Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Marcialonga 2013


Mac

Recommended Posts

  • Replies 208
  • Created
  • Last Reply

Nja, med ett par veckors sjukdom innan så hade jag inga jätteförhoppningar. Det var ju ganska trångt de första två milen från mitt led 5 (tredje fållan, startnr 1879) och jag tog det lugnt i början för att känna på det och kryssade inte hejdlöst. Sen var det inge krut i det riktigt när det bar nerför dalen.

 

MEN, en kanondag med fint väder, fina spår, underbar inramning med alptoppar och hejande italienare. Ganska vänligt i spåret trots begränsat antal spår. Åker gärna igen och helst nåt eller några led längre fram. Hur funkar seedningen? Blir det led 3 om man var bland de 1000 första?

 

Kan även rekommendera Snövit-resor som redan nu har 50 platser till nästa år. Suveräna busschaffisar, bra boende i Moena och prisvärt jämfört med andra. Sen kan man ha andra preferenser än bussresa, men även det gick att ordna med egen flygresa/transfer om man föredrar det.

Link to comment
Share on other sites

Ni som åkte och tränade i Seiser Alm, vilken väg tog ni och hur lång tid tog resan?. Från Vigo där vi bodde var det väl lämpligast att åka över carezza/Tires/Siusi och komma västerifrån in mot platån (dvs ej via Val Gardena). Sedan var det linbana upp som gällde eller hur då vägen är avstängd mellan 9-17 på dagarna. Var gör man då i så fall av överdragskläder etc? Hur gjorde ni som var dit?
Link to comment
Share on other sites

Många verkar placeringsmässigt ha åkt väldigt bra i årets lopp. Kul och Grattis!

Hur mycket beror detta på att många duktiga nordbor som normalt placerar sig långt fram har "utestängts" från den normala anmälningsprocessen och därför ej har åkt årets lopp?

Link to comment
Share on other sites

Många verkar placeringsmässigt ha åkt väldigt bra i årets lopp. Kul och Grattis!

Hur mycket beror detta på att många duktiga nordbor som normalt placerar sig långt fram har "utestängts" från den normala anmälningsprocessen och därför ej har åkt årets lopp?

det är nog en marginell skillnad, men visst den påverkar säkert...

Link to comment
Share on other sites

Många verkar placeringsmässigt ha åkt väldigt bra i årets lopp. Kul och Grattis!

Hur mycket beror detta på att många duktiga nordbor som normalt placerar sig långt fram har "utestängts" från den normala anmälningsprocessen och därför ej har åkt årets lopp?

Möjligen handlar det om en felmarginal på 1-2 %. Med andra ord samma felprocent som att kunna seeda upp sig på de "lättare" loppen i Sverige.

 

Seedningen överlag till Marcialonga får ändå betraktas som godtycklig. En åkare i mitt sällskap hamnade i sista (!) startfålla. Det märkliga i detta är att han landat någonstans under 3000-gränsen dem senaste 4 åren. Tävlingsledningen var helt ointresserad av att åtgärda detta fel....

 

Men men - jag har personligen inte blivit drabbad. Utan är grymt nöjd med detta lopp! Vart jag än befinner mig i detta skidparadis finns det oceaner med positiva källor runt omkring mig!

Link to comment
Share on other sites

Många verkar placeringsmässigt ha åkt väldigt bra i årets lopp. Kul och Grattis!

Hur mycket beror detta på att många duktiga nordbor som normalt placerar sig långt fram har "utestängts" från den normala anmälningsprocessen och därför ej har åkt årets lopp?

Möjligen handlar det om en felmarginal på 1-2 %. Med andra ord samma felprocent som att kunna seeda upp sig på de "lättare" loppen i Sverige.

 

Seedningen överlag till Marcialonga får ändå betraktas som godtycklig. En åkare i mitt sällskap hamnade i sista (!) startfålla. Det märkliga i detta är att han landat någonstans under 3000-gränsen dem senaste 4 åren. Tävlingsledningen var helt ointresserad av att åtgärda detta fel....

 

Men men - jag har personligen inte blivit drabbad. Utan är grymt nöjd med detta lopp! Vart jag än befinner mig i detta skidparadis finns det oceaner med positiva källor runt omkring mig!

Det är ett härligt race, propaganda på hög nivå med årets förutsättningar; gott om snö och strålande väder.

Hur är det med seedningen? Räcker en plac bland de tusen till led 3 i ML nästa år?

 

PS. Grattis Rible till en fantastisk insats! Har missat att nämna det tidigare. DS.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...