Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Hur långt är Vasaloppet?


Ingo

Recommended Posts

  • Replies 64
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Härligt att läsa kommentarerna. "Klockan går ju massa fram och tillbaka ju, det kommer ju bli jättemycket extra". Ja, eller så kan det var en möjlighet att de som gör klockor vet om det och kompenserar för det....

Jag tycker också de kommentarerna är roliga - "Man måste ha den i magväska, annars blir det jättefel". Vem vill synas med en magväska??

 

Men frågan är om det ens behöver kompenseras för vad gäller sträcka - armarna pendlar med samma frekvens som löpsteget, men betydligt kortare sträcka, så klockan borde aldrig få en bakåtriktad rörelse - bara en variation i farten framåt.

Link to comment
Share on other sites

Även jag försvarar Garmins mätning av sträcka...

 

Min GF305 mäter betydligt mer exakt än vad Plus testet visar.

 

Det känns som ett overkligt dåligt resultat, jag kunde nog tycka att det vore mer naturligt med ett sämre resultat för telefonerna men egentligen vet jag inte varför jag tror så?

Jag vet ju ingenting om hur många satelliter en telefon kollar mot, eller om samplingen är för långsam?

 

Men min klocka visar alltid olika sträcka för samma runda men väldigt nära... det skiljer oftast bara några tiotal meter.

 

Strykan med GPS mätning är ju just att man kan mäta hyfsat noggrannt vilken sträcka som helst utan att kalibrera steget som skiljer rejält i mina träningspass, löpning, orientering, cykel, och skidor... Om det sedan är exakt? Ja jag vill ju mäta relativa händelser mer än exakt så att jag ser förbättringar.

Dessutom tror jag att mina mätningar är mer exakta än vad PLUS anger.

 

Vasaloppet blev 90,88 km men då startade jag i 5:an och stängde av en bit efter målgång. Min gissning är att den borde visat knappt 90,5 mellan startstreck och målstreck.

Jag körde med runkeeper på min iphone 4 i bröstfickan, starta i 5:an och fick 90,88km !!

Link to comment
Share on other sites

  • 10 years later...

Och min klocka mätte upp 91,22 km från led 5 (några skidlängder in i det ledet).

 

Till skillnad från halvvasan där den landade på 44,00 km. Där var det på sträckan innan vägundergången (sträckan som är unik för 45 km loppen) som det var tätt mellan km-markeringarna.

Link to comment
Share on other sites

ÖSS 90,97 start från led 2.

ÖSM 91,00 start från led 2.

Suunto

Gled väl en 10-20 m efter mål innan jag stoppade klockan.

i ÖS startar väl alla från den officiella startlinjen dvs samma som led 0 i VL ? 

Så har det iaf varit de gånger jag åkt, både före och efter att man började med startgruppsindelning.

Link to comment
Share on other sites

i ÖS startar väl alla från den officiella startlinjen dvs samma som led 0 i VL ? 

Så har det iaf varit de gånger jag åkt, både före och efter att man började med startgruppsindelning.

I år gled man inte fram och startade från led 0 utan man startade från det leder man stod i. Tidtagningen började som vanligt när man passerade startlinjen vid led 0.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...