränsen är 5.13.20. Kollar man då vem som åkte på 5.13.20 så är det, just det, herråkare nummer 1000, och inte totalåkare 1000. Därför är jag fortfarande inne på min linje, men vi får väl vänta och se :)

Fanns det överhuvudtaget någon särredovisning förra året? Det var väl bara en placeringspost, förs i år är det väl skillnad mellan plac och plac total?

Link to comment
Share on other sites

Trots deras svar tror jag inte på dom :) Kollar man(återigen :) ) seedningtabellen för årets lopp så säger den att placering 1000 gäller för att klara led 2, och tidsgränsen är 5.13.20. Kollar man då vem som åkte på 5.13.20 så är det, just det, herråkare nummer 1000, och inte totalåkare 1000. Därför är jag fortfarande inne på min linje, men vi får väl vänta och se :)

Kollar man riktigt noga så är det Marchetti, Andrea (ITA) med placering 1005 som har åktid 5:13:20. Klickar man på den raden för att se detaljerna så har han där placering 1000. Konstigt?! Diffen mellan 1005 och 1000 är inte damer vad jag kan se utan något annat.

 

Samma mönster när man kollar topp 500 och matchar mot seedningstabellen. I listan är det Rötting, Tom A. (NOR) med placering 504 som har tiden 4:51:38. Om man klickar för detaljer har han placering 500.

 

Förklara det den som kan! =)

 

(jag är förövrigt mycket intresserad av hur det förhåller sig då jag blev 985 av herrarna och 1006 totalt)

Link to comment
Share on other sites

Trots deras svar tror jag inte på dom :) Kollar man(återigen :) ) seedningtabellen för årets lopp så säger den att placering 1000 gäller för att klara led 2' date=' och tidsgränsen är 5.13.20. Kollar man då vem som åkte på 5.13.20 så är det, just det, herråkare nummer 1000, och inte totalåkare 1000. Därför är jag fortfarande inne på min linje, men vi får väl vänta och se :)[/quote']

Kollar man riktigt noga så är det Marchetti, Andrea (ITA) med placering 1005 som har åktid 5:13:20. Klickar man på den raden för att se detaljerna så har han där placering 1000. Konstigt?! Diffen mellan 1005 och 1000 är inte damer vad jag kan se utan något annat.

 

Samma mönster när man kollar topp 500 och matchar mot seedningstabellen. I listan är det Rötting, Tom A. (NOR) med placering 504 som har tiden 4:51:38. Om man klickar för detaljer har han placering 500.

 

Förklara det den som kan! =)

 

(jag är förövrigt mycket intresserad av hur det förhåller sig då jag blev 985 av herrarna och 1006 totalt)

Diffen 1000 / 1005 kan jag inte förklara. Men tittar man på resultat från 2011 så står det "0" på "placering (totalt)". Det får mig att tro att tidigare har seedningen alltid baserats på placering totalt, fast det har alltid kallats för endast "placering". I år har man dock infört placering för herr- och damklass som kallas "placering" och en "placering (totalt)" som alltså är samma sak som tidigare endast "placering". Min teori är alltså att Marianne på Vasaloppet har svarat mig korrekt, det är placering (totalt) som gäller för seedning. Men som sagt, nästa vecka får vi svar.

Link to comment
Share on other sites

Kollar man riktigt noga så är det Marchetti, Andrea (ITA) med placering 1005 som har åktid 5:13:20. Klickar man på den raden för att se detaljerna så har han där placering 1000. Konstigt?! Diffen mellan 1005 och 1000 är inte damer vad jag kan se utan något annat.

Hur söker du? :) När jag söker får jag upp nämnde Marchetti som placering 1000, både i sökningen och på detaljerna :)

Link to comment
Share on other sites

Men tittar man på resultat från 2011 så står det "0" på "placering (totalt)". Det får mig att tro att tidigare har seedningen alltid baserats på placering totalt, fast det har alltid kallats för endast "placering". I år har man dock infört placering för herr- och damklass som kallas "placering" och en "placering (totalt)" som alltså är samma sak som tidigare endast "placering". Min teori är alltså att Marianne på Vasaloppet har svarat mig korrekt, det är placering (totalt) som gäller för seedning. Men som sagt, nästa vecka får vi svar.

Det som gör mig tveksam till det är att om man kollar på herråkaren som åkte sämst i Vasaloppet 2011(12.30.22) så är hans placering 12511. Han var även den sämsta åkaren totalt både herrar och damer och borde således ha en slutplacering på typ 13935(som var antalet som gick i mål) men som placering står 12511.

 

Och även om det innan skulle ha kallats bara placering innan, och inte placering(totalt), så faller den teorin då som sagt herråkare nummer 498(som jag skrev i ett tidigare inlägg) seedade in sig i startled 1, vilket han inte skulle gjort om damerna också räknades :)

 

Men ja, vi får ju se som sagt. Hoppas det är placering som räknas, räknas placering(total) så minskar ju min förbättring från cirka 1100 platser till 600 och jag blir nerpetad från startled 8 :(

Link to comment
Share on other sites

Blir verkligen intressant med seedningen inför VL13 baserat på Vasaloppsveckan 2012, har sett dialogen här om placering vs placering totalt, kommer själv att torska 5:e led om det är placering totalt, vilket väl verkar vara det troliga tyvärr.... :-(

 

Dock kan man ju funderar på hur det blir med Öppet Spår dagarna vs Vasaloppet.

 

Om det är placering totalt så verkar det innebära att det som exempel att det krävs strax under 6:08 för att nå 5:e led baserat på Vasaloppet 12. ÖS12 söndag på 6:15 och ÖS12 måndag på 6:50, gav 5:e led i VL 2012. Om dessa seedningstider baserat på ÖS12 till VL13 står sig så innebär det att det krävdes att man gör ett betydligt snabbare Vasalopp än Öppet spår vilket ju känns lite snedfördelat med tanke på trängseln och inte brukar vara fallet.

Ok att det var bra före i år men inte bättre än ÖS Söndag baserat på de rapporter jag fått i alla fall.

Link to comment
Share on other sites

Blir verkligen intressant med seedningen inför VL13 baserat på Vasaloppsveckan 2012, har sett dialogen här om placering vs placering totalt, kommer själv att torska 5:e led om det är placering totalt, vilket väl verkar vara det troliga tyvärr.... :-(

 

Dock kan man ju funderar på hur det blir med Öppet Spår dagarna vs Vasaloppet.

 

Om det är placering totalt så verkar det innebära att det som exempel att det krävs strax under 6:08 för att nå 5:e led baserat på Vasaloppet 12. ÖS12 söndag på 6:15 och ÖS12 måndag på 6:50, gav 5:e led i VL 2012. Om dessa seedningstider baserat på ÖS12 till VL13 står sig så innebär det att det krävdes att man gör ett betydligt snabbare Vasalopp än Öppet spår vilket ju känns lite snedfördelat med tanke på trängseln och inte brukar vara fallet.

Ok att det var bra före i år men inte bättre än ÖS Söndag baserat på de rapporter jag fått i alla fall.

Öppet Spår Söndag var nog snäppet vassare i fart jämfört med Vasaloppet från vad jag hörde berättas, men det är inte samma draghjälp på ÖS.

Link to comment
Share on other sites

Blir verkligen intressant med seedningen inför VL13 baserat på Vasaloppsveckan 2012' date=' har sett dialogen här om placering vs placering totalt, kommer själv att torska 5:e led om det är placering totalt, vilket väl verkar vara det troliga tyvärr.... :-(

 

Dock kan man ju funderar på hur det blir med Öppet Spår dagarna vs Vasaloppet.

 

Om det är placering totalt så verkar det innebära att det som exempel att det krävs strax under 6:08 för att nå 5:e led baserat på Vasaloppet 12. ÖS12 söndag på 6:15 och ÖS12 måndag på 6:50, gav 5:e led i VL 2012. Om dessa seedningstider baserat på ÖS12 till VL13 står sig så innebär det att det krävdes att man gör ett betydligt snabbare Vasalopp än Öppet spår vilket ju känns lite snedfördelat med tanke på trängseln och inte brukar vara fallet.

Ok att det var bra före i år men inte bättre än ÖS Söndag baserat på de rapporter jag fått i alla fall.[/quote']

Öppet Spår Söndag var nog snäppet vassare i fart jämfört med Vasaloppet från vad jag hörde berättas, men det är inte samma draghjälp på ÖS.

Du menar upp till Smågan då ;-)

Link to comment
Share on other sites

Öppet Spår Söndag var nog snäppet vassare i fart jämfört med Vasaloppet från vad jag hörde berättas' date=' men det är inte samma draghjälp på ÖS.[/quote']

Du menar upp till Smågan då ;-)

Jo, precis ;)

Nej, föret var ännu snabbare på ÖS sön enligt en Mora-kille som åkte alla lopp i veckan. Sen är det lite luftigare uppför första backen om man startar tidigt på ÖS, men inte så många att hänga på. Minns att det kändes lite ödsligt t.o.m. i slutet på förra årets ÖS.

Link to comment
Share on other sites

Hupp, listan är uppe för nästa år: http://www.vasaloppet.se/wps/wcm/connect/8853480045e5e236bf86ff2e1e78df2a/Vasaloppsveckan%2b20123bcd.pdf?MOD=AJPERES

Jag klarar led 3 igen med en halv minut tillgodo :P

 

5.14.20 är norrmannen Torstein Reinertsen med placering 1954 bland männen och 2000 totalt så där har ni svaret.

Edited by larsbern
Link to comment
Share on other sites

Är det inte lite skumt att det går att seeda på Tjejvasan som endast är 3mil? Då borde ju Kortvasan också räknas.

Mmm, på med peruken och sminket ;)

Finns ju en annan tråd som debatterar manligt/kvinnligt: http://www.skidforum.se/viewtopic.php?id=7922

Antar att medaljtiden inte spelar nån som helst roll i seedningsbedömningen? Det är ju rätt många mellan 5.14-5.28 som gjort bra prestationer men ändå hamnar i led 4.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...