Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Marcialonga 2013


Mac

Recommended Posts

  • Replies 208
  • Created
  • Last Reply
Beställer ni eget flyg eller eventuellt tar bilen eller hur gör ni?

kan tänka mig att det är rätt så rörigt att fixa allt själv.

Jag åkte loppet 2007. Fixade allt framför datorn.

 

Ryanari Skavsta-Bergamo Torsdag-Måndag

Hyrbil 4dygn

Visste inte riktigt vart det var bäst att bo men hittade snabbt billigt boende i Predazzo. Spelar nog ingen större roll vart man bor allt är så nära speciellt om man har egen bil.

 

Programmet där nere blev:

Tordag resa framme ca: 23:30 (ca: 25-30 mil Bergamo-Predazzo)

Fredag: lätt träning på underbara spår uppe i Passo Lavazè tror jag det var.

Lördag: fixade lite med skidorna i tävlingsspåret.

Söndag: Tävling

Måndag: Träning och lunch Passo Lavazè, sedan flyg hem.

 

Har för mig att flyg, bil + logi gick på 2500-3000kr/pers (vi var 2 personer).

Link to comment
Share on other sites

Låt oss nu ha en nyanserad diskussion om registreringen inför Marcialonga och låt inte den här tråden bli en attack mot researrangörerna och tro att de täljer guld.

 

Påverka istället arrangören som har bestämt det här upplägget.

Anmäler man sig via en researrangör så är det i min värd lika med att acceptera upplägget. Spelar ingen roll om man har klagat lite till arrangören också. Men om researrangörerna också klagar!! Då kommer det garanterat att bli en förändring.

 

Personligen tycker jag det är spännande, roligt och utvecklande att resa själv med större frihet än att styras av en gruppresa. Idrott för mig är inte bara tävling/träning utan upplevelserna omkring också.

 

Jag har hör av mig till arrangören. Gör det ni också!!

Link to comment
Share on other sites

Låt oss nu ha en nyanserad diskussion om registreringen inför Marcialonga och låt inte den här tråden bli en attack mot researrangörerna och tro att de täljer guld.

 

Påverka istället arrangören som har bestämt det här upplägget.

Anmäler man sig via en researrangör så är det i min värd lika med att acceptera upplägget. Spelar ingen roll om man har klagat lite till arrangören också. Men om researrangörerna också klagar!! Då kommer det garanterat att bli en förändring.

 

Personligen tycker jag det är spännande' date=' roligt och utvecklande att resa själv med större frihet än att styras av en gruppresa. Idrott för mig är inte bara tävling/träning utan upplevelserna omkring också.

 

Jag har hör av mig till arrangören. Gör det ni också!![/quote']

Jag har problemet att ska loppet bli av är det i kombination med att stanna veckan efter med familjesemester. Och då måste vi ordna allt själva eftersom det inte finns paket som funkar med att ta med barnen (och föräldrar/barnvakter som inte åker).

Link to comment
Share on other sites

Detta trams verkar ju endast gälla svenskar och norrmän. Känns ganska diskriminerande.

Ingen tvekan om att det är ett brott mot EU-rättens likabehandlingsprincip. Antar dock att det redan har påpekats för arrangörerna och därför är det ju märkligt att de inte har ändrar inställning.

Link to comment
Share on other sites

Det vore jäkligt konstigt om de inte öppnar upp registreringen för dom som vill fixa sin egna resor. Samtidigt som det måste finnas utrymme för arrangörer att kunna erbjuda startplatser till sina resenärer och de som vill köpa kompletta paket där jag är en av dem som gjort det för att jag gillar enkelheten.

 

Vi skall alla kunna välja vilken typ av resa vi vill ha, fixa själv eller köpa paket, det måste finnas möjligheter för oss alla.

Link to comment
Share on other sites

Jag har också mailat!

 

 

"...Given the good atmosphere you have created along the track, I thought that you appreciate the Norwegians and Swedes advance. But I doubt much when the possibilities for skiers from the northern europe limited (in private) drastically.

 

Something I think is ridiculous and sad!..."

 

Känns rätt skönt när jag för en gångs skull byter ut skiddressen mot offerkoftan ;-)

Link to comment
Share on other sites

Det vore jäkligt konstigt om de inte öppnar upp registreringen för dom som vill fixa sin egna resor. Samtidigt som det måste finnas utrymme för arrangörer att kunna erbjuda startplatser till sina resenärer och de som vill köpa kompletta paket där jag är en av dem som gjort det för att jag gillar enkelheten.

 

Vi skall alla kunna välja vilken typ av resa vi vill ha, fixa själv eller köpa paket, det måste finnas möjligheter för oss alla.

Det är väl inget problem att först anmäla sig och sedan boka resa!!

Link to comment
Share on other sites

Pajastävling, varför tycker du det ?

 

förutom vackra vyer så är och förbli Marcialonga en pajastävling....

Har varit i princip totalt omöjligt att seeda upp sig trots bra resultat, vasaloppet, svenska långlopp och då har man fått start långt bak och tappat massor av tid.

Känns ju inte riktigt seriöst. Var väl även så i år med några av de svenska toppåkarna...

 

Sedan är det ju svårt att prestera om man inte får starta bland de typ 800 bästa.. Sedan är det trångt och jäkligt och omöjligt att ta sig förbi på de 2 spår som finns.

Men i övrigt är det ett kanonlopp. fin miljö och god mat..

Link to comment
Share on other sites

Det vore jäkligt konstigt om de inte öppnar upp registreringen för dom som vill fixa sin egna resor. Samtidigt som det måste finnas utrymme för arrangörer att kunna erbjuda startplatser till sina resenärer och de som vill köpa kompletta paket där jag är en av dem som gjort det för att jag gillar enkelheten.

 

Vi skall alla kunna välja vilken typ av resa vi vill ha' date=' fixa själv eller köpa paket, det måste finnas möjligheter för oss alla.[/quote']

Det är väl inget problem att först anmäla sig och sedan boka resa!!

Det är väl just det som är ett problem inför 2013!

Man kan ju inte anmäla sig på annat sätt en genom researrangören, det är just därför vi är sura i denna tråd.

Link to comment
Share on other sites

Är det möjligen så att denna typ av kvotering (förbestämt antal platser till svenskar) strider mot EG-rätten?

 

Får de verkligen begränsa antalet svenskar som får deltaga, för visst borde väl alla EU-medborgare isf hanteras i samma kvot?

 

Minns hur italienska fotbollsligan fick på pälsen av EU för sin regel om "max X antal utlänningar på plan", som snabbt fick ändras till "max X antal icke-EU-medborgare på plan".

 

Eftersom jag inte är jurist har jag möjligen missat någon avgörande skillnad mellan fallen.

 

Har anmälan för italienare öppnat ännu?

Link to comment
Share on other sites

Pajastävling' date=' varför tycker du det ?

 

förutom vackra vyer så är och förbli Marcialonga en pajastävling....

Har varit i princip totalt omöjligt att seeda upp sig trots bra resultat, vasaloppet, svenska långlopp och då har man fått start långt bak och tappat massor av tid.

Känns ju inte riktigt seriöst. Var väl även så i år med några av de svenska toppåkarna...

 

Sedan är det ju svårt att prestera om man inte får starta bland de typ 800 bästa.. Sedan är det trångt och jäkligt och omöjligt att ta sig förbi på de 2 spår som finns.

Men i övrigt är det ett kanonlopp. fin miljö och god mat..

Har det blivit tuffare dom senaste åren? Var ca: 460 på VL 2006 och det räckte för en plats i startgrupp 1 på Marcialonga 2007 Inga problem med trängsel därifrån. Är det någon som vet vad det krävs för att seeda sig samma år. Marcialonga går ju ganska tidigt på säsongen. Har inte åkt något i år så jag saknar ju resultat.

Link to comment
Share on other sites

Jag seedade mig till årets Marcialonga på mitt Vasaloppsresultat från 2010 där jag placerade mig ca 390. Jag fick starta i stargrupp 4, 10min efter elit och startled 1. Jag var inte helt nöjd med det men jag lyckades inte "tjata" mig till en plats i tidigare startled. Fram till vändningen i Canazei var det trångt och det gick inte att köra på i normalt tempo. Därefter var det inga problem.

 

Pajastävling' date=' varför tycker du det ?

 

 

[/quote']

Har varit i princip totalt omöjligt att seeda upp sig trots bra resultat, vasaloppet, svenska långlopp och då har man fått start långt bak och tappat massor av tid.

Känns ju inte riktigt seriöst. Var väl även så i år med några av de svenska toppåkarna...

 

Sedan är det ju svårt att prestera om man inte får starta bland de typ 800 bästa.. Sedan är det trångt och jäkligt och omöjligt att ta sig förbi på de 2 spår som finns.

Men i övrigt är det ett kanonlopp. fin miljö och god mat..

Har det blivit tuffare dom senaste åren? Var ca: 460 på VL 2006 och det räckte för en plats i startgrupp 1 på Marcialonga 2007 Inga problem med trängsel därifrån. Är det någon som vet vad det krävs för att seeda sig samma år. Marcialonga går ju ganska tidigt på säsongen. Har inte åkt något i år så jag saknar ju resultat.

Link to comment
Share on other sites

Pajastävling' date=' varför tycker du det ?

 

 

[/quote']

Har varit i princip totalt omöjligt att seeda upp sig trots bra resultat, vasaloppet, svenska långlopp och då har man fått start långt bak och tappat massor av tid.

Känns ju inte riktigt seriöst. Var väl även så i år med några av de svenska toppåkarna...

 

Sedan är det ju svårt att prestera om man inte får starta bland de typ 800 bästa.. Sedan är det trångt och jäkligt och omöjligt att ta sig förbi på de 2 spår som finns.

Men i övrigt är det ett kanonlopp. fin miljö och god mat..

Har det blivit tuffare dom senaste åren? Var ca: 460 på VL 2006 och det räckte för en plats i startgrupp 1 på Marcialonga 2007 Inga problem med trängsel därifrån. Är det någon som vet vad det krävs för att seeda sig samma år. Marcialonga går ju ganska tidigt på säsongen. Har inte åkt något i år så jag saknar ju resultat.

Hej på dig JO!

Du vet att trycket vilar på dig att fixa platserna till Marcialonga;) Kunde vi inte tävla för någon Estnisk klubb?

Som coach skall du ju ta fram det bästa åt ditt team!! Vätske kontrollerna skötte du ju exemplariskt på VL så nu gäller det bara att fortsätta på inslaget spår och fixa platserna i Italien

Lycka till från svågern

Link to comment
Share on other sites

Jag har fått bekräftat från det reseföretag vi reste med i år att startplats endast kan köpas via ett fåtal researrangörer. Man behöver då inte köpa arrangörens resa!! Hmmm

Researrangören jag reste med kommer inte vara en av dom som har biljetter, tyvärr. De var väl för billiga med sitt halva pris jämfört med de stora DRAKARNA.

Link to comment
Share on other sites

Jag mailade tre researrangörer förra veckan. Två svarade att de inte enbart säljer starplats utan att de bara säljer kompletta resepaket. Den tredje kunde tänka sig att sälja startnummer efter det att alla resor var sålda. Med andra ord kan vi nog glömma det spåret.

Marcialonga sa förra veckan att detta skulle vara ett alternativ, dvs att researrangörerna skulle sälja enbart startplatser, men vid en närmare kontroll så är det påståendet inte särskilt mycket värt.

Link to comment
Share on other sites

Ibland känns det speciellt bra att vara finne! "The new system for Scandinavian registrations is only for Norwegian and Swedisch skiers"! Ni som har problem kan ju alltid emigrera till en republik utan Marcialonga-begränsningar? ;)

 

Den allmänna registreringen öppnar i maj.

Link to comment
Share on other sites

Ibland känns det speciellt bra att vara finne! "The new system for Scandinavian registrations is only for Norwegian and Swedisch skiers"! Ni som har problem kan ju alltid emigrera till en republik utan Marcialonga-begränsningar? ;)

 

Den allmänna registreringen öppnar i maj.

När i maj? Tänkte boka in i kalendern. Det blir ju som en Metallica-konsert på Ullevi...

Link to comment
Share on other sites

Ibland känns det speciellt bra att vara finne! "The new system for Scandinavian registrations is only for Norwegian and Swedisch skiers"! Ni som har problem kan ju alltid emigrera till en republik utan Marcialonga-begränsningar? ;)

 

Den allmänna registreringen öppnar i maj.

När i maj? Tänkte boka in i kalendern. Det blir ju som en Metallica-konsert på Ullevi...

Det har de antingen inte bestämt eller så går de inte ut med informationen än "You can register on-line but at the moment the entries are closed and they will not open before Mai".

 

Tråkigt att det ska vara så krångligt och osäkert, men begränsat utbud och stort intresse leder ju till det...

Link to comment
Share on other sites

Tråkigt att det ska vara så krångligt och osäkert, men begränsat utbud och stort intresse leder ju till det...

Varför det? Birken klarar ju av detta på ett bra sätt med en spesifikt tidspunkt när påmeldingen startar.

 

Här är det väl bara Italienarna som kommer på idiotiska regler och dessutom är oklara om reglerna.

Link to comment
Share on other sites

Tråkigt att det ska vara så krångligt och osäkert' date=' men begränsat utbud och stort intresse leder ju till det...[/quote']

Varför det? Birken klarar ju av detta på ett bra sätt med en spesifikt tidspunkt när påmeldingen startar.

 

Här är det väl bara Italienarna som kommer på idiotiska regler och dessutom är oklara om reglerna.

Skulle inte tro att det är Italienarna som har kommit på det här alldeles själva. De har nog fått hjälp av ett antal svenska och norska reseföretag som förra året hade svårt att få startlappar till sina gäster. För jäkligt för oss som vill fixa resan själv och slippa betala det tredubbla.

Link to comment
Share on other sites

Tråkigt att det ska vara så krångligt och osäkert' date=' men begränsat utbud och stort intresse leder ju till det...[/quote']

Varför det? Birken klarar ju av detta på ett bra sätt med en spesifikt tidspunkt när påmeldingen startar.

 

Här är det väl bara Italienarna som kommer på idiotiska regler och dessutom är oklara om reglerna.

Du har nog helt rätt! Italienare är ju inte speciellt kända för effektivitet och precision :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...